سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

با تروریست‌ها باید با زبان زور و قدرت صحبت کرد نه دیپلماسی/ پرونده مرزبانان ایرانی در وزارت خارجه مفتوح است

کدخبر: 2095854

سخنگوی وزارت خارجه درباره شهادت مرزبانان ایرانی با بیان اینکه این پرونده در وزارت خارجه مفتوح است،گفت: ابراز تاسف و همدردی پاکستان برای امنیت مرزها کافی نیست و امیدوار بودیم و هستیم مرز ما با پاکستان مرز امن و دوستی باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به پرسش‌های آنها در خصوص مسائل مختلف حوزه سیاست خارجی و تحولات عرصه بین‌الملل پاسخ داد.

وی در ابتدا ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، روز معلم، روز کارگر و روز ملی خلیج‌فارس را گرامی داشت.

*گلایه‌های ایران مطرح شد/دستورالعملی برای گفت‌وگو با آمریکا خارج از مسائل برجام نداریم

بهرام قاسمی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین و نتایج حاصله گفت: کمیسیون برجام 5 اردیبهشت بر اساس توافقنامه برجام تشکیل و مباحث زیادی در آن مطرح شد. ایران در خصوص بدعهدی‌ها و برخی سخنان رئیس جمهوری آمریکا که مخل سازوکارهای ضد تحریمی بخصوص در حوزه مالی و گمرکی شده گلایه‌هایی را مطرح کرد. در عین حال موارد دیگری هم که در حوزه برجام می‌توانست بر بخش‌های مالی و اقتصادی در سطح عمومی اثرگذار باشد عنوان شد.

وی افزود:‌ از سوی کمیسیون مشترک هم به اتفاق از انجام تعهدات ایران در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قدردانی و بر پایبندی ایران بر تعهداتش صحه گذاشته شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در کمیسیون مشترک برجام مطرح شد که ایران به تعهداتش پایبند بوده و به آنچه که تعهد کرده متعهد باشد.

وی با اشاره به بیانیه پایانی نشست که توسط هلگا اشمیت منتشر شد، گفت: در این بیانیه همه اعضا بر پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تاکید کردند و علاوه بر آن بر تعهد خودشان نسبت به برجام تأکید شد و این نکته مهمی است که همه یک صدا و یک زبان بر آن تاکید کردند که برجام باید ادامه یابد و به پیش برود.

قاسمی به طرح موضوع راکتور آب سنگین اراک و توافق اخیر ایران و چین که در نشست کمیسیون مشترک نیز به آن پرداخته شد، اشاره کرد و افزود:‌ حاضران در نشست از این توافق حمایت کردند و این هم گامی رو به جلو است و یکی از دستاوردهای برجام می‌تواند باشد که مجموعه 1+5 این نوع همکاری‌ها را تشویق می‌کنند و بر پیشرفت و گام‌هایی که برداشته می‌شود صحه می‌گذارند و مورد تایید همگان است.

قاسمی همچنین درباره رایزنی دوجانبه ایران و آمریکا در حاشیه نشست کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: آنچه که در گذشته وجود داشته و هنوز هم می‌تواند ادامه یابد و در نشست اخیر هم وجود داشت رایزنی‌های هیأت ایرانی با هیأت‌های سایر کشورهاست که در حاشیه اجلاس با تک تک کشورها است که انجام شده است.

وی افزود: آنچه در گذشته داشتیم و هنوز به آن پایبند هستیم،هم عدم مذاکره با آمریکا در حوزه‌های خارج از برجام است، ما هیچ نوع مذاکره‌ای خارج از مسائل برجام با آمریکا نداریم، البته در گذشته در دولت قبلی آمریکا، به دلایل انسانی صحبت‌هایی را در خصوص برخی زندانیان و یا زندانیان ایرانی که در این کشور در حبس بودند از سوی آمریکایی‌ها شنید‌یم و صحبت کردیم و نتایجی هم در دولت قبل به دلایل انسانی صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک در وین هم طرف آمریکایی صحبت‌هایی را در خصوص یکی دو نفر از افرادی که مدنظر آن‌ها بوده و در زندا‌‌ن‌های ایران به دلایل مشخص حضور دارند را مطرح کردند، اما با آمریکا هیچگونه مذاکره‌ای نداریم و آنچه در کمیسیون مشترک برجام رد و بدل می‌شود، مسائل برجامی و هسته‌ای و گفت‌وگوهای دو‌جانبه‌ای است که بین ما و سایر اعضا اتفاق می‌افتد.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان تصریح کرد:‌ ولی کماکان ما دستورالعملی برای گفت‌وگو با آمریکا در خصوص مسائل خارج از برجام نداریم.

* طراحی جو ایرانی هراسی از پایتخت‌های معینی در جهان

خبرنگار فارس به بیانیه اخیر وزرای کشور شورای همکاری خلیج‌فارس که در آن ایران متهم به دخالت در امور داخلی منطقه شده و همچنین اظهارات وزیر کشور بحرین مبنی بر دخالت ایران در بحران‌های منطقه اشاره کرد و نظر قاسمی را جویا شد که وی این اظهارات را جدید ندانست و افزود: این اظهارات مکرراً تکرار شده و جو ایران‌هراسی مشخصاً از پایتخت‌های معینی در جهان طراحی و برنامه‌ریزی شده و در منطقه القاء می‌شود که اهداف خود را به پیش ببرند و اجازه ندهند کشورهای اسلامی و همسایه در منطقه در آرامش و فضای مثبت و مسالمت‌آمیز زندگی کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بابیان اینکه متأسفانه ایران هراسی وجود دارد و توسط برخی مجامع منطقه‌ای یا دولت‌های منطقه به آن دامن زده می‌شود، عنوان کرد: ما به‌ کرات توصیه کرده و تکرار می‌کنیم که نگاه ما به منطقه و همسایگان، نگاهی مثبت است. در امور داخلی سایر کشورها دخالت نخواهیم کرد و حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آنها را به رسمیت شناخته و به آنها احترام می‌گذاریم.

قاسمی افزود: آنها نباید تحت تأثیر برخی اظهارات خبیثانه دیگران قرار گیرند و بی‌جهت از ایران قدرتمند که دارای نفوذ در منطقه است، نگران باشند.

وی ایران مقتدر و قدرتمند را به صلاح و سود همه این کشورها خواند و افزود: ایران مقتدر تضمین‌کننده امنیت و ثبات این کشورهاست و آنهایی که در این مسیر هنوز بیراهه را انتخاب کرده‌اند، باید در نگاه و تفکرشان تجدیدنظر کرده و واقع‌بینی را پیشه کنند و اجازه ندهند که دیگران در خارج از منطقه برای آنها تصمیم گرفته و الفاظی را به آنها دیکته کرده و آنها را به مسیری که صلاح آنها نیست، هدایت کنند.

* امیدوار بودیم و هستیم مرز ما با پاکستان مرز امن و دوستی باشد

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره شهادت مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه و پیگیری‌ها در این زمینه ضمن تسلیت این فاجعه تلخ عنوان کرد: واقعه تلخی بود و متاسفانه بار دیگر نشان داده شد که در مرزهای پاکستان ثبات، امنیت و نظم و کنترل لازم در این مرزها وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه علیرغم اینکه ایران بارها با دولت پاکستان در این زمینه گفت‌وگو و رایزنی داشته است، افزود: تعهدات و قول‌هایی از طرف پاکستانی گرفته بود که با جدیت بیشتری در این حوزه فعالیت کند و اجازه تکرار این حوادث تلخ را ندهد ولی متاسفانه این اتفاق افتاد و کشوری که به نوعی خودش را بخش و عضوی از گروه ائتلاف علیه تروریسم می‌داند، سرزمین خودش را به هر دلیل در اختیار گروه‌های تروریست و افراطی قرار داده است که بتوانند در اقصی نقاط این کشور و اخیرا در میرجاوه فعالیت‌های خرابکارانه و ضد انسانی و جنایتکارانه خود را داشته باشند.

این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: به هر حال ما امیدوار بودیم و هنوز هستیم مرز ما با پاکستان مرز امن، باثبات و دوستی باشد و مرز ایران و پاکستان بر خلاف سایر مرزهای پاکستان که عمدتا با همسایگانش دارای مشکلات عدیده است، حداقل مشکلی نداشته باشد ولی به هر حال این واقعه تلخ اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه از نخستین ساعات اقدامات اولیه مورد نیاز در سطح وسیعی انجام و در سطوح مختلف کشور با هوشیاری و حساسیت موضوع را با طرف پاکستانی دنبال کردند،‌افزود:‌ طرف پاکستانی نیز در سطوحی از مقامات خود ابراز همدردی و تأسف کرد، ولی ابراز تاسف و همدردی برای ثبات و امنیت مرزها کارایی ندارد و کارآمد نیست و نیاز به سازوکارهای مشخص خود را دارد.

قاسمی با بیا اینکه این پرونده را به صورت گسترده و مفتوح در وزارت خارجه و سایر نهادها داریم و موضوع را با جدیت تمام دنبال خواهیم کرد و هر اقدامی لازم باشد برای احقاق حق شهدای خودمان در این راستا انجام می‌دهیم. طی روزهای آینده اقدامات رسمی دیپلماتیک را در سطوح بالاتر خواهیم داشت و اجازه نخواهیم داد مرزهای ما به جولانگاه تروریست‌ها تبدیل شود.

وی ابراز امیدواری کرد که خبر شهادت دهمین مرزبان که در اسارت است نیز درست نباشد.

* امیدواری به مجازات عاملان حمله به سفارت عربستان

قاسمی درباره پرونده حمله به سفارت عربستان، بار دیگر این اقدام را ناپسند خواند و افزود: این اقدام توسط مقامات عالی‌رتبه و وزارت خارجه به موقع خود محکوم شد. وزارت خارجه خواستار پیگیری این موضوع توسط قوه قضاییه بود و بخشی از مشکلاتی که بعدا در روابط ما با عربستان ایجاد شد ناشی از این اقدام خودسرانه و نسنجیده‌ بود.

وی با بیان اینکه این پرونده نزد قوه قضاییه است، خاطرنشان کرد: وزارت خارجه به عنوان مسئول سیاست خارجی و حفظ روابط با کشورها پیگیر این پرونده است و امیدواریم روزی این پرونده به انتها برسد و دقیقا مشخص شود و عاملان این حادثه مجازات شوند و درس عبرتی باشد که دیگران به صورت خودسرانه دست به کار و اقدامی در حوزه سیاست خارجی و مسائل دیپلماتیک نداشته باشند.

* خبر دستگیری یک تبعه ایرانی در ترکیه موضوع مشکوکی که باید صحت و سقم آن بررسی شود

وی درباره دستگیری یک تبعه ایرانی در ترکیه و ضبط دو موشک به همراه وی گفت: در حال پیگیری آنی موضوع هستیم و موضوع مشکوکی است که باید صحت و سقم آن را بررسی کنیم.

قاسمی افزود: امیدوارم ظرف چند روز آینده در این زمینه اطلاع رسانی شود.

* علاقه‌مند روابط متوازن و متعادل با همسایگان و کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم

قاسمی در ادامه و در پاسخ به سؤالی در خصوص تحولات در مناسبات ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و نامه‌نگاری‌های اخیر در این زمینه خاطرنشان کرد: ما علاقه‌مندیم با همه همسایگان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس روابط متوازن، متعادل و عادی داشته باشیم و تلاش‌هایی در این حوزه انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر وزیر خارجه کویت به تهران و سفرهای بعدی خاطرنشان کرد: تماس‌های ما با این کشورها وجود دارد و امیدواریم در نهایت بتوانیم برخی از موانع و ناهنجاری‌هایی که در تعدادی از این کشورها و در روابط سیاسی ما با آنها به وجود آمده را برطرف کنیم.

وی درباره عربستان نیز اظهار داشت: امیدواریم عربستان به واقعیت‌های موجود منطقه بیشتر توجه کرده و با واقع‌نگری و درایت بیشتری در مورد مسائل و امنیت منطقه و روابط با ایران فکر کند و اطمینان داشته باشد که ایران می‌تواند کشوری مسلمان و مقتدر در منطقه باشد که برای امنیت و ثبات منطقه مؤثر و سازنده باشد.

قاسمی افزود: آنها نباید به دلایل مختلف دچار ایران‌هراسی و نگرانی از جمهوری اسلامی باشند و درصورتی‌که بتوانند رفتار و گفتار خود را تصحیح کنند، این امکان وجود دارد گام‌هایی برداشته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با یادآوری این نکته که تماس‌های ما با مجموعه سایر کشورها وجود دارد، افزود:‌امیدواریم گام‌های بیشتری در این زمینه برداریم که می‌تواند تضمین‌کننده امنیت، ثبات، صلح و مبارزه با تروریسم در مجموعه منطقه باشد.

*اطلاعی درباره ستادهای انتخاباتی ندارم

خبرنگاری درباره حضور یکی از عاملان حمله به سفارت عربستان در ایران در ستاد یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری سؤال کرد که قاسمی اظهار داشت: من هیچ اطلاعاتی درباره ستادهای انتخاباتی ندارم و موضوع را در مورد کاندیداها دنبال نمی‌کنم.

*مسائل سیاست خارجی را به کف خیابان‌ها نیاوریم

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره احتمال برخی مطالب محرمانه و مسائل مربوط به برجام از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری، افشای اطلاعات محرمانه در خصوص سیاست خارجی در هر کشوری از جمله ایران را جرم خواند و افزود: افشای اسرار و اطلاعات می‌تواند منجر به ضرر و زیان بسیاری برای منافع و امنیت کشور شود و توسط هیچ کسی جایز نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: رقابت‌های سیاسی از گذشته در کشور وجود داشته و خواهد داشت و ما باید بیاموزیم که مسائل سیاست خارجی را به کف خیابان‌ها نیاوریم و مسائلی که می‌تواند به منافع مردم خدشه‌ای وارد کند را سوژه گفت‌وگوها و رقابت‌های سیاسی خودمان نکنیم.

قاسمی ادامه داد: برجام بحثی روشن است که به‌ اندازه کافی در این زمینه صحبت شده و منتقدان و مدافعان در این زمینه صحبت کرده‌اند و اجماعی در کشور درباره برجام وجود دارد که برجام چه نتایجی داشته و بهتر از چنین تفاهمی برای کشور ممکن نبود.

وی افزود: امیدوارم در آینده گروه‌های سیاسی مختلف درباره مسائل داخلی و برجام ضمن انصاف، به موضوعات خارج از منافع ملی نپردازند.

قاسمی با تأکید بر اینکه انتقاد سازنده باید باشد، یادآور شد: ولی در چارچوب حفظ منافع کلی نظام و مصلحت‌های کشور.

* صداهای گوناگونی از واشنگتن شنیده می‌شود

خبرنگار دیگری درباره اختلاف دیدگاه بین مقامات آمریکایی در خصوص برجام و اظهارات متناقض آنها در این زمینه سؤال کرد که قاسمی بابیان اینکه هنوز صداهای گوناگونی از واشنگتن شنیده می‌شود که بسیار متفاوت و متناقض است، خاطرنشان کرد: شاید هنوز باید برای قضاوت صبر کرد، ولی آنچه در کمیسیون اخیر برجام در وین در قالب بیانیه منتشر شد، که یکی از اعضای آن نیز دولت آمریکاست و تأییدی که بر حفظ برجام و دفاع از آن در این بیانیه وجود داشت، پاسخی به آقای ترامپ بود.

وی ادامه داد: این صداها شنیده می‌شود و این صحبت‌ها وجود دارد، ولی ما بهتر است که صبر کنیم و بازهم قصاص قبل از جنایت را توصیه نکنیم و هنوز به زمان نیاز داریم.

* دخالتی در سایر کشورها بدون اطلاع دولت مرکزی کاری خلاف و مذموم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق و اینکه این اقدام بعد از برگزاری رفراندوم در این کشور دارای معنایی خاص است؟ اظهار داشت: هیچ اقدامی بی‌معنا نیست. هر دخالتی که در سایر کشورها بدون اطلاع دولت مرکزی آن صورت گیرد کاری خلاف و امری مذموم و خلاف کنوانسیون‌هاست و باید توصیه کرد که چنین اقداماتی متوقف شود و صورت نگیرد.

*نمیتوان نقش ترکیه را در سوریه نادیده گرفت

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص نشست آستانه چهار و اینکه آستانه صبر ایران نسبت به برخی رویکردهای ترکیه تا چه حد است؟ خاطرنشان کرد: من در مورد نشست آستانه پاسخ می‌دهم و نه ترکیه. آستانه اجلاسی است با محوریت سه کشور روسیه، ایران و ترکیه که توانسته‌اند بر اساس اشتراکاتی که می‌توانستند در حوزه سوریه داشته باشند در این حوزه با هم همکاری‌هایی را آغاز کردند.

قاسمی ادامه داد: نمی‌توان نقش ترکیه را در سوریه نادیده گرفت و حضور ترکیه در این اجلاس و در کنار ایران و روسیه می‌تواند نقطه‌ای مثبت و حائز اهمیت باشد.

وی اضافه کرد: اگرچه اختلاف سلیقه‌ها و دیدگاه‌ها درباره برخی مسائل سوریه وجود داشته و خواهد داشت، اما ما به دلایل این اختلاف دیدگاه‌ها، آستانه را تعطیل نمی‌کنیم و بر استمرار، وجود و قوت آن اصرار داریم و تلاش داریم که آستانه بتواند با قدرت بیشتر و استحکام لازم کارش را به پیش ببرد و در مسائل و بحران سوریه مؤثر و اثرگذار باشد.

* از حج و زیارت سؤال کنید

خبرنگار دیگری درباره اخبار مطرح‌شده مبنی بر تصمیم دولت عربستان برای پرداخت هبه به بازماندگان فاجعه منا سؤال کرد که قاسمی دراین‌باره اظهار داشت:‌ ترجیح می‌دهم مسائل حج را از سازمان حج و زیارت سؤال کنید. این اختیار به این سازمان واگذار شده و مذاکرات را نمایندگان این سازمان انجام داده‌اند و خوب است که در مورد جزئیاتش، از این سازمان سؤال کنید.

* عملیات آزادسازی موصل

خبرنگار دیگری درباره آغاز عملیات آزادسازی در موصل سؤال کرد که وی اظهار داشت: اخباری در مورد موصل شنیده می‌شود که دولت مرکزی می‌تواند در دوران نه‌ چندان دوری در خصوص برخورد با تروریسم و آزادسازی موصل اقدامات مثبتی را انجام دهد و باید امیدوار بود و تلاش کرد و منتظر بود که این اتفاق مبارک به انجام برسد و دولت مرکزی عراق مبارزه جدی خود را با تروریسم به سامان برساند.

*با هرگونه تجزیه‌طلبی و انفکاک در عراق مخالفیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه و در خصوص اکراد در عراق و همه پرسی در اقلیم کردستان عراق نیز خاطرنشان کرد: اکراد بخش مهمی از عراق و در چارچوب حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور و دارای حق و حقوقی هستند که در قانون اساسی این کشور پیش‌بینی شده و آنها نمی‌توانند با حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق مبارزه و دشمنی کرده و آن را نپذیرند.

قاسمی مباحثی که در این زمینه مطرح شده را مباحث جدیدی ندانست و عنوان کرد: در طی دوران‌های گذشته نیز چنین مباحثی مطرح بوده ولی ما قطعاً از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق حمایت و دفاع می‌کنیم و با هرگونه تجزیه‌طلبی و انفکاک مخالفیم و آن را نخواهیم پذیرفت و تصور می‌کنم تا تحقق و به واقعیت رسیدن این مسائل به دلیل اختلاف‌نظرهایی که در بین اکراد و در منطقه وجود دارد، تا بی نهایت فاصله است.

*کشورهایی که از موضوع فلسطین غافل شده‌اند

به گزارش فارس، قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره عدم واکنش برخی کشورهای عربی در قبال مسائل فلسطین و اعتصاب غذای اسرای فلسطینی خاطرنشان کرد: آنچه در برخی از کشورهای اسلامی و عربی ضعیف شده و یا جریان ندارد، بحث فلسطین است که به حاشیه رانده شده و این کشورها گرفتار نگرانی‌های بی‌جهتی هستند که دلیلی برای آن نیست و خود را معطوف به آن داستان کرده و از موضوع فلسطین غافل شده‌اند.

به گفته وی این از القائاتی ناشی می‌شود که توسط رژیم صهیونیستی در منطقه صورت می‌گیرد و باعث ایجاد اختلاف و نفوذ در برخی از کشورها می‌شود که جریان حمایت از قدس و فلسطین را تضعیف کرده و اهداف شوم خود را در منطقه دنبال کنند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان گفت: امیدوارم جهان عرب و کشورهای اسلامی بتوانند با درک مشترک و تشخیص دشمن مشترک، از وضعیت موجود خارج شده و هدف مقدس خود را که مبارزه با رژیم اشغالگر است را پیگیری کنند.

*پیگیری درباره ترور مدیر شبکه جم

خبرنگاری درباره ترور مدیر شبکه جم در ترکیه سؤال کرد که قاسمی با بیان اینکه اطلاعات تکمیلی در این زمینه ندارم، گفت: موضوع در حال بررسی و پیگیری از طریق مجاری دیپلماتیک است. رسماً از دولت ترکیه خواسته‌ایم با توجه به اینکه این حادثه قتل و جنایت در قبال شهروند ایرانی در این کشور صورت گرفته، موضوع را پیگیری و هر چه زودتر نتیجه تحقیقات و بررسی‌ خود را رسماً اعلام کند.

وی افزود: منتظریم که دولت ترکیه اطلاعات بیشتری را در این زمینه ارائه دهد.

*دیپلماسی اقتصادی دولت

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص دیپلماسی اقتصادی دولت یازدهم با بیان اینکه برجام توانست به اهداف اولیه خود برسد و لغو قطعنامه‌های مصوب و تحریم‌های شورای امنیت و سفر هیأت‌های مختلف نشانگر این موضوع است، گفت: اگر وضعیت 4 سال اخیر نسبت به 4 سال قبل آن مقایسه شود، اعداد و ارقام گویای برخی تحولات است، اگرچه به نظر ما این میزان کافی نیست و انتظار ما ارتقای جایگاه اقتصادی ایران است.

* هیچگاه پیشقدم برای تنش در هیچ جای دنیا نبوده‌ایم

خبرنگاری در مورد پروژه نفوذ که عربستان و ترکیه در ایران دنبال می‌کنند، سؤال کرد که قاسمی در پاسخ با بیان اینکه ایران نسبت به همسایگان و کشورهایی که سیاست خصومت‌آمیزی نسبت به ایران ندارند، ‌سیاست ملایم و مثبتی را خواهد داشت، اظهار داشت: ما هیچگاه پیشقدم برای تنش در هیچ جای دنیا نبوده‌ایم.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود ایران مدارا و سهل‌انگاری می‌کند، چنین نیست. ایران با قدرت تمام و درایت و هوشمندی کامل، سیاست‌هایش را در سطح کلان و ملی دنبال می‌کند و شاید اقتدار ایران است که برخی‌ها از این اقتدار نگران می‌شوند و یا با آن مشکل پیدا می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: پیروان ادیان الهی و اهل سنت در ایران جوامع بسیار محترم، معقول و ایرانی هستند و از منافع ملی ایران دفاع می‌کنند.

وی خطاب به آن خبرنگار بابیان اینکه برخی از مباحثی که شما مطرح می‌کنید امنیتی است و پاسخ آن در جای دیگری است، تصریح کرد: ایران با اقتدار تمام در منطقه کار خود را انجام می‌دهد و جایگاهش را قوی‌تر می‌کند.

*بهایی که ایران برای مبارزه با تروریسم پرداخته

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری برجام را موافقتنامه‌ای چندجانبه و بین‌المللی خواند و در خصوص اظهارات برخی از مقامات آمریکایی مبنی بر حمایت ایران از تروریسم اشاره کرد و افزود: آنها بهتر از دیگران می‌دانند که ایران چه بهایی را در مبارزه با تروریسم پرداخت کرده و جدی‌ترین کشور در منطقه در مبارزه با تروریسم،‌ ایران بوده است.

* ناتوی عربی بیشتر حرف و سخن است

خبرنگار دیگری درباره اظهارات جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا در سفرش به تل‌‌آویو و طرح تشکیل یک ائتلاف دفاعی منطقه‌ای بین اسرائیل، مصر، اردن،‌عربستان و برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و موضوع تشکیل ناتوی خاورمیانه سؤال کرد که قاسمی در این باره گفت: روابط برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی یک نقطه چرکین و حرکت شرم‌آور است که متأسفانه واقعیت دارد ولی آنچه که به‌عنوان ناتوی عربی از آن صحبت می‌کنید، بیشتر حرف و سخن است و چنین فضایی در منطقه وجود ندارد و نخواهد داشت که چنین رخ دهد.

قاسمی بابیان اینکه ناتو با پیش‌زمینه‌های خاص خود و در مقاطعی خاص و بنا به دلایلی خاص ایجاد شد، اظهار داشت: در منطقه ما هیچ سنخیتی در مقایسه با ناتو وجود ندارد. البته تلاش خبیثانه‌ای است که بتواند مشروعیت بیشتری را برای رژیم اشغالگر به ارمغان بیاورد و از قباحت روابط برخی کشورهای اسلامی و این رژیم بکاهد و وضعیت را تغییر دهد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان یادآور شد:‌اما وضعیت منطقه ما به‌گونه‌ای است که اینها بیشتر در حد حرف و سخن باقی خواهد ماند و امکان عملی شدن آن با توجه به مجموعه پارامترهای منطقه وجود ندارد.

* کلماتی که به کار برده شده درست نبود

خبرنگار دیگری درباره پیگیری‌ها در خصوص توهین صورت‌گرفته به تعدادی از زنان ایرانی در فرودگاه تفلیس سؤال کرد که قاسمی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌هایی من صورت داده‌ام در برهه‌ای که کنسول قبلی ایران در تفلیس حضور داشت و تا چند ماه پیش هیچ گزارشی در این خصوص دریافت نشده بود. ظاهراً یکی، دو مورد به‌ علت ناآشنایی گمرک گرجستان به دلیل حساسیت‌ها در مناطق مرزی اتفاق افتاده بود که همزمان با سفر وزیر خارجه کشورمان به گرجستان این مسئله در سطوح عالی با مقامات این کشور مطرح شد و آنها قول دادند که با توجه به فرهنگ اسلامی و ویژگی‌های بانوان ایرانی تمهیدات بیشتری را در این زمینه رعایت کنند.

وی درعین‌حال گفت: من هنوز به‌ طور قطع و یقین باور ندارم که کلماتی که در این زمینه به کار برده شده، کلمات درستی است.

*دولت آمریکا باید پاسخگوی رفتار خود باشد

خبرنگار دیگری درباره استقبال دولت آمریکا از حضور گروهک تروریستی منافقین در آلبانی و پیگیری‌های ایران با دولت تیرانا در خصوص استقرار اعضای این گروهک در این کشور سؤال کرد که قاسمی حمایت آمریکا از تروریسم و گروهک منافقین را موضوع جدیدی ندانست و افزود: آمریکایی‌ها کماکان علاقه‌مندند استانداردهای دوگانه خود را ادامه دهند و در برخی از نقاط جهان و از برخی گروه‌هایی که تروریست هستند و منفعت آنها ایجاب می‌کند، حمایت می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی این اقدام آمریکا را استاندارد دوگانه خواند که از سوی برخی غربی‌ها و آمریکایی‌ها صورت می‌پذیرد و امری محکوم است و افزود: دولت آمریکا باید پاسخگوی این رفتار خود باشد؛ چرا که آمریکا از این نوع اشتباهات در خاورمیانه بسیار داشته و نهایتاً هم دچار ضرر و زیان شده است.

وی به اشتباه محاسبه و روش‌های غلط اعمال‌ شده توسط آمریکا در قبال طالبان، القاعده و گروه‌های افراطی که در نهایت به داعش و گروه‌های مشابه داعش منجر شده،‌ اشاره کرد و افزود: آنها وضعیت نابهنجاری را برای منطقه و جهان ایجاد کردند و آمریکا باید متوجه رفتار خودش باشد.

قاسمی اضافه کرد: تماس‌های خود را از طریق مجاری دیپلماتیک و سفارتمان در تیرانا با دولت آلبانی داریم و سعی کرده‌ایم که آنها را متوجه خطرات این گروه و فرقه کنیم و این تماس‌ها ادامه خواهد داشت تا ببینیم نهایتاً به کجا خواهد رسید.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره گفت‌وگو به عنوان راه‌حل مبارزه با تروریسم، با بیان اینکه مبارزه با تروریسم در همه جهان امری شناخته‌ شده است، افزود: وقتی صحبت از تروریسم می‌شود تروریسم کور و تروریست‌هایی است که برایشان جان انسان‌ها مطرح نیست.

قاسمی گفت‌وگو و دیپلماسی در قبال تروریست‌‌ها را بحث درستی ندانست.

*تلاش‌ها از کانال‌های دیپلماتیک برای برگزاری انتخابات در کانادا در حال انجام است

وی درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای اتباع ایرانی مقیم کانادا نیز با بیان اینکه هنوز تحول خاصی در این زمینه صورت نگرفت، عنوان کرد: موضوع کانادا موضوع ویژه‌ای است تلاش‌هایی از کانال‌های دیپلماتیک در حال انجام است که به شکلی بتوانیم در جاهایی صندوق‌های رای را داشته باشیم. البته باید یادآور شوم بیش از 15 سال پیش دولت کانادا رای‌گیری‌های کشورهای خارجی را در این کشور به اماکن دیپلماتیک آن کشورها منحصر کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در سال 1388 علی‌رغم اینکه استقبال بالایی صورت گرفت، ولی تنها مکانی که توانست صندوق رأی را داشته باشد، اوتاوا و در محل سفارت ایران بود و با توجه به مقررات کانادا امکان استقرار صندوق در دیگر نقاط این کشور مهیا نشد.

ارسال نظر: