راه‌آهن تهران- همدان نیمه کاره افتتاح شد/ اهالی سنندج دوسال دیگر صاحب راه‌آهن می‌شوند

کدخبر: 2096682

عباس آخوندی گفت:برای راه‌آهن تهران-همدان ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد ولی به نقطه‌ای ختم شد که ۱۴ کیلومتر با شهر فاصله دارد و هیچ کس راضی نمی‌شود که دختر یا همسرش از اینجا شبانه به همدان برود.

به گزارش « نسیم آنلاین »وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح راه‌آهن همدان- تهران با بیان اینکه ریل‌گذاری مسیر همدان- ملایر و همدان- سنندج به‌ زودی آغاز می‌شود، اظهار کرد: در دولت یازدهم ۱۰۰۰ کیلومتر شبکه ریلی جدید ایجاد شد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی امروز در آئین افتتاح راه‌آهن همدان - تهران توسط رئیس جمهور، با بیان اینکه در دولت یازدهم برای ۱۲۵۰ کیلومتر خط دوم، سوم و چهارم ریل تحویل داده شد، اظهار کرد: امسال ۱۸۰۰ کیلومتر ریل به مردم ایران تحویل می‌دهیم.

آخوندی تصریح کرد: کل ریلی که در دولت دهم تحویل داده شد، ۳۸۰ کیلومتر بود و ۱۸۰ کیلومتر خط دوم تحویل داده شده بود اما در دولت یازدهم ۱۲۵۰ کیلومتر خط دوم، سوم و چهارم تحویل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم بیش از ۹۰۰ کیلومتر خطوط دوم سوم و چهارم اضافه خواهد شد، اضافه کرد: در مسیر بافق - اصفهان ۵۰۰ کیلومتر خط دوم رکورد بزرگی است.

آخوندی عنوان کرد: ۱۲۰ واگن مسافری و ۲۰۰۰ واگن باری جدید وارد سیستم حمل و نقل ریلی شد و برای خرید ۷۰۰۰ واگن باری قرارداد بسته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵۰۳ لوکوموتیو در کشور وجود داشت که ۱۳۰ لوکوموتیو دیگر اضافه شد و در حال حاضر ۶۳۴ لوکوموتیو در ‌کشور وجود دارد، تصریح کرد: مسیر کرمانشاه - اسلام‌آباد که مدت‌ها تعطیل بود، فعال شده تا بتوانیم خط عتبات را فعال کنیم.

وزیر راه و شهر سازی گفت که نمی‌خواهد حرف منفی بزند ولی جای سوال دارد که برای راه‌آهن تهران-همدان ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد ولی به نقطه‌ای ختم شد که ۱۴ کیلومتر با شهر فاصله دارد و هیچ کس راضی نمی‌شود که دختر یا همسرش از اینجا شبانه به همدان برود.

به گفته وی، وقتی مکان ایستگاه را دیدم تاکید کردم که پروژه را محدود کنند و به محلی درون شهر کنار ترمینال مسافری اتوبوس شهر منتقل کنند. ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه اضافه تحمیل شد.

آخوندی اذعان داشت که قصه غم‌انگیز راه‌آهن تهران-همدان در شهرهای دیگر هم بوده است. برای راه‌آهن اصفهان-شیراز ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده ولی ایستگاه در ۱۲کیلومتری شیراز است و در رشت نیز ایستگاه در رحیم‌آباد بود که تصمیم گرفتیم به داخل شهر و میدان گیل منتقل کنیم و ادامه داد که در سنندج نیز ایستگاه در صلوات‌آباد یعنی ۲۰کیلومتری شهر بود که تصمیم گرفتیم به داخل شهر منتقل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ممکن است برخی بگویند هنوز این ایستگاه کامل نشده باید گفت این امر آگاهانه بودیم چون نخواسته‌ایم پول مردم را به جوی بریزیم و خواسته‌ایم ایستگاهی درشان همدان که پایتخت تمدن ایرانشهری است.

آخوندی افزود: با توجه به اینکه زیرسازی خط ریلی از همدان به طول ۶۴کیلومتر درحال انجام است تا دو سال دیگر به وعده رئیس‌جمهوری عمل می‌کنیم و اهالی سنندج صاحب راه‌آهن می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اتصال ریلی به محور زاگرس از اولویت‌های برنامه‌های وی است، گفت: دراین راستا محور زاگرس را به نام کریدور ۱۰ نامگذاری کرده‌ام که از مرز بازرگان در شمال غرب شروع می‌شود و به بندر امام ﴿ره﴾ در جنوب می‌رسد.

همچنین آخوندی گفت: ما امسال ۱۸۰۰ کیلومتر ریل تحویل مردم می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه کل خط ریلی تحویلی در دولت دهم ۳۸۰ کیلومتر بوده است وما توانستیم در دولت یازدهم بیش از هزار کیلومتر ریل ایجاد کنیم، گفت: احداث خط عتبات از همدان به غرب کشور در دست مطالعه واجراست. ایستگاه فعلا کامل نیست ما هم می‌دانیم که این ایستگاه به مرکز شهر دور است و البته پیش‌بینی شده با اعتباری بالغ بر ۳۰۰میلبارد تومان این نقص فنی حل شود.

آخوندی تاکید کرد: این مسیرکه توسط شرکت ساخت وتوسعه احداث شده امروز تحویل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی می‌شود تا دوماه آینده آماده تردد شود.

وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه ما قرارداد تحویل ۷۰۰۰ واگن باری را بستیم در حالی که ۲۸ هزار واگن باری داریم افزود: همچنین ۵۰۳ لوکوموتیو داشتیم که ۱۳۱ لوکوموتیو را اخیرا به ناوگان ریلی اضافه کردیم.

آخوندی با اشاره به اینکه دردولت تدبیر و امید ۱۲۵۰ خط دوم، سوم و چهارم جدید زیلی احداث شده، گفت: کل شبکه ریلی جدید در دولت دهم ۳۸۰ کیلومتر بود و ما دردولت یازدهم ۱۰۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید احداث کردیم که این مفهوم نشان از تکیه بر توان مهندسی ایران دارد.

وی ازجمله خطوط ریلی جدید احداث شده به مسیرهای تهران-قزوین، قزوین-رشت، تهران-همدان، ارومیه-بستان‌آباد و ... اشاره کرد و گفت: از خطوط دوم و سوم و چهارم ساخته شده و دردست اجرا می‌توان به خط دوم تهران-قزوین به طول ۱۶۵ کیلومتر، خط چهارم تهران-گرمسار به طول ۱۰۵ کیلومتر و اهواز-اندیمشک به طول ۱۴۰ کیلومتر اشاره کرد و امسال بزرگترین گلوگاه شبکه ریلی یعنی خط ریلی بافق-اصفهان را به طول ۵۰۰ کیلومتر افتتاح می‌کنیم که یک رکورد بزرگ در احداث خط دوم بود و کار بزرگی که باعث می‌شود حجم بزرگی از حمل بار معادن به سمت فولادسازی اصفهان از روی جاده به ریل منتقل شود و منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش ایمنی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم بیش از ۹۰۰ کیلومتر خطوط دوم سوم و چهارم اضافه خواهد شد، اضافه کرد: خط ریلی همدان-ملایر به زودی عملیاتی می‌شود که از مسیر تهران-همدان سریع‌ترین مسیر به کرمانشاه مسیر همدان-ملایر و ازآنجا به سمت کرمانشاه است تا بتوانیم خط ریلی عتبات را از سمت غرب فعال کنیم.

ارسال نظر: