کدخدایی در جمع خبرنگاران و در واکنش به سخنان امروز رئیس مجلس:

بپذیریم که همه درباره تعیین شاخصه‌های جزئی‌تر داوطلبان انتخابات قصور داشته‌ایم

کدخبر: 2094402

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه تدوین و تنظیم مقررات جزئی‌تر برای بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بر عهده دولت و مجلس بوده است، گفت: باید بپذیریم همه در این باره قصور داشته‌ایم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز پس از افتتاح ستاد مرکزی نظارت بر دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در این شورا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات امروز علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس مبنی بر اینکه مجلس وظیفه خود را در قبال تعیین شاخصه‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری انجام داده، شورای نگهبان باید شاخص‌ها را تعیین می‌کرد، گفت: طبق بند 9 اصل 110 قانون اساسی بررسی صلاحیت‌ها و تشخیص شرایط طبق اصل 115 برعهده شورای نگهبان است و خود شورا هم این را قبول دارد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مجلس اقداماتی در این باره انجام داده بود، خاطرنشان کرد: به علت تداخل مصوبات مجلس با حیطه اختیارات شورای نگهبان، این شورا با آن مصوبات مخالفت کرد که این مخالفت به استناد بند 9 اصل 110 بوده است.

کدخدایی گفت: انتظار ما این بود که پس از ابلاغ سیاست‌های کلی در باره انتخابات، دولت و مجلس همت کرده و مقررات و مصوبات لازم را در این زمینه تنظیم می‌کردند که البته بخشی از آن هم برعهده شورای نگهبان بوده است.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان همواره مانند امروز که جلسه داشتیم شرایط را مدنظر قرار می‌دهد اما تدوین مقررات جزئی‌تر در این باره برعهده مجلس و دولت بوده است که امیدواریم پس از این دوره انجام شود، از این رو باید بپذیریم که همه در این خصوص قصور داشتیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه قرار بود شورای نگهبان مصادیق رجل سیاسی را طبق سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبری تعیین کند، گفت: ما در گذشته آیین‌نامه‌ای تنظیم کرده بودیم که به تصویب شورا رسیده بود و به عنوان دستورالعمل داخلی مبنای بررسی صلاحیت‌ها قرار گیرد و در این دوره هم بررسی صلاحیت‌ها بر همین مبنا قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان شورای نگهبان کار خود را در باره احراز صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری آغاز کرده‌اند و استعلامات نیز انجام شده است، عنوان داشت: امروز هم در شورا جلسه داشتیم و کار بررسی صلاحیت‌ها آغاز شد. همچنین برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس نیز کارگروهی از سوی شورای نگهبان تشکیل شده و مشغول بررسی پرونده‌هاست.

سخنگوی شورای نگهبان جلسه اظهار داشت: بعدی شورای نگهبان روز چهارشنبه برگزار خواهد شد و بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات، ادامه می‌یابد.

ارسال نظر: