زاهدی:

سرقت علمی رئیس‌جمهور در کمیسیون آموزش مجلس بررسی می‌شود

کدخبر: 2097205

پس از افشای سرقت علمی در رساله دکتری حسن روحانی توسط دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا و برخی دانشجویان دانشگاه تهران، رئیس کمیسیون آموزش مجلس از پیگیری این موضوع در کمیسیون مربوطه بدون حب و بغض سیاسی خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: پس از افشای سرقت علمی در رساله دکتری حسن روحانی توسط دانشجویان ایرانی مقیم امریکا و تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از پیگیری این موضوع در کمیسیون مربوطه بدون هیچ حب و بغض سیاسی خبر داد.

پس از محرز شدن سرقت علمی در رساله دکتری حسن روحانی و استفاده بیش از 75 درصد از فصل 4 تز دکتری وی از کتاب «حکم ثانویه در تشریع اسلامی»، نوشته آیت الله کلانتری عضو مجلس خبرگان رهبری و بدون هیچگونه اطلاع به وی صورت گرفته است.

در پی این موضوع آیت الله کلانتری در نامه‌ای رسمی خطاب به رئیس کمیسون آموزش مجلس، رسما به این سرقت علمی اعتراض کرده و خواستار رسیدگی قانونی به این کار غیر اخلاقی و شرعی شده است.

آنچه از ظواهر امر پیداست اینکه پای افراد دیگری به جز آقای روحانی درمیان است زیرا در تحقیقات انجام شده نشان داده می‌شود حتی ترجمه این کتاب نیز توسط آقای روحانی انجام نشده است.

در نتیجه‌گیری این رساله که در اصل باید نوشته خود فرد صاحب مکتوب باشد، یک پاراگراف بلند از کتاب احکام ثانویه شهید مطهری آمده است. همین اصل را کلانتری در کتاب خود با رفرنس ثبت کرده است.

کیوان ابراهیمی دانشجوی مقیم آمریکا و کاشف این سرقت علمی در سخنانی گفته است که «ما در بررسی خود تنها تا فصل 4 رساله روحانی اکتفا کردیم، چون مسئله سرقت علمی برای ما محرز شده است. بیش از 70 درصد ترجمه تز دکترای روحانی توسط یک فرد پاکستانی الاصل و ساکن نیویورک که ترجمه قرآن انجام می‌دهد، ترجمه شده است. من شخصاً با این فرد پاکستانی صحبت کردم. این فرد اصلاً نمی‌دانسته متنی که ترجمه کرده، برای کلانتری بوده است.»

The Islamic Seminary نام وب سایتی است که رساله دکتری حسن روحانی در آن موجود است. مدیر تیم رسانه‌ای @k1inusa در بخشی از گزاش خود آورده است « در حالی که در محیط آکادمیک کشورهای غربی حتی یک صفحه سرقت علمی در کل متن یک رساله چند صد صفحه‌ای می‌تواند منجر به رد آن و پس گرفتن مدرک تحصیلی گردد، در ابتدای امر، درصد بسیار بالای سرقت علمی در چکیده و معرفی رساله حسن روحانی حیرت‌انگیز بود.

بسیاری از متون، پاراگراف‌ها و صفحات این رساله به صورت مستقیم و با کمترین تغییرات از روی مراجع، کتب و مقالاتی که پیش از سال 1998 چاپ شده بودند کپی غیرمجاز شده بود.

شایان ذکر است که نه در مراجع فصل 4 و نه در کتاب‌نامه، حسن روحانی هیچ گونه ارجاعی به این کتب و به این نویسنده نداده‌ است. با شواهدی که از سرقت بزرگ و فاحش فصل 4 رساله دکترای روحانی به دست آمده، حال با قطعیت می‌توان گفت که این رساله دکترا بنا به تمامی معیارها، به طور کامل مردود و متقلبانه است.»

شاوان 57 ساله وزیر آموزش دولت مرکل در آلمان و از نزدیک ترین متحدان حزبی آنگلا مرکل پس از رسوایی سرقت علمی و در زمانی که هنوز محرز شدن این موضوع حتی برای افکار عمومی نیز تبیین نشده بود از سمت خود استعفا داد. این موضوع تا سال‌ها مساله اصلی بسیاری از مناقشات در حزب مرکل و فشار افکار عمومی و رسانه‌ها بود.

ارسال نظر: