مخالفت بهزاد نبوی با ساخت یک مستند؛

وقتی بهزاد نبوی علی‌رغم ضبط صحبت‌هایش اجازه پخشش را در "قرارداد ۱۹ ژوئن" نداد

کدخبر: 2094991

کارگردان مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» گفت: در ساخت مستند به دنبال بسیاری از شخصیت‌ها از جمله بهزاد نبوی به عنوان مسئول تیم مذاکره‌کننده ایرانی بودیم و علی‌رغم تصویربرداری و مصاحبه با نبوی، وی نپذیرفت که از تصاویر و حرف‌هایش در مستند استفاده شود.

ایمان گودرزی، کارگردان مستند «قرارداد 19 ژوئن» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »؛ با اشاره به کارگیری واژه بدعهدی از سوی رهبر معظم انقلاب در قبال رفتارهای آمریکا در چند سال اخیر گفت: همین واژه بد عهدی سبب شد تا به دنبال این مسئله برویم و ببینیم آیا در گذشته بدعهدی‌هایی از سوی دولت آمریکا صورت گرفته که رهبری بارها در رابطه با آمریکا از این واژه استفاده کرده است و این رجوع به تاریخ زمینه‌ساز آشنایی ما با نخستین برخورد ایران و آمریکا پس از انقلاب در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا شد.

وی با بیان این‌که این مستند به مخاطب می‌گوید که آمریکا شیطان بزرگ است و از ابتدا همان‌گونه بوده که امروز شاهد هستیم و هیچ‌گونه تغییری در رفتار آن‌ها در قبال انقلاب اسلامی مشاهده نمی‌شود، گفت: در مقطعی آمریکا برای آزادی گروگان‌های خود با ایران توافقی می کند که در قبال بازگرداندن پول های بلوکه شده ایران، گروگان‌هایش آزاد شوند اما پس از آزادی گروگان‌ها، آمریکا زیر تعهدش می‌زند و به آنها عمل نمی‌کند.

گروهی از ابتدای انقلاب به فکر دوستی با آمریکا بودند

کارگردان مستند «قرارداد 19 ژوئن»، با بیان این که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره گروهی وجود داشتند که به فکر دوستی با آمریکا بودند و این نگاه مختص به این چند سال اخیر نیست و غرب پرستی در کشور ریشه دارد، عنوان کرد: نظام جمهوری اسلامی در دو مرحله مسیر مذاکره با طرف آمریکا را طی کرد که در انتهای این مذاکرات تنها خسارت، نصیب ایران شد.

گودرزی با اشاره به مراحل ساخت این مستند، تصریح کرد: مرحله تحقیقات مستند «قرارداد 19 ژوئن» حدود 8 ماه به طول انجامید و پروسه تصویربرداری کار به سبب حضور شخصیت های برجسته و از جناح های مختلف سیاسی حدود 1سال زمان برد.

کارگردان مستند «قرارداد 19 ژوئن»، با اشاره به پروسه 2 ماهه نگارش متن و صرف زمان 1ماه برای تدوین مستند، درباره توجه به اتفاقات تاریخی اظهار داشت: مستندساز باید در مرحله نخست نگاه و جریسان عدالت‌خواهی‌اش مشخص باشد و این به معنای مصادره تاریخ نیست.

بهزاد نبودی علی‌رغم ضبط صحبت‌هایش اجازه پخش آنها را نداد

وی با بیان این‌که در طول ساخت این مستند تا آن جا که توانستیم سعی کردیم از حاشیه ها عبور کرده و به نوعی چکیده مطالب را به مخاطب عرضه کنیم و وقایع مورد استناد و دارای منبع را به تصویر بکشیم، یادآور شد: در ساخت مستند به دنبال بسیاری از شخصیت ها از جمله مرحوم هاشمی، محمد خامنه‌ای و در رأس آن‌ها آقای بهزاد نبوی به عنوان مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی بودیم که میسر نشد و علی‌رغم تصویربرداری و مصاحبه با آقای نبوی، وی نپذیرفت که از تصاویر و حرف‌هایش در مستند استفاده شود.

گودرزی با اشاره به توانایی سینمای مستند ایران در جذب مخاطب برون مرزی و کسب گیشه اظهار داشت: این مسئله به سیاست‌های کلان فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد و متأسفانه مسئولان ما در خوابی زمستانی به سر می‌برند؛ چرا که این مستندهای ضد استکباری را می توان در رادیو و تلویزیون‌های اتحادیه کشورهای اسلامی پخش کنیم و در واقع در آن کشورها نیز مخاطب به دنبال تماشای چنین سوژه‌هایی است.

وی به عدم بستر مناسب جهت پخش بین المللی مستندهای ضد استکباری جهت نمایش چهره واقعی کشورهای نظیر آمریکا برای کشورهای مسلمان اشاره کرد و گفت: این مسئله افزون بر صدور تاریخ و فرهنگ کشور در قالب هنر می تواند بازگشت مالی برای ما به ارمغان آورد.

مستندسازان به ساخت آثار تاریخی با هدف عبرت‌آموزی بی‌توجه هستند

گودرزی با اشاره به عدم توجه مستندسازان انقلابی نسبت به ساخت مستندهای تاریخی با هدف عبرت آموزی مردم اظهار داشت: سیاست‌های غلط و بلند مدت رسانه‌ها را می‌توان عاملی جهت عدم دستیابی به این مهم دانست؛ چرا که در رسانه ملی چنین ضعفی مشاهده می شود و هرگز در رسانه ملی با نگاه حرفه‌ای به مستند نگاه نشده است و این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد که برای ساخت مستندی تاریخی باید زمانی نزدیک به دو سال وقت گذاشته شود و ضرب الاجلی بودن و بی برنامگی در کارها نگاه تخصصی به مستند را برداشته است.

این مستندساز در رابطه با آخرین اثر خود که در مرحله تولید قرار دارد، خاطر نشان کرد: بنده اکنون درگیر ساخت مستندی با موضوع اعدام های سیاسی در کشور از ابتدای انقلاب تا به امروز هستم که نگاهی کاملا حقوق بشرانه نسبت به این موضوع دارد و با توجه به این که حدود 2 سال است روی این موضوع کار می کنم تقریبا پروژه تمام شده است.

ارسال نظر: