چرا "طرح کارانه " لازم و شدنی است؟

کدخبر: 2095715

نتیجه کلی این طرح تربیت هدفمند نیروی انسانی برای بازار کار می‌باشد و دانشگاه‌های ما کاربردی‌تر عمل خواهند کرد. طرح مذکور بسیار جامع و هدفمند می‌باشد و در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نظیر آلمان و سوید مدت‌هاست اجرایی و عملیاتی می‌شود.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »، "طرح کارانه" در میان راهکارهای ارایه شده برای اشتغال جوانان طرح آقای دکتر قالیباف دارای نکات ارزشمند و برجسته‌ای است که می‌‌شود بر روی آن دقت بیشتری کرد و این موضوع را مورد کنکاش و بررسی کارشناسی قرار داد. به نظر بنده این طرح برنامه‌ریزی دقیق و منطقی برای آینده جوانان را به همراه خود دارد که متاسفانه کمتر بدان توجه شده یا به عبارت بهتر مورد غفلت دوستان و نخبگان قرار گرفته است. کسانی که به این طرح خرده گرفتند این طرح را با توان و برنامه و تفکر قدیمی و ۵۰ سال پیش خودشان می‌سنجند.

در این مدل جدید بومی سازی شده حتما باید در شیوه مدیریت تجدیدنظر اساسی کرد و ساختار های قدیمی و تفکرات کهنه و فرسوده را از بین برد. در دهه چهارم انقلاب باید از طرح‌ها و ایده‌های جدید استقبال کرد نه اینکه آن را در نطفه خفه کرد. کشور ما در حال پیشرفت بوده و باید این موضوع را درک کرد و بدان اعتقاد داشت. با ایجاد یک سامانه کار مرکزی یا استانی و بصورت سراسری در کل کشور همه جویندگان کار، تولید کنندگان، صنعتگران، کارخانه داران، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها همه در یک مسیر قرار خواهند گرفت و بسیاری از مشکلاتی که هم اکنون در کشور در چرخه کار و ایجاد اشتغال هدفمند وجود دارد برطرف خواهد شد.

در این طرح افراد جویای کار در سامانه مرکزی ثبت نام و میزان مهارت‌ها، توانمندی‌ها ، تجربیات و میزان تحصیلات خود را در سامانه ثبت و ضبط می‌نمایند و از طرف دیگر مدیران صنعت نیز به دنبال آن جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود در سامانه اعلام نیاز خواهند کرد و بصورت فراگیر جوانان جویای کار در سامانه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

در واقع این طرح یک فراخوان عمومی در سامانه مرکزی کار می‌باشد که مسئولین کشور و مدیران با مراجعه به این سامانه می‌توانند برای آینده جوانان تصمیمات منطقی را لحاظ کنند و در سیاست‌گذاری‌های کلان می‌توان با علم به واقیعت‌ها تصمیم‌گیری کرد. بعنوان مثال در این طرح ارتباط صنعت و دانشگاه بیشتر می شود، به گونه‌ای که مدیران صنعتی در فراخوان اعلام می‌نمایند که ما افرادی با این تخصص و تجربیات و این توانمندی‌ها برای فلان طرح‌های کلان کشور نیازمندیم. در نتیجه دانشگاه نیز می‌‌تواند در راستای نیاز صنعت، نیرو تربیت نماید. و یا برای فلان طرح‌های استانی نیازمند نیروهایی با این توانمندی‌ها خاص هستیم.

نتیجه کلی این طرح تربیت هدفمند نیروی انسانی برای بازار کار می‌باشد و دانشگاه‌های ما کاربردی‌تر عمل خواهند کرد. این طرح از دو دیدگاه کشوری و استانی می‌تواند برای جامعه مفید باشد به گونه‌ای که هر استان با توجه به نیاز‌های خود می‌تواند بصورت هدفمند سیاست‌گذاری نماید‌. طرح مذکور بسیار جامع و هدفمند می‌باشد و در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نظیر آلمان و سوید مدت‌هاست اجرایی و عملیاتی می‌شود.

برای اجرایی کردن این طرح باید اعتقاد و باور درونی برای رشد و شکوفایی ایران اسلامی در درون فرد مهیا باشد و سپس در این مسیر اقدام نماید. مثال‌های متعددی در این زمینه وجود دارد که در آینده بیشتر در مورد آن شفاف‌سازی خواهم نمود. طرح ماهیانه 250 هزار تومان به هر جوان جویای‌کار قابلیت اجرایی شدن دارد که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در حال اجرا می‌باشد و مشکلی هم درجهت اجرا ندارد. در صورتی که این طرح در دنیا امتحان پس داده است که در آینده توضیحات بیشتری در این زمینه خواهم داد.

ارسال نظر: