صالحی‌امیری در جمع خبرنگاران:

مالیات و بیمه مشکل اصلی ناشران است/ مناظره‌های انتخاباتی با تصمیم شورای سیاست‌‌گذاری در نمایشگاه پخش نمی‌شود

کدخبر: 2096177

وزیر ارشاد در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب گفت: خوشبختانه نمایشگاه هرسال نسبت به سال قبل رشد یافته‌تر شده و مسیر تکامل را طی می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، وزیر ارشاد در حاشیه بازدید از سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب در جمع خبرنگاران گفت: امروز برای بازدید از نمایشگاه آمدم و دغدغه های ناشران را شنیدم. خوشبختانه نمایشگاه هرسال نسبت به سال قبل رشد یافته تر شده و مسیر تکامل را طی می کند؛ چرا که نسبت به استقرارشان در شهر آفتاب رضایت بیشتری وجود دارد و مصلی شایسته نشر ما نبود و باید فکری می کردیم.

وی ادامه داد:در حوزه نشر امسال اتفاق مهمی افتاده و ناشران مدیریت اجرایی را در اختیارگرفته اند. من در افتتاحیه نیز اعلام کردم آمادگی این را داریم تا کلید نمایشگاه را از سال آینده تحویل ناشران دهیم.

صالحی امیری تصریح کرد: امسال خوشبختانه حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب بیشتر شده و ما شاهد حضور ناشران از کشور های مختلف هستیم.

وزیر ارشاد تصریح کرد: فضای نمایشگاه پس از برجام برای ناشران خارجی مناسب تر شده است.

سیدرضا صالحی امیری، وزیر ارشاد در حاشیه بازدید از سی امین نمایشگاه کتاب تهران درباره چرایی حضور برخی ناشران فعال در عرصه قاچاق کتاب گفت : در خصوص قاچاق کتاب معاونت فرهنگی ما با هماهنگی اتحادیه ناشران و نیروی انتظامی و قوه قضاییه اقدام موثری را اغاز کرده اند .

وی ادامه داد: در سال ٩٥ خوشبختانه به صورت جدی نسبت به این موضوع پیشگیری انجام شد و اکنون کار قاچاق کتاب نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است؛ نیروی انتظامی با برخورد صریح و قاطع و همچنین قوه قضاییه با صدور احکام جدی اطلاعاتی که اتحادیه و وزارت ارشاد به آنها می دهد مجموعا با جریان قاچاق کتاب به شدت برخورد می کنیم و این جز اصول ما است و اجازه نمی دهیم افراد سودجو در این زمینه فعالیت کنند.

وزیر ارشاد افزود: اما آن چیزی که مهم است این است که روند رو به کاهش است و در آینده نزدیک ما شاهد خواهیم بود که قاچاق کتاب در ایران محدود خواهد شد .

صالحی امیری در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از ظرفیت نمایشگاه کتاب برای دیپلماسی فرهنگی گفت: در این حوزه چند بخش به صورت هم زمان در حال فعالیت هستند؛ سازمان رسمی دیپلماسی فرهنگی ما سازمان فرهنگ و ارتباطات است؛ بخشی از فعالیت های معاونت فرهنگی در راستای همین هدف است و بخشی دیگر از طریق هنر و سینما اتفاق می افتد.

وی درباره پخش مناظره های انتخاباتی در نمایشگاه و حضور نامزدها گفت: شورای سیاست گذاری نمایشگاه مرجع اصلی تصمیم گیری برای فعالیت های نمایشگاهی است این شورا متشکل از سه جریان وزارت ارشاد، اتحادیه های نشر و شخصیت هایی که در حوده کتاب و نشر تسلط دارند.

وزیر ارشاد افزود: شورای سیاست گذاری تصویب کرد که نمایشگاه کتاب به عنوان یک مرکز اصلی فرهنگی از فعالیت های سیاسی به دور باشد؛ این به این معنا نیست که کاندیداها به نمایشگاه نمی توانند بیایند، حتما می توانند حضور داشته باشند اما مکان نمایشگاه کتاب مکانی حرفه ای است برای علاقمندان به کتاب.

وی افزود: مصوبه شواری سیاست گذاری این است که نمایشگاه به یک باشگاه سیاسی تبدیل نشود؛ اینکه مناظره ها پخش شود یا نه بسته به نظر شورای سیاست گذاری دارد اما تصویب کردند که نمایشگاه به باشگاه سیاسی تبدیل نشود.

وی همچنین درباره پرسشی مبنی بر اینکه اگر دولت تغییر کند، تفاهم نامه واسپاری نمایشگاه به صنوف چقدر ضمانت اجرایی دارد گفت: از گذشته و قبل از دوره وزارت عضو شورای سیاست گذاری بودم ؛ از ابتدا سیاستم یک جمله بود و اینکه وزارت ارشاد سه مسئولیت اصلی راباید دنبال کند؛ سیاست گذاری، حمایت و نظارت و کل فعالیت های تصدی گری و اجرایی حوزه فرهنگ را به صنوف تخصصی واگذار کند.

وی افزود: در این خصرص قدم های موثری برداشته شد و امور اجرایی به صنوف تخصصی واگذار شد در برنامه تعریف کردیم که سال آینده نیز کل امور اجرایی وزارت ارشاد به اتحادیه واگذار کنیم و مسئولیت سیاست گذاری به عهده معاونت رهنگی واگذارکنیم. این جهت گیری به نفع مردم، دولت و دستگاه های فرهنگی است، هر کسی بخواهد در این کشور دولت را اداره کند؛ باید بداند که مردم دلسوزتر از همگان برای امور فرهنگی هستند. دولت باید بپذیرد در سیاست گذاری و نظارت نقش داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا با توجه به وضعیت فعلی که تشکل های نشر در درون خود با مشکلاتی رووبرو هستند این توان را در انها نیبیند که کلید نمایشگاه را به دستشان بسپارید، گفت: بنای ما تقویت صنوف است هم تقویت مادی هم تقویت معنوی و زیرساختی. معتقدم اتحادیه ها و صنوف نشر اتحادیه های تاریخی و قدیمی هستند با سابقه طولانی و باید به آنها اعتماد کنیم و امور را واگذار کنیم؛ و موانع را از پیش پای انها برداریم.

وی گفت: در حوزه مالیات و بیمه نیز مشکلاتی وجود داشت و حمایت هایی باید انجام شود؛ اما امور اجرایی را خود تشکل ها باید انجام دهند؛ از نظر من این ظرفیت در بدنه نشر وجود دارد و باید فضای اعتماد بین ارشاد و اتحادیه ها شکل گیرد؛

وزیر ارشاد ادامه داد: ما منکر مشکلات نیستیم سه مسئله را باید همزمان دنبال کرد؛ اول گسترش بی رویه نشر در کنار کاهش کتاب فروشی ها به مصلحت نیست باید یک تبادل و منطقی میان نشر کتاب توزیع و مصرف وجود داشته باشد، رشد بی رویه ناشران باید متوقف شود و ناشران موجود باید مورد حمایت قرار گیرند.

صالحی امیری با بیان اینکه نکته دوم حمایت است، گفت: حمایت های حقوقی و مادی از وجه های اصلی حمایت است.

وی افزود: نکته سوم برداشتن موانع از مسیر ناشران است که دولت تلاش کرده است موانع را بردارد البته کماکان این موانع وجود دارد ؛ ما با ناشران دیدار داریم و دو مسئله مالیات و بیمه ناشران را اذیت می کند.

وزیر ارشاد گفت: در هفته جاری با وزیر اقتصاد تفاهم نامه مالیاتی برای صنعت چاپ و نشر و حوزه هنر را امضا کردیم که هفته آینده این تفاهم نامه منتشر می شود. در قانون جدید مالیات ، ما معافیت مالیاتی برای حوزه فرهنگ و هنر قائل شدیم و الان در نوبت بررسی مجلس است. در حوزه بیمه با مجموعه تامین اجتماعی به توافقاتی رسیدیم و تسهیلاتی را برای ناشران قائل شدیم ؛ فکر میکنم همچنان باید قدم هایی را برای حمایت از ناشران برداریم.

ارسال نظر: