میرسلیم در برنامه پاسخ به جوانان در شبکه ۳ سیما:

در چند سال اخیر "رکود" بر کشور حاکم شده است/ متأسفانه فضای کسب و کار شرایط مناسبی ندارد

کدخبر: 2097381

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در چند سال اخیر "رکود" بر کشور حاکم شده است، متأسفانه فضای کسب و کار در کشور شرایط مناسبی ندارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: مصطفی میرسلیم کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه امشب با حضور در برنامه پاسخ به سؤال جوانان شبکه 3 سیما اظهار داشت: اگر جوان شاداب و تندرست باشد، از بسیاری از ناهنجاری‌ها مصون خواهد ماند، بنابراین یکی از برنامه‌های مهم بنده این است که امکانات ورزشی رایگان به صورت همگانی در اختیار جوانان قرار گیرد تا جوانان بتوانند بر مبنای استعدادی که دارند در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت کنند.

وی افزود: ما موظفیم از ابتدای تحصیل در دبستان، استعداد دانش‌آموزان را بررسی کنیم تا متوجه شویم استعداد آنها در چه زمینه‌هایی است و بر این اساس ارزیابی داشته باشیم، اینکه ما فقط برای جوانان امکانات فراهم کنیم، کافی نیست، ما باید علاوه بر تأمین امکانات، استعدادیابی‌های مهمی نیز انجام دهیم.

میرسلیم تصریح کرد: ورزش نباید فقط به عنوان سرگرمی تلقی شود، ورزش باید به گونه‌ای باشد که جوان متوجه شود چه قابلیت‌های جسمی دارد، اگر چنین کاری انجام دهیم، شاهد شکوفایی استعدادهای جوانان‌مان خواهیم بود و آثار مثبت‌اش را نه فقط به لحاظ اجتماعی در خود جوانان خواهد گذاشت، بلکه برای ورزش کل کشور هم مفید است چون از بین این افراد کسانی که قوی‌تر هستند، شناسایی می‌شوند تا در سطح کشوری و بین‌المللی در مسابقات حضور یابند.

وی یادآور شد: یکی از برنامه‌های بنده این است که ترتیبی دهیم به لحاظ معنوی جوانان ما مجهز شوند، این مسئله بسیار مهمی است، کشور ما کشوری با سابقه کهن تمدنی و فرهنگی است و افتخار ما این است که به لحاظ فرهنگی در جهان حرفی برای گفتن داشته‌ایم و دیگر کشورهای جهان متأثر از فرهنگ بسیار غنی ما بوده و هستند؛ جوانان ما باید با آن آشنا شوند؛ بنابراین جوانی از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌ماند که از سلامت جسمی کاملاً برخوردار باشد، چرا که با سلامت جسمی، نشاط واقعی و توجه دقیق ذهنی را پیدا خواهد کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای تسهیلات مسکن جوانان چیست؟ توضیح داد: تأمین مسکن ارزان برای زوج‌های جوان تجربه مثبتی در دنیا بوده است، البته مفهوم آن مسکن بدون کیفیت نیست، مسکن ارزان به این معناست که دولت تصمیم بگیرد زمین مجانی را منهای هزینه‌هایی که برای ساخت و ساز لازم است، برای زوج‌های جوان تأمین کند؛ باید به شیوه‌های مهندسی برای استفاده از مصالح ساختمانی بپردازیم.

میرسلیم متذکر شد: نکته بعدی اقتصاد مسکن است، معمولاً زوج‌های جوان این امکان را که بتوانند خودشان مسکنی را خریداری کنند، ندارند، در این شرایط شیوه‌هایی وجود دارد، اولاً بقیه باید کمک کنند، ثانیاً ما باید راه اجاره به شرط تملیک را تسهیل کنیم و همین پرداخت اجاره به عنوان اقساط صاحب خانه شدن از زوج‌های جوان دریافت شود تا پس از مدتی جوانان مطمئن باشند، بعد از مدتی خانه خودشان خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌هایش برای اشتغال پایدار برای جوانان گفت: در کشور ما اشتغال شرایط بدی داشته است، شرایط چند سال اخیر موجب شده ما به سمت رکود برویم و فضای کسب و کار هم متأسفانه وضع مناسبی پیدا نکرده است، اگر بخواهیم به اشتغال پایدار برسیم در ابتدا باید به این فکر باشیم آنچه با شرایط جغرافیایی مناطق مختلف کشورمان متناسب است، با توجه به آن عمل کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین تأکید کرد: به عنوان مثال در برخی از مناطق کشورمان شرایط برای استفاده از قابلیت‌های کشاورزی بسیار مناسب است، در کنار کشاورزی با توجه به قابلیت‌های منطقه‌‌ای، صنایع جنبی امر بسیار مهمی است، به این معنا که این صنایع محصولات کشاورزی را به گونه‌ای درمی‌آورد که می‌توان در سایر نقاط کشور آنها را مورد استفاده قرار داد، اتفاقاً این صنایع نیازمند سرمایه‌گذاری‌های هنگفت نیست، هم صنعتی است و هم مانع از این می‌شود که محصولات کشاورزی ما هدر رود، متأسفانه 30 درصد تولیدات کشاورزی ما ضایع می‌شود، چون امکان نگهداری و توزیع به موقع آن وجود ندارد، این سرمایه‌ بزرگی است که متأسفانه از دست رفته می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه صنعتی هم ما امکانات گسترده‌ای داریم که باید به آن توجه کنیم، جوانان ما اکنون در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند اما پس از اخذ مدرک متأسفانه با مهارت‌های لازم برای فعالیت در آن شغل مرتبط با مدرک‌شان آشنا نیستند، ما پیش‌بینی کرده‌ایم که در طول دوران تحصیل‌شان یا هنگامی که مشغول تحصیلات فنی و حرفه‌ای می‌شوند، کارآموزی‌هایی را داشته باشند، اما این کارآموزی تنها مقدمه‌ای برای اشتغال است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین گفت: ما کارآفرینانی در کشور داریم که شرایط خوبی دارند و می‌توانند از جوانان استقبال کنند و آنان را به کار گیرند اما مشکلات دیگری در کشور وجود دارد که آن مشکلات مربوط به فضای کسب و کار است. ما باید در درجه اول به لحاظ مقررات و قوانینی که حاکم است، بررسی جامعی انجام دهیم تا این شرایط را اصلاح کنیم تا فضای کسب و کار فضای پرنشاط و آماده‌ای برای جوانان ما ایجاد شود.

میرسلیم اضافه کرد: برای وضع کنونی که رکود جامعه را فرا گرفته است، باید ابتدا رکود را مهار کنیم و کارگاه‌هایی که در شرف تعطیلی هستند را حفظ و پشتیبانی کنیم و آنهایی را نیز تعطیل شده‌اند برای فعالیت مجددشان کمک کنیم.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: ما باید سرمایه‌های موجود در کشور را به فعلیت برسانیم و بهره‌وری آنها را افزایش دهیم و همچنین دو روز از هفته را برای جوانان تسهیلات قائل شویم و درآمد آنها را افزایش دهیم و محل افزایش این درآمد نیز از هدفمندسازی یارانه‌ها خواهد بود، چرا که الان 3 درصد از بودجه هدفمندی یارانه‌ها برای تولید مصرف می‌شود.

وی با اشاره به انواع تورم، اظهار داشت: تورم همیشه بد نیست، یکی تورم بیمارگونه است که نرخ آن بیش از 20 درصد است که باید با آن مبارزه کرد و فاجعه‌آفرین است و نوعی دیگر از تورم وجود دارد که در حد 3 الی 4 درصد، که برای کشورهای در حال توسعه است و به نوعی مشوق محسوب می‌شود.

میرسلیم با بیان اینکه راه‌حل‌هایی که برای مهار تورم لحاظ می‌شود، نباید موجب سختی زندگی مردم شود، تأکید کرد: این که مهار تورم قدرت خرید مردم را کاهش دهد، انصافاً هنر نیست.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه اولویت در مسائل اقتصادی با اشتغال است، تأکید کرد: اشتغال اهمیت زیادی دارد چون در صورت از بین رفتن اشتغال رکود ایجاد می‌شود و در کنار آن مشکلات دیگر اقتصادی، امنیتی و اجتماعی ایجاد می‌کند که برای جامعه خطرناک است.

وی با اشاره به اهمیت احزاب در کشور، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران مردم‌سالاری دینی است و یکی از راه‌های اصلی مردم‌سالاری دینی مشارکت عمومی است. لذا باید انجمن‌های مردمی در سراسر کشور شکل بگیرد و مردم با سلایق خودشان به این تشکل‌ها بپیوندند و برای اداره کشور راه‌حل ارائه بدهند، چرا که اداره کشور بر عهده مردم است و در قانون اساسی ذکر شده که مردم فرد یا افرادی را انتخاب می‌کنند تا به نمایندگی از آنها به خود مردم خدمت بکند.

میرسلیم با اشاره به فعالیت احزاب در کشور گفت: اگر احزاب فعال در چارچوب قانون اساسی در کشور شکل بگیرند، این‌ها در ارائه راه‌حل‌های نیک و خدمت‌های ارزنده با هم مسابقه می‌گذارند.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به معنای تحزب خاطرنشان کرد: اصل تحزب یعنی دارای تشکل، نظم، راه‌حل و مسئولیت‌پذیری است و ما شاهد هستیم که در صحنه انتخابات گاهی مواجه می‌شویم با افرادی که از هیج حزبی شرکت نکرده‌اند و معلوم است که بعد از به قدرت رسیدن فقط به فکر خودشان هستند.

وی تأکید کرد: وقتی فردی از سوی یک حزب به عنوان مثال برای کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی می‌شود، تمام آبرو و مسئولیت برنامه‌های این فرد به عهده حزب است و حزب ناچار است برای حفظ آبرو و کارآمدی خودش هم که شده نهایت همکاری را با دولت داشته باشد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فنآوری اطلاعات و تحول آن در جامعه امروزی، گفت: اطلاع‌رسانی دیگر مانند سابق نیست و فضای مجازی امکانات گسترده‌ای را فراهم کرده است. البته صدا و سیما و مطبوعات رسانه ملی هستند و امروزه این شیوه‌ها مکمل شیوه سنتی است که باید به آنها توجه شود، که یکی از راه‌های اشتغال جوانان است.

وی با بیان اینکه در شبکه‌های مجازی باید مردم در صورتی که از مسئولان تخلفی صورت گرفت اشاعه دهند، تصریح کرد: مدیران و مسئولان باید بدانند که رفتارشان زیر ذره‌بین قرار گرفته و اگر تخلفی از آنها سر بزند مردم آن را در فضای مجازی اشاعه می‌دهند.

میرسلیم با بیان اینکه باید 400 هزار مسکن در سال تولید شود، اظهار داشت: دولت باید مشوق بخش خصوصی باشد، چرا که عمده تولید مسکن به عهده بخش خصوصی است و دولت باید حمایت کند.

ارسال نظر: