در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

نمره مردودی ۱۲۱ اقتصاددان و فعال اقتصادی به عملکرد اقتصادی دولت روحانی

کدخبر: 2097194

۱۴۵۰ روز از آغاز به کار دولت به تدبیر و امید می‌گذرد و همچنان وعده‌های اقتصادی دولت یازدهم عملیاتی نشده است. دولت تدبیر و امید چهار سال پیش با وعده رونق اقتصادی از راه بهبود مناسبت بین المللی و برداشته شدن تحریمها توانست نظر ۵۱ درصد از مردم را به خود جلب کند و سکان قوه مجریه را به دست بگیرد.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: 1450 روز از آغاز به کار دولت به تدبیر و امید می‌گذرد و همچنان وعده‌های اقتصادی دولت یازدهم عملیاتی نشده است. دولت تدبیر و امید چهار سال پیش با وعده رونق اقتصادی از راه بهبود مناسبت بین المللی و برداشته شدن تحریمها توانست نظر 51 درصد از مردم را به خود جلب کند و سکان قوه مجریه را به دست بگیرد. اما کم کم مشخص شد که دولت یازدهم نه تنها قدمی در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور برنمی‌دارد، بلکه با گره زدن اقتصاد کشور به مسئله برجام و مذاکرات هسته‌ای رکود عمیقی را بر اقتصاد کشور وارد می‌سازد که به گواه فعالان اقتصادی نمونه آن در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظیر نداشته است. فضای رکود اقتصادی به حدی بود که کارخانه‌های معروف کشور که سالها با زندگی ایرانیان عجین شده‌ بودند مانند ارج، آزمایش، پارس الکتریک، داروگر و ... هم تعطیل شدند. طبق آمارهای رسمی بیش از یک میلیون نفر در سالهای فعالیت دولت تدبیر و امید شغل خود را از دست دادند. در این میان قولی هم که روحانی به مردم در خصوص رفع تحریمها داده بود عملیاتی نشد. بانکها و شرکتهای بزرگ با وجود گذشت یک سال و نیم از برجام همچنان با ما کار نمی‌کنند و در سفر حدود 200 هیات تجاری و اقتصادی به ایران یک دلار سرمایه خارجی هم به کشور نیامد.

در این میان سیاستهای اقتصادی مقاومتی هم که در دولت تدبیر و امید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد به مرحله اجرا نرسید و حتی کار به جایی کشید که رهبری چند بار اعلام کرد که از نحوه اجرای این سیاست ها راضی نیست. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور هم کارهای روزمره خود را به عنوان برنامه‌های اقتصاد مقاومتی جا زد و شرایطی را فراهم کرد، که دولت به راحتی با افزایش واردات کالاهای مصرفی و واگذاری بسیاری از امور مانند کترینگ قطارهای به شرکتهای خارجی ضد اقتصاد مقاومتی عمل کند. اوضاع سیاستهای پولی و مالی هم در سالهای فعالیت دولت یازدهم چندان قابل دفاع نبود و رشد 2.5 برابری نقدینگی و 70 درصدی پایه پولی در کنار افزایش 2.5 برابری هزینه‌های جاری دولت شرایط اقتصاد ایران را بدتر کرد. همه این مسائل بهانه‌ای شد تا به سراغ 121 اقتصاددان و فعال اقتصادی برویم و نظر آن‌ها را در این زمینه جویا شویم:

عبدالحمید انصاری- مدیرعامل اسبق بانک ملی: دولت هیچ تلاشی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی نداشت و برای ایجاد تعادل در بازار، واردات را در اولویت قرار داد!

علی اسلامی- کارشناس اقتصادی: دولت تلاش زیادی در زمینه اقتصاد مقاومتی کرده است اما اینکه چقد از این تلاش‌ها به ثمر رسیده نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد

میثم موسایی- اقتصاددان و رئیس انجمن اقتصاد اسلامی ایران: مهمترین موضوع بحث اشتغال و توجه به صنایعی است که سطح اشتغالزایی بالایی دارند که متاسفانه دولت هیچ توجهی به این صنایع نداشته است

آلبرت بغزیان- اقتصاددان و عضو تجدیدنظر شورای رقابت : ضعف دولت در عدم کنترل واردات مشهود بود

مهدی محمدی- عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از اقدامات مناسب دولت بود

محسن شاطرزاده- دکترای اقتصاد: هیچکدام از معیارهای اقتصاد مقاومتی نه تنها در این دولت رعایت نشده بلکه گاهی تعمدا عکس آن هم اجرا شده است. بسیاری از وزرا اعتقادی به اقتصاد مقاومتی وجود ندارد وگرنه نعمت زاده قائم مقام ستاد اقتصاد مقاومتی نمی‌شد!

رحمان سعادت- اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان : عملکرد دستگاه‌های دولتی در این زمینه قابل قبول بوده است.

یعقوب محمودیان -عضو هیات علمی دانشگاه کرمانشاه: دولت همان برنامه روزمره خود را انجام می‌دهد و فقط نام اقتصاد مقاومتی را به برنامه‌های خود اضافه کرده است.

پرویز دلداده جاوید- عضو انجمن اقتصاددانان ایران: دولت اصولا به واسطه اینکه معتقد است اقتصاد مقاومتی یک نظریه کلاسیک اقتصادی نیست به این مدل اصولا اعتقادی ندارد.

محمد عدالتخواه -کارشناس اقتصادی: اجرای این سیاست‌ها نیازمند اصلاح برخی از قوانین است که دولت در این زمینه هیچ اقدامی انجام نداده است

محمد خوش چهره- اقتصاددان و نماینده سابق مجلس: افزایش واردات و عدم تلاش دولت در ایجاد اشتغال نقاط منفی دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی است

علی اصغر زبر دست- رئیس اتاق بازرگانی همدان: جلسات منظمی با حضور وزرا و مسئولین دولتی در شهرستان‌های مختلف در این باره انجام شده است و ثمرات آن به زودی محقق می‌شود.

علیرضا کشاورز قاسمی- رئیس اتاق بازرگانی قزوین :دولت وقت زیادی برای اجرای این سیاست‌ها در جلسات مصرف کرده، اما در عمل هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

مجید آهنگری- عضو اتاق بازرگانی قزوین : اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تا رکود در اقتصاد باشد عملیاتی نخواهد شد.

فریدون فرقانی- رئیس اتاق بازرگانی شیراز: متاسفانه هیچ تحرکی در تولید اتفاق نیفتاده است.

محمد هلاکو- نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج : دولت در حمایت از تولید داخلی ضعف داشته و به هیچ وجه انتظارات را برآورده نکرده است.

حامد رنجبر- نایب رئیس اول اتاق بازرگانی سنندج : بیشتر اقدامات دولت شعار بوده و هیچ عملکرد مثبتی دیده نشده است

مهدی جباری- رئیس کمیسیون تجارت اتاق قزوینمتاسفانه نظارت دولت روی مدیران کم بوده و همین باعث عدم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شده است

نورمراد یزدانی- عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بجنورد: فقط نام اقتصاد مقاومتی به گوش رسیده است و در عمل هیچ خبری نبوده است.

اشکان کاویانی- عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بجنورد: هیچ موردی حداقل در استان‌ها و شهرهای کوچک مشاهده نمی‌شود.

مسعود ناصری بروجنی -عضو اتاق بازرگانی شهرکرد: اتفاقا اقدامات دولت رکود موجود را تعمیق کرده است.

محمد مسعودی- عضو هیات نمایندگان اتاق شهرکرد: دولت به شدت در برابر اجرای اقتصاد مقاومتی مقاومت می‌کند.

سیدعبدالرحمن علوی- عضو هیات نمایندگان اتاق سنندج: به هیچکدام از بخش‌های پیش رونده به غیر از نفت و گاز توجهی نشده است.

رحیم بنامولایی- رئیس اتاق بازرگانی البرز :دولتی‌ها گزارش سالیانه خود را تحت عنوان گزارش اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارائه می‌دهند!

رمضان بهرامی- رئیس اتاق بازرگانی گرگان: اقدامات دولت بیشتر ارشادی بوده و نه تکلیفی، لذا اتفاقی هم نیفتاده است.

محمدرحیم نیازی- عضو هیات نمایندگان اتاق سنندج: دولت در طول سه سال گذشته از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هیچ عملکرد مثبتی نداشته است.

سیامک علیشاهپور- عضو هیات نمایندگان اتاق آبادان : دولت از زاویه نگاه خود به اقتصاد مقاومتی عمل کرده است!

محمدرضا جعفری -رئیس اتاق بازرگانی اراک : قطعا وقتی کشوری مملو از کالاهای خارجی است یعنی حمایت از تولید داخلی محقق نشده است.

محمد صمدی- عضو هیات نمایندگان اتاق بجنورد: دولت به ظاهر پیگیری‌هایی داشته اما در واقعیت توان اجرای این سیاست‌ها را نداشته است.

محسن احتشام- رئیس اتاق بازرگانی بیرجند: اقتصاد مقاومتی یعنی مهربانی با تولید. موضوعی که به هیچ وجه دیده نمی‌شود و حتی به رغم وجود رکود، دولت مالیات‌های دریافتی خود را افزایش داده است!

ابراهیم احمدی- رئیس انجمن قطعه سازان استان اصفهان: بزرگترین نقطه ضعف دولت نداشتن اختیارات کامل است.

کورش وفا- عضو اتاق بازرگانی سمنان : در یک جمله باید بگویم برای اصلاح امور به گذشت زمان بیشتری نیاز است.

کیومرث کرمانشاهی- معاون کل سابق سازمان توسعه تجارت : اعتقادی به رئوس مدیریتی و مفاد ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی در بین سیاستگذاران دولتی وجود ندارد. امید ها به بیرون است و آنقدرکه به خارج از کشور دلبستگی وامید وجود دارد به داخل و به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی امید و اعتقادی نیست

حسن حیدری- عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس: مهمترین نقطه قوت اقتصادی دولت، بازیابی بخش نفت و سهم ایران از بازار بوده است. مهمترین نقطه ضعف دولت نیز عدم موفقیت در کنترل نرخ رشد نقدینگی است که می‌تواند در آینده نزدیک تورم را مجددا دو رقمی کند.

رضا منفرد- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان : مهمترین نقطه ضعف سیستم بانکی و ادامه پرداخت یارانه.

مهمترین نقطه قوت مثبت شدن رشد اقتصادی

محمد حسین روشنک رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان: به تلاش دولت در حد امکاناتش نمره خوبی می‌دهم، اما حرف من این است که اقتصاد مقاومتی را نشناخته‌ایم. اقتصاد مقاومتی تنها ارتباط به دولت ندارد بلکه به تمام نهادها مربوط است.

ارسلان قاسمی- مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان : نمی‌توان به طور کلی تنها یک نمره به دولت داد. اگر شرایط اقتصادی وضعیت نرمالی داشت نمره دولت قطعا زیر ده ونمره مردودی بود، اما در شرایط اقتصادی که در آن به سر می‌بریم نمره دولت 12 است.

بهروز محمدی- عضو اتاق بازرگانی اراک : دولت به جز برجام به هیچ موضوع دیگری توجه نداشته است.

پرویز جلیلی کامجو: عضو هیات علمی دانشگاه آیت الله بروجردی به دلیل عدم اهمیت به اصل 19 اصول اقتصاد مقاومتی که به نظر من مهمترین اصل هست این را دادم

علی اکبر خدایی- رئیس اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران : افراط دولت در مسیر گرایش به غرب از موضع ضعف است و اصولا این بینش با مبانى اقتصاد مقاومتى_ درون زا و برون گرا، اتکا بر توان داخلى و تعامل با اقتصاد جهانى_ در تضاد است.

روح اله ابوجعفری- مدیرگروه اقتصاد دانش‌بنیان پژوهشکده مطالعات فناورینقطه ضعف دولت عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور است

علیرضا ارزانی ممقانی- رئیس اتحادیه آجیل و خشکبارخراسان : دولت از عمل به اقتصاد مقاومتی فقط در اخذ مالیات آن هم در این رکود اقتصادی موفق بوده وبه بهانه اینکه می‌خواهد به در‌آمدهای نفتی متکی نباشد مالیات را خیلی افزایش داده است.

مقداد همتی- مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی : بزرگترین نقطه قوت دولت کنترل تورم و بزرگترین نقطه ضعف رکود در اقتصاد و عدم شفافیت اقتصادی است.

سید محمود فاطمی عقدا-معاون وزیر سابق راه و شهرسازی و رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی : اولین و اصلی ترین شرط و الزام اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی باور به توان و ظرفیت‌های داخلی است که این دولت اصلا به این موضوع اعتقادی ندارد.

سعید صابونی- مدیرعامل سابق شهر جدید پرند : معتقدم دولت هنوز اقتصاد مقاومتى را توجیه نشده ودستگاه‌ها بیشتر برنامه‌هاى اجرایى خود را ارائه می‌کنند تا پرداختن به اقتصاد مقاومتى!

عباسعلی ابونوری- رئیس سابق دانشکده اقتصاد و حسابداری تهران مرکز : همه ارگان‌ها و نهادها در اجرای اقتصاد مقاومتی سهیم هستند. چون اقتصاد مقاومتی یک موضوع اقتصادی سیاسی اجتماعی است. عملکرد سایر نهادها در این زمینه از دولت هم ضعیف تر بوده است.

سید مهدی میرمهدی -رئیس اتحادیه فناوران یارانه : از بین رفتن فضاى کسب و کار، فشار بیش از حد بر اصناف، گرانى کالا‌هاى اساسى، کاهش ارزش پول ملى، روراست نبودن با ملت و از بین بردن اعتماد در میان مردم.

امیر سیاح- پژوهشگر اقتصادی به دلیل اینکه اولا برخی تلاش‌های دولت که بنام اقتصاد مقاومتی نوشته می‌شود کارهای متعارف دولت است و فقط اسم اقتصاد مقامتی را ضایع می‌کنند. ثانیا اینکه وزرا اغلب رویکرد جهادی ندارند. آن 3نمره هم به دلیل ادامه حرکت علم و فناوری کشور است که البته از قبل شروع شده است.

مهدی حنطه- دکترای اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد: دولت اعتقادی به مبانی اقتصاد مقاومتی ندارند.

بابک افقهی- معاون وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت : بزرگترین نقطه ضعف دولت موکول کردن حل مشکلات اقتصادی کشور به مذاکرات برجام، بزرگنمایی و القای خوش بینی مفرط در شرایط پسابرجام و غافل شدن از فعالسازی ظرفیت‌های عظیم داخلی !

علی حسن زاده-دکترای اقتصاد از دانشگاه امام صادق: نمره دولت در رعایت روح اقتصاد مقاومتی افتضاح است.

یونس نادمی- عضو هیات علمی دانشگاه آیت الله بروجردی : عدم توجه به اصلاحات نهادی در اقتصاد ایران

عبدالمجید شیخی- دکترای اقتصاد راهبرد دولت دروازه‌های باز به روی کالاها، خدمات و سرمایه خارجی و دیپلماسی التماس از بیگانه بوده است

وحید شقاقی شهری- عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی: بزرگترین نقطه ضعف دولت نداشتن نقشه راه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و عدم پرداختن به مقاوم سازی کانون‌های آسیب پذیری اقتصاد ایران است.

علی اصغر سمیعی- رئیس سابق کانون صرافان : وقتی می‌گوئیم اقتصاد مقاومتی - باید متضاد آنرا نیز بشناسیم تا بتوانیم آن را درک نمائیم .به نظر می‌رسد متضاد اقتصاد مقاومتی - اقتصاد تسلیم طلبانه باشد.

علی سعیدی- عضو هیات علمی مرکز مطالعات مبانی و مدل‌های اقتصاد بومی و دکترای اقتصاد : مهمترین نقطه‌ضعف دولت، غفلت از ظرفیت‌های داخلی و امید بستن به سرمایه‌های خارجی است.

علی موحد- دبیر کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران: بعد از اعلام سیاست‌ها لازم بود دولت اهداف کمی خود را دردوره‌های مأموریت 4 یا 8ساله، حتی با تخمین و تقریب معین نماید تا برنامه ریزی و در نهایت ارزیابی آن ممکن گردد .

محمدرضا رنجبر فلاح-مدیرعامل سابق بانک تجارت : بزرگترین ضعف در این خصوص نارسایی در نظام تامین مالى بخش واقعى اقتصاد به رغم رشد بسیار بالاى نقدینگى کشور و ضعف عملکرد ، انتصابات و نظارت در حوزه بانک‌ها ، بازار سرمایه ، صندوق‌های بازنشستگی و جذب سرمایه گذارى خارجى است

محمود مهرانپور- عضو سابق هیات مدیره شرکت هواپیمایی نفت: نمی‌توان صرفا به عملکرد دولت در یک زمینه نمره داد، من به دولت در زمینه اقتصادى با توجه به چیزى که به لحاظ اقتصاد داخلى و سیاست خارجى تحویل گرفته بود نمره 14 دادم.

حیدرمستخدمین حسینی- معاون وزیر اسبق اقتصاد : این 5 نمره نیز صرفا به این دلیل است که دولت در تمام سخنان و حرف‌های خود بحث اقتصاد مقاومتی را در طرح موضوع داشته است. اما بزرگترین ضعف عدم ارایه یک برنامه منسجم اقتصادی برای خروج از رکود و فضای کسب و کار است.

غلامحسین کریمی- رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی : اگر چه دولت در کنترل تورم موفق بود اما بی‌توجهی دولت به صنایع تولیدی که هفتاد تا هشتاد درصد اقتصاد کشورهای پیشرفته و در حال توسعه را تشکیل می‌دهد از کم کاری‌های چشمگیر دولت بوده است.

محمود دهقانی- دکترای اقتصاد و عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) : بزرگترین نقطه ضعف دولت، عدم اعتقاد لازم و راسخ به اقتصاد مقاومتی نزد تعدادی از مسوولان اجرایی و طبعا جدی نگرفتن اجرای آن است! این نکته هم به نوبه خود، ناشی از برخی تفکرات اشتباه و بعضا فاجعه بار می‌باشد

محمدعلی خطیبی- نماینده سابق ایران در اوپکنگاه دولت یازدهم به بیرون و تلاش درجهت جلب نظر خارجی‌ها برای حل مشکلات داخل کشور وعدم حمایت لازم ازتولید کنندگان داخلی از دلایل عدم موفقیت دولت در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

بیژن عبدی- اقتصاددان و پژوهشگر اقتصادی : اگر افزایش صاررات نفت خام را تنها نکته مثبت تلقی کنیم، سایر مطالبات مردم عملا بر زمین مانده و دولت حتی مصوبات ضعیف خود را نیز، اجرا نکرد.

مانی جمشیدی، کارشناس حوزه کشاورزی و صنایع غذایی : به نظرم تعداد قابل توجهی از دولتمردان در دولت یازدهم با روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی بیگانه هستند و فساد در بدنه اجرایی بیداد می کند. دولتمردان به جای حل مشکلات بنیادین و ارائه راهکارهای اجرایی بیشتر به دنبال بهانه آوردن و آمارسازی هستند!

علی خورسندیان- مدیر عامل صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها : عدم تعادل در بخش پولی و تعمیق رکود

محمودعیسوی- عضو هیات علمی دانشگاه علامهبزرگترین نقطه ضعف دولت عدم توجه به توانمندی‌های داخلی و گسترش اشرافیت در بدنه اجرایی دولت است.

فرامرز اختراعی- رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارو : بزرگترین نقطه ضعف دولت عدم باور و اتکاء به توان تولیدات ملی است. در شرایط کنونی بجای کنترل واردات، دروازه واردات برای کالاهای مشابه ایرانی بدون کنترل باز است!

مهدی سلطان محمدی- کارشناس مسکن : بزرگترین نقطه قوت دولت کاهش تورم و بزرگترین نقطه ضعف آن تعلل در منطقی کردن نرخ انرژی و بهینه سازی مصرف آن بوده است.

جلیل خداپرست- عضو هیات علمی دانشگاه شیراز : عدم شفاف سازی

نسیم قباشی- دانشجوی دکتری علوم اقتصادی و پژوهشگر اقتصادی : مشکل دولت این نیست که اقتصاد مقاومتی را نمی‌فهمد، بلکه اتفاقا می‌فهمد اما به دلیل منافع برخی‌ها تعمدا در جهت حقیقی آن گام بر نمی‌دارد.

محمدرضا اسماعیلی- عضو اتحادیه صنایع لبنی کشور : دراین دولت بیشتر حرف شنیده‌ایم تا عمل به اقتصاد مقاومتی

منصور الیاسی- تولید کننده پوشاکنقطه قوت دولت را راه اندازى مجدد شهرک‌هاى صنعتى و توجه به تولید که در دولت قبل تا ورطه نابودى پیش رفته بود می دانم و نقطه ضعف دولت عدم توانایى در کنترل واردات کالاى قاچاق که اکثرا توسط شرکت‌هاى وارد کننده برندهاى خارجى صورت می‌گیرد

ابوالحسن خلیلی- دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت تهران : بزرگترین نقطه ضعف دولت یازدهم استفاده از مدیرانی است که به رانت و رانت خواری عادت کرده و صرفا به تثبیت موقعیت خود فکر می کنند تا انجام اقدامات اساسی در حوزه اقتصاد.

حسین درودیان- دکترای اقتصاد و نویسنده کتاب چالش‌های اقتصاد ایران: تقابل دیدگاههای رقیب روند امور اقتصادی کشور طی این چهارسال اگر شعار اقتصادمقاومتی مطرح نشده بود هم همین بود که اکنون هست.

حمیدرضا مقصودی- پژوهشگر اقتصادی : عدم اعتقاد به اقتصاد مقاومتی.

علی یوسفی نژاد- دکترای اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه : اگر به جای نمره، سطح بندی صورت می‌گرفت امکان دقت در برآورد بالاتر می‌رفت. با این وجود به نظرم نمره 12 برای عملکرد دولت مناسب است.

عبدالله صوفی- استاد اقتصاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا: دولت آقای روحانی درک درستی از اقتصاد مقاوم ندارد و می‌خواهد صرفا با جذب سرمایه خارجی اقتصاد ایران را مقاوم کند! دولت یازدهم در حرف و فقط در حرف، از رهنمودهای مقام معظم رهبری در این مورد حمایت کرده است.

محمد طحان پور- رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی : به نظرمی رسد هر کسی در ایران اقتصاد مقاومتی را با دیدگاه خود می‌بیند.

احمد جعفری صمیمی- رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه مازندران: تلاش دولت با توجه به محدودیت‌ها و موانع موجود در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی نسبتا خوب بوده است.

محمد شیریجیان- دکترای اقتصاد : از نظر کنترل تورم، مدیریت رفتارهای احساسی اقتصادی 16 ولی از نظر مدیریت رکود، بازار مسکن، بورس، اشتغال و... نمره 7، در مجموع بنده بیش از نمره 12 نمی دهم.

اصغر بالسینی- دکترای اقتصاد و پژوهشگر اقتصاد ایران: بی توجهی جدی به توان داخلی خصوصا در صنایع اساسی-

معطل ماندن مسکن مهر به عنوان یک طرح ملی با توان بالای فعال کردن صنایع مرتبط با صنعت ساختمان- رویکرد وادادگی در عقد قراردادهایی خارجی- بی توجهی به بازارهایی منطقه ای و از دست دادن فرصت‌هایی که سالها برای آن تلاش شده بود

محمد کهندل- دکترای اقتصاد و استادیاردانشگاه : این نمره‌ای است که آقای دژپسند در تدوین بوجه ۱۳۹۵ عنوان کرد. ۵ درصد بودجه متناسب با سیاست ابلاغی اقتصاد مقاومتی است. بعلاوه ترکیب رشد اقتصادی مبتنی بر درآمدهای نفتی است و بیش از ۵ درصد رشد مبتنی بر سرمایه گذاری و تشکیل سرمایه یا تولید ثروت نبوده است.

عطا بهرامی- پژوهشگر اقتصاد سیاسی: به دلیل حمایت لفظی از اقتصاد مقاومتی.

محسن فاتحی زاده-پژوهشگر اقتصادی: به دلیل اینکه برخی اصلاحات ساختاری نظیر کنترل تورم و اصلاح صورت مالی بانک‌ها انصافا سخت بود را انجام دادند و همچنین نوسانات و تلاطمات اقتصادی زیادی نداشتیم.

اما از طرفی چون روی موثر بودن برجام بیش از اندازه حساب کردند و عملا در رونق اقتصادی اقدام جدی انجام نشد.

مجید میرزایی- استاد اقتصاد دانشگاه تهران: نقطه ضعف دولت را عدم تمرکز بر روی موضوع تقویت ساخت درونی اقتصاد می‌دانم. در واقع سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری باید سنگ محک و معیار هر تصمیم گیری (علی الخصوص کلان) می‌بود.

سید حسین رضوی پور مدرس دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی: عملکرد خوب دولت در مهار انتظارات تورمی و مدیریت نرخ ارز-

اما عملکرد ضعیف در تکمیل نظام جامع مالیاتی-

انعقاد قراردادهای محرمانه بعد از برجام- ناتوانی در تخصیص منابع به تولید واقعی-

عملکرد ضعیف در مدیریت بورس و مهار شوک‌های روانی و....

سعید غلامی باغی- دکترای اقتصاد و پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس: ایجاد ثبات نسبی در سیاست‌های اقتصادی-

کنترل تورم و جلوگیری از بروز عدم تعادل در بازار برخی کالاهای اساسی-

ایجاد تعادل نسبی در بازار ارز -

برخی اقدامات منفی: بی برنامگی در ارائه اولویت‌های بخش تولید -

عدم ارائه بسته راهبردی برای خروج بخش مسکن از رکود شدید- اعمال برخی موانع غیرتعرفه‌ای و استفاده از ممنوعیت و محدودیت در تجارت خارجی

محسن حاتم- معاون وزیر اسبق صنعت: کنترل تورم به عنوان مقدمه‌ای برای رونق تولید و عدم موفقیت در رونق اقتصادی است.

خلیل جهانگیری-عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه : ارزیابی عملکرد در اقتصاد مقاومتی باید در بازه‌های 5 و 10 ساله انجام بگیرد (متاسفانه بسیاری از ارزیابی‌ها رنگ و بوی سیاسی داشته است)

غلامحسین حسینی نیا- معاون وزیر سابق کار : عدم اهتمام جدی در مبارزه با قاچاق کالا و عدم حمایت از تولید داخلی در مقایسه با بخش‌های بازرگانی و دلالی

امین عسگری- پژوهشگر اقتصادی : اولا عدم تحرک جدی برای بهبود محیط کسب و کار، ثانیا عدم تلاش برای متنوع سازی تعامل و وابستگی اقتصادی خارجی

اقدام مثبت: تلاش برای انضباط مالی

سید محمد صادق‌الحسینی- پژوهشگر اقتصادی و نویسنده اقتصاد ایران در تنگنای توسعه: دلیل دادن این نمره کنترل تورم بالا و وحشتناک سال‌های ۹۱ و ۹۰

علی لشگری- رئیس هیئت مدیره جامعه کفش ایران : دولت موفق به خروج از رکود به خصوص واحد های کوچک و متوسط نشد.

عبدالمحمد کاشیان، دکترای اقتصاد : 1-اساسا نوع نگاه تیم اقتصادی دولت و برخی از مهمترین راهبردهای مورد نظر آن‌ها برای حل مسائل اقتصادی را غلط می‌دانم

علی طاهری فرد، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) : بدلیل استفاده حداکثری از منابع محدود موجود و اولویت بندی در طرح‌ها و

ضعف اتکای بیش از حد به سرمایه خارجی

سید کمال حسینی- رئیس اتاق بازرگانی سنندج : بزرگترین نقطه ضعف عملیاتی نشدن و عدم توجه لایه‌های میانی وپایین دستی به اهداف دولت ودر نتیجه نداشتن خروجی مناسب است

صمد عزیز نژاد- دکترای اقتصاد و کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس : شفاف سازی مخارج دولت و مکانیزه‌ سازی بخشی از سیستم گمرک، مهار نسبی تحریم‌ها، پیمان‌های پولی دو جانبه، اصلاح نسبی سیستم مالیاتی و ارایه لوایح کمک به تولید و تسهیل فضای کسب و کار که همگی از بندهای اقتصاد مقاومتی است.

موسی احمدی، عضو هیات علمی دانشگاه ابهر: در زمینه مقاوم سازی نظام مالی و بازار سرمایه، افزایش رفاه خانوار، اشتغال و فراهم نمودن پیش نیازها و زیرساخت‌های مورد نیاز جهت تعامل با بازارهای بین‌المللی موفق نبوده‌ایم.

هادی قوامی- دکترای اقتصاد و نماینده سابق مجلس : تلاش‌های زیادی شده اما هیچ کدام به مرحله اجرا نرسیده است.

مهدی طغیانی- عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان : ضعف در اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی

حسن قدرتی- مدیر سابق تحقیقات مرکز ملی فرش ایران : دولت در زمینه کنترل تورم تقریبا نمره خوبی گرفته ولی در زمینه خروج اقتصاد از رکود و توسعه اشتغال برای چند میلیون جوان تحصیل کرده دم بخت هیچ کاری نشده است.

علی نعمتی، عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم: به علت تداوم و تعمیق رکود بخش غیرنفتی، افزایش بی‌رویه نقدینگی، پیش‌خور کردن پول نفت، افزایش واردات کالاهای مصرفی، بی‌اعتنایی به بازار سرمایه داخلی و چشم امید به سرمایه‌های خارجی!

حامد صاحب هنر، دکترای اقتصاد : دولت در بعضی حوزه‌ها تلاش خود را کرد، اما در بعضی حوزه‌ها هم کم کاری‌هایی بوده است.

وحید بیگدلی- پژوهشگر اقتصاد و مدرس دانشگاه : یک سری اقداماتی صورت گرفته اما آسیب پذیری اقتصاد ایران نسبت به گذشته بیشتر شده است.

محمد مهدی راسخ- دبیرکل سابق اتاق تعاون : ثبات نرخ ارز در کشور در حالی است که همچنان تورم داریم و این بزرگترین مانع اجرای اقتصاد مقاومتی است.

رضا پدیدار- نایب رئیس فدراسیون صنعت نفت ایران : بزرگترین نقطه ضعف دولت عدم حمایت در جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی است.

بزرگترین نقطه قوت نیز تصویب قانون توسعه فضای کسب و کار و حمایت از پارلمان بخش خصوصی است

علی فیض پور- دکترای اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه یزد: دولت نتوانسته مدیران کارآمدی را برای امور اجرایی کشور بگمارد، اولویت‌ها را به درستی تبیین کند و

چندگانگی‌ها در تصمیم گیری را به همسویی سوق دهد

محمدرضا لطفعلی پور دکترای اقتصاد- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد: عملکرد اقتصادی دولت مطابق انتظارات نیست. جدا از چینش ترکیب اقتصادی دولت که قابل نقد است، در عملکرد اقتصادی، که بسیار عجین با سیاست شده است، با توجه به همه محدودیت‌های موجود، در حد توان تلاش نموده است.

ارسال نظر: