اختتامیه نمایشگاه کتاب سی‌ام/برگزار شد/ صالحی: امیدوارم سال آینده همه ناشران سالن داشته باشند

کدخبر: 2097128

اختتامیه سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دقایقی پیش با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، اختتامیه سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دقایقی پیش با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی آغاز شد.

گفتنی است، در این مراسم سیدرضا صالحی امیری، وزیر ارشاد، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و یک نماینده از طرف مهمان ویژه نمایشگاه سخنرانی خواهند کرد و همچنین ناشران برتر این دوره از نمایشگاه نیز معرفی می شوند.

سیدعباس صالحی به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: نمایشگاه کتاب تهران مراحل نهایی واسپاری را طی کرده و طی می کند و ما به مراحل پایانی پروسه نزدیک شدیم و از فردا از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه آشنا می خواهیم که کلید نمایشگاه سی و یکم را بزنند و برنامه ریزی های این حوزه را با نگاهی به قوت ها و ضعف های نمایشگاه سی ام را انجام دهند.

وی ادامه داد: الان دو اتحادیه سراسری حوزه نشر کشور مجری برنامه ریزی نمایشگاه هستند و از فردا شورای هفت نفره این دو اتحادیه می توانند برنامه ریزی ابتدایی نمایشگاه سال آینده را آغاز کنند و منتظر این هستیم که دوستان مان در صنف از فردا جلسات خود را آغاز کرده و برنامه های روشن خود را برای نمانیشگاه آتی به وزارت ارشاد ارائه کنند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تصریح کرد: تحولی که در حیطه بین المللی نمایشگاه کتاب رخ داد، مسئله دیگری است و اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داد. کشور ایتالیا با برنامه های بسیار متنوع در نمایشگاه تهران حاضر شد و استانبول به عنوان شهر مهمان در نمایشگاه نیز حضور خوبی داشت.

صالحی بیان داشت: برای اولین بار بحث بورسیه نمایشگاه کتاب تهران که از کشورهای مختلف بود آغاز شد و نویسندگان و ناشرانی از کشورهای مختلفی به نمایشگاه آمدند و امیدواریم با دریچه ای که با بین المللی شدن نمایشگاه کتاب باز شده به دروازه های نشر جهانی برسیم و نمایشگاه کتاب تهران پل ارتباطی فعالی باشد برای برقراری ارتباط با صنعت نشر جهان.

وی اظهار داشت: شهر آفتاب با این نگاه محل برگزاری نمایشگاه کتاب قرار گرفت که محیط نمایشگاهی را دارد و زحمات دوستان در آماده سازی این مکان هم باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه نباید بی انصافی شود، ولی تا وقتی پروژه کامل نشود، قطعا نگرانی ها جدی خواهد بود و باید به تعداد سالن های مسقف اضافه کرد و اگر این اتفاق نیفتاد، نمایشگاه کتاب تهران از نفس خواهد افتاد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: زمانی می توان از اتفاقاتی که در این دوره از نمایشگاه کتاب بر اثر بارندگی رخ داد، جلوگیری کرد که زیرساخت های شهر آفتاب مختص برگزاری نمایشگاه باشد و امیدواریم با اهتمامی که بانک شهر نسبت به بحث نمایشگاه های کتاب و شهر آفتاب داشته، سال آینده که به این مکان می آییم دیگر ناشران و مردم مان را به چادرها نبریم؛ چرا که شان مردم ایران بالاتر از آن است که اقامت فرهنگی اش با زجر و سختی همراه باشد.

وی خاطر نشان کرد: دوستان ما در دستگاه های مختلف زحمات زیادی را برای آماده سازی نمایشگاه کشیدند ولی تا وقتی که مشکلات حل نشود، زحمات آنها هم به هدر می رود و ما منتظر زیرساخت های خوب در چند ماه آینده در شهر آفتاب هستیم و منتظر اتفاقاتی هستیم که به ما اطمینان بدهد که مردم و ناشران راحت تر می توانند این رویداد فرهنگی را برگزار کنند.

در ادامه صالحی امیری، وزیر ارشاد گفت: امروز از این جهت مهم است که رسما اعلام کردیم که کلید اجرای نمایشگاه را به اتحادیه ها واگذار خواهیم کرد و امروز در حضور همه شما عزیزان اعلام می کنم سیاست رسمی ما واگذاری کلیه امور نشر به صنف است.

وی ادامه داد: در حوزه نشر این اتحادیه های رسمی هستند که دارای شخصیت حقوقی هستند و حرکت ما مبتنی بر برنامه و تفکر است؛ وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی و مجموعه همکاران من کمک می کنند بقیه امور هم به اتحادیه ها واگذار شود.

وزیر ارشاد بیان داشت: آن چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که نمایشگاه در اعیاد شعبانیه برگزارشد و این تقارن را به فال نیک می گیریم، در حقیقت نمایشگاه بهار فرهنگی و و اقتصاد نشر است و فراتر از یک نمایشگاه است.

صالحی امیری بیان داشت: مجموعه ای از فعالیت ها در نمایشگاه کتاب تهران شکل می گیرد و این نمایشگاه سالم ترین نمایشگاه است و دولت باید کمترین دخالت را در برگزاری آن داشته باشد. نمایشگاه سی ام را می توانیم نمایشگاه گفتگوی فرهنگی هم بنایم.

وی تصریح کرد: کتاب مظهر در گفتگو است و نمایشگاه مظهر گفتگو میان مولف با مولف و گفتگو میان مردم و اندیشمندان است. اگر پرسشگری و نقد ددر جامعه سکل نگیرد تفکر و اندیشه هم زیرزمینی خواهد شد.

وزیر ارشاد تصریح کرد: کتاب جامعه را از پوپولیسم نجات می دهد و جامعه ای که کتابخوانی در آن فرهنگ نشود باید در انتظار رشد جهل بود؛ از این رو سیاست وزارت ارشاد علاوه بر واگذاری ها امور به صنوف رشد حمایت ها خواهد بود.

ارسال نظر: