ذوالنور در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

روحانی به اشتباه تصور می‌کند مردم وعده‌های انتخاباتی او را فراموش می‌کنند

کدخبر: 2097249

این نماینده مجلس اظهار داشت: یکی از دلایل تکرار دوباره نگفتم‌‌های روحانی این است که مردم را فراموش کار تلقی می‌کنند و حافظه مردم را قبول ندارند و فکر می‌کنند مردم به دلیل مشکلات زیاد و درگیری با مشکلات اقتصادی، بیکاری و مسائل دیگر فراموش می‌کنند که مسئولین چه وعده‌هایی داده‌اند.

گروه سیاسی «نسیم آنلاین»، با تمام شدن دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر آن شدیم تا با بازبینی برخی از موضوعات مطرح شده در این دوره از انتخابات دلایل رفتار جناح دولت که برای 4 سال دیگر سکان اداره قوه مجریه را برعهده دارد بررسی کنیم. در ادامه متن گفتگوی خبرنگار «نسیم آنلاین»، با مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص رفتار دولتی‌های در جریان انتخابات ریاست جمهوری می‌آید.

« نسیم آنلاین »: چرا روحانی در مناظره‌ها عملکرد و حرف‌های گذشته خود را نفی کرد؟

ذوالنور: این کار شاید به دلیل فراموشی است؛ چرا که اگر حرف‌ها از دل باشد و به آن باور داشته باشد، هیچگاه آن را فراموش نمی‌کند. مثلا اگر من در جاده‌ای شاهد صحنه تصادف بودم که یک اتوبوس واژگون شده و کسانی هم مصدوم شد 15 سال دیگر هم که بخواهم این مسئله را تعریف کنم همان را تعریف می کنم ولی اگر قرار بود جایی بروم و قراری هم دارم ولی دیر کرده‌ام و می‌خواهم طرف مقابل را به اصطلاح دست به سر کنم و بگویم که علت این تاخیر بی‌نظمی‌ام نبوده، حادثه ساختگی درست کرده و تعریف می‌کنم و می گویم که تصادف و راه‌بندان شده بود اما چون حادثه رانندگی که از آن یاد کرده‌ام ساختگی بوده در ذهنم ثبت نمی‌شود و اگر بعد از دو هفته دوباره بخواهم آن را تعریف کنم در خاطرم نمی‌ماند، حال بعضی از مسئولین هم وعده‌هایی می‌دهند که چون به آن وعده‌ها باور و اعتقاد ندارند و برای یک مقصد خاص به صورت موقتی آن‌ها را تعریف می کنند بعد از گذشت مدتی آن وعده‌ها را فراموش می‌کنند.

ولی کسی که واقعی و صادقانه صحبت کند، معمولا صحبت‌هایش را فراموش نمی‌کند و نمی‌خواهم بگویم که خدای ناکرده کسی از مسئولین دروغ می‌گویند ولی از قدیم گفته‌اند که دروغگو فراموش کار است و علتش هم همین است که چون صحنه، صحنه واقعی نیست و در ذهن ثبت نمی‌شود برای همیشه باقی نمی‌ماند و مسئله ساختگی بعد از مدتی فراموش می‌شود.

معتقدم دلیل تکرار دوباره نگفتم‌‌های روحانی یا همان مسئله‌ای است که بالا گفتم و یا اینکه مسئولین مردم را فراموش کار تلقی می‌کنند و حافظه مردم را قبول ندارند و فکر می‌کنند مردم به دلیل مشکلات زیاد و درگیری با مشکلات اقتصادی، بیکاری و مسائل دیگر فراموش می‌کنند که مسئولین چه وعده‌هایی داده‌اند. در حقیقت مسئولین یا خودشان دچار فراموش می‌شوند و یا مردم را فراموش کار تلقی می‌کنند لذا معمولا گرفتار چنین ورطه‌ای می شوند و علت سوم این است که بعضی از وعده‌هایی که مسئولین می‌دهند محقق نمی‌شود اما اگر بخواهند بگویند نتوانستیم و وعده ما حساب شده و کارشناسی شده نبود و تنها برای رای آوری این وعده‌ها را دادیم یک شکست تلقی می‌شود و نه گفتن‌ها و غیره برای پاک کردن صورت مسئله است تا اعتراف به اشتباه و شکست نشود؛ علت دیگری که معمولا برخی از مسئولین می‌گویند، چنین وعده‌ای را نگفته‌ایم برای این است که از زیر بار اعتراف به شکست و از سوی دیگر عذرخواهی فرار می‌کنند. معمولا یکی از این دلایل است که ممکن است باعث شود مسئولین بگویند ما چنین حرفی نزدیم وگرنه الان فایل‌های صوتی و تصویری و مهمتر از آن حافظه مردم وجود دارد که نشان از این وعده‌های توخالی دارد.

« نسیم آنلاین »: این رویکرد چه تاثیری در انتخابات داشت؟

ذوالنور: باعث شده تا افراد زیادی اعتقاد پیدا کنند روحانی اصلا هیچ برنامه‌ای ارائه نداده است؛ انتخابات محل معرفی برنامه‌ها است ولی روحانی و جهانگیری هیچ برنامه‌ای را مطرح نکردند که خواهند چه کاری در دولت بعدی انجام دهند؛ روحانی که در ابتدای مناظره‌ها گفته بود قرار نیست همدیگر را بکوبیم و تنها قرار است برنامه‌هایمان را معرفی کنیم تا به مردم کمک کنیم و به شناخت بیشتری برسند تا راحت‌تر بتوانند تصمیم بگیرند ولی دیدیم که روحانی و جهانگیری تا آخر توپخانه‌شان روشن بود و اتفاقات خارج از موضوع صحبت می‌کردند که هیچ ارتباطی به انتخابات ریاست جمهوری نداشتند و کاملا غیراخلاقی و رگباری شلیک می‌کردند؛ مردم یک تناقض را در بحث‌های روحانی شاهد بودند.

روحانی در شرایطی به قالیباف می‌گفت که فلان بحث را مطرح نگفته‌ام و می‌خواهم بیشتر به گناه آلوده نشوی که قبلا گفته بود ما مسئول بهشت و جهنم مردم نیستیم؛ آنجا که بحث مربوط به خودش بود، بهشت و جهنم مردم هم به وی مربوط می‌شد، مبنای روحانی این است که بهشت و جهنم مردم به وی ربطی ندارد و مسئول آن نیست، ولی وقتی در آن مناظره پای خودش به میان می‌آید، مسئول بهشت و جهنم می‌شود.

« نسیم آنلاین »: جریانی سعی می‌کند القا کند اصولگرایان در مناظره‌ها دروغ گفته‌اند نظر شما در این خصوص چیست؟

ذوالنور: روحانی در استان فارس و کرمان گفت به مردم دروغ نگویید و تصور می‌کنم این مسئله از روی دلسوزی گفته بود؛ چرا که خودشان این دروغ‌ها را به خوبی و تند تند می‌گویند و به همین دلیل می‌خواهد بگوید که دیگران خودشان را به زحمت نیندازند.

آمارهایی که در مناظره ارائه شد متناقض و دروغ است، روحانی در صحبتی گفت که در طول 3 سال، 2 میلیون و 400 هزار شغل درست کرده و امسال هم به آن 700 هزار شغل اضافه کردند که در مجموع 3 میلیون و 100 هزار شغل می‌شود ولی ربیعی، وزیر کار عنوان می‌کند که این دولت سالی متوسط 490 هزار شغل ایجاد کردند که یک میلیون و 960 هزار شغل می‌شود و تفاوت یک میلیون و 140 هزارتایی در بحث اشتغال تنها در صحبت‌های رئیس جمهور و وزیر آن می‌بینیم البته من گفته بودم شاید آمار ربیعی از حیث لطف به رئیس‌جمهوری و آبروداری بوده است.

عسلویه از وقتی که افتتاح شد، 85 درصد آن در دولت گذشته سرمایه‌گذاری و کار شده است ولی روحانی این پروژه را به عنوان افتخارات دولت یازدهم مطرح کردند در حالی که می‌دانیم این مسئله خلاف واقعه است. این راستگویی با مردم نیست و افکار عمومی در این مسئله مطالبه‌گری می‌کنند که چرا آن 15 درصد پروژه‌ها که سرمایه‌گذای کلان برای آن صورت گرفته و یک روز تاخیر در راه اندازی آن کلی خسارت به جیب مردم می‌زند، باید با این تاخیر انجام شود و چرا دولت باید تا این اندازه بی‌کفایت باشد که 15 درصد باقی مانده را 4 سال طول بدهد.

بنابراین موارد متعددی تناقض‌گویی و آمارهای غلط را امروز شاهد هستیم و چون کسی نیست که این مسئله را راستی آزمایی کنند و تنها خواصی از جامعه از این مسائل آگاهی دارند می‌توانند این ادعاها را انجام دهند؛ گفت فردی ادعا کرد اینجا وسط زمین است و مردم پرسیدند کجا را می گویی، گفت همین جا که میخ اسبم را کوبیده‌ام، وقتی از وی پرسیدند که از کجا بدانیم، راست می‌گویی گفت که اگر قبول ندارید بروید و متر کنید؛ لذا ادعاهای امروز دولت هم اینگونه است که اگر مسئله‌ای را قبول ندارید بروید و آن را متر کنید و متاسفانه افکار عمومی را دچار مسائل آشفته، متناقض و غیرواقعی برای استفاده‌های انتخاباتی کردند.

« نسیم آنلاین »: می‌گفتند اصولگرایان دروغ‌نمایی می‌کنند تا نقص‌های خودشان را پنهان کنند.

ذوالنور: قطعا برای پوشاندن دروغ های خودشان بود. می‌گویند یک دزدی در حال فرار از دست پلیس بود و برای اینکه راهش را باز کند، خودش هم می‌گفت دزد تا توجه مردم به دیگران جلب شود؛ امروز هم متاسفانه همین گونه است که تکه کلام رئیس‌جمهور اتهام دروغ به دیگران است و بیانات غیرواقعی فراوانی از وی می‌بینیم.

« نسیم آنلاین »: حضور جهانگیری به عنوان کاندیدای پوششی در مناظره تا چه اندازه موثر بوده است؟

ذوالنور: یک زمانی تگرگ می‌بارید و سر یک کچلی را شکست، آن شخص به خانه فرار کرد و دسته هاونی را پیدا کرد و آن را از پنجره بیرون کرد و خطاب به تگرگ گفت اگر مرد هستی سر این را بشکن، زورت به من رسیده است. روحانی چون اشراف و تسلط بر امور ندارد و در جایگاه تشریفاتی است اگر به تنهایی وارد این عرصه می‌شد یقینا با دو سوال اول در مناظره‌ها به مشکل برمی‌خورد و لذا جهانگیری ضربه‌گیر وی بود تا عدم اشراف و تسلط روحانی حتی بر آمار و اطلاعاتی که در اختیار دولت است را جبران کند و لذا حتی در مناظره‌هایی که انجام شد از نظر افکار عمومی رای کمی جهانگیری رشد کرد و رای روحانی کاهش پیدا کرد.

ارسال نظر: