هاشمی‌طبا در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

اقتصاد مقاومتی درون‌زایی و برون‌نگری است/ تولید بدون صادرات محکوم به شکست است/ سوءتدبیر ما را به تحریم رساند

کدخبر: 2096809

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقتصاد مقاومتی درون‌زایی و برون‌نگری است، یعنی ما باید تولیدی صورت دهیم که بتوانیم آن را به دنیا صادر کنیم؛ چراکه تولید بدون صادرات محکوم به شکست است و مشکلات ما در این زمینه به دلیل نداشتن برنامه صادراتی است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: سید مصطفی هاشمی طبا کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امشب (سه‌شنبه) با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به سوالات مجری برنامه پاسخ و به تشریح برنامه‌های خود پرداخت.

وی در پاسخ به این پرسش که اساساً چرا پا به میدان رقابت‌ها گذاشته‌اید و چه نیاز در حوزه اقتصادی کشور احساس می‌کنید اظهار داشت‌: با توجه به سوابق مختلفی که در جهاد سازندگی داشته‌ام که به عنوان نماینده جهاد سازندگی در بسیج اقتصادی موضوع اداره معیشت مردم را موردتوجه و سازماندهی قرار می‌دادیم و در وزارت صنایع نیز فعالیت داشتم، احساس کردم که در شرایط فعلی که تجربه‌ای برای اصلاح امور دارم.

هاشمی‌طبا با بیان اینکه آقای روحانی با امضای برجام شرایط جدیدی را ایجاد کردند، گفت: احساس کردم که پس از ایجاد این شرایط جدید برای حفظ ایران گام برداریم و میراث خوبی برای ایرانیان پس از خود سامان دهیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه چه میزان شغل پایدار در کشور نیاز است و سرمایه‌گذاری برای آن چقدر است، افزود: شغل ارزان پایدار نیست. به‌عنوان‌مثال اگر یک قالب خشت‌زنی درست کنیم و به نیروهای کار بگوییم خشت بزنید این خود نوعی شغل است، اما خشت را نه کسی می‌خرد و نه ارزشی دارد.

وی با تأکید بر اینکه شغل باید پایدار و زاینده باشد تا بتواند خود را تأمین کند، اظهار داشت: محصولات ما باید قابل‌فروش در داخل و خارج باشد.

*برای ایجاد یک شغل پایدار به 200 میلیون تومان سرمایه نیاز داریم

هاشمی‌طبا مدرنیزاسیون کشاورزی، ایجاد تسهیلات مناسب برای گردشگران و اتوماسیون صنایع را سه محور اصلی برای ایجاد شغل عنوان و تأکید کرد: برای هر شغل 200 میلیون سرمایه نیاز است و مجموع سرمایه‌گذاری برای یک میلیون شغل 200 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم و این توسط سرمایه‌گذاران خارجی، داخلی و بانک‌ها تأمین می‌شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ضمن انتقاد از یارانه نقدی به خانوارها گفت: حدود 250 هزار میلیارد تومان یارانه داده شده درحالی‌که ما می‌توانستیم با این مقدار از پول هزار کارخانه 250 میلیارد تومانی با اشتغال ثابت تأسیس کنیم و در جهت اقتصاد مقاومتی نیز می‌توانست باشد.

وی با تأکید بر اینکه ما به تجمع سرمایه نیاز داریم، خاطرنشان کرد: ما در این زمینه کادر فنی و صادرکنندگان مجرب را در اختیار داریم؛ چراکه این کارها را توسط دولت نمی‌توان انجام داد و بلکه افراد کارآزموده و آگاه به تجارت خارجی قادر به مسئولیت‌پذیری در این زمینه‌ها خواهند بود.

هاشمی‌طبا مهم‌ترین موضوع در اشتغال کشور را استفاده از سرمایه‌ها و تجمیع آنان عنوان کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برنامه شما برای خروج از مسکن چیست، مسکن را از نظر اقتصادی در درجه اول سرمایه‌گذاری ندانست.

وی در همین زمینه معتقد است که سرمایه‌گذاری اولیه باید بر روی تولید باشد که از نگاه من نخستین سرمایه‌گذاری باید برای حفظ و برون‌رفت از وضعیت خراب کشور به‌خصوص اقلیمی صورت بگیرد.

هاشمی‌طبا بر این باور است که در اقتصاد پویا تولید و چرخش تولید امر مهمی است و باید آن را به صورت جد دنبال کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه از شیب تند مسکن عبور کرده‌ایم اما به رکود رسیده‌ایم،‌ تصریح کرد: در یک برهه زمانی مسکن ما رونق کاذب پیدا کرد و تبدیل به سرمایه‌گذاری و بیزینس بزرگ شد، بنابراین مسکن باید از بیزینس خارج شود.

وی روش‌های «اجاره به شرط تملیک» و «وام‌های ساخت»‌ را دو تاکتیک برای خروج مسکن از رکود برشمرد و تصریح کرد: در مسکن نمی‌توانیم بیش از آنچه که مقدور است سرمایه‌گذاری کنیم، البته باید بازسازی بافت فرسوده هم در دستورکار باشد.

هاشمی‌طبا با تأکید بر اینکه بنده شدیداً قائل به واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام بدون دریافت وجه و دادن وام ارزی هستم، گفت: با فعال کردن این طرح می‌توان بخش ساختمان ما فعال شود و حتی قادر به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور هم خواهیم بود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی بر این اساس که آیا شرایط فعلی اقتصاد ما بر شرایط رکود تورمی است، افزود: بخش‌هایی از اقتصاد ما دچار چنین امری است اما بخش‌های دیگر اقتصاد مثل صنایع غذایی و حمل‌ونقل نیز فعال هستند. اما رکود در برخی کارخانجات لاجرم است و از نظر تکنولوژی عقب‌ افتاده‌اند و باید بازسازی شوند.

وی معتقد است که ایران از لحاظ تغذیه عمومی و تأمین نیاز عمومی مثل آب، برق، گاز و تلفن در شرایط خوبی به سر می‌برد اما باید به سمتی برویم که با تلاش بیشتر حجم اقتصاد خود را بالا ببریم به عبارت دیگر باید حجم تولید ناخالص ملی را در یک دوره زمانی چند ساله دو برابر کنیم.

هاشمی‌طبا ادامه داد:‌ اگر اقتصاد مقاومتی را عمل کنیم، در طول 10 سال اقتصاد خود را به شکوفایی خواهیم رساند و از قبل آن درآمد دولت و مردم نیز افزایش می‌یابد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه مهم‌ترین مشکل بانکی چیست، گفت: ما درعین‌حالی که قانون بانکداری اسلامی داریم، اما نه قانون بانکداری است و نه اسلامی، یعنی عقودی که برای معاملاتی که بین اشخاص بوده بر یک پدیده جدید اروپایی سوار کردیم. به عبارتی اسلام مالی شده و این منشأ مشکلات بانکی است.

*قوانین بانکی باید تغییر کند

«عدم شفاف بودن قراردادها»، «سوءاستفاده از قراردادها» و «عدم آشنایی مشتری‌ها با این قراردادها» از نگاه هاشمی‌طبا سه منشأ اصلی مشکلات فعلی نظام بانکی محسوب می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه قوانین بانکی باید تغییر کند، گفت: مدل بانکداری اروپا و غیره با روح اسلام نزدیک‌تر است تا مدل بانکداری ایران.

هاشمی‌طبا معوقات بانکی و برخی فسادهای صورت‌گرفته در بانک‌ها علت اصلی تضعیف شدن توان بانک‌ها در دادن تسهیلات عنوان کرد و گفت که باید انقلاب بانکی در کشور ما صورت بگیرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که حجم نقدینگی را چقدر می‌دانید و این چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد،‌ تصریح کرد: حجم نقدینگی طبق آمار هزار میلیارد تومان است. سودی که بانک‌ها بابت ودیعه‌ها پرداخت کرده‌اند، به نقدینگی افزوده است. بنابراین این حجم نقدینگی مثل یک آوار بر سر اقتصاد ما قرار دارد.

وی معتقد است که این نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود، بنابراین باید افراد را در سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت دهیم تا درآمدی بهتر از سودی که بانک‌ها به آنان اختصاص می‌دهند، داشته باشند.

هاشمی‌طبا با بیان اینکه تولید در مملکت ما دچار بحران شخصیت است به مشکلات تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت:‌ تولیدکنندگانی را می‌شناسم که علاوه بر عدم سود، تحت فشار نیز قرار دارند. بنابراین باید در زمینه سرمایه‌گذاری اقداماتی صورت بگیرد که افراد علاقه‌مند به تولید باشند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نباید سرمایه‌داران را 4 درصدی یا زالوصفت خطاب کنیم، گفت: اگر به دنبال اقتصاد مردمی هستیم باید بدانیم این مدل از اقتصاد را کارآفرینان و سرمایه‌داران رقم می‌زنند، بنابراین کارآفرینی هنر است و هر کسی نیز نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند. با این نگاه ما باید به آ‌نها احترام بگذاریم و مشکلاتشان را برطرف کنیم.

وی در مورد راهکار خود برای کاهش نرخ سود بانکی نیز گفت: نرخ سود بانکی بر اساس واقعیت نیست، بلکه دستوری، پوششی و حیله‌های شرعی است و ما را از روح اسلام دور کرده است، بنابراین می‌توان همه اینها را دستوری حل کرد.

به باور هاشمی‌طبا باید قانون بانکداری تغییر و نرخ سود بانک‌ها پایین بیاید تا سود تولید و کشاورزی بر سود بانکی بچربد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی بر این اساس که در دولت شما یارانه نقدی به آحاد جامعه تعلق می‌گیرد یا اقشار کم‌درآمد، اظهار داشت: متأسفانه بحث یارانه‌ها دستاویز بعضی از کاندیداهای ریاست جمهوری قرار گرفته و نمی‌گویند که برای افزایش یا کاهش آن نیازمند تصویب مجلس هستند،‌بنابراین مدام می‌گویند ما می‌توانیم و دولت مستقر نمی‌تواند.

وی می‌گوید که نامزدهای ریاست جمهوری باید طبق قانون بودجه و برنامه ششم عمل کند؛ چراکه اگر نامزدهای ریاست جمهوری قانون را رعایت نکند، دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

هاشمی‌طبا افزود: مقدار یارانه‌ای که مجلس مصوب کرده مشخص است و هیچ کس نمی‌تواند نه بیشتر بدهد و نه کمتر، بنابراین این وعده‌ها بیخود و باد در هوا است.

*با یارانه عمومی مخالفم/این طرح دردی از محرومان دوا نمی‌کند

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من با یارانه عمومی مخالف هستم، گفت: یارانه دردی از محرومان دوا نمی‌کند، بلکه باید این حجم از پول به سازمان بهزیستی و کمیته امداد داده شود تا به مستحقان اختصاص داده شود.

وی در مورد اختصاص یارانه به بخش تولید نیز اظهار داشت: طبق قانون می‌توان یارانه به بخش تولید اختصاص داد، اما ما مؤسسات تولیدی در کشور داریم که یا کهنه هستند و یا در شرایط تولید قرار ندارند و باید بازسازی شوند. بنابراین نباید به این دسته از مؤسسات تولیدی یارانه تعلق بگیرد، اما مؤسسات تولیدی که در اثر حوادث دچار مشکلاتی شده‌اند باید کمک شود.

*تولید باید بدون یارانه باشد

هاشمی‌طبا با تأکید بر اینکه تولید باید بدون یارانه باشد، خاطرنشان کرد: تولید با یارانه به معنای تولید مریض است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مشکلات کشور را ناشی از تحریم می‌دانید یا سوء مدیریت، عنوان کرد: طبیعتاً تحریم‌ها بر ما اثر گذاشته اما اگر تحریم نبودیم، مشکل سوء مدیریت داشتیم.

وی با انتقاد از اینکه ما تصوری از اقتصاد و تحرکات اقتصادی نداریم، افزود: در زمان تحریم‌ها ما باید همچون 8 سال جنگ تحمیلی کمربندمان را محکم می‌بستیم؛ ما در زمان تحریم‌ها نیز می‌توانستیم سرمایه‌گذاری کنیم، اما از کشورهای دشمن و تحریم‌کننده کالاها را 30 درصد گران‌تر خریدیم.

*سو تدبیر ما را به تحریم رساند

هاشمی‌طبا بر این باور است که سو تدبیر ما را به تحریم رساند؛ چراکه شاید می‌توانستیم تحریم نشویم، اما به دست خودمان این کار را کردیم و دشمن هم سوءاستفاده کرد و ما هم در عوض محصولاتشان را خریدیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: پیام امید این نیست که ما به شما پول بدهیم و بگیرید و بخوابید، بلکه پیام امید این است که اگر تلاش کنید به فراخ‌نا خواهید رسید؛ چراکه هیچ کشوری با تن‌پروری به شکوفایی نرسیده است.

وی ضمن تأکید بر کار جهادی کردن، تذکرات مکرر رهبری بر روی اقتصاد مقاومتی را به دلیل سخت بودن شرایط دانست.

*اقتصاد مقاومتی درون‌زایی و برون‌نگری است/تولید بدون صادرات محکوم به شکست است

هاشمی‌طبا در پاسخ به سؤالی بر این اساس که در دولت شما چگونه درون‌زا و برون‌نگر بودن اقتصاد مقاومتی جمع خواهد شد، گفت: اقتصاد مقاومتی درون‌زایی و برون‌نگری است، یعنی ما باید تولیدی صورت دهیم که بتوانیم آن را به دنیا صادر کنیم؛ چراکه تولید بدون صادرات محکوم به شکست است و مشکلات ما در این زمینه به دلیل نداشتن برنامه صادراتی است.

*«آب و اصلاح کشاورزی» اولین اقدام اقتصادی دولت هاشمی طبا

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آب و اصلاح کشاورزی را اولین حرکت اقتصادی خود دانست و تأکید کرد: خوشبختانه یا بدبختانه همه نامزدهای ریاست جمهوری اقتصاددان نیستند و بنده هم همین‌طور، بنابراین باید همه تواضع را در برابر عالمان اقتصادی داشته باشیم و از آنها یاد بگیریم و بر اساس علم اقتصاد عمل کنیم.

ارسال نظر: