ظریف در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا:

اگر مدیران سابق مفهوم کاغذ پاره را بهتر درک می‌کردند از اموال ایران راهزنی نمی‌شد

کدخبر: 2095627

وزیر امور خارجه، سیاست‌های خاص دولت گذشته را باعث تشدید مشکلات کشور در مسایل خارجی دانست و گفت: اگر مدیران آن زمان مفهوم کاغذ پاره را بهتر درک می‌کردند، اموال ایران مورد راهزنی آمریکا قرار نمی‌گرفت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: محمدجواد ظریف در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا به تشریح گزارشی از دستاوردهای برجام پرداخت و اظهار داشت: در ماه های پایانی دولت تدبیر و درحالی که یک سال و چهار ماه از اجرایی شدن برجام می گذرد زمان مناسبی برای اشاره به دستاوردهای برجام است.

وی با بیان اینکه بازار مالی ایران شامل بازار پول سرمایه و بیمه بعنوان یکی از زیرساخت های اصلی رشد اقتصادی کشور در طول بحران هسته ای هدف تحریم های ظالمانه بود، تصریح کرد: از آنجا که اقتصاد ایران اقتصاد بانک محور است طراحان تحریم برنامه ویژه ای برای بانک ها تدوین کردند که اخلال در تجارت خارجی و قطع دسترسی به منابع مالی خار جی در کوتاه و بلند مدت نتیجه تحریم بانک ها بود.

به گفته وزیر امور خارجه قطع فاینانس و کمک های بین المللی، رشد هزینه مبادله، تشدید رانت و فساد و منجمد شدن منابع ارزی، برهم خوردن تعادل در بازر داخلی، نوسان نرخ ارز و ... از اثرات مخرب تحریم ها بر کشور بود که البته مدیریت وقت کشور هم با اتخاذ روش های خاص خود باعث تشدید تبعات منفی آن شد.

ظریف گفت: در آن دوران ثروت مردم از دست درازی سودجویان و منفعت گرایان در امان نبودَ در یک مورد 35 میلیارد دلار از منابع ارزی مردم و کشور سر از جاهایی در آورد که تنها بخشی از آن در پرونده فساد اقتصادی عیان شد.

وی افزود: نمونه دیگر مصادره 2 میلیارد دلار و ضبط 1.5 میلیارد دلار دیگر از منابع بانک مرکزی توسط امریکا بود که به طور حتم یک راهزنی بین المللی محسوب می شود.

وزیر امور خارجه دولت یازدهم تاکید کرد: اگر مدیران وقت مفهوم کاغذ پاره را بهتر درک و به موقع اقدام می کردند هرگز این مبالغ در دسترس امریکایی ها قرار نمی گرفت. امیدوارم بانک مرکزی در موقع مناسب جزییات را در اختیار مردم قرار دهد.

وی با بیان اینکه کلیدی ترین تحریم ها بانک ها و سیستم بانکی را در بر داشته بود و به همین دلیل بخش اصلی مذاکرات هم این موضوع بود، گفت: هنوز با عادی شدن کامل اوضاع در نظام بانکی فاصله داریم ولی به جرات می توان گفت تا حد زیادی از بعد قانونی به شرایط قبل از تحریم برگشته ایم و در حوزه عملیاتی نیز به شرایط قبل تحریم نزدیک شده ایم.

ظریف تصریح کرد: در سایه برجام و با همت و تلاش همکاران سیستم بانکی امروز به جرات می توان ادعا کرد زنجیرهایی که به دلیل تحریم های هسته ای در دست و پای سیستم بانکی بسته بودُ باز شده اند.

وی ضمن اشاره به اینکه تنها کمتر از 100 روز از شروع به کار دولت و توافق ژنو ماهیانه 700 میلیون دلار از منابع مالی کشور که متاسفانه در دوره قبل اجازه دست اندازی آنها داده شده بود، به کشور برگشت، ادامه داد: بعد از نهایی شدن برجام دهها میلیارد دلار پولهای مسدودد شده ایران آزاد شد. امروز درآمدهای نفتی کشور به حساب بانک مرکزی واریز می شود.

ظریف همچنین گفت: امروز شبکه بانکی به سوییفت وصل شده هرچند برخی افرادی که خودشان مشکلات را بر کشور ایجاد کرده اند می خواهند واقعیت را تحریف کنند.

ارسال نظر: