گزارش «نسیم آنلاین»: معاون اول حسن روحانی آمارهای غلط و پوپولیستی را دیشب از کجا آورد؟

عوامفریبی‌های یک کاندیدای پوششی/ جهانگیری دیشب توهم زده بود!

کدخبر: 2096033

دیروز اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم و نامزد پوششی حسن روحانی در برنامه تبلیغاتی‌اش به گونه‌ای درباره اقتصاد ایران حرف زد که انگار در این کشور زندگی نمی‌کند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: دیشب اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم و نامزد پوششی حسن روحانی در برنامه تبلیغاتی‌اش به گونه‌ای درباره اقتصاد ایران حرف زد که انگار در این کشور زندگی نمی‌کند. او گفت که دیگر در این کشور کسی از تورم و گرانی حرف نمی‌زند! به احتمال زیاد جناب اسحاق جهانگیری خودشان برای خرید به سطح شهر نرفته‌اند تا ببینند تورم کالاهای اساسی در 1400 روز گذشته بنا بر آمارهای رسمی بانک مرکزی 51 درصد بوده است.

همین چندی پیش بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از گران شدن ۵۱ درصدی مواد خوراکی از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال ۱۳۹۵ خبر داده بود. بر اساس گزارش بانک مرکزی، لوبیا سبز با ۱۴۹ درصد، رکورددار گرانی در دولت حسن روحانی بوده است. هر کیلوگرم لوبیاسبز در ابتدای دولت یازدهم حدود ۲۲۰۰ تومان فروخته می‌شود که در پایان سال ۹۵ قیمت ان به حدود ۵۴۸۰ تومان رسید.

کره در رتبه دوم گرانی در دولت یازدهم قرار دارد که قیمت آن در این مدت ۱۳۶ درصد افزایش داشته است. هر کیلو کره در ابتدای دولت یازدهم ۱۲۰۰۰ تومان بود که با رشد بیش از دو برابری در پایان سال ۹۵ به ۲۸۳۰۰ تومان رسید.

گوجه فرنگی با ۹۴ درصد گرانی، در رتبه سوم مواد خوراکی در دولت حسن روحانی قرار دارد که قیمت آن از هر کیلو ۱۸۸۰ تومان به حدود 5000 تومان رسیده است.

برنج ایرانی درجه یک با ۷۵ درصد، برنج ایرانی درجه دو با ۷۴ درصد، نخود با ۷۱ درصد و تخم مرغ با ۶۹ درصد، در رتبه های بعدی گرانی در دولت حسن روحانی قرار دارند.

اگر قیمت گوشت قرمز را نیز به این سبد اضافه کنیم اوضاع بدتر می‌شود. در هیچ برهه ای از اقتصاد ایران گوشت قرمز حداقل در اردیبهشت ماه به مرز 40 هزار تومان نمی‌رسید! به نظر می‌رسد جناب معاون اول حداقل باید آمارهای رسمی بانک مرکزی دولت یازدهم را قبل از ورود به استودیوی ضبط برنامه تبلغاتی مرور کنند تا دیگر از این اشتباهات نکنند!

نکته بعد درباره کاهش تورم و افتخار به این موضوع است. خود آقای جهانگیری مطلع هستند که کاهش تورم به دلیل تشدید رکود در سالهای اخیر بوده نه طراحی و اجرای سیاست اقتصادی مناسب دولت یازدهم. در حال حاضر هیچ اقتصاددان مستقلی حاضر نیست بگوید کاهش تورم ناشی از سیاست‌های مناسب اقتصادی دولت یازدهم بوده است. لذا خدمت جناب آقای جهانگیری باید عرض کنم اگر سراغ دارید حتما معرفی کنید.

نکته بعد درباره جمله خنده دار و مضحکی که معاون اول بیان می‌کند و آن وارد شدن به دوره رونق اقتصادی است. ایشان میگوید: دوران رونق شروع شده و یکی از نشانه های آن رشد بالای اقتصادی است!

منظور ایشان از آغاز رونق چیست؟ آیا جناب جهانگیری تعطیلی روزانه کارخانه های بزرگ و بنگاههای معروف اقتصادی را نمی‌بیند؟ فقط در همین 10 روز اخیر چند کارخانه بزرگ و معروف تولیدی از جمله "ذوب آهن ملایر"، "تراکتورسازی تبریز"، "صنایع پیشرو حدید" و "قند کامیاب اصفهان" به ورطه تعطیلی و ورشکستگی کشیده شدند، چطور می‌توانید از آغاز رونق صحبت کنید؟

البته ایشان بعد از اینکه درباره رونق اقتصادی حرف زدند، گفتند که رونق شروع شده و رشد اقتصادی در سال جاری بالا رفته است. منظور ایشان از رشد اقتصادی بالا، همان رشد مثبت 11.6 درصد نفتی است! همان رشدی که از فروش نفت خام بدست آمده است. البته باید به ایشان در این باره تذکر داد که این رشد دیگر در سال آینده تکرار نخواهد شد و برای متداول بودن این رشد باید اقدامات اساسی کرد. دیگر نمیتوان با خام فروشی نفت، به رشد اقتصادی بالا رسید. باید از جهانگیری پرسید چه قدر از رشد بالایی که گفتید حاصل تولید- صنعت و کشاورزی است؟ چه قدر حاصل فروش نفت خام؟!

ایشان در جای دیگری می‌گوید ما به اهدافمان در برجام رسیدیم. کمتر از 48 ساعت پیش، مدیرعامل بانک نیمه دولتی تجارت رسما اعلام کرد که بانکهای خارجی با ما کار نمی‌کنند و ما همچنان مشکلات قبل را داریم! برجامی که فعلا بانکهای بزرگ دنیا را نتوانسته ملزم کند تا با ایران کار کنند، چگونه به همه اهدافمان رسانده است؟

اما عبارتی که از همه خنده ‌دار تر بود "هجوم شرکت‌های غربی و شرقی بعد از برجام" این بود. کدام شرکت‌ها به ایران آمدند؟ بله آقای جهانگیری درست می‌گویید، بیش از 200 هیات تجاری بعد از برجام به ایران آمدند اما یک ریال هم سرمایه گذاری نکردند و به قول عسگر اولادی بیشتر توریست تجاری بودند تا سرمایه گذار!

اگر ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل کردید بگویید چرا رقم جذب سرمایه گذاری خارجی نسبت به اواخر دولت دهم بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرده است؟ چرا رقم سرمایه‌گذاری خارجی 4.5 میلیارد دلاری دولت دهم با وجود برجام هم اکنون به 2 میلیارد دلار رسیده است؟ آیا اصلا از این آمار خبر دارید؟ در مورد صادرات غیرنفتی چطور؟ شما وقتی به مردم می‌گویید که برای اولین بار بعد از انقلاب تراز تجاری مثبت شده، چرا این را هم اضافه نمی‌کنید که واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای افت فاحشی داشته و همین مسئله تراز تجاری را مثبت کرده است. چرا به مردم نگفتید که دولت محبوب یازدهم نتوانست در چهار سال گذشته با وجود سفر 200 هیات خارجی، جهشی در صادرات غیرنفتی ایجاد کند؟

درباره خود کفایی گندم هم با مردم صحبت کردید، اما نگفتید چرا علی رغم خودکفایی گندم دولت همچنان مشغول وارد کردن گندم است؟ اگر خودکفا شدید چرا سال 95، چند میلیون تن گندم وارد کشور کردید؟.................

احساس می‌کنم یا توهم زده‌اید، یا از آمال و آرزوهایتان به ملت گفتید.

ارسال نظر: