در گفتگو با شبکه خبری المیادین عنوان شد

میرسلیم: تا آخر در انتخابات باقی می‌مانم/ آراء خاکستری مهم است

کدخبر: 2095863

آقامیرسلیم از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفتگو با شبکه خبری المیادین اعلام کرد: به نفع کسی کناره‌گیری نخواهد کرد و تا آخر در انتخابات باقی می‌مانم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: سید مصطفی آقامیرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 در مصاحبه‌ای با شبکه خبری المیادین، ضمن تأکید بر باقی ماندن خود در انتخابات تا آخر کار، تصریح کرد که به نفع کسی کناره‌گیری نخواهد کرد.

این سیاستمدار اصولگرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود. او بین سال‌های 1358 تا 1361 معاونت سیاسی اجتماعی وزیر کشور را بر عهده داشت، و اکنون به نامزدی از حزب «مؤتلفه اسلامی» پا به عرصه رقابت انتخاباتی گذاشته است.

او حزب مؤتلفه را از احزاب قدیمی و مستقل دانست که وی بر اساس کار حزبی دقیق وارد رقابت انتخاباتی شده است و معتقد است کنار رفتن هر یک از نامزدان اصولگرا، احتمالا میزان مشارکت مردمی را کاهش خواهد داد.

متن مصاحبه:

س: آیا کاندیدا شدن شما باعث شکست آرا در جریان اصولگرایی نیست؟

ما در حزب موتلفه اسلامی سال گذشته بر مبنای تحلیلی که از شرایط کشور داشتیم تصمیم گرفتیم به طور مستقل برای زمامداری حکومت اقدام بکنیم و فردی را نامزد بکنیم برای حضور در انتخابات دوازدهم دوره ریاست جمهوری. این کار در فرایند حزبی بصورت منظم انجام گرفت مجموعه پیشنهادیهایی که وجود داشت از اعضای حزب در نقاط مختلف کشور گرفته شد در جلسهای که دبیران شهرستانها و استانها حضور داشتند از میان آنها 11 نفر را انتخاب کردند و سپس نتیجه را به شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی گزارش دادند که در جلسه شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی از میان 11 نفر 4 نفر انتخاب شدند و در دور بعد، بیشترین آراء متعلق شد به من، که مقرر شد تکلیف نامزدی را به دوش بگیرم.

تقریباً می‌شود گفت که حزبی که بیشترین قدمت را در جمهوری اسلامی دارد و سابقه فعالیتهای آن به قبل از پیروزی انقلاب برمیگردد حزب موتلفه اسلامی است که در هنگام پیروزی انقلاب ادغام شد در حزب جمهوری اسلامی بعد از اینکه فعالیتهای حزب جمهوری اسلامی تعطیل شد. با نظر مرحوم امام در سال 1367 مجدداً حزب موتلفه فعالیت خودش را آغاز کرد و دوره جدید فعالیتهایش از سال 1367 بود.

من قبلاً در حزب «جمهوری اسلامی» فعال بودم که بعد از آغاز به کار حزب موتلفه، وارد شورای مرکزی حزب موتلفه شدم و در سه دوره اخیر انتخابات مجمع عمومی هم به عنوان رئیس این شورا مسئولیت داشتم. کار ما یک کار حزبی حساب شده، منظم و قانونی است.

اما برخی از احزاب به مناسبت برگزاری انتخابات شکل گرفته‌اند. دو ماه سه ماه قبل از انتخابات شکل گرفتند؛ مثل اینکه شما مثلاً «جمنا» را ملاحظه میفرمایید. جمنا جبهه‌ای است که جبهه مردمی نیروهای انقلاب شکل گرفته چند ماه قبل از انتخابات هدف آنها را ما هم تایید میکنیم، نیت آنها را هم ما قبول داریم شخصیتهایی که در آنها هستند شخصیتهایی هستند که مقبولند از نظر ما و محترم میشماریم. لکن روش حزبی سیاسی آنها را تایید نمیکنیم ما روش اثبات شده منظم قانون مندی را داریم که فکر میکنیم که هر حزبی که بخواهیم فعالیت کنند باید در چارچوب این روشهای منظم کار بکند آنها هنوز این تجربه را ندارند و در این زمینه اشکالاتی را بر کارشان وارد است.

دسته دوم هم احزابی هستند که با سرکار آمدن دولتها شکل گرفتند. هر دولتی که شکل گرفته درش اختلاف نظرهایی به وجود آمده است. بعضی از اعضای دولت به استعفا رسیدند. بعضیها کنار گذاشته شدند هنگامیکه استعفا کردند یا کنار گذاشته شده‌اند خودشان مبادرت کردند و تشکیل یک گروه سیاسی دادند. گروه سیاسی که از نظر هدف و از نظر نیّت همان چارچوب اصولی را دارند اما سلیقه‌های مختلف دارند بنابراین شما اگرکه غیر از حزب موتلفه اسلامی را در نظر بگیرید حزب مستقلی است هم مستقل به لحاظ زمانی وابسته به انتخابات نبوده هیچ وقت هم به لحاظ سیاسی وابسته به دولتی نبوده که سرکار بوده باشد بقیه احزاب احزابی هستن که یا وابسته هستند به هیجانات قبل از انتخابات و بعد از انتخابات از بین رفتند ساکت شدند یا جریاناتی هستند که از دل دولتها برخاستند.

س: آیا به نفع شخص خاصی یا جریانی کنارگیری خواهید کرد؟

وقتی که از طرف مثلاً جمنا دو نفر الان به عنوان نامزد مطرح هستند و به احتمال قریب به یقین این دو نفر تا آخر انتخابات خواهند ماند ما هم که مستقلاً در صحنه هستیم و بودیم تا آخر انتخابات خواهیم ماند.

س: به نظر جنابعالی، با کاندید شدنتان در جریان اصولگرا شکست آرا به وجود نخواهد آمد؟ با توجه به حضور جناب آقایان قالیباف و رئیسی.. آیا احتمال دارد کناره‌گیری کنید؟

بله، برخی آراء مردم که متوجه اصولگرایان هست تقسیم خواهد شد بین ما. در شرایط کنونی اگر هر کدام از ما در حال حاضر کنار برویم برخی از آراء مردم که متوجه ما هست به سمت آنهایی که کنار نرفته‌اند نخواهد رفت. تمایل آنها به حضور در انتخابات کاهش پیدا خواهد کرد. مثلاً اگرکه آقای قالیباف کنار برود عده‌ای هستند که آقای قالیباف را خیلی قبول دارند؛ به ایشان تعصب دارند؛ وقتی آقای قالیباف نباشند به کسی دیگر رای نمیدهند پس جمع آراء اصولگرایان کاهش پیدا خواهد کرد و این ممکن است که باعث بشود جمع آراء اصلاح طلبان تقسیم شود بین آقای روحانی و جهانگیری.

از این دیدگاه بنابراین مهم است که تمام نامزدهای اصولگرایی در صحنه باشند تا کل گرایش اصولگرایی با اشتیاق به صحنه انتخابات بیاید و کفّه آراء اصولگرایی سنگین‌تر شود و آقای دکتر روحانی یا آقای جهانگیری اگر یکیشان به نفع دیگری کنار برود نتواند در دوره اول به اکثریت برسد اگر هر دو با هم باشند که آراء شکسته میشود و قطعا ما به دوره دوم میرسیم ولی اگر یکیشان به نفع دیگری کنار برود که من بعید میدانم در این صورت آراء کلاً شکسته خواهد شد و حدس اولیه من این است که ما انتخاباتمان به مرحله دوم کشیده خواهد شد مگر اینکه اتفاقاتی در مناظره دوم و مناظره سوم بیفتد که آراء مردم را آن آرائی که اصطلاحاً میگوییم آراء خاکستری؛ آراء خاکستری غیر متعهد است به اصولگرایان و و به اصلاح طلبان.

س: این آرا خاکستری پیگیر برنامه کاندیداها هستند؟

بله، بله احسنت اینها 60 درصد آراء است. خیلی اهمیت دارد. آراء متعهد که به اصولگرایان و اصلاح طلبان متمایل هستند 40 درصد است. کلاً 60 درصد متعلق به آراء خاکستری است.

در مناظرات ممکن است این آراء خاکستری حرکتشان به این سمت و آن سمت باشد و یک نفر را ترجیح بدهند در دوره اول بر دیگری. هر کس بتواند 20 میلیون رأی بیاورد [در همان دور نخست] برنده خواهد شد، چون الان 55 میلیون نفر واجد شرایط هستند برای رأی دادن. من حدس میزنم که انتخابات ما انتخابات پرشوری باشد یعنی حضور مردمی حدود 60 درصد تا 70 درصد مردم بیایند پای صندوقها که خیلی خوب است در مقایسه با آمریکا که اینها 33 درصد 40 درصد [بوده].

حداکثر 60 درصد 65 درصد مردم را پای صندوقها بیایند خیلی خوب است از نظر مردم سالاری؛ بسیار خوب است؛ در اینصورت 40 میلیون نفر واجد میان پای صندوق که نصف آنها تقریباً 20 میلیون میشود، اگر 1 نفر بتواند حدود 20 میلیون نفر را جمع بکند برای دوره اول تکلیف انتخابات روشن میشود.

س: با توجه به تجارب دولتی و حزبی جنابعالی چه برنامه‌ای دارید؟

ما در حزب دارای برنامه هستیم البته. چون ما دارای اطلاعات هستیم حزب ما 220 دفتر در نقاط مختلف کشور دارد که اینها نقاط مراجعه‌ی مردم هستند اطلاعات را در اختیار حزب قرار میدهند؛ حزب الان میداند در هر استان چه مسئله‌ای وجود دارد چه مشکلی وجود دارد و چگونه می‌شود و این مشکل را برطرف کرد.

س: مشکلات شهروند ایرانی چیست ؟

الان ما شرایط سختی را از نظر اقتصادی پشت سر میگذاریم که از دولت دهم شروع شده، با تحریمهای متعددی که بر ما اعمال شده از خارج و با برخی از ضعف‌های مدیریتی که در داخل داشته‌ایم. تصمیمهای نادرستی که اتخاذ شده است این مجموعه مشکلات اقتصادی شرایط معیشتی مردم را مشکل کرده به علاوه مهمتر باعث رکود اقتصادی شده یعنی الان مواجه هستیم با فضای کسب و کار کم رونق. جوانان ما از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند؛ بسیار مستعد باشور، با هیجان ولی کار پیدا نمیکنن.

س: ولی دولت اعلام میکند که تورم پایین آمده است؟

بله اینها کاری که کردن و درست هست مهارکردن تورم است. تورم در ابتدای دولت، بین 30 تا 40 درصد بود اکنون تورم بین 10-20 درصد است. این موفقیت خوبی است. اما به چه قیمتی؟ این تورم به قیمت تنگ شدن معیشت مردم «معیشتا ضنکا» به دست آمده و به قیمت کاهش سرمایه‌گذارای، کاهش سرمایه گذاری یعنی کاهش امکان اشتغال جوانان، بیکاری. اشتغال بسیار مهم است نه فقط از نظر اقتصادی اشتغال مهم است از نظر اجتماعی مهم است. بسیاری از مشکلات اجتماعی و مفاسد در جامعه به دلیل بیکاری و عدم اشتغال حاصل می‌شود. بسیاری از مسائل فرهنگی به دلیل عدم اشتغال جوانان شکل می‌گیرد؛ جوانانی که اشتغال نداشته باشند نمی‌توانند ازدواج کنند.

س: راه حل‌ چیست؟

بله به نظر من این آمار و ارقام، آمار و ارقام کارشناسی نیست، درست نیست فعالیتهایی که باید برای اشتغال انجام بگیرد مثلاً شما ذکر فرمودید اینها اولاً باید به سمت مهارکردن مشکل که شروع شده‌است و دارد توسعه پیدا میکند برود باید مهار بکنیم چگونه باید مهار بکنیم اینهارا؟

الان بنگاههایی هستند از نظر اقتصادی که اینها از دولت مطالبات دارند. مطالبات خودشان را دریافت نکردند. دولت باید در درجه اول این بنگاهها را تقویت کند. مطالباتشان را بدهد کمک بکند که به ورشکستگی نرسند؛ دوم آن دسته که گرفتار شدند و ورشکسته شدند اگر قابلیت احیا دارند باز هم با پرداخت مطالباتشان آنها را به سمت احیا بیاورند و مثلاً ما اعتقاد داریم پیشنهاد خود من این است که هر بنگاهی که موفق بشود به به کارگیری جوانان -برای کمک به آنها- 2 روز در هفته از حقوق آنها را دولت تقبل بکند. این کمک است پس اشتغال شکل میگیرد دولتم کمک میکند اشتغال واقعی بعد تشویق بکند تولیدکنندگان را به تاسیس مراکز تحقیق و توسعه برای بهبود کیفیت. کیفیت کالا مقبول مردم باشد و بتوانیم جلوگیری بکنیم از واردات. واردات از چین، واردات از ترکیه بازار ما را اشغال کرده است. تولیدات داخلی کاهش پیدا کرده است.

س: شعار شما این است که حق گرفتنی است و دولت صداقت و درستی؛ چرا ؟

تأسف ما و علت اصلی حضور مستقیم ما این بار در صحنه انتخابات این بود که بسیاری از حقوق اساسی مردم را معطل مانده. دیدم مثل حق اشتغال، حق مسکن، حق برخورداری از فعالیتهای آزاد فرهنگی و علمی، حق تامین اجتماعی، سلامت و بهداشت اینها حقوق اساسی که در قانون اساسی ما آمده است. کی میخواهیم به این حقوق برسیم؟ ما باید بیایم در صحنه به کمک مردم فعال به این نتیجه برسیم که این حقوق احقاق بشود پس آمده‌ایم برای گرفتن این حق و سپردن آن به مردم اما چگونه؟ به کمک یک دولتی که خدمتگزار است با افرادی که دارای شایستگی لازم هستند، مشخصه این دولت را من در شعار خودم ذکر کردم. راستی یعنی صداقت، دولت با مردم رو راست باشد؛ گزارش درست بدهد آمار غلط ندهد.

س: آیا آمارها غلط است؟

بله بسیاری از آمار ممکن است درست باشد، ولی غلط‌انداز است. مثال؛ ما میگوییم رشد اقتصادی کشور اکنون رسیده است به 8 درصد اما چه رشدی؟ رشدی که 5 درصد آن بخاطر فروش نفت است. چنین رشدی که اشتغال ایجاد نمیکند که. شما وقتی مستقیماً میگویید 8 درصد تصور میکنند که به به این یعنی 800 هزار شغل در حالیکه فقط 3 درصد رشد واقعی است و بقیه‌اش فروش نفت است.

اگر ما صادق باشیم با مردم باید بگوییم 3 درصد رشدی که گفته شده، به فعالیت [اقتصادی] برمیگردد [و] بقیه را نفت فروخته‌ایم؛ ناگزیر بودیم مشکل بوده؛ صداقت با مردم [باید باشد]؛ راه چاره‌ای نداشتیم؛ فعلاً این کار را کردیم، ولی اگر نگوییم یعنی عدم صداقت.

س: آیا فساد هست؟

بله ما متاسفانه در اثر اجبار به دورزدن تحریمها راه‌حل‌های غیرمناسبی را در دولت‌های گذشته انتخاب کردیم که استفاده از افراد واسطه و دلال بوده؛ اینها به ما کمک کردند ولی با گرفتن پورسانت درصدهای هنگفت 20درصد 30درصد این درآمدها فساد می‌آفریند؛ ثروتهای بادآورده است. کسی که قاچاق می‌کند یعنی از راه غیر قانونی اقدام می‌کند. برای اینکه از راه غیر قانونی اقدام بکند، نیازمند همکاری عناصری هست در نیروی انتظامی، عناصری هست درگمرک، عناصری هست در دستگاه‌های اجرایی، عناصری هست درقوه قضائیه؛ برای اینکه جلوگیری بکنند از رسیدگی به تخلفات عناصری در مجلس همه یک شبکه عظیم فساد درست می‌شود. فاصله طبقاتی زیاد می‌شود. حقوق نجومی نباید داشته باشیم ما، حقوق نجومی تعریف شده است. میرسلیم عضو دولت است این حقوقش است؛ بعضی‌ها 10 برابر این حقوق میگیرند، 20 برابر این حقوق میگیرند، 100 برابر این حقوق میگیرند. از کجا آمده است؟ چگونه شده است؟

س: سیاست خارجی شما چیست؟

اصل فعالیت‌های سیاست خارجی ما بر پایه ظلم‌ستیزی است ما با همه کشورهای عالم از در صلح و دوستی تعامل داریم فعالیت می‌کنیم جز آنجاییکه ظلم صورت گرفته است جز آنجاییکه به مردمی ستم شده است و آنها را از سرزمین خودشان بیرون رانده‌اند؛ ما با کسانیکه غصب کرده‌اند سرزمین مقدس فلسطین را هیچ‌وقت نمیتوانیم تعامل کنیم و سازش داشته باشیم. آنها محکومند و ما برای چارهجویی این غده فساد درمنطقه راه حل داریم پیشنهاد دادیم از 30 سال پیش گفتیم مردم سالارانه کسانی که فلسطینی هستند با هم، از مسلمان از یهودی از مسیحی بنشینن تصمیم گیری کنند در مورد حکومت کشورشان. الان فکر می‌کنیم بهترین راه حل است و موجب می‌شود اگر حرف ما را گوش بکنند و این راه‌حل را پیش پا بگذارند، صلح در منطقه بر پا می‌شود.

س: و حالا با توجه به مشکل تروریسم .. نظرتان چیست ؟

پس بنابراین باید توجه بکنیم نگهداری یک جرثومه فساد موجب شده است که توطئه‌هایی در داخل خود کشورهای اسلامی ایجاد بکنند که آنها مشغول خود بشوند در درگیریهای داخل با امثال داعش جریانات تکفیری که آن کسانی که دارند سوء استفاده میکنند از حضورشان در اسرائیل آنها بتوانند به سلامت کار خودشان را ادامه بدهند.

ما در جمهوری اسلامی اعتقاد داریم که هیچ وقت نمیتوانیم سرسازش با اسرائیل داشته باشیم اولاً. ثانیاً تمام مردمی که مظلوم واقع شدند چه در لبنان چه در سوریه چه در فلسطین چه در عراق سایر نقاط با آنها جبهه متحد بر مبنای خواسته مردم نه خواسته دولتها ما اشتیاق مردم را میدانیم چیست؟ اشتیاق حزب الله در آنها میدانیم چیست؟ اشتیاق مردم سوریه را میدانیم چیست؟ درعراق اشتیاقشان چیست؟ توجهشان چیست؟ همه اینها را پشتیبانی میکنیم برای این راهم میدانید که جمهوری اسلامی خیلی زحمت کشیده حتی شهید داده و تضعیف کرده است جریانات تکفیری و داعش را؛ دنیا باید قدر بداند، اروپا باید قدر بداند.

چون آنها الان مواجه شدند یا معظلی که ناشی از داعش است؛ ما برای آنها فداکاری کردیم؛ جبهه مقاومت فعالیت کرده است. آنها باید قدرشناسی بکنند این حرکت جمهوری اسلامی باعث شده است که در دنیا تضمین امنیت بیشتر بشود اگر ما این کار را نمیکردیم الان دنیا با داعش چیکار می‌کرد؟ با این جریانات کشتار با این جریانات غیرانسانی چیکار میخواست بکنه؟ بنابراین حضور ما در منطقه مشخص است با همسایگان صلح آمیز. به یک جایی را نمیتوانیم کوتاه بیایم آن اشغالگران فلسطین است. با دنیا مناسبات بسیار خوبی به لحاظ اقتصادی و به لحاظ فرهنگی داریم.

آمریکا هم باید به رسمیت بشمارد شخصیت انقلاب اسلامی ایران را و دست از توطئه کردن بردارد؛ اگر آدم بشود آمریکا مناسبات ما با آمریکا هم خوب خواهد شد و اگر روش توطئه را و روشهای تخریب و تحریم را ادامه دهد، ما هم مقاومت خواهیم کرد در مقابل آمریکا؛ قطعاً خدا پشت و پناه ماست.

ارسال نظر: