هاشمی‌طبا در شبکه خبر:

اقتصاد مقاومتی نیازمند نقشه راه است/ بانک‌ها تبدیل به موسسات سرمایه‌گذاری و بنگاه‌دار شده‌اند

کدخبر: 2096988

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نیاز به نقشه راه دارد، گفت: اگر می‌خواهیم در این مسیر موفق باشیم، باید یک بسیج عمومی صورت بگیرد و همه با عشق و علاقه کار کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: سید مصطفی هاشمی‌طبا کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در شبکه خبر به سئوالات مجری پاسخ و به ارائه جزئیات بیشتری از برنامه خود پرداخت.

وی در پاسخ به این پرسش که برای رونق محسوس تولید و حل بنگاه‌های متوسط چه برنامه‌ای دارید، اظهارداشت: مجموعه دستورالعمل‌هایی که به نام اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده یک منظومه کامل و قوی برای رشد و بالندگی اقتصاد کشور که طبیعتاً اقتصاد مفید به همراه دارد تهیه و ابلاغ است.

وی افزود: باید آمادگی در هر دو طیف مدیران و مردم وجود داشته باشد چرا که اگر مسئولان این امر را فراهم کنند اما کسانی که باید به اجرا بپردازند آمادگی نداشته باشند یا تسامح کنند طبیعتاً کار به ثمر نخواهد نشست.

وی با بیان اینکه ما باید با الگوی دفاع مقدس کارها را جلو ببریم، تصریح کرد: باید روحیه دفاع مقدس در همه مردم ما فراهم شود و سرزمین ایران را که اکنون دچار مشکلات زیست‌محیطی، آب، خاک و سترون شدن روستاها است را بازسازی کنند و به همراه آن اقتصاد مقاومتی را به ثمر برسانند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ای از تولید و خدمات است، گفت: تولید مورد اشاره در اقتصاد مقاومتی، کشاورزی و صنعتی است و خدمات نیز مربوط به گردشگری خواهد بود.

وی با طرح این پرسش که آیا با تحریم‌های مجدد روبرو خواهیم شد یا اینکه تحریم‌ها از بین رفته است، خاطرنشان کرد: باید هر دو شکل در این زمینه طراحی شود و اگر با مشکلاتی از سوی استکبار جهانی روبرو شدیم ما اقتصاد مقاومتی را با حسب حال و انعطاف عمل کنیم.

هاشمی‌طبا تاکید کرد: گردشگری امر مهمی برای اشتغال است و می‌تواند موضوع بیکاری را در کشور حل کند. چرا که کشاورزی و صنعت نمی‌تواند اشتغال زیادی برای جوانان ما به دلیل اتوماسیون و مکانیزاسیون ایجاد کند.

وی به شعار برخی از کاندیداها در مورد اشتغال اشاره و تاکید کرد: گفتن اینکه من در سال یک یا دو میلیون شغل ایجاد می‌کنم ساده است اما تاکیدات مقام معظم رهبری بر اشتغال و اقتصاد نشان می‌دهد که ایجاد اشتغال نیازمند چه حد از سرمایه و کار است و به این سادگی نیست.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید تولید ما قابل فروش باشد، گفت: این بسیار کار مشکلی است چرا که نیازمند تکنولوژی، ابداع، ابتکار، مدیریت و حل کردن مسائل مالی است و در همین راستا بانک‌ها حتماً باید تحول اساسی در قانون و فعالیت خود ایجاد کنند.

وی بر این باور است که اقتصاد مقاومتی نیاز به نقشه راه دارد و اگر می‌خواهیم دستورات اقتصاد مقاومتی را به خوبی انجام دهیم باید در این خصوص بسیجی صورت بگیرد و همه با عشق و علاقه کار کنند.

هاشمی‌طبا با بیان اینکه نباید دائم برای دولت خرج‌تراشی کنیم، گفت: درآمدهای مالیات، فروش ارز و گمرک 3 درآمد دولت محسوب می‌شوند بنابراین دولت گاهاً برای اینکه بتواند ریال تهیه کند، واردات را باز می‌گذارد بنابراین پیچیدگی‌هایی در کشور وجود دارد و به این سادگی نیست.

وی افزود: فقط با حرف نمی‌شود مسائل را سامان داد. ما در برنامه سوم، چهارم، پنجم و ششم در مورد محیط زیست و زیستگاه تاکیدات بسیاری صورت گرفت اما فکر نمی‌کنم که بیش از 10 درصد آن اجرا شده باشد چرا که نیازمند اعتبارات خاصی است و دولت ناتوان از لحاظ مالی نمی‌تواند اجرا کند و ما نیز نباید بار دولت را افزایش دهیم.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در مورد پرداخت یارانه‌ها و هدفمند کردن آنها خاطرنشان کرد: یارانه‌ها باید هدفمند توزیع شوند و این امر تاکنون صورت نگرفته است. تنها راهی که برای رفع محرومیت‌ها داریم این است که یارانه‌ها به صورت عمومی قطع و به کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص داده شود.

هاشمی‌طبا با تاکید بر اینکه ما نباید موضوع تساوی را عدالت قلمداد کنیم، گفت: با تقسیم کردن پول نه مشکل محرومان حل و نه چیزی به جامعه اضافه می‌شود، فقط مردم عادت می‌کنند که پول «همینطوری» بگیرند.

وی در مورد بانک‌ها نیز معتقد است: عقود اسلامی بر بانک که یک پدیده جدید اروپایی است سوار کردیم و بانک‌ها تبدیل به موسسات سرمایه‌گذاری و بنگاه دار شده‌اند.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز هر شخصی که به بانک‌ها مراجعه می‌کند تا وام دریافت کند با پیچیدگی‌های زیادی روبرو می‌شود که این پیچیدگی‌ها خود نوعی عدم شفافیت به وجود می‌آورد.

هاشمی‌طبا بر این باور است که بهره بانکی رقم بالایی است اما وقتی این رقم او را پایین می‌آورند موسسات بغل خود درست می‌کنند و آن مؤسسات قراردادهای مشابه را می‌بندد بنابراین بهره‌های بانکی باعث رکود تولید می‌شوند و امروز خیلی‌ها علاقه‌مندند که فعالیت اقتصادی نکنند و پولشان را فقط در بانک‌ها بگذارند.

وی تاکید کرد: قانون بانکداری ما به کل باید تغییر کند.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در اسخ به این پرسش که اگر از مقامات اجرایی دولت شما و یا نزدیکانتان پرونده ویژه فساد اقتصادی داشته باشد آیا به دستگاه قضایی برای رسیدگی به این پرونده‌ها کمک ویژه می‌کنید یا خیر؟ گفت: اگر از بنده اطلاعاتی بخواهند که بنده اطلاعات را خواهم داد اما اگر مقصود از کمک این باشد که من به افرادی که با بنده ارتباط دارند وارد موضوع شوم، هرگز ولی اطلاعات کافی را می‌دهم که به حق رسیدگی شود.

هاشمی‌طبا در مورد برنامه‌های خود برای حل معضل بیکاری نیز اظهار کرد: برنامه اقتصاد مقاومتی حتماً باید زمان‌بندی شود چرا که هر برنامه‌ای که بخواهد صورت بگیرد نیاز به سرمایه‌گذاری داخلی، خارجی، تکنولوژی، بازاریابی و شناسایی بازارهای خارجی برای فروش دارد.

وی می‌گوید که باید به کارآفرینان احترام بگذاریم چرا که هرکسی سرمایه‌دار و کارآفرین نمی‌شود و تعداد کارآفرینان در هر کشور کم و محدود است که البته این قشر جزء همان 4 درصدی‌هایی هستند که برخی‌ها در انتخابات از آنها نام می‌برند.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بر این باور است که با طرح 4 درصد و 96 درصد بین افراد خط کشی ایجاد کرده‌ایم در حالیکه این نوع خط کشی‌ها، خط‌ کشی‌های مالی، مذهبی و غیره در عدم وحدت کشور ما موثر است و ما باید هوشیارانه با این مسائل روبرو شویم.

وی افزود: در شرایط فعلی در اصناف و کارخانه‌داران ما افرادی هستند که باید به آنها برای کار خدماتی بدهیم نه اینکه آنها را زال صفت بنامیم چرا که وقتی به طور عمومی هر کارخانه‌داری از آن هراس بر می‌دارد و این خلاف وحدتی خواهد بود که باید وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری در ایجاد مشاغل متعدد و جدید موثر است، گفت: بدون ایجاد گردشگری به صورت فعال در کشور، مسئله اشتغال حل نخواهد شد.

هاشمی‌طبا در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه خاصی برای ملاقات با مردم در صورت رئیس جمهور شدن دارید یا خیر؟ گفت: تصمیمات رئیس جمهور اطلاع از اوضاع مملکت و اختیار دادن به استانداران و فرمانداران برای خدمت به مردم بسیار مهم است.

وی افزود: ما باید مسائل مملکت را حل و خود را در معرض اطلاعات قرار دهیم و مردم نیز بتوانند به رئیس جمهور خود ایمیل و فکس زنند چرا که امکان ارتباط رو در روی رئیس جمهور با 80 میلیون ایرانی میسر نخواهد بود.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بر این باور است که همه باید با مردم صادق باشند و همه راست‌ها را به آنها بگویند و رئیس جمهور کاری که نمی‌تواند انجام دهد را صادقانه با مردم در میان بگذارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما چقدر در زندگی شخصی و مسئولیتی خود ساده زیست هستید، خاطرنشان کرد: من زندگیی عادی و راحتی دارم اما اینکه دوربین را به خانه شخصی ببرم و دکوراسیون را به گونه‌ای تغییر دهم که مردم فکر کنند این شخص ساده زیست است را کار درستی نمی‌دانم.

هاشمی‌طبا افزود: امروز مقامات ما در کاخ‌هایی که وجود دارند، زندگی می‌کنند و رئیس جمهور، مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوه قضاییه در همان کاخ‌های سابق هستند البته این کاخ‌ها خیلی چیز با شکوهی نیست و کاخ‌هایی که در ایران داریم خیلی چیز عجیب و غریبی نیستند.

وی در همین زمینه افزود: روح کاخ‌نشینی مهم است یعنی نباید روح استکبار در افراد باشد و آن فرد نباید خود را مستکبر و تافته جدا بافته از مردم ببیند.

وی گفت: بنده هرگز در تمام این سال‌ها احساس نکردم که من سمت بالایی را دارم بلکه احساس کردم که جزء وظایف من است بنابراین نه وقتی که برایم حکم انتصاب دادند خوشحال شدم و به وقتی که از کار برکنارم کردند لب به گلایه گشودم چرا که خدمت برایم مد نظر بوده است.

هاشمی‌طبا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تا چه اندازه قائل به آزادی عمل رسانه‌ها هستید، گفت: باید به مطبوعات آزادی داد چرا که اگر تخلفی هم کردند طبق قانون باید با آنها برخورد شود اما نگاه به مطبوعات در مقابل قانون باید یکسان باشد.

کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در پایان گفت: لغت مردم خیلی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد و خیلی از کسانی که علاقه‌ای به مردم ندارند سخن از مردم می‌کنند و این باب تفاخر در مردم‌گرایی شده است.

ارسال نظر: