تحت تدابیر شدید امنیتی

همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در ترکیه آغاز شد

کدخبر: 2094347

با بازگشایی صندوق‌های آرا در ترکیه، همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در این کشور آغاز شد؛ در صورت پیروزی اردوگاه "آری" در همه پرسی امروز، قانون اساسی ترکیه از پارلمانی به ریاست جمهوری تغییر کرده و اختیارات رئیس‌جمهور به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: اولین صندوق به منظور اخذ آرای مردم ترکیه درباره درباره اصلاح قانون اساسی بازگشایی شد تا رسما روند همه‌پرسی در این کشور آغاز شود.

برخی رسانه ها از قبیل آسوشیتدپرس و همچنین شبکه پرس تی وی درخبری فوری از آغاز همه پرسی سرنوشت ساز در ترکیه درباره اصلاح قانون اسسی این کشور خبر دادند.

در صورت پیروزی اردوگاه «آری» در همه پرسی امروز، قانون اساسی ترکیه از پارلمانی به ریاست جمهوری تغییر کرده و اختیارات رئیس‌جمهور به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

از جمله مفاد پیشنهادی طرح «اصلاح قانون اساسی» حذف پست نخست وزیری در ترکیه است.

اصلاحات مزبور در صورت تأیید نهایی از نوامبر سال 2019 باید اجرایی شود و در آن صورت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی می‌تواند برای دو دوره پیاپی کاندیدا شده و در صورت پیروزی تا سال 2029 پست ریاست‌جمهوری را در دست داشته باشد.

در خبر فوری آسوشیتدپرس آمده است: «اولین صندوق‌های اخذ رای در همه پرسی سرنوشت ساز ترکیه در خصوص افزایش اختیارات ریاست جمهوری، بازگشایی شد».

بیش از 55.3 میلیون نفر از مردم ترکیه واجد شرایط رای دادن هستند.

در سراسر ترکیه 167140 صندوق اخذ رای برای شرکت مردم در همه پرسی در نظر گرفته شده است.

رای‌گیری در دیاربکر و دیگر شهرهای شرقی آغاز شده و در استانبول، آنکارا و دیگر شهرهای ترکیه، رای گیری کمتر از یک ساعت دیگر آغاز خواهد شد.

ارسال نظر: