وزیر بهداشت در همایش تغذیه سالم، سفیران سلامت:

ظرف ۳۰ سال آینده یک‌سوم ایرانی‌ها در معرض ابتلا به دیابت قرار خواهند گرفت

کدخبر: 2095023

وزیر بهداشت گفت: متأسفانه ۲۷ درصد مردم کشور به فشار خون مبتلا هستند و همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرف ۳۰ سال آینده یک سوم ایرانی‌ها در معرض ابتلا به بیماری دیابت قرار خواهند گرفت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در همایش تغذیه سالم، سفیران سلامت گفت: متأسفانه در حال حاضر در بحث پیشگیری از بروز بیماری‌ها شرایط خوبی بر کشور حاکم نیست و این موضوع به دلیل تغییرات در سبک زندگی افراد و همچنین ورود وسیع وسایل ارتباط جمعی به زندگی و آموزش‌های نامناسب است.

وی افزود: باید در نظر داشت رفتار حاکمان در تغذیه جسم و روح مردم جامعه بسیار مؤثر است اما این موضوع به این معنی نیست که مردم کنترلی بر تغذیه خود نداشته باشند، بلکه مردم نیز باید اصول تغذیه‌ای را رعایت کنند و آنچه برای جسم و روحشان مناسب نیست، برای خود نپسندند و امیدوارم مسئولان دولتی، مجلس و قوه قضائیه نیز در راستای بهبود سلامت جامعه تلاش کنند.

هاشمی ادامه داد: در کنار همه توجهاتی که در خصوص برقراری امنیت درکشور داریم، باید بخش سلامت نیز مدنظر همه دستگاه‌های اجرایی کشور قرار گیرد و آنها اگر کمکی به بهبود سلامت مردم نمی‌کنند، به تعداد بیماران کشور اضافه نکنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر 27 درصد مردم کشور ما دارای فشار خون بالا هستند که این آمار نگران‌کننده است و همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرف 30 سال آینده یک سوم ایرانی‌ها در معرض ابتلا به بیماری دیابت قرار خواهند گرفت. فرهنگسازی در خصوص پیشگیری از بیماری‌ها نیازمند زمان زیادی است و سالها طول می‌کشد که در این خصوص در جامعه رفتارسازی کنیم.

وزیر بهداشت در خصوص طرح سفیران سلامت گفت: اجرا شدن طرحی تحت عنوان سفیران سلامت یک گام بسیار مؤثر در راستای بهبود سلامت جامعه است و امیدواریم که این افراد در ابتدا به سلامت خود و سپس به بهبود سلامت جامعه توجه کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر در 38 سال گذشته مانند این سه سال به سلامت مردم توجه می‌شد، اکنون اوضاع سلامت در کشور در وضعیت بسیار خوبی قرار داشت. در این دولت 2 هزار خانه بهداشت ساخته شد، همچنین 3 هزار آمبولانس جدید به ناوگان درمانی کشور تحویل داده شده است.

هاشمی اظهار داشت: مصرف نمک، روغن و تغذیه نامناسب از عوامل بروز بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر در کشور است و بنده از مسئولین جهاد کشاورزی درخواست دارم که به سخنان نانواها توجه بیشتری کنند، زیرا هنگامی که به نانوایی‌ها اعلام می‌شود که از استفاده نمک در پخت نان خودداری کنید، آنها می‌گویند کیفیت گندم ایرانی در حد خوبی نیست، و اگر به آن نمک اضافه نشود، نان پخته شده کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. بنده از مسئولین جهاد کشاورزی می‌خواهیم اگر واقعاً کیفیت گندم ایرانی در حد خوبی نیست، برای پخت نان، گندم خارجی وارد شود و همچنین زمینه صادرات گندم ایرانی نیز فراهم شود.

وی در پایان گفت: متأسفانه مصرف لبنیات و شیر در کشور ما یک سوم کشورهای منطقه است و این موضوع در حالی است که در مصرف لوازم آرایشی جایگاه اول را در بین کشورهای منطقه دارا هستیم.

ارسال نظر: