نشست بررسی کارنامه ادبی احمدی عزیزی و حمید سبزواری؛

امینی:ارزش آثار عزیزی و سبزواری ورود به عرصه‌های مهجور ادبیات است/ محدثی: احمد عزیزی، شاعر برآمده از انقلاب است

کدخبر: 2096288

نشست بررسی کارنامه ادبی مرحوم احمد عزیزی و حمید سبزواری در غرفه انتشارات سوره مهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست بررسی کارنامه ادبی زنده‌یاد احمد عزیزی و شادروان حمید سبزواری با حضور اسماعیل امینی و مصطفی محدثی خراسانی، از شاعران کشور، صبح امروز 15 اردیبهشت‌ماه، در غرفه سوره مهر در سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

امینی در ابتدای این نشست با اشاره به ویژگی‌های شعری عزیزی و سبزواری و شباهت‌های کار این دو شاعر گفت: کار این دو با هم قابل مقایسه است. آثار احمد عزیزی در زبان و به کار بردن ترکیبات الهام گرفته از مطالعات و گفت‌وگوهای روزانه است. اما حمید سبزواری در سبک بیشتر به زبان خراسانی پایبند است.

وی ادامه داد: در مسئله اندیشه تمایز چندانی میان این دو شاعر وجود ندارد، هر دو آنها از یک بنیان اندیشه دفاع می‌کنند؛ همان بنیان‌هایی که شاعران بزرگی مانند سنایی و عطار از آن دفاع می‌کردند. اینکه انسان در این عالم به خود وانهاده نیست. این خطوط اصلی شاعران اسلامی ایرانی است، اما دلبستگی‌ آنها به زبان و مجموعه فنون بلاغی که دوست دارند از آن استفاده کنند، با هم فرق دارد؛ چون مخاطب مفروض آنها با همدیگر متفاوت است. مخاطب عزیزی نسل جوان است اما سبزواری می‌خواهد با بزرگترها صحبت کند، اما در عین حال در کارهایش خلاقیت دارد. هم در قصیده و هم در مثنوی که دو قالب قدیمی‌تر هستند او نگاه جدید دارد.

این شاعر با اشاره به ارزش کار سبزواری و عزیزی در ورود به عرصه‌های مهجور ادبیات گفت: حوزه شعر حوزه آمار نیست؛ به خصوص شعر که حوزه شخصی‌تری است. اگر اینگونه است که شاعری الان مستزاد کار می‌کند و دیگران کمتر بیانگر این است که او شاعرتر است. او مانند کوهنوردان حرفه‌ای است. هفته‌ای 200 کتاب شعر در این کشور چاپ می‌شود، اما همه این‌ها کوهنوردهای حرفه‌ای نیستند. شاعرانی مانند احمد عزیزی راه‌های مهجور را طی کرده‌اند و این ارزش کاری او را نشان می‌دهد.

امینی همچنین درباره کتاب‌های مشابهی که در سال‌های اخیر در حوزه شعر منتشر می‌شود، اضافه کرد: این هم یک ویژگی عصر ارتباطات است. کسی که 10 کتاب شعر چاپ کرد، دیگر شاعر نیست. در شاعری خیلی‌ها هستند که هوس می‌کنند و می‌آیند و قدم می‌زنند و می‌روند، اما جدی نیستند. الان چاپ کتاب هم زیاد شده است. انسان و بخصوص شاعر زمانی باید کتاب چاپ کند که یک ورق به شعر ایران بیفزاید. شعر گفتن کارخانه ماشین‌سازی نیست. او شاعر است، ماشین نیست مگر می‌شود تعداد کشف‌های او اینقدر باشد؟ من 40 سال شعر گفتم و بعد از آن یک کتاب چاپ کردم چون سهم من از شعر همین اندازه بود. یک خوشنویس هزاران صفحه را سیاه می‌کند تا یک صفحه را به عنوان تابلو بر دیوار بچسباند. متأسفانه شاعران در این سال‌ها کاغذ باطله‌‌های خود را منتشر می‌کنند.

وی افزود: نثرهای عزیزی، نثرهای قوی و خوبی است که نوآوری زیادی دارد، اما متأسفانه نثرهای او زیر سایه شعر او قرار گرفته و کمتر به آن توجه شده است.

امینی یادآور شد: ما عادت کرده‌ایم که از بزرگان خود اسطوره بسازیم؛ از نیما و فروغ تا سبزواری و ... . این اسطوره‌سازی اصلاً خوب نیست؛ در غیر این صورت راه نقد و بررسی بر شعرهای این افراد بسته می‌شود. اسطوره‌سازی فقط درباره شهدا و معصومین خوب است.

محدثی خراسانی نیز در ادامه این نشست با اشاره به ارزش کار سبزوای و عزیزی در جریان شعر انقلاب گفت: اگر بخواهیم از 10 شاعر تأثیرگذار شعر انقلاب یا کنیم، احمد عزیزی و استاد سبزواری در این جمع می‌گنجند. سبزواری از شاعران مطرح قبل از انقلاب است که به کاروان شعر انقلاب پیوست، اما احمد عزیزی برآمده از انقلاب است. مواضع هر دو یکسان است.

وی ادامه داد: شور و عطش نوآوری که در سال‌های ابتدایی انقلاب احساس می‌شد، در شعر احمد عزیزی هم احساس می‌شود. او یکی از شاعران شاخص در این زمینه است. او توانست مسیر زبان را در شعر انقلاب به سمت زبان با طراوت سوق دهد.

محدثی خراسانی در پاسخ به پرسشی در رابطه با ارزش کار عزیزی در حوزه شعر آئینی گفت: احمد عزیزی ویژگی‌های تاثیرگذاریش در دیگر حوزه‌ها بیشتر از آئینی بود. او در حوزه آئینی شاعر خوبی بود، اما سرآمد نبود. احمد عزیزی به دلیل حافظه شگرف و مطالعات زیادی که در حوزه‌های فلسفی و علمی و جسارتی که در استفاده از کلمات داشت، سبب می‌شود که او به یکی از شاعران شاخص مطرح شود. رها بودن در لحظه سرودن باعث ایجاد فراز و فرود در شعرش شده بود.

ارسال نظر: