رئیس جمعیت هلال احمر عنوان کرد:

بررسی قانون مدیریت بحران در مجلس/ ضرورت تدوین الزامات قانونی در امر پاسخ به سوانح

کدخبر: 2096042

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به ضرورت تدوین الزامات قانونی دستگاه‌های دخیل در امر پاسخ به سوانح گفت: مهم‌ترین اقدامات هلال احمر در سطح ملی و بین المللی پاسخ به سوانح و حوادث است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سید امیر محسن ضیائی در همایش امداد و نجات؛ مدیریت و مسئولیت از منظر فقه و حقوق گفت: در این همایش فرصتی فراهم می شود تا بتوان کار مشترک علمی که در صحنه عمل مورد نیاز هلال احمر است؛ انجام شود چرا که هلال احمر به عنوان سازمانی عملیاتی باید مشکلات خود را با اتکا به دانشگاه ها حل کند و این همکاری به نوعی برای دو طرف برد خواهد بود.

وی اظهار کرد: دانشگاه به عنوان نهاد توسعه و دانش باید در صحنه جامعه نقش علمی خود را ایفا کند تا به گفته پیامبر اکرم(ص) علم نافع محقق شود؛ علمی که کاربردی، پایا و در خدمت مردم است و می تواند نجات جان انسان ها و پیشرفت زندگی بشر را به دنبال داشته باشد.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه امروزه دانشگاه ها از مرز دیوارها عبور کرده و به سمت جامعه حرکت کرده است، تاکید کرد: بر این اساس هلال احمر آماده است تا بسیاری از مشکلات و موانع پیش روی خود را به دانشگاه ها عرضه کرده و از راهکارهای آن ها بهره ببرد، علاوه بر آن ها بارها بر این مهم تاکید کرده است که هر کجا هلال احمر نیازمند فناوری خاصی باشد که در دانشگاه ها قابل ایجاد است؛ حاضریم تا همکاری کامل در این زمینه داشته باشیم.

مهمترین اقدامات هلال احمر در سطح ملی و بین المللی پاسخ به سوانح و حوادث

ضیائی با اشاره به اینکه از مهمترین اقدامات هلال احمر در سطح ملی و بین المللی پاسخ به سوانح و حوادث است، عنوان کرد: در دهه گذشته شاهد تغییر و افزایش شیوع سوانح طبیعی در دنیا بوده ایم تا جایی که 750 هزار نفر از مردم جهان در سوانح طبیعی از بین رفته و سالانه 200 میلیون نفر تحت تاثیر سوانح بزرگ قرار گرفته اند، لذا در این زمینه باید تدابیر لازم برای کاهش میزان آسیب پذیری جوامع و رفع مشکلات آن ها برای مواجهه با این تغییرات در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه تدوین قانون مقررات و استاندارها در مدیرت بحران از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: البته پاسخ به سانحه بخش کوچکی از موضوع مدیریت بحران است و در این زمینه نکته قابل اهمیت توجه به پیشگیری، کاهش ریسک و خطر پذیری و امادگی مبتنی بر ریسک است؛ عملکرد صحیح در این ح.زه ها می تواند ما را در پاسخ صحیح دادن به حوادث کمک کند.

بررسی قانون مدیریت بحران در مجلس شورای اسلامی

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه قانون مدیریت بحران هم اکنون در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است، خاطرنشان کرد: بر این اساس از همه اندیشمندان و کارشناسان دعوت میکنم تا نظرات خود را در این زمینه ارائه کنند تا این قانون با غنا هر چه بیشتر تدوین شود البته در این زمینه نیازمند برنامه ملی مدیریت بحران هستیم تا بتوانیم بر مبنای الزامات و استاندارهای لازم، قوانین مورد نیاز را تدوین کنیم.

به گفته وی، در کنار تدوین قانون، توجه به توسعه فرهنگ عمل به قانون از اهمیت دو چندانی برخوردار است؛ چرا که در سیل آذربایجان شاهد بودیم که به علت عدم رعایت قانون به مشکلات این حادثه دامن زده شد؛ لذا ضروری است تا در کنار قانون الزام به اجرای آن مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

رئیس جمعیت هلال احمر در پایان با تا کید بر اینکه موظفین امدادرسانی در حوادث، مسئولیت های خاصی دارند، عنوان کرد : در این زمینه نیز باید به صورت جزئی نظرات و بررسی های کارشناسی جمع آوری و در قالب قانون استاندارد یا دستور العمل مناسب برای این مسئولیت ها تدوین شود.

ارسال نظر: