هاشمی‌طبا در رادیو معارف:

شورای عالی انقلاب فرهنگی باید متشکل از فرهیختگان و فرهنگیان برجسته باشد

کدخبر: 2097380

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید افراد فرهنگی صاحب سبک، نظر و رأی حضور داشته باشند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: سید مصطفی هاشمی‌طباطبایی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در رادیو معارف درباره سند چشم‌انداز 1404 اظهار داشت: سند چشم‌انداز برای آموزش و پرورش رتبه نخست و برای آموزش عالی رتبه دوم را قائل شده است.

وی تأکید کرد: به نظر می‌آید مجموعه نظام اجرایی کشور نتواند اهداف سند را در همه زمینه‌ها تا سال 1404 فراهم کند.

هاشمی‌طبا معتقد است در آموزش و پرورش خودباوری و رساندن سطوح مختلف علمی و آموزشی ما دستخوش مشکلات جاری شده و این مشکلات ما را از دستیابی به آن نقطه موردنظر بازمی‌دارد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: آموزش و پرورش ما در زمینه آموزش فعال بوده و در کشورهای دیگر شاید با این صحت و کیفیت صورت نگیرد، ضمن اینکه همه مسائل باید در روند تفکر و اندیشه در آموزش و پرورش رشد کند.

وی می‌گوید که هیچ‌یک وزرای آموزش و پرورش مسائل آموزش و پرورش را در دولت مطرح نکرده‌اند و فقط مسائل معیشتی را در جلسات دولت طرح می‌کردند.

هاشمی‌طبا «آموزش» و «آموزش و پرورش» دو مسئله آموزش و پرورش کشور دانست و گفت: در آموزش گام‌های خوبی برداشته‌ایم و البته باید آموزش و پرورش ما مدرن شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه مسئله تربیت در آموزش و پرورش ما مغفول مانده است، خاطرنشان کرد: تربیت از طریق نصایح مربیان و معلمان صورت می‌گیرد، اما مدارس ما زیاد به مسئله تربیت نمی‌پردازند.

به باور وی اگر در امر تربیت و در مقوله تربیت بدنی از استادان فرهیخته استفاده کنیم، تربیت می‌تواند ملکه وجودی انسان شود؛ چراکه شخصیت نیز به تربیت برمی‌گردد.

هاشمی‌طبا در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: در یک کلام باید بگویم اصولاً از ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌توان انتظار داشت در زمینه فرهنگ، حرکت فرهنگی جامع انجام دهند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مختلف‌القدرت و بیان هستند، بنابراین این شورا نمی‌تواند شکل واقعی را به خود بگیرد و بیشتر جنبه سیاسی دارد؛ چراکه افراد صاحب‌منصب در کشور در این شورا عضویت دارند.

وی با تأکید بر اینکه در شورای عالی فرهنگی مسئولان فرهنگی و فرهیختگان اندک هستند، گفت: طبیعتاً هر انسانی وقتی در مقابل رئیس‌جمهور و دیگر مقامات بلندپایه قرار می‌گیرد، نمی‌تواند حرف خود را بزند و یک شخصیت سیاسی در آنجا نظر خود را که یک نظر سیاسی و فرهنگی مناسبی نیست به ثمر می‌رساند.

به اعتقاد هاشمی‌طبا ترکیب شورای عالی فرهنگی انقلابی باید متشکل از اعضای فرهنگستان و فرهیختگان باشد و برای امورات فرهنگی نیز وقت کافی بگذارند؛ چراکه باید پذیرفت هر شخصی رئیس‌جمهور شود، وقتی برای اندیشه در خصوص فرهنگ کشور و مسائل پیرامون آن نخواهد داشت.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه باید چراغ‌های روشنگری باشند، اظهار داشت: دولت نه صلاحیت و نه امکان این را دارد که از حوزه‌های علمیه به‌نحو خاصی استفاده کنند چون حوزه‌ها قائم به ذات هستند.

وی افزود: به نظرم خیلی ضروری است که حوزه‌های علمیه مسائل کشور خود را بررسی و دولت را هدایت کند.

هاشمی‌طبا در مورد فضای مجازی گفت: خیلی‌ها می‌گویند باید در کشور کار فرهنگی کرد، من کار فرهنگی را قبول دارم اما کار ممیزی و انتظامی در برخی زمینه‌ها در کنار آن را ضروری می‌دانم اما نباید غالب شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در توضیح سخنان خود تصریح کرد: فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید، البته مردم شاید پس از مدتی از این فضاها خسته شوند؛ چراکه زمان زیادی را از آنها کسر می‌کند و اطلاعات نیز سطحی و کم‌عمق است.

وی ادامه داد: باید فضای مجازی در داخل کشور تولیدات خوب و فرهنگی جذابی داشته باشد تا مردم جذب فضای مجازی انحرافی دشمن نشوند و برای کودکان نیز می‌توانیم سیستم‌های کنترلی ایجاد کنیم.

هاشمی‌طبا در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها دارید، به تعریفی از دانشگاه اسلامی پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه اسلامی یعنی اینکه همه اساتید و دانشجویان فرهیخته، اسلامی و مسلمان باشند، البته ما نمی‌توانیم با رنگ زدن و نصب چهار تا پرچم، دانشگاه را اسلامی کنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که دانشگاه باید مرکز علم باشد و علم نیز محدودیت ندارد؛ چراکه هر علمی در دانشگاه باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد. بر پایه این اصل نمی‌توانیم در دانشگاه‌ها خط قرمز بکشیم که این قسمت علوم اسلامی و قسمت دیگر علوم غیراسلامی است.

وی بابیان اینکه دانشگاه باید حتماً در درجه نخست مراکز علمی باشند، گفت: نظریات و فلاسفه اسلامی که بر حق است می‌تواند در دانشگاه‌ها برجستگی خود را نشان دهند.

هاشمی‌طبا در پاسخ به پرسشی درباره وحدت حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: هر دو مرکز علمی می‌توانند در رابطه با سرنوشت انسان وحدت داشته باشند. حوزه از لحاظ دیدگاه خاص مذهبی و دانشگاه نیز در زمینه‌های عام‌تر به این مسئله ورود جدی‌تر کند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که وحدت حوزه و دانشگاه به معنای فیزیکی نمی‌تواند باشد، بلکه کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند وحدت در جامعه جهانی شکل بگیرد.

وی در عین حال معتقد است که دانشگاه‌های ما باید به سمت گرایش به سرنوشت انسان برود و بیشتر فرهنگی شود.

هاشمی‌طبا تبلور اراده انسان در بیان را هنر تعریف و تصریح کرد: بنده سوابقی در سینما و عکاسی پیش از انقلاب دارم و با هنر آشنا هستم، بنابراین هنرمندان انسان‌های حساسی هستند و روحیه بسیار ظریفی دارند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بابیان اینکه ما در کشورمان گاهاً هنرمندان را آزرده‌خاطر کرده‌ایم، گفت: هنر می‌تواند در زمینه انقلاب، فرهنگ عمومی، بیان مسائل، رشد و تعالی انسان هم به کار گرفته شود و مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد نهاد خانواده نیز گفت: عدم ازدواج برخی از جوانان ما و مشکلات در این زمینه به دلایل مسائل فرهنگی است؛ چراکه همواره انتظار داریم دولت همه چیز را فراهم کند و برخی شعارهایی هم که کاندیداها می‌دهد اشتباه و نادرست است.

هاشمی‌طبا ازدواج آزاد و تحمل زوجین را امری مهم و ضروری عنوان کرد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که برنامه شما تا چه اندازه در قالب پژوهش و تولید علم خواهد بود، گفت: گرفتاری‌ها و شرایطی که مجموعه دولت با آن درگیر است باعث شده به امور پژوهش توجه کافی نشود و یا قابلیت استفاده از پژوهش‌ها را نداشته باشد؛ چراکه استفاده از نتیجه پژوهش‌ها درازمدت است.

وی بابیان اینکه بیشتر پژوهشکد‌ه‌های ما سخت‌افزار و اسکلت شده است، تصریح کرد: ما حقوق پژوهشگر را پرداخت می‌کنیم اما وقتی نیاز به مواد اولیه برای پژوهش خود دارند می‌گوییم بودجه نداریم.

هاشمی‌طبا بر این بارو است که پژوهشکده‌ها در هر کارخانه و شرکتی فعال شود و به‌عنوان یک مرکز طرح توسعه فعالیت کند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه مسئله پژوهش در کشور ما متأسفانه عقب افتاد است، گفت: پژوهشکده‌هایی که بتوانند پژوهش‌ها را به‌راحتی انجام و شکل خود را در جامعه و اقتصاد بروز دهد، ایجاد نشده است.

ارسال نظر: