کدخدایی در برنامه جهان‌آرا:

اعتراض‌ها اثری ندارند بعید است ۶نامزد،۷ نفر شوند/نظر شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت‌نشده‌ها تغییر نمی‌کند

کدخبر: 2095058

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در انتخابات ریاست جمهوری چون رد صلاحیت نداریم، فرصت اعتراض در نظر گرفته نشده است؛ اما افراد می‌توانند مدارک مثبته را در طول رسیدگی ارسال کنند. اما مرحله‌ای برای اعتراض بعد از رسیدگی در نظر گرفته نشده است، اعتراض‌ها اثری ندارند و بعید است این ۶ نفر، ۷ نفر شوند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: عباس علی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امشب (شنبه 2 اردیبهشت) در برنامه جهان‌آرا درباره مسئله عدم احراز و رد صلاحیت‌ در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری گفت: در انتخابات مجلس در ماده 28 قانون انتخابات شرایطی ذکر شده و در ماده 30 این قانون موانعی داریم، شرایط عبارتست از: التزام به اسلام، مدرک تحصیلی و...

وی افزود: در قانون انتخابات مجلس اگر شرایط در کسی موجود باشد و مانعی نباشد تایید صلاحیت می‌شود، اما اگر مانعی وجود داشته باشد می‌گوییم رد یا عدم تایید صلاحیت، که ممکن است فردی سابقه محکومیت یا اقدام علیه نظام داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که در انتخابات ریاست جمهوری ما صرفاً شرایط را داریم و به موانع اشاره نشده است، گفت: به همین خاطر در ریاست جمهوری رد صلاحیت نداریم و از تعداد ثبت‌نامی‌ها افرادی که واجد شرایط باشند به وزارت کشور اعلام می‌کنیم.

کدخدایی خاطر نشان کرد: ممکن است کسی در گذشته واجد شرایط بوده اما حالا با رای اعضای شورا دیگر واجد شرایط نباشد.

وی با بیان این که شورای نگهبان حد نصاب کمترین رای 7 رای است، گفت: کسانی که ثبت‌نام می‌کنند پرونده‌شان در شورا مطرح می‌شود و اعضا اظهار نظر می‌کنند و نظر خودشان را مطرح کرده و اگر لازم باشد تحقیق بیشتری صورت می‌گیرد. هر ابهامی که بوده باید بطرف شود و اگر فردی 7 رای یا بیشتر داشته باشد واجد شرایط شناخته می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا گرایش و سلیقه سیاسی اعضا در رایشان موثر است یا خیر، گفت: افراد براساس تشخیصی که دارند رای مثبت یا منفی می‌دهند و در هر جا که یک گروهی تعیین می‌شود همه آنها براساس نظر خودشان رای می‌دهند و در دادرسی و حکمیت نیز همینطور است.

کدخدایی در پاسخ به این پرسش که آیا مصلحت نظام نیز در رای دادن افراد مدنظر قرار گرفته می‌شود، اظهار داشت: تعبیری از امام(ره) است که شورای نگهبان مصالح عالی نظام را مد نظر قرار دهد. طبعاً من ممکن است با آن معیار رای بدهم. اما این که بنشینیم و بگوییم فلانی ممکن است رای بیاورد یا نیاورد هرگز اینطور نیست.

وی درباره تاثیر رخدادهایی مانند حوادث سال 88 در تصمیمات شورای نگهبان گفت: به عنوان تصمیم جمعی این مسئله بعید است. اما ممکن است افراد با توجه به جمیع جهات رای مثبت یا منفی بدهند. وقتی شما از رجال یا مدیر و مدبر بودن حرف می‌زنید سکانداری کشور را در اختیار یک شخص می‌خواهید قرار دهید و اعضا همبا همین نگاه کلان تصمیم‌گیری می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اعتراض به صلاحیت‌ها اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری چون رد صلاحیت نداریم، فرصت اعتراض در نظر گرفته نشده است. اما افراد می‌توانند مدارک مثبته را در طول رسیدگی ارسال کنند. اما مرحله‌ای برای اعتراض بعد از رسیدگی در نظر گرفته نشده است، اعتراض‌ها اثری ندارند و بعید است این 6 نفر، 7 نفر شوند.

کدخدایی درباره مهم‌ترین مسئله در این دوره بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان گفت: تاکنون مسئله خاصی نداشتیم و شورای نگهبان براساس وظیفه قانونی وارد بررسی شد. در دوره‌های قبل هم از طرف شورا مسئله مهمی مطرح نبود، اما در بیرون برخی مسائل مهم به نظر می‌رسید.

وی افزود: در سال 88 و 92 وقت بیشتری از ما گرفته شد، تا سال 96. در این دوره زمانی که صرف شد از آن 2 دوره کمتر بود و چالش خاصی نداشتیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که ما درباره افراد همه جوانب را بررسی می‌کنیم خاطر نشان کرد: برای مثال مقام معظم رهبری بحث‌هایی راجع به نفوذ یا انقلابی‌گری مطرح کردند که اینها در شورا مطرح شد و هنگام بررسی صلاحیت‌ها به این نکات توجه شد.

کدخدایی با بیان این که شاخص مهم در همه ادوار مطرح بود مشارکت گسترده مردم است، اظهار داشت: انتخابات یک مرحله تعیین کننده است و در سال‌های اخیر تاثیر زیادی در دفع تهدیدات دشمن و ثبات سیاسی کشور داشته رهبر معظم انقلاب دغدغه عمده‌شان مشارکت گسترده مردم بود که امیدواریم شاهد این مشارکت باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صلاحیت رئیس جمهور مستقر هم بررسی می‌شود، گفت: طبق قانون در همه انتخابات‌ها صلاحیت افراد برای همان دوره است و در ریاست جمهوری نیز اینگونه است. ما بررسی صلاحیت‌ها را برای همان دوره انجام می‌دهیم و همه ثبت‌نام کنندگان بررسی می‌شوند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره موضوع کف صلاحیت یا سقف صلاحیت که از زبان برخی فقهای شورا مطرح شده گفت: این بحث درباره شرایط حداقلی کاندیداهاست، ما اگر شایستگی افراد را مد نظر قرار دهیم شرایط سخت‌تر می‌شود اما اگر حسب ظاهر شرایط را در نظر بگیریم مقصود از کف صلاحیت این است.

کدخدای درباره تاثیر نگاه مثبت مردم به یک شخص در انتخابات و رد صلاحیت وی اظهار داشت: قانون‌گذار در قانون اساسی مکانیزم‌هایی پیش‌بینی کرده و ما باید در آن چارچوب حرکت کنیم، که همان مُرّ قانون است. طبیعی است تا زمانی که این چارچوب‌های قانونی تعیین شده نمی‌توان سراغ روش‌های دیگری رفت.

وی افزود: در بحث انتخابات روش دوگانه‌ای در نظر گرفته شده که اگر شرایط حاصل شد مردم هم گزینه‌شان را انتخاب کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که اگر مسائل خلاف عفت مطرح نشود و حرمت افراد هتک نشود می‌توانیم مشروح مذاکرات را پخش کنیم گفت: من معتقد بودم حتی آرای اعضای شورا نیز علنی شود، اما این وضعیت هنوز پذیرش عام ندارد.

کدخدایی درباره مسئله کسرت افراد ثبت‌نام کننده در انتخابات گفت: اصل 115 قانون اساسی زمانی تدوین شد که تعداد داوطلبان ثبت‌نام کننده از انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کرد. اما اکنون به 1600 داوطلب رسیدیم.

وی خاطر نشان کرد: شرایط اصل 115 شخصیت برجسته‌ای را مثال می‌زند که سابقه مدیریت در حوزه‌های مختلف داشته باشد و قالب افراد این ویژگی‌ها را نداشته‌اند و شرط رجل سیاسی و مذهبی در آنها نیست. ما باید شاخص‌ها را اعلام کنیم و مجلس قانونی وضع کند که بازدارنده باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که شرایط باید احراز شود و در شخص موجود باشد گفت: صلاحیت رئیس جمهور مستقر هم مطرح شد و رای‌گیری کردیم.

کدخدایی با بیان این که خاص مردم مد نظر شورا هست، خاطر نشان کرد: ما این نگاه مردم را در چارچوب قانون تشخیص می‌دهیم و شرایط را هم قانون تعیین کرده است. اگر روزی مشروح مذاکرات منتشر شود خواهند دید همه مباحث در شورا مطرح شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نهی رهبری از نامزدی یک کاندیدا در انتخابات موثر بوده یا خیر، گفت: شورا تا زمانی که قانون موجود است نگاه دیگری ندارد، مگر اینکه توصیه رهبری حکم حکومتی باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان درباره رد صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها، گفت: من فقط خبر آن را شنیده‌ام و چون این مسئله ارتباطی با ما ندارد باید وقتی با هیئت مرکزی نظارت در انتخابات شوراها داشته باشید تا توضیحاتی ارائه دهند.

ارسال نظر: