دروغ روحانی در مورد خودکفایی گندم درآمد؛

گندم سال گذشته یازدهمین کالای وارداتی به کشور بود!/ دولت روحانی سال گذشته یک میلیون و ۴۲۹ هزار تن گندم وارد کشور کرد

کدخبر: 2097108

آمارهای رسمی از واردات نشان می‌دهد که سال گذشته اگرچه گندم از صدر فهرست کالاهای وارداتی فاصله گرفته است، اما همچنان این محصول در حجم بالایی وارد می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »روز گذشته یکی از نامزدهای انتخاباتی در مناظره پیرامون خودکفایی گندم در چند سال گذشته اظهاراتی کرد که با واقعیت‌های آماری همخوانی ندارد.

در حالی که گفته می شد،رشد تولید گندم و افزایش خرید تضمینی این محصول از کشاورزان موجب شده تا وزارت جهادکشاورزی درخواست توقف ثبت سفارش و واردات این محصول در سال۱۳۹۵ را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه دهد، آمارها نشان می‌دهد واردات این محصول سال گذشته هم ادامه داشته است.

بر این اساس اعلام رسمی شد که طی سال1395 خودکفایی گندم اتفاق افتاده است به این مفهوم که تولید داخلی گندم پاسخگوی نیاز کشور خواهد بود. طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی، در سال1396 نیز قرار است خودکفایی گندم ادامه یابد. با وجود تأکید بر خودکفایی گندم اما واردات این کالای استراتژیک سال گذشته به کشور ادامه داشته است.

محمود حجتی در نامه‌ای به محمدرضا نعمت‌زاده در بهمن‌ماه سال‌1394 اعلام کرد که در سال1395 نیازی به واردات گندم نیست و از ثبت سفارش این محصول جلوگیری شود. در این نامه ذکر شد، واحدهایی که علاقه‌مند به واردات هستند با ارز آزاد اقدام به این کار کنند و کارخانجات آرد نیز به شرط صادرات می‌توانند معادل آن گندم وارد کنند. این درخواست یک هفته پس از نامه وزیر جهادکشاورزی از سوی سازمان توسعه تجارت ابلاغ شد.

آمارهای رسمی از واردات نشان می‌دهد که طی این دوره زمانی اگرچه گندم از صدر فهرست کالاهای وارداتی فاصله گرفته است، اما همچنان این محصول در حجم بالایی وارد می‌شود. طبق آمار رسمی گمرک، گندم در سال گذشته یازدهمین کالای وارداتی به کشور بوده است. در این سال یک‌میلیون و 429هزار تن گندم به ارزش 365میلیون و 530هزار دلار وارد کشور شده است.

ارسال نظر: