آخرین خبرها از حادثه دلخراش معدن گلستان

جسد آخرین معدنچی در معدن آزادشهر کشف شد/تعداد کشته‌شدگان به ۴۳ نفر رسید/ لاریجانی: کمیسیون صنایع گزارشی از حادثه به مجلس ارائه کند

کدخبر: 2096103

ساعت ۱۲:۰۵ دقیقه ظهر چهارشنبه انفجاری در معدن زغال سنگ در منطقه خوش‌ییلاق استان گلستان به وقوع پیوست که طی آن تعدادی از کارگران مصدوم و تعدادی نیز در زیر آوار محبوس شدند. تلاش امدادگران برای نجات حادثه‌دیدگان ادامه دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ساعت 12:05 دقیقه ظهر امروز انفجاری در معدن زغال سنگ در منطقه خوش‌ییلاق استان گلستان به وقوع پیوست که طی آن تعدادی از کارگران مصدوم و تعدادی نیز در زیر آوار محبوس شدند. تلاش امدادگران برای نجات حادثه‌دیدگان ادامه دارد.

سه‌شنبه 19 اردیبهشت 96

اسامی 10 نفر دیگر از جانباختگان حادثه معدن آزادشهر اعلام شد

13:51- زارعی مدیرکل پزشکی قانونی استان گلستان اسامی 10 نفر دیگر از جانباختگان حادثه معدن زغال سنگ آزادشهر که احراز هویت شده‌اند را اعلام کرد.

اسامی به شرح زیر است:

1- ابراهیم گنجی

2- مجید نیکی

3-حسین محبوبی نرگس چال

4-مجید علیخانی

5-مهدی سوسرایی

6-قاسمعلی صادقیان

7-ابوالقاسم برآبادی

8- هادی سوسرایی

9- مجید طالبی سوسرایی

10 عباس دامن زن

گفتنی است پیش از این ٢١ نفر از جانباختگان حادثه انفجار معدن زغال سنگ زمستان تورت شهرستان آزادشهر شناسایی و تعیین هویت ، تحویل بستگان شده بودند.

جسد آخرین معدنچی در معدن آزادشهر کشف شد/تعداد کشته‌شدگان به ۴۳ نفر رسید

13:00- صادق‌علی مقدم اظهار داشت: با تلاش نیروهای امدادی متخصص و معدن‌کاران جسد یکی دیگر از معدن‌چیان محبوس در معدن زمستان یورت آزادشهر کشف و به بیرون از تونل منتقل شد.

وی افزود: با کشف این جسد تعداد کشته‌شدگان این فاجعه بزرگ به 43 نفر رسید.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان تصریح کرد: بر اساس اعلام نیروهای معدن این جسد آخرین معدن‌کار حاضر در تونل بوده است اما به علت نبود آمار دقیق معدن‌کاران امدادرسانی و آواربرداری در تونل معدن همچنان ادامه دارد.

مقدم افزود: اجساد کشف شده برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی گنبدکاووس منتقل شده است

آمار پیکرهای کشف شده از معدن یورت به ۴۱ نفر رسید

10:20- رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از کشف پیکرهای ۶ تن دیگر از معدن‌کاران حادثه معدن یورت آزادشهر خبرداد و گفت: تاکنون ۴۱ پیکر از معدن‌‌کاران حادثه معدن یورت از زیر آوار خارج شده و تصور می‌شود دو پیکر دیگر در ساعتهای آتی از زیر آوار خارج شود.

کمیسیون صنایع گزارشی از حادثه معدن گلستان به مجلس ارائه کند

09:35- علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه 19 اردیبهشت) قوه مقننه در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و در پیش بودن سالروز ولادت حضرت ولیعصر(عج) گفت: حادثه دردآور معدن در گلستان باعث شد همه ملت عزادار شوند.

وی با بیان اینکه از تلاش های همه مسئولان ملی و استانی که در جهت کمک به کارگران تلاش کردند، تشکر می کنم، ادامه داد: از همکار محترم آقای ابراهیمی نماینده مردم آزادشهر و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس که از لحظات اولیه حادثه معدن استان گلستان هیئتی را برای بررسی موضوع اعزام کردند، سپاسگزاری می کنم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لازم است کمیسیون صنایع مجلس بررسی همه جانبه درخصوص این موضوع و تخلفات صورت گرفته انجام دهد و روشن کند چرا ایمنی لازم در معدن وجود نداشته است و اینگونه کارگران در معرض خطر قرار گرفتند و بخش نظارتی دستگاه های ملی و محلی چرا به خوبی عمل نکرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این گزارش هم برای روشن شدن ابعاد این حادثه و سهم متخلفان مهم است و هم برای آینده کارگران معادن و رعایت ضوابط ایمنی آنها. بنابراین از کمیسیون صنایع و معادن مجلس مجدداً می خواهیم با دقت لازم و در اسرع وقت گزارش خود را به مجلس ارائه کند و از خداوند متعال برای درگذشتگان این حادثه علو درجات را آرزومندیم و به خانواده محترم آنان تسلیت عرض می کنیم.

7 پیکر دیگر در معدن آزادشهر شناسایی شد/ تعداد کشته شدگان به 42 نفر رسید

09:00- رضا مروتی، معاون عمرانی استاندار گلستان اظهار داشت: با تلاش نیروهای امدادی و معدنچیان با سابقه پیکر هفت نفر دیگر از معدن‎چیان محبوس در داخل معدن زمستان یورت آزادشهر شناسایی و به بیرون منتقل شد.

وی تصریح کرد: با کشف این اجساد تعداد کشته شدگان فاجعه معدن آزادشهر به 42 نفر رسید.معاون استاندار گلستان ادامه داد: این اجساد برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی گنبدکاووس تحویل داده شد.

مروتی گفت: تا پیش از این 35 جسد از کارگران معدن کشف شده بود که تا کنون 22 جسد هویتشان تشخیص داده شده و تحویل خانواده‎هایشان شده است.

وی افزود: 13 جسد دیگر که بامداد دیروز کشف شده بود هویتشان در پزشکی قانونی مشخص نشده است.مروتی یادآور شد: تلاش‎های نیروهای امدادی برای کشف اجساد احتمالی دیگر معدن‎چیان همچنان ادامه داد.

حادثه انفجار و ریزش معدن زمستان یورت آزادشهر ظهر روز چهارشنبه هفته گذشته سبب کشته شدن و محبوس شدن تعدادی از کارگران شد.

دوشنبه 18 اردیبهشت 96

هنوز پیکر تعدادی از پیمانکاران در زیر آوار معدن است

15:00- رضا مروتی در رابطه با آخرین وضعیت معدنچیان محبوس شده در زیر آوار، گفت: براساس شناسایی انجام شده پیکر 13 نفر پس از بازگشایی دریچه‌ای که به پایین معدن انجام گرفت شناسایی و منتقل شد.

وی ادامه داد: تا این لحظه با آمار فوتی 22 نفر قبلی 35نفر فوت شده در این حادثه گزارش شده است.

مروتی گفت: البته با توجه به لیست افراد مفقودی که به فرمانداری اعلام شده هنوز تعداد دیگری از محبوس شدگان در معدن وجود دارد که به آنها هنوز دسترسی پیدا نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: این افراد پیمانکار بخش خصوصی بوده‌اند که در لیست پرسنل معدن گزارش نشده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر از تونل شماره یک و دو و از هر دو جبهه عملیات آواربرداری در حال انجام است و عملیات کاهش گاز متان و منوکسید کربن را در انتهای تونل شماره یک پیگیر هستیم.

صدور قرار وثیقه 10 میلیاردی برای پیمانکار و مدیرعامل معدن/ارسال شرح پرونده برای رییس قوه قضاییه

12:23- هادی هاشمیان در حاشیه بازدید از محل حادثه معدن آزادشهر به مصدومان و بازماندگان این حادثه دلخراش اطمینان داد که با مقصران این حادثه در هر مقام و جایگاه، برخورد می‌شود.

وی در ادامه از احضار مدیرعامل و پیمانکار این معدن به دادسرا خبر داد و افزود: پس از بازجویی تا انجام تحقیقات تکمیلی پیمانکار و مدیرعامل هر کدام با قرار وثیقه 10 میلیارد تومانی فعلا آزاد هستند.

رییس کل دادگستری استان گلستان تصریح کرد: رییس قوه قضاییه شخصا دستور پیگیری حقوق معدنکاران، متوفیان و خانواده‌های آنان را صادر کرده و به زودی شرح پرونده این حادثه به دفتر رئیس قوه قضاییه فرستاده خواهد شد.

کشف ۱۳ جسد دیگر از تونل معدن آزادشهر/شمار جانباختگان به ۳۵ تن رسید

08:50- مدیر کل مدیریت بحران گلستان گفت: با تلاش نیروهای تجسس امدادگر در معدن زمستان یورت آزادشهر، دقایقی قبل جسد ۱۳ معدنچی دیگر در عمق تونل معدن شناسایی شد.

صادق علی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگاران در محل حادثه معدن آزادشهر اظهار کرد: نیروهای امدادگر معدن با استفاده از تونل شماره دو توانستند اجساد ۱۳ معدنچی محبوس شده را کشف کنند. تلاش برای خارج کردن این اجساد از تونل معدن ادامه دارد.

مدیر کل مدیریت بحران گلستان خاطرنشان کرد: با این اجساد کشف شده، شمار جانباختگان حادثه انفجار معدن آزادشهر به ۳۵ نفر رسید.

یکشنبه 17 اردیبهشت 96

بیشتر مصدومان معدن گلستان مرخص شدند

10:14- پیرحسین کولیوند درباره آخرین جزییات معدن گلستان اظهار داشت: اورژانس 75 پذیرش داشت و هم اکنون نیز 72 نفر از بیمارستان مرخص شدند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور ادامه داد: در حال حاضر سه نفر در بیمارستان بستری هستند که اسامی آنان شامل حسین میردار وطن، عباس نصیری و حسن علیخانی هستند.

کولیوند با اشاره به اینکه در این حادثه 30 نفر نیز در محل درمان سرپایی شدند و تاکنون نیز گزارش فوت 22 نفر تایید شده است، خاطرنشان کرد: درمان در مجموع مصدومان و فوتی این حادثه 127 نفر بوده است.

همچنین در این راستا مرتضی سلیمی - رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر؛ نیز عنوان کرده بود که زمان پایانی امدادرسانی در معدن یورت استان گلستان منوط به پایان عملیات آوار برداری است.

بازدید ربیعی از عمق ۱۵۰۰ متری تونل معدن آزادشهر/ تعهدات بیمه عمر و حوادث جانباختگان اجرایی می‌شود

09:35- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ورود به عمق ۱۵۰۰ متری تونل معدن زمستان یورت آزادشهر از نزدیک عملیات امدادرسانی به معدنچیان محبوس شده را بازدید کرد. علی ربیعی به اتفاق هیات همراه در محل حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر حضور یافت و با ورود به عمق ۱۵۰۰ متری تونل این معدن از نزدیک عملیات امدادرسانی به معدنچیان محبوس شده را پیگیری کرد.

سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، دکتر ربیعی را در این بازدید همراهی کرد.

علی ربیعی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امشب با کارگران وارد معدن شدم و تا جایی پیشروی انجام شده و در حال حاضر عملیات با دست در حال انجام است و برخی امکانات در منطقه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: دستور دادیم که این امکانات از نقاط دیگر کشور به این نقطه آورده شود و به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به نظر من پنج یا 6 روز و شاید هم بیشتر عملیات آواربرداری طول خواهد کشید.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: به اندازه تخریب ساختمان چهار طبقه آوار در معدن وجود دارد و از مناطق دیگر نیرو در حال اعزام شدن است تا عملیات سرعت پیدا کند.

ربیعی افزود: همزمان از یک جبهه دیگر در حال حفاری و ورود به معدن هستیم که اگر در این جبهه به ریزش برخورد نکنیم امیدواریم که به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: امیدواریم افرادی در معدن زنده مانده باشند و آنهایی که در مخزن استخراج هستند ممکن است که گاز استنشاق نکرده و زنده مانده باشند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: نیاز است ما نیز تدابیر بیشتری در معادن انجام دهیم و هرچه در معدن کار کنید به کمال ایمنی در معادن نخواهیم رسید و علاوه بر ایمنی و محیط کار باید در راستای نوسازی تجهیزات معادن اقدام کنیم.

ربیعی افزود: سودآوری و عدم سوددهی معادن ربطی به کارگران ندارد و باید قواعدی بگذاریم که تجهیزات نو در معادن وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: در پسمانکاری‌ها مشخص است که بیمه‌ها پرداخت نشده و برخی معوقات حقوق کارگران وجود دارد که این موضوع در کل معادن ایران باید دنبال شود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: گزارشاتی را از این معدن به من در بخش پیمانکاری رسیده بود که امروز با چشم خودم مسائلی را دیدم.

ربیعی افزود: بیمه بیکاری کارگران این معدن تا زمان بیکاری پرداخت می‌شود و تعهدات بیمه عمر و حوادث جانباختگان در کنار کمک‌های تامین اجتماعی برای بازماندگان اجرایی خواهد شد.

روحانی به گرگان سفر کرد

09:34- حسن روحانی، رئیس جمهور برای بازدید از معدن یورت وارد استان گرگان شد.

شنبه 16 اردیبهشت 96

دادستان عمومی گلستان: احتمال قصور در حادثه معدن یورت آزادشهر وجود دارد

19:32- حجت‎الاسلام سیدمصطفی حقی عصر امروز در گفت‎وگو با خبرنگاران، ضمن تسلیت جان باختن جمعی از معدن‎کاران در حادثه انفجار معدن زمستان‎یورت آزادشهر، اظهار کرد: در حال حاضر تمام تلاش و همت باید خروج کارگران محبوس شده از درون معدن باشد.

وی با بیان اینکه بعد از خروج کارگران محبوس‎شده به ابعاد دیگر این حادثه پرداخته می‎شود، گفت: در این خصوص پرونده‎ای تشکیل شده است که البته این پرونده نیاز به کار کارشناسی و دقت بیشتری دارد تا پس از اعلام نظرات کارشناسی و بررسی زوایای مختلف حادثه، احقاق حق حاصل و حقوق این افراد استیفا شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان تصریح کرد: برخی مباحث کارگران معدن یورت از جمله مطالبات حقوقی آنها ارتباطی به دستگاه قضایی ندارد و به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی مرتبط است.

حقی با بیان اینکه در انفجار معدن زمستان‎یورت آزادشهر احتمال قصور و کوتاهی که منجر به این حادثه شده باشد، وجود دارد، افزود: با توجه به این مسأله و احتمال وجود کوتاهی و قصور دستگاه قضایی صلاحیت ورود به پرونده را دارد، از این رو دادسرا عمومی و انقلاب شهرستان آزادشهر از ابتدای ساعات وقوع حادثه تشکیل پرونده داده و در حال پیگیری موضوع است.

وی اذعان کرد: در حال حاضر اولویت اصلی ما خروج محبوس‎شدگان از درون تونل است که امیدواریم کارگران محبوس شده به طور زنده از تونل خارج شوند که بعد از اتمام عملیات امدادرسانی، پرونده حادثه انفجار معدن زمستان‎یورت از زوایای گوناگون بررسی و پیگیری می‎شود.

رئیس کل دادگستری گلستان ملزم به ارائه گزارش حادثه معدن آزادشهر شد

16:15- آیت‌الله آملی لاریجانی در پیامی ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه معدن آزاد شهر، از رئیس کل دادگستری استان گلستان خواست تا در اسرع وقت گزارشی از علت حادثه معدن آزادشهر ارائه دهد.

متن پیام رئیس دستگاه قضا به شرح ذیل است:

بسم‌ الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

حادثه فروریختن معدن آزادشهر استان گلستان که منجر به جان باختن جمعی از کارگران زحمتکش شد، موجب تاسف و تاثر عمیق اینجانب گردید. این حادثه تلخ و تاسف ‌برانگیز، بار دیگر ضرورت توجه بیش از پیش به رعایت اصول ایمنی را از سوی متولیان امر نشان داد تا به این مهم توجه جدی کنند. ضمن عرض تسلیت به خانواده جان‌باختگان و آرزوی صبر و سلامتی برای مجروحان این حادثه و تسلیت به مردم ایران، امیدوارم با اتخاذ تمهیدات مناسب از سوی دستگاه های مسئول، دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم. رئیس کل دادگستری استان لازم است در اسرع وقت گزارشی از علت حادثه تهیه و به دفتر اینجانب ارسال کند.

صادق آملی لاریجانی

آواربرداری در تونل معدن به صورت دستی ادامه دارد

16:00- مدیر کل مدیریت بحران گلستان: واگن و لودر در این مکان آماده است اما ابعاد موجود تونل اجازه استفاده از ابزار مکانیزه را نمی‎دهد و کار امدادرسانی به صورت دستی دنبال می‎شود.

ارائه خدمات حقوقی رایگان به مجروحان و بازماندگان معدن آزادشهر

15:00- رییس کل دادگستری استان گلستان گفت: وکلای کانون وکلا و مشاوران حقوقی دادگستری استان، وکالت حادثه‌دیدگان معدن زمستان یورت آزادشهر را رایگان بر عهده می‌گیرند.

پیمانکار معدن زغال سنگ آزادشهر به دادسرا احضار شد

12:18- رئیس کل دادگستری گلستان از احضار پیمانکار معدن زغال سنگ آزاد شهر به دادسرای این شهرستان خبرداد و گفت: این فرد به منظور بررسی زوایای این حادثه به دادسرا احضار شد.

09:56- وحید حقانیان به عنوان نماینده ویژه مقام معظم رهبری دقایقی پیش در محل حادثه معدن آزادشهر حضور یافته از اقدامات امدادرسانی بازدید کرد.

پیکر یک معدنچی زمستان یورت بامداد امروز از تونل خارج شد

09:19- مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان: پیکر یکی دیگر از معدنچیان جانباختگان حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر بامداد امروز از تونل خارج شد

ارسال نظر: