«نسیم آنلاین» از نظرات کارشناسان در خصوص سومین مناظره انتخابات گزارش می‌دهد

اسناد متقن قالیباف، جاده خاکی دولت رانتیر

کدخبر: 2097095

کارشناسان سیاسی و رسانه ای تحلیل های متفاوتی را در خصوص مناظره امروز بیان کردند، تحلیلهایی که وجه مشترکشان عدم توانایی دولت برای مقابله با روند تغییر بود.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »: دیروز عصر سومین و آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با حضور 6 کاندیدای احراز صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان در سازمان صدا و سیما برگزار شد، مناظره‌ای که بر خلاف مناظره بی‌شور و حرارت قبلی با تک و پاتک‌های زیادی از طرف نامزدها همراه بود . در نگاه اول واکنش‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌‌داد که در این دور از مناظره تیم دولت استراتژی قبلی خود یعنی حرکت تهاجمی جهانگیری به عنوان نامزد پوششی را پیگیری کرد و از سوی دیگر روحانی در کنار او به دیگر رقبا حمله‌ور شد که این تهاجم از سوی قالیباف و رئیسی با اتهامات فساد گسترده به این دو نامزد دولت و دیگر اعضای خانواده آنها روبرو شد. کارشناسان اما نظرات و تحلیل‌های مختلفی را در مورد مناظره سوم مطرح کردند که در ادامه برخی از نظرات آنها را مرور می‌کنیم.

مناظره سوم دولت را در موضع دفاع از فساد قرار داد

عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان در تحلیلی در خصوص مناظره دیروز در کانال تلگرامی خود نوشت:

مهمترین ویژگی مناظره سوم قرار گرفتن دولت در موضع دفاع بود .

ویژگی دوم توازن بین بخش سلب و ایجاب از سوی همه طرف‌ها بود .

سوم بردن جهانگیری و روحانی در لیست املاک نجومی از سوی قالیباف و مستند کردن همزمان آن در شبکه‌های اجتماعی بود .

چهارم: اثبات اقدامات اخیر مثبت دولت در راستای انتخابات بود.

نوع مشاوره‌ای که به قالیباف و روحانی برای مناظره داده بودند کاملا متفاوت بود .

در حالی که قالیباف قدرت اقناع اجتماعی را بر ارائه سند قرار داده بود، روحانی از "اصل ابهام" که در عملیات روانی اصل مهمی است استفاده کرد .

قالیباف دو سند رانت از روحانی و جهانگیری ارائه کرد و خود و فرزندش نیز اسناد دارایی خود را ارائه کردند. در نقطه مقابل روحانی-جهانگیری نتوانستند هیچ سندی فسادی از قالیباف -رئیسی ارائه دهند. و حاضر به اعلام دارایی‌های خود نیز نشدند.

اما اصل ابهام که روحانی از آن استفاده کرد به صورت نمونه در جملات زیر برجسته است

" اقوام شما در طرقبه چه می کنند؟ "

" شما دادستان روحانیت بودید با روحانیت چه کردی؟ "

" نگذار بگم شما آمدی گفتی من لوله می کنم من نگذاشتم با شما برخورد شود "

در جمع بندی :

انگاره ذهنی قالیباف بر فساد متمرکز بود .

انگاره ذهنی رییسی بر ناتوانی دولت متمرکز بود .

انگاره ذهنی جهانگیری بر کارآمدی و امید آفرینی برای دولت مستقر متمرکز بود .

انگاره ذهنی روحانی بر رقیب هراسی با ابهام آفرینی برای مخاطب در حوزه آزادیهای اجتماعی و مدنی متمرکز بود .

فضای افشاگری بی‌سابقه مناظره سوم کسب اعتماد مردم را برای همه نامزدها دشوار می‌کند

پرویز امینی جامعه‌شناس سیاسی در جمع‌بندی مناظره سوم در کانال تلگرامی خود نوشت:

همانطور که پیش‌بینی می‌شد مناظره سوم در چارچوب مسائل اقتصاد باقی نماند و حاشیه بر متن به طور اساسی مسلط شد. ادبیات مناظره نیز رادیکال بود. بنابراین مناظره سوم با دو مناظره پیش متفاوت بود و قضاوت‌ها نیز می‌تواند متفاوت حتی پیچیده و دشوار باشد.

فکر می‌کنم درباره مناظره سوم دو جور بشود قضاوت کرد. در قضاوت سیاسی و در محدوده کنش‌گران سیاسی، روحانی برخلاف مناظره اول و جهانگیری برخلاف مناظره دوم، دست بالا را داشتند. اما با توجه به فضای رادیکال مناظره و افشاگری‌های بی‌سابقه نامزدها نسبت به یکدیگر در موضوع فساد و غلبه مطلق بحث‌های سلبی و انکاری به جای بحث‌های ایجابی (در مناظره چهارشنبه با جناب عباس عبدی بر این مسئله اتفاق نظر داشتیم که مطالبه مردم بحث‌های ایجابی است) تردید دارم قضاوت عمومی نیز چنین شده باشد.

برای فهم دقیق‌تر واکنش افکار عمومی، باید منتظر نظرسنجی‌های روزهای آینده بود. اما در این باره می‌توان این جمع‌بندی را کرد که فضای افشاگری بی‌سابقه کنونی نامزدها درباره یکدیگر، کسب اعتماد مردم را برای همه آنها ولو طرف پیروز سیاسی دشوار می‌کند.

فساد دولت آقای روحانی، پیام مناظره سوم

مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود در خصوص مناظره سوم نوشت:

مناظره سوم یک پیام ساده درباره دولت آقای روحانی را کاملا شفاف بیان کرد: اینها فاسدند، تا هستند مملکت درست نمی شود و باید بروند.

تمام

هوچی‌گری جهانگیری و روحانی، قطعا شکست دولت مستقر بود

رضا سراج کارشناس مسائل سیاسی در جمعبندی مناظره سوم در کانال تلگرامی خود نوشت:

در مناظره سوم روحانی برای فرار از پاسخگویی به معاونش گفت؛ بگم بگم راه بیندازد. روحانی به مطالبات جامعه پاسخ معتبر نداد. نسبت به خانه 45 میلیارد تومانی ولنجک، اموال خانواده و برادرش شفاف سازی نکرد. اکنون بر همگان آشکار شد که ماندن روحانی، علاوه بر استمرار جنگ اقتصادی در معیشت و زندگی مردم، جنگ سیاسی را نیز به فضای جامعه تسرٓی می‌دهد. با این شرایط مردم برای حل مشکلات‌شان و حفظ آرامش در جامعه، چاره‌ای جز خداحافظی با روحانی ندارند. #شعار_هر_ایرانی/ #خداحافظ_روحانی

از این پس باید نیروهای انقلابی با مردم گفتگو کنند و یک مفاهمه و عزم ملی برای تغییر وضع موجود ایجاد کنند.

هوچی‌گری سیاسی جهانگیری و روحانی در مناظره سوم، قطعا شکست دولت مستقر بود. مردم به عنوان داور مناظره، به خوبی متوجه فرار دولت از بی‌عملی و بی‌کارنامه‌گی در حوزه اقتصادی شدند. از سوی دیگر این هوچی‌گری‌ها، عزم نیروهای انقلابی برای احقاق حقوق مردم را راسخ‌تر ساخت. در نگاه نیروهای انقلابی، مبارزه با فساد و تبعیض و اسلام آمریکایی، مبارزه‌ای تمام ناشدنی و دائمی است. اکنون نیروهای مؤمن به انقلاب با قدرشناسی از زحمات شایسته آقایان رئیسی، قالیباف و میرسلیم در مبارزه با اشرافیت دولتی، همدلانه در میان مردم حضور خواهند یافت و ضمن گفتگو با آنان، مفاهمه ملی برای تغییر وضع موجود را ایجاد خواهند کرد.

مناظره سوم را باید از دید مردم تحلیل و داوری نمود چرا که نقش آفرین اصلی صحنه انتخابات آنان هستند. مردم در یک طرف، آلودگی اشرافیت دولتی به فساد و تبعیض را مشاهده کردند و در طرف دیگر عزم جدی نامزدهای انقلابی برای مبارزه با فساد و تبعیض را نظاره‌گر شدند. با این شرایط از منظر مردم پیروز مناظره کدام جریان است؟

رانتی بودن معاون اول، برادر و دولت روحانی در جامعه تثبیت شد

محمد سعید احدیان مدیرمسئول روزنامه خراسان در جمعبندی مناظره سوم در کانال تلگرامی خود نوشت:

برد و باخت در مناظره نسبی است و متناسب با شرایط هر کاندیدا و نسبت به دیگر کاندیداها است.

با این فرض:

قالیباف برنده بود چرا که به دو هدف از سه هدف‌اش رسید:

روندی شروع شده بود که آقای رئیسی و روحانی هر دو در حال رشد بودند و نتیجه آن دو قطبی روحانی و رئیسی را تقویت می کرد و این روند آقای قالیباف را در موضع سختی قرار داده بود بگونه ای که شایعات کناره گیری اش علی رغم تکذیب صریحش تقویت می شد در این مناظره او نگذاشت دوقطبی رئیسی روحانی شکل بگیرد و خودش را دوباره بعنوان کاندیدای اصلی جا انداخت مخصوصا که آقای رئیسی در مناظره لطمه خورد.

نتیجه عملیات‌های انتحاری قالیباف این شد که رانتی و 4درصدی بودن آقای روحانی و معاون اولش و برادرش و خلاصه دولتش در جامعه تثبیت شد که برای رئیس جمهور مستقر خیلی پراهمیت است نتیجه اینکه اگر جلوی روند رو به رشد روحانی را معکوس نکرده باشد حداقل از ادامه روند جلوگیری کرد.

آقای قالیباف اما نتوانست هدف سومش را که جمع کردن رای های ریخته شده را به خوبی انجام دهد چرا که تردیدها درباره عملیاتی بودن تعهدهایش برطرف نشد.

به نظر من اگر نظرسنجی های کشوری (نه مراکز استان های صدا و سیما) اعلام شود روندهایی که هردو به ضرر قالیباف بود معکوس خواهد شد اما نکته مهم این است که بسیاری که تصمیمشان را گذاشته بودند برای بعد از مناظره سوم، همچنان نتوانستند تصمیم بگیرند.

مناظره آخر، جدال عاقل با کودک!!

محمد عبدالهی سردبیر همشهری ماه در جمعبندی مناظره سوم در کانال تلگرامی خود نوشت:

مناظره سوم، نه فقط میدان شکست روحانی، که میدان تمام شدن او بود. رفتارهای تخریب گرانه و عصبی روحانی درست برخلاف لبخندهای مصنوعی اش در مناظره دوم، همه نقاب های او را برای نمایش چهره ای اخلاقی و منطقی در هم ریخت. تاثیر افشاگری مستند قالیباف نه تنها از فساد فراگیر در میان مدیران ارشد روحانی، بلکه حرام آلودگی شخص روحانی و جهانگیری چنان سهمگین بود که روحانی را مجبور کرد در پایان مناظره به جای پاسخ دادن، متوسل به توهین و تحقیر برای از بین بردن شخصیت قالیباف و رئیسی شود. ترس از تمام شدن، روحانی را واداشت تا با تحقیر و توهین رقبا از موضع تهاجمی به دروغ و دهها تهمت و ادعای بی سند متوسل شود.. تهمت و دروغ از آن رو که هر آنچه در چنته داشت، همین بود. نه هیچ چیز دیگر.

دعوای مناظره آخر از جنس کودک و عاقل بود. عاقل، دائما کودک را مغلوب می کرد و کودک هراسان به سر کوچه فرار می کرد و در حاشیه امن خیالی اش از دور با صدای بلند به فحاشی و لفاظی های کودکانه و تکراری از جنس گازانبر و لوله! زخم های دل خویش را التیام می داد.

در مناظره آخر، روحانی و شرکاء با اخلاق مداری رئیسی کیش و با مستندات علمی قالیباف مات شدند..

قرآن کریم به ما آموخته است که باطل، کف روی آب است، بزودی به کنار میرود و آنچه مردم را سود میدهد، در زمین می ماند.. (سوره رعد آیه 17) سنت الهی آن است که اصحاب حق و پاکی و درستی را نصرت عطا میکند و پیروزی آنها قطعی است.. محمد عبدالهی

چه فریب خوردگی نفرت آوری در روزگار پیری ات!

وحید یامین‌پور کارشناس سیاسی از جمله افرادی بود که به شکل کنایه‌ ارزیابی خود از مناظره سوم را به رشته تحریر در آورد؛ او در کانال تلگرامی خود نوشت:

امروز باز هم نمایشنامه دکتر فاستوس در ورژن جدیدی اجرا شد؛ در نگاه میلیون ها تماشاگری که به خیال خود مفیستوفلس را کمی کمتر از چهل سال پیش از خانه خود رانده بودند.

ولی مفیستوفلس همینجا بود، زیر کلاه _یا عمامه_ فاستوس پنهان شده بود، و فاستوس باز هم در روزگار پیری روحش را به بهای "قدرت" با او معامله کرد.

مفیستو قهقهه سر داده و برای ما که خام سیاست قدسی شده بودیم شکلک در میآورد. بیچاره ما تماشاگران ساده دل قدرت و سیاست.

...آیا هنوز هم کسی در پایان این نمایش تکراری،

فاستوس، را دوست خواهد داشت؟!

#گوته

#کریستوفر_مارلو

#فاوست

#دکتر_فاستوس

#فاستوس

#مفیستو

#ماکیاولی

#انتخابات

#من_اینها_را_میشناسم

#ادب_مرد_به_ز_دولت_اوست

نه به #وقاحت ، آری به #اخلاق و #نجابت

مردم بیشتر از گلادیاتور، دنبال خدمتگذار هستند

حسین شمسیان سردبیر روزنامه کیهان در کانال تلگرامی خود درباره مناظره سوم نوشت:

نکته ای که از آن غافلیم

امشب بعد از مناظره و نوشتن سرمقاله فردا، رفتم و در بعضی جاهای شهر گشتی زدم و با بعضی ها صحبت کردم.

شخصی نکته جالبی می گفت.

می گفت: «تا قبل از مناظره سوم، مردد بودم ولی حالا مصمم شدم که به آقای #رئیسی رای بده»!

و در برابر تعجب دیگران توضیح داد: «این سید نشون داد که برای مردم اومده نه برای خودش.هرچی بهش تهمت زدن و متلک گفتن،اهمیتی نداد و فقط از دغدغه اش برای مردم گفت، این خیلی ارزش داره...»

راست می گفت!

چرا عده ای یادشون رفته ماجرا چیه؟

چرا فراموش کردیم که حضرت علی فرمود:«فَلاَ یَکُنْ أَفْضَلَ مَا نِلْتَ فِی نَفْسِکَ مِنْ دُنْیَاکَ ، بُلُوغُ لَذَّهٍ أَوْ شِفَاءُ غَیْظٍ وَ لَکِنْ إِطْفَاءُ بَاطِلٍ أَوْ إِحْیَاءُ حَقٍّ

پس مبادا نیکوترین چیزی که از دنیا دنبال می کنی، رسیدن به لذتی یا خالی کردن خشمی که در سینه داری باشد. بلکه باید باطلی را بمیرانی یا حقی را زنده گردانی»

رئیسی سال ها رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود و پرونده همه اینها از زیر دستش رد شده و مچ خیلی ها را گرفته بود، ولی حاضر نشد از امکانی که روزی نظام در اختیارش گذاشته بود به نفع خودش سو استفاده کند.

فحش و تهمت شنید ولی مقابله به مثل نکرد، چون هدفش خودش نبود بلکه هدفش خدمت بود.

حتی وقتی رذیلانه نبات و پارچه سبز امام رضا علیه السلام را بازیچه بازی سیاسی خودشان کردند، حاضر نشد عملکرد درخشان و انقلابی اش در آستان قدس را به رخ بکشد، چون آنها را برای کس دیگری انجام داده بود نه برای کسب رای!

می دانست که امام رضا علیه السلام می تواند از خودش دفاع کند...

آری، مردم بیشتر از گلادیاتور، دنبال خدمتگذار هستند.

این را امشب یک شخص عادی بمن یادآوری کرد.

ارسال نظر: