پرویز امینی در گفتگو با «نسیم آنلاین» به تحلیل استراتژی‌ِ واقع‌بینانه جناح رقیب دولت در انتخابات پرداخت

تکثر کنونی، ناکامی روحانی در مرحله اول را بهتر میسّر می‌کند

کدخبر: 2096926

پرویز امینی با اشاره به مباحث مطرح شده در مورد "کناره‌گیری نامزدهای رقیب دولت در روزهای آتی" گفت: طرح چنین بحثی در اردوگاه قطب رقیب دولت بحث اولویت‌دار و کمک‌کننده به انتخابات نیست و دارای بار فرسایشی در این جریان است. هر بخش در این جریان باید با تمام قوا در صحنه باشد و دامنه تاثیر گذاری و رای آوری خود را افزایش دهد.

پرویز امینی کارشناس جامعه شناسی سیاسی در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین » با ارزیابی وضعیت رقابت و شرایط آخرین روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گفت: در این ایام کم‌کم مباحث و شرایط بویژه برای قطبِ رقیب دولت، متوجه این مسئله می شود که با یک کاندیدا در رقابت بماند یا با همین تکثر به رقابت ادامه دهد؟ مساله مهمی که می‌تواند در انتخابات سرنوشت‌ساز بوده و حتی تاثیر قابل توجهی بر نتیجه نهایی داشته باشد.

پرویز امینی ابا بیان این که "برخی واقعیت‌های موثر برای پاسخ به پرسش یادشده وجود دارد که باید به صورت جدی به آنها پرداخته شود" اظهار داشت: هیچ یک از سه نامزد این جریان (یعنی محمدباقر قالیباف، سید ابراهیم رییسی و سید مصطفی میرسلیم) دارای آرای قاطع برای پیروزی‌ در دور اول انتخابات نیستند. این جامعه شناس سیاسی ادامه داد: هر کدام از این سه نامزد دارای یک سبد آراء اختصاصی بعلاوه یک سبد مشترک هستند. سبد رای محمدباقر قالیباف عمدتا اجتماعی و سبد رای سید ابراهیم رییسی عمدتا ایدئولوژیک است و سبد رای اختصاصی میرسلیم عمدتا حزبی است. بنابراین با کنار رفتن هر یک از نامزدهای مذکور بخش مهمی از آراء آنها به یکدیگر منتقل نمی‌شود و حتی ممکن است در اختیار نامزدهای رقیب قرار بگیرد. پرویز امینی با ارزیابی میزان رای جناح دولت در انتخابات آتی گفت: قطب دولت مستقر شامل حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و مصطفی هاشمی‌طبا نیز سرجمع دارای وضعیت پایاپایی با قطب رقیب است و مجموع آراء انها نیز کمتر از 40 درصد، تا اینجای رقابت است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود:‌ علاوه بر این با کنار رفتن هر یک از نامزدها، بدنه اجتماعی رای‌ساز و فضاساز آنها نیز دچار انفعال می‌شود و موتور حرکت کلی این جریان دچار افت خواهد شد. براین اساس استراتژی واقع بینانه و در دسترس قطب رقیب دولت ناکام گذاشتن روحانی در پیروزی در دور اول است و بنابراین تکثر کنونی ظرفیت کسب رای تجمیعی بیشتر و احتمال دو مرحله ای کردن انتخابات را فراهم می‌کند امینی در پایان با اشاره به مباحث مطرح شده در مورد "کناره‌گیری نامزدهای رقیب دولت در روزهای آتی" خاطرنشان کرد: طرح چنین بحثی در اردوگاه قطب رقیب دولت بحث اولویت‌دار و کمک کننده به انتخابات نیست و دارای بار فرسایشی در این جریان است. هر بخش در این جریان باید با تمام قوا در صحنه باشد و دامنه تاثیر گذاری و رای‌آوری خود را افزایش دهد.

ارسال نظر: