کوچکی‌نژاد از کارشکنی و باندبازی در مسیر تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد

گرفتار در باتلاق فساد

کدخبر: 2095340

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه و این صندوق به صورت زنجیره‌ای با هم در ارتباط است از احتمال اعلام نتایج تحقیق و تفحص در خرداد ماه خبر داد.

به گزارش «نسیم انلاین»، یکی از موضوعات مطرح شده از سوی رسانه‌های نزدیک به دولت و مسؤولان صندوق ذخیره فرهنگیان این است که تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه به آنها ارتباطی ندارد که رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به این مساله معتقد است: بیان این سخن به دلیل گرفتار شدن آنها در باتلاق بزرگ فساد است و برای دور نگه داشتن خود از فساد بزرگ بانک سرمایه این سخنان را می‌گویند اما باید سوال کرد مدیرعامل بانک سرمایه را چه فردی معرفی می‌کند؟ آیا مدیرعامل صندوق ذخیره، مدیرعامل جدید بانک را معرفی نکرده است؟

معوقه 8 هزار و 300 میلیارد تومانی 30 نفر در بانک سرمایه در ماه‌های اخیر منجر به احضار و بازداشت برخی افراد شده است و در این رابطه مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان نیز به‌دلیل انجام برخی تخلفات در دوران سرپرستی‌اش در بانک سرمایه از بازداشت‌شدگان است. در همین رابطه محمدرضا خانی، مدیرعامل سابق بانک سرمایه می‌گوید: سهم مطالبات مشکوک‌الوصول که در دست 31 نفر بدهکار عمده بود و از این 31 نفر هم 10نفر دانه‌درشت‌تر هستند، 8 هزار میلیارد تومان است. همچنین فقط یک نفر 600 میلیارد تومان بدهکار است. در این پرونده آنچه حائز اهمیت است اینکه هیچ‌کدام از 30 نفر طبق ضوابط و مقررات، تسهیلات دریافت نکرده‌اند و وام‌های نجومی با زدوبند و بدون دریافت وثایق لازم به این 30 فرد خاص اعطا شده است.

طبق گفته‌های برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بین 30 نفری که 8 هزار میلیارد تومان تسهیلات نجومی گرفته‌اند برخی افراد 500 تا 1000 میلیارد تومان وام برای شرکت‌های صوری دریافت کرده‌اند. این افراد با پشتوانه یک چک وام‌های کلان گرفته‌اند و آن را برای ساخت‌‌وساز و اهداف شخصی خود هزینه کرده‌اند. بخشی از تخلفات صورت‌گرفته بدین شرح است:‌ بیش از 90 درصد تسهیلات پرداختی به اشخاص و مطالبات غیرجاری بانک مربوط به کمتر از 30 ذی‌نفع واحد است. سهم تسهیلات خرد و متوسط از مجموع تسهیلات پرداختی به اشخاص کمتر از 10 درصد است. در موارد دیگر چند هزار میلیارد تومان در اختیار برخی افراد قرار گرفته بود بدون اینکه از آنها هیچ ضمانتی بگیرند، آنها نیز این مبالغ را گرفته‌ و استفاده کرده‌اند؛ حال پرسش این است: چرا مسؤولان صندوق ذخیره فرهنگیان معتقدند تخلفات صورت‌گرفته مربوط به بانک سرمایه است و از زیر بار تخلفات بانک سرمایه شانه خالی می‌کنند؟

به گزارش تسنیم، در همین رابطه جبار کوچکی‌نژاد، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که آیا تخلفات صورت‌گرفته صرفاً مختص بانک سرمایه است، اظهار کرد: طولانی شدن روند تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، به دلیل حجم بالای کار است، چرا که این صندوق، تعداد زیادی شرکت اقتصادی، بانک و بیمه دارد و حجم تخلفات صورت گرفته نیز وسیع است، از سوی دیگر روی هر موضوعی ذیل تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان دست گذاشته می‌شود، معضلی جدید خود را نشان می‌دهد و حجم پرونده را افزایش می‌دهد.

وی افزود: کارشکنی‌هایی نیز در مسیر تحقیق و تفحص وجود دارد، به عنوان مثال در این شرایط مدیرعامل بانک سرمایه را تغییر می‌دهند. در حقیقت صندوق ذخیره فرهنگیان را به صورت باندی اداره می‌کنند و مدیرعامل بانک سرمایه نیز با فشار این افراد برکنار و فرد جدیدی منصوب می‌شود.

کوچکی‌نژاد گفت: در برخی موارد می‌شنویم مسؤولان صندوق ذخیره می‌گویند تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه به آنها ارتباطی ندارد، بیان این سخن به دلیل گرفتار شدن آنها در باتلاق بزرگ فساد است و برای دور نگه داشتن خود از فساد بزرگ بانک سرمایه این سخنان را می‌گویند اما باید سوال کرد مدیرعامل بانک سرمایه را چه فردی معرفی می‌کند؟ آیا مدیرعامل صندوق ذخیره، مدیرعامل جدید بانک را معرفی نکرده است؟ رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان بیان کرد: بانک سرمایه مشکلات متعددی دارد که عمده آنها سوءاستفاده مالی است، از سوی دیگر در شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان نیز شاهد تخلفات و سوءاستفاده‌های مالی هستیم، چرا که پول‌هایی را به اسم سرمایه‌گذاری پرداخت کرده‌اند اما این کار صورت نگرفته است، در حقیقت تخلفات بانک سرمایه و صندوق ذخیره به صورت زنجیره‌ای به هم وابسته است.

چندی پیش اسدالله عباسی، عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که آیا تخلفات صورت گرفته صرفا مختص بانک سرمایه است، اظهار کرد: تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان محرز و روشن است و افرادی که در هیات‌مدیره صندوق بودند و مجموعه شرکت‌های زیرمجموعه صندوق مرتکب تخلفاتی شده‌اند. وی افزود:‌ تخلفات در عزل و نصب مدیران و تحمیل برخی وثیقه‌ها به بانک برای اعطای وام به افراد سفارش شده مشخص است، همچنین باید گفت تخلفات در 2 بخش بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان رخ داده است. عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: تخلفات صورت گرفته در صندوق در شرکت‌های زیرمجموعه آن بوده و صندوق ذخیره در بانک سرمایه 46 درصد سهام دارد، بنابراین افرادی را برای دریافت وام و تسهیلات به بانک معرفی کرده است که این افراد بدون ارائه وثایق مطمئن، وام‌های کلان دریافت کرده‌اند. عباسی تصریح کرد: در شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان، انتصابات به صورت فامیلی بود و افرادی که شایستگی‌های لازم را نداشتند منصوب شدند، از سوی دیگر معاملات انجام شده نیز بر اساس قانون نبوده است، مستندات مربوط را آماده کرده‌ایم و به صورت مصداقی تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان را اعلام خواهیم کرد.

وی بیان کرد: ‌به عنوان مثال در شرکت زیرمجموعه صندوق در مازندران، وثیقه‌ای را تعریف و وام دریافت کرده‌اند که ارزش ملکی که به عنوان وثیقه گذاشته شده است یک‌دهم وام دریافتی هم نبوده است. عباسی خاطرنشان کرد:‌ فرصت 6 ماه تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان رو به اتمام است اما 2 ماه دیگر تمدید شده و تا اواخر خرداد جمع‌بندی لازم را اعلام خواهیم کرد. پیش‌تر نیز معاون اول قوه‌قضائیه در نشست خبری با اشاره به پیچیدگی‌های موجود در پرونده صندوق ذخیره و بانک سرمایه گفته بود: 8 هزار و 300 میلیارد تومان از معوقات در اختیار ۳۱ نفر بوده است. 3 نفر از این ۳۱ نفر بازداشت هستند و بقیه به دادسرا احضار شده و در جریان تخلفات قرار گرفته‌اند. این افراد قول داده‌اند تا آخر اردیبهشت بدهی خود را پرداخت کنند.

وی افزود: همین بانک 4 هزار و 210 میلیارد ریال به یکی از شرکت‌های وابسته و زیرمجموعه خودش داده و این شرکت با سود بیشتر به شرکت‌های دیگر داده است که این دور زدن قانون است و همین مساله پرونده جدیدی را ایجاد کرد. در روزهای نزدیک به انتخابات و در حالی که دولت یازدهم تلاش می‌کند مباحث مربوط به این پرونده به محاق رود و در فضای اجتماعی، اخباری درباره آن مطرح نشود، اطلاعات جدید از این پرونده اینطور حکایت می‌کند که تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان محرز است. پیش‌تر حسن روحانی از تخلف صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان به «معوقه بانکی» تعبیر کرده بود.

منبع: وطن امروز

ارسال نظر: