در پایان نشست سه‌جانبه در مسکو

کنفرانس خبری ظریف، لاوروف و ولید المعلم در مسکو برگزار شد/ تاکید بر مبارزه با تروریسم و رد توطئه شیمیایی ضدسوری

کدخبر: 2094183

ظریف، لاوروف و ولیدالمعلم در پایان نشست سه جانبه در مسکو در کنفرانس خبری مشترک، راهکارهای حل سیاسی بحران این کشور، مبارزه با تروریسم و همچنین لزوم کمک به سوری ها را مورد تاکید قرار دادند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نشست سه جانبه محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و ولیدالمعلم وزیران امور خارجه ایران، روسیه و سوریه امروز (جمعه) در ساختمان وزارت خارجه در مسکو در چارچوب راهبرد حل سیاسی بحران این کشور پشت درهای بسته برگزار شد.

پس از این نشست، لاوروف در نشست خبری که پس از مذاکرات سه جانبه برگزار شد، گفت: سه کشور برای حل سیاسی بحران سوریه هماهنگ و همگرا هستند.

ظریف نیز گفت: استفاده از سلاح شیمیایی که جمهوری اسلامی بارها قربانی آن بوده، امروز علیه سوریه استفاده شده است.

وی گفت: همسو با تاکید بر لزوم بررسی این اقدام، بر مبارزه با تروریسم تاکید می کنیم که امروز نه تنها در سوریه که در سن پترزبورگ و آلمان هم قربانی می گیرد.

ظریف با هشدار خطاب به آمریکا و گروه کشورهای ضدسوری گفت: نتایج اقدام های یکجانبه در دهه گذشته مشخص شده که زیان های زیادی ایجاد در منطقه کرده است.

ولیدالمعلم وزیر خارجه سوریه نیز با محکوم کردن دشمنی علیه این کشور و محکوم کردن تجاوزگری موشکی جمعه هفته گذشته آمریکا به پایگاه عملیات هوایی ضدتروریستی الشعیرات در استان حمص، بر موافقت دمشق با انجام تحقیقات مستقل و فوری در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، براساس محورهای اعلام شده در این گفت وگوها که دومین نشست مشترک سه جانبه از بهمن ماه سال گذشته در پایتخت روسیه بود، آخرین اوضاع این کشور بررسی شد.

در این مذاکرات که با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو و اعضای هیات های سه کشور انجام شد، دستاوردهای سیاسی و تدابیر لازم برای کمک به سوریه برای حل سیاسی بحران این کشورمورد بررسی قرار گرفت.

همچنین لزوم انجام تحقیقات مستقل و بی طرف برای روشن شدن عامل واقعه شیمیایی سه شنبه هفته گذشته در شهرک خان شیخون سوریه نیز یکی از محورهای مذاکره بود. مبارزه علیه تروریسم با گسترش همکاری های منطقه ای و بین المللی، پایان حمایت خارجی از تروریست ها، ادامه مذاکرات سوری-سوری، حفظ یکپارچگی سوریه و تعیین سرنوشت آینده این کشور به عنوان حق انحصاری سوری ها بدون مداخله خارجی از مهم ترین دستاوردهای همگرایی مواضع سه کشور است.

هفتم آبان ماه سال گذشته نیز مسکو میزبان نشست وزیران خارجه سه کشور بود که در آن همگرایی ها برای حل بحران سوریه تقویت شد، بگونه ای که یکی از دستاوردهای آن زمینه سازی برای آغاز مذاکرات سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان به ابتکار تهران، مسکو و آنکارا است و تاکنون هم چند دور آن برگزار شده است.

مبارزه بی اغماض با تروریسم و تلاش فراگیر برای از سرگیری مذاکرات سوری ژنو که آن زمان به دلیل کارشکنی برخی کشورهای غربی-عربی حامی گروههای مسلح و تروریستی ضدسوری متوقف شده بود، تاکیدهای سه کشور در این مذاکرات را تشکیل می داد.

نتیجه این نشست، همکاری تهران، مسکو و دمشق در مبارزه با تروریسم در منطقه به ویژه همکاری با سوریه علیه تروریست ها بود.

ظریف وزیر امور خارجه ایران که امروز در راس یک هیات در چارچوب سفر یک روزه بنا به دعوت لاوروف همتای خود وارد مسکو شد، پیش از آغاز نشست سه جانبه در دیدار با وی و همچنین همتای سوری، مسائل مختلف از جمله اوضاع خاورمیانه به ویژه سوریه را بررسی کرد.

ارسال نظر: