هاشمی‌طبا در نشست خبری:

چیز خیلی مغایری در "سند ۲۰۳۰" پیدا نکردم/ به نفع کسی کنار نمی‌روم/ لیست اموالم را اعلام نمی‌کنم

کدخبر: 2096627

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من با اعلام اموال کاندیداها مخالف هستم و گفته‌ام که اعلام نمی‌کنم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت:

سید مصطفی هاشمی طبا کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز در نشست خبری که در محل باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد بابیان اینکه بزرگ‌ترین گناه نزد خداوند آن است که چیزی را که نمی‌توانیم انجام دهیم، به زبان بیاوریم گفت: مسائل کشور و مردم ما دچار تهدیدهای خارجی و به‌موازات آن تهدیدی داخلی، دائم،‌ پایدار و عمیق است و آن در حوزه زیست‌محیطی است.

وی افزود: بعد از جنگ دستاوردهای رزمندگانمان را شروع به مکیدن و خوردن کردیم و نتیجه آن بحران کم‌آبی و خشک‌سالی و سایر بحران‌های زیست‌محیطی شد.

هاشمی‌طبا بابیان اینکه اولویت‌های من برای ریاست جمهوری از درون قانون است، گفت: بودجه کشور ما حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است و هیچ دولت نمی‌تواند هیچ هزینه‌ای را فراتر از آن انجام دهد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت سه‌راه درآمدی دارد و آن فروش ارز، فروش نفت و دریافت مالیات است و اگر کسی بگوید می‌خواهم درآمدم را اضافه کنم، مصداق همان آیه قرآن است که می‌گوید حرفی نزنید که نمی‌توانید انجام دهید.

وی بابیان اینکه بر اساس قانون برنامه پنج‌ساله دو اولویت را برای کشور پیداکرده‌ام، خاطرنشان کرد: اولین اولویت رسیدگی سرزمینی است چون دولت نباید هزینه دیگری غیرازاین کند زیرا بحث حساسی است.

هاشمی‌طبا ادامه داد: اولویت دوم من رسیدگی به محرومان است و اولویت سوم نیز بازگرداندن یارانه‌های عمومی در جهت کمک به محرومان، البته کمک به محرومان فقط پول نیست و به شکل‌هایی چون تأمین مسکن،‌ ایجاد اشتغال و تأمین دارو و... می‌توان این کمک را انجام داد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: ادعای اینکه درآمدهای دولت را دو و نیم برابر می‌کنم گزاف است و کسی حق ندارد این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: دولت باید مطابق قانون درآمد داشته باشد و هزینه کند و قانون نیز دست او را باز نگذاشته است.

هاشمی‌طبا با تأکید بر اینکه با راحت‌تر کردن کسب‌وکار می‌شود به شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی کمک کرد،‌ گفت: در این راستا باید تولیدات خوب و قابل صادرات انجام شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوریدر عین حال تأکید کرد: اشتغالزایی در کشور با صنعت و کشاورزی قابل حل نیست و نمی‌توان سه و نیم میلیون بیکار را با کشاورزی مشغول به کار کرد و علاج کار گردشگری است.

وی بابیان اینکه باید اشتغالزایی سازنده و زاینده و در شأن افراد جامعه ایجاد شود، گفت: کار صادرات، کار هر کسی نیست و باید بازرگانان قوی این کار را انجام دهند و برای مثال در حوزه صادرات پسته، ۴ یا ۵ صادرکننده قوی در کشور داریم.

هاشمی‌طبا با تأکید بر اینکه نباید موضوعات را به صورت کاریکاتوری نمایش دهیم و باید با واقعیات روبرو شویم، تصریح کرد: مسئولیت ریاست جمهوری ساده نیست و سخت است، البته به شخصیت رئیس‌جمهور که کارآفرین باشد نیز بستگی دارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوریدر پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون سرفصل برنامه‌هایش که یکی از آنها رسیدگی به محیط‌زیست است، اظهار کرد: اگر میراث‌مان برای نسل آینده سرزمینی خشک، سوخته و سترون و آلوده به فاضلاب باشد، ارمغانی برای آینده نیست.

وی با طرح این سوال که میراث‌مان برای آینده چه خواهد بود، خاطرنشان کرد: آیا می‌خواهیم میراث‌مان مانند متکلمان خراسانی حرف و شعر باشد یا میراثی برای آینده باقی بگذاریم.

هاشمی‌طبا در پاسخ به این سوال که نظر شما پیرامون اعلام اموال و دارایی‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به صورت عمومی چیست، افزود:‌ من مخالف هستم چون پیشنهاداتی که نشود از آن تصمیم درستی گرفت را مهمل می‌گویند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: فرض کنید فردی دارایی بالایی دارد و فرد دیگری ازلحاظ مکنت کم برخوردار است. شما کدام را انتخاب می‌کنید؟ من می‌گویم دارا را انتخاب می‌کنم و آن‌کسی که عرضه مال‌اندوزی نداشته، احتمال اینکه از این به بعد از بیت‌المال بردارد وجود دارد؛ و یا کسی که پول دارد از راه دزدی به دست آورده است.

وی با تأکید بر اینکه نامزدها باید طبق قانون در ابتدا اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کنند،‌ تصریح کرد: در اسلام نیز ملاک، تقوا است، ضمناً ممکن است کسی که به‌ظاهر چیزی ندارد، اموالش دست دیگران باشد و چون به خلوت می‌رود آن کار دیگر می‌کند.

هاشمی طبا در پاسخ به سؤالی پیرامون نگاهش به مسائل منطقه‌ای به‌ویژه سوریه، اظهار داشت: مسائل امنیت ملی در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود، برخی می‌گویند از موضع قدرت برخورد می‌کنیم که این درست است ولی در عمل از موضع مصلحت وارد می‌شوند، به‌هرحال مسائل امنیت ملی در کلان کشور بررسی می‌شود و رئیس قوه مجریه اثرگذاری مستقیمی بر آن ندارد، ولی این را می‌توانم بگویم که چارچوب اصول جمهوری اسلامی در حوزه امنیت ملی را قبول دارم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که آیا به نفع نامزد دیگری کنار خواهید رفت، گفت: من خودم آمده‌ام و باکسی مشورت نکرده‌ام، البته اگر انتخاب نشوم، تداوم روحانی را به صلاح کشور می‌دانم ولی به نفع کسی کنار نمی‌روم.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون واردات پوشاک توسط دختر یکی از وزرای دولت یازدهم گفت: من موافق این کار نیستم و صرف‌نظر از همه‌چیز آدم باید یک نوع اشتغال داشته باشد، ولی می‌توانم بگویم این‌یکی از هزاران مواردی است که انجام می‌شود ولی علنی شده است.

هاشمی‌طبا ادامه داد: بسیاری از موارد این‌چنینی همچون دلالی بانک‌ها و واردات و قاچاق وجود دارد، ولی فقط یک مورد عیان شده است و برای مثال این سؤال پیش می‌آید که ستادهای انتخاباتی این هزینه‌ها را از کجا آورده‌اند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درعین‌حال تأکید کرد: شاهد نفوذ افراد زیادی هستیم که تعداد بالایی از چنین تخلفاتی را در کشور انجام می‌دهند.

وی در همین زمینه افزود: اگر بتوانید منشأ پول‌هایی که در ستادهای انتخاباتی خرج می‌شود، منشأ این واردات را هم پیدا خواهید کرد.

هاشمی‌طبا در پاسخ به سؤالی پیرامون دستاوردهای برجام برای کشور گفت: یکی از دستاوردها این است که نفت را از ما نمی‌خریدند ولی اکنون آن را می‌فروشیم و برای مثال کشورهایی مثل کره و ژاپن بعد از برجام از ما جنس وارد می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی پیرامون وضعیت کارگران و اعتراضات آن‌ها مبنی بر عدم رسیدگی به آنان گفت: به نظر من معادن زغال‌سنگ باید تعطیل شود چون صنایع امروز از سوخت گاز استفاده می‌کنند و زغال‌سنگ علاوه بر اینکه مخاطرات دارد در درازمدت سلامت کارگران را نیز مورد خطر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در مورد مشکل صحبت کنیم باید بگوییم معلمان، نیروهای مسلح، کارگران و... دچار مشکل هستند و همه این‌ها به‌نوبه خود مشکلات متعددی دارند.

هاشمی‌طبا در ادامه اظهار داشت: هر دولتی که روی کار بیاید نمی‌تواند همه مشکلات را حل کند و البته بسیاری از مشکلات کنونی ناشی از تحریم‌هاست چون ما نخواسته‌ایم در برابر قدرت‌هایی چون آمریکا سر فرود آوریم و سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی آن‌ها را نپذیرفته‌ایم و این سیاست اصولی جمهوری اسلامی است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی پیرامون وضعیت یارانه‌ها در کشور تصریح کرد: اگر نامزدی گفت که اگر قانون به من اجازه دهد یارانه را ۲۵۰ هزار تومان خواهم کرد،‌ درست است و در غیراین‌صورت درست نیست چون از ظرفیت‌های کشور خارج است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت یازدهم در حوزه گردشگری موفق بوده است، گفت: دولت تا حدود زیادی موفق بوده است و امروز هم تعداد گردشگران خارجی ما بهبودیافته، ولی سه مسئله اساسی داریم، یکی از آن‌ها زیربنا و نکته دوم فضای تبلیغات خارجی علیه ما است که باید تمهیداتی برای آن اندیشید.

هاشمی‌طبا تأکید کرد: باید بحث ویزا و فعال کردن تورهای گردشگری نیز مدنظر قرار گیرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری پیرامون سؤالی در خصوص سند ۲۰۳۰ که اخیراً رهبر انقلاب به آن اشاره کرد، خاطرنشان کرد: قبلاً مطالعه‌ای در این خصوص داشته‌ام و ایرادهای وارده از سوی برخی شخصیت‌ها را نیز دیده بودم، ولی چیز خیلی مغایری پیدا نکردم. اخیراً توضیحاتی شنیدم که برخی لایه‌ها از این سند باید مورد دقت واقع می‌شد که برای مثال این سند حتی خانواده همجنس‌باز را نیز جزو خانواده حساب می‌کند.

وی درعین‌حال تأکید کرد: ولی فصل‌الخطاب برای من نظر رهبر انقلاب است و اگر روی کار بیایم چه در حوزه فرهنگی و چه در حوزه ریاست جمهوری، فصل‌الخطاب را نظرات ایشان قرار خواهم داد.

هاشمی‌طبا در پاسخ به سؤالی در مورد مناظرات انتخابات ریاست جمهوری بابیان اینکه سه دیدگاه در این مناظره حاکم است، افزود: اولین دیدگاه نظرات آقای روحانی و جهانگیری است که می‌گویند که مشی اعتدال و میانه‌روی را در پیش‌گرفته‌ایم که خیلی واضح است. روش دیگر نیز روش وعده دادن و سؤال کردن است. سؤال کردن کاری ندارد، چون هزاران سؤال پیدا و مطرح کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: برای مثال آقای میرسلیم از من تا هشت سؤال پرسید، درصورتی‌که در کشور ما بی‌نهایت سؤال است که می‌شود مطرح کرد.

وی بابیان اینکه روش سوم نیز روشی است که من پیشنهاد می‌کنم و دنبال آن هستم، اطاعت از قانون و حرف قانونی زدن است، ولی اولویت‌ها را نیز انتخاب می‌کنم. به نظرم این روش جهادی و فداکاری برای همه مردم است چون همه باید توقع خود را کم کنند.

هاشمی‌طبا بابیان اینکه باید حجم اقتصاد خود را بالا ببریم تا مردم بیشتر متمتع شوند، گفت: در کنار این امیدوارم قوه قضایی و نهادهای نظارتی اقدامات خود را به‌صورت موازی انجام دهند و باید اخلاق شهدا و رزمندگان در سیاست‌های اداره مملکت اجرا شود.

ارسال نظر: