کوهکن در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

رئیس جمهور آینده برنامه‌اش را در معرض نقد قرار دهد/ اشتغال و ناهنجاری‌های فرهنگی و دینی مهمترین دغدغه مردم

کدخبر: 2094588

این نماینده مجلس اظهار داشت: مهم‌ترین دغدغه‌ مردم در حال حاضر اشتغال و ناهنجاری‌هایی است که در فرهنگ عمومی و دینی به شکل مستقیم یا غیرمستقیم فضای عمومی و مجازی را آلوده می‌کند و رئیس جمهور آینده باید به این موارد رسیدگی کند.

گروه سیاسی «نسیم آنلاین»:: در ماه‌های پایانی سال 95 دولت طی آماری مدعی رسیدن کشور به رشد 11.6 درصدی شد، آماری که واکنش‌های زیادی را در میان مسئولان و کارشناسان در مورد واقعی یا غیرواقعی بودن آن در پی داشت. برای بررسی ابعاد بیشتر این موضوع با محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشسته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌آید.

«نسیم آنلاین»:‌ رشد ۱۱.۶ درصدی به چه میزان با واقعیت زندگی مردم منطبق است؟

کوهکن: برای تایید یا رد اینگونه موارد در مباحث اقتصادی باید حتما با آمار و ارقام صحبت کرد. در حال حاضر دو نهاد بانک مرکزی و مرکز آمار مسئولیت ارائه چنین گزارش‌هایی را بر عهده دارند که در صورت هم‌خوانی داشتن آمار این دو مرکز، درجه اعتماد بالا می‌رود.

«نسیم آنلاین»:‌ اکنون هم‌خوانی بین گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی هم مشاهده نمی‌شود.

کوهکن: بله. مهمترین موضوعی که باعث ایجاد دغدغه برای نمایندگان شده تا به اینگونه آمارها با شک و تردید نگاه کنیم این است که طی یکی دو سال گذشته، بین آمارهای منتشر شده از جانب این نهادها تفاوت‌هایی وجود دارد و یا در مقابل ارائه آمار از جانب یک نهاد، نهاد دیگر سکوت کرده است. البته نمی‌توان گفت آمارهای ارائه شده نادرست است ولی نیاز به بررسی بیشتر دارد که این امر مستلزم استفاده از سازوکارهایی است که اکنون نمی‌شود به ‌آسانی آنها را لحاظ کرد.

«نسیم آنلاین»:‌ برخی رشد اقتصادی 11.6 درصدی را صرفا بر اساس فروش نفت می‌دانند ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

کوهکن: در آمار کتابی با نام بازی با اعداد و ارقام وجود دارد اگر کسی این کتاب را بخواند متوجه می‌شود که ممکن است تعریف دو فرد از یک لیوانی که بخشی از آن پر از آب است، متفاوت باشد، برای مثال یک فرد با دیدن آن بگوید نیمی از لیوان پر است و فرد دیگری بگوید نیمی از لیوان خالی است. هر دوی این فرد یک واقعیتی را می‌بینند که ملموس هم هست اما به دو شکل مختلف گفته می‌شود.

اما به صورت قطع و یقین می‌گویم که ما باید شماری از شاخصه‌ها و مولفه‌های اقتصادی را احصا کنیم که این کار را تاکنون انجام نداده‌ایم. یعنی برای آگاهی از رشد و یا عدم رشد اقتصادی و آثار آن بر زندگی مردم باید شاهد مثبت بودن این چند نکته بود: 1- رشد نقدینگی 2- ضریب اشتغال 3- نرخ بیکاری 4- سرانه‌ی درآمد 5- رشد تولید ناخالص ملی که باید همه این‌ها را در کنار هم قرار دهیم.

متاسفانه طی چند سال گذشته چنین مرسوم شده که در صورت مثبت بودن یکی از این شاخص‌ها، تنها به آن اشاره کرده و حرفی از شاخص منفی نمی‌زنیم که این امر نیز درست نیست. اگر کسانی که می‌خواهند گزارش دهند مقداری واقع‌بینانه برخورد کرده و هر دو شاخص را عنوان کرده و با بیان ادله‌ی منفی بودن عنوان کننده که با تلاش وضعیت را بهبود خواهیم داد، نگاه مردم و مسئولان به این آمارها قابل اعتمادتر بوده و با گزارش دهندگان و مسئولان اجرایی همراهی خواهند کرد. بنابراین در مورد شاخص‌های اقتصادی باید با احتیاط حرف زد.

«نسیم آنلاین»:‌ تک رقمی شدن تورم واقعی است آیا طبق آمار بانک مرکزی افزایش چشمگیر قیمت گوشت، لبنیات و دیگر خوراکی‌های سبد اصلی خانوار؟

کوهکن: از نظر من پایین آمدن تورم و عدم افزایش قیمت‌ها ناشی از رکود حاکم بر بازار است. هنگامی‌که سطح درآمد عمومی پایین آمده و درآمد خانوارها به نسبت قیمت‌ها پایین باشد به صورت طبیعی سطح تقاضا پایین می‌آید. کاهش تقاضا در برابر عرضه، خود بالاترین اهرم کنترل است؛ هنوز هم این مساله در فرهنگ عمومی ما وجود دارد که مردم هنگامی‌که چیزی ارزان می‌شود آن را نمی‌خرند و زمانی که شروع به گران شدن می‌کند خریداری می‌کنند، اینگونه تقاضا را بالا می‌برند و در عمل به گرانی کمک می‌کنند. پس رکود ترمز دستی برخی از اقلام را کشید و به تبعیت از همان فرهنگ عمومی جامعه که زمانی‌که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند مردم نمی‌خرند، اتوماتیک‌وار تقاضا پایین آمد.

«نسیم آنلاین»:‌ مهم‌ترین دغدغه‌ حال حاضر مردم چیست و چه توقعی از رئیس‌جمهور آینده دارند؟

کوهکن: مهم‌ترین دغدغه‌ مردم در حال حاضر اشتغال و ناهنجاری‌هایی است که در فرهنگ عمومی و دینی به شکل مستقیم یا غیرمستقیم فضای عمومی و مجازی را آلوده می‌کند و رئیس جمهور آینده باید به این موارد رسیدگی کند.

«نسیم آنلاین»:‌ برای حل این مشکلات چه پیشنهادی به رئیس‌جمهور آینده می‌دهد؟

کوهکن: به رئیس جمهور آینده پیشنهاد می‌کنم شعار ندهد و با برنامه جلو بیاید، برنامه‌اش را در معرض نقد قرار دهد، از طرفی هم پس از شنیدن نقدها مسیر قانونی خود را طی کرده و به هیچ عنوان از عمل به برنامه‌اش عمل کوتاه نیاید.

ارسال نظر: