در میزگرد بررسی ابعاد جنسیتی سند ۲۰۳۰ عنوان شد:

مولاوردی با رأی‌گیری مخفیانه سازمان ملل رئیس نهاد زنان شد/ با اجرای سند ۲۰۳۰ خانواده به اضمحلال کشیده می‌شود

کدخبر: 2097449

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به اینکه طرح برابری جنسیتی مورد نظر سازمان ملل در سطح منطقه در حال اجراست اعلام کرد: ریاست نهاد زنان سازمان ملل با رای گیری مخفیانه به معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران اعطا شده تا با استفاده از مقبولیت ایران در منطقه اهداف برابری جنسیتی دنبال شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: نشست خبری بررسی ابعاد جنسیتی سند 2030 با حضور مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان، فرشته روح‌افزا معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و مهری طالبی دارستانی مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر استان تهران و مشاور زنان بنیاد ملی نخبگان ورزش و مینا بیابانی جانشین بسیج جامعه زنان برگزار شد.

اصلانی با اشاره به تاریخ تأیید سند 2030 در دولت یازدهم گفت: شهریور ماه 94 برنامه 15 ساله سند 2030 در سازمان ملل متحد با حضور رئیس جمهور به امضا رسید.

رئیس بسیج جامعه زنان با بیان اینکه امضای سند 2030 برای کشورما تعهدآور نبوده،‌گفت: هر چند سند 2030 به تنهایی تعهدآور نیست اما امضای اسناد دیگری که در پی آن می‌آید شکل ماجرا را تعییر می‌دهند.

وی در خصوص بحث تساوی جنسیتی که در بند 5 برنامه 2030 مطرح شده است،‌گفت: این به این معنا است که تا 15 سال آینده تمام کشورها باید به مفهوم تساوی جنسیتی رسیده باشند و همه شرایطی رسیدن به اهداف بند پنجم را مثل آموزش هماهنگ و مدارس مختلط را فراهم آورند.

رئیس بسیج جامعه زنان در ادامه افزود: یکی از مباحثی که در تساوی جنسیتی مطرح می‌شوند و بر روی آن تأکید ویژه‌ای شده است رسیدن به فرصت‌های برابری آموزشی است که به عقیده آنان تنها با ایجاد مدارس مختط فراهم می‌شود.

اصلانی گفت:‌ غرب از بحث تساوی جنسیتی به دنبال فروپاشی خانواده است.

به گفته وی، تساوی جنسیتی تفاوت‌های تکمیلی و تشریعی دو جنس را نادیده می‌گیرد و موقعیت‌های یکسانی را پیش روی زن و مرد قرار می‌دهد و در حالی که زن مسئولیت‌های مهمی بر عهده دارد تنها با تاکید بر حضور اجتماعی جنسیت او تک‌بعدی تعریف می شود.

اصلانی: چیزی به نام سهمیه‌بندی جنسیتی در کشورهای پیشرفته وجود ندارد

رئیس بسیج جامعه زنان گفت: غربی‌ها شاخص پیشرفت و توسعه کشورهای در حال پیشرفت را منوط به اشتغال زنان می‌دانند در حالی که ملاک توسعه در کشورهای توسعه یافته و غربی چنین قانونی حکم‌فرما نیست؛ در واقع چیزی به نام سهمیه‌بندی جنسیتی در کشورهای پیشرفته وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: آنان درصدد تحمیل بحث سهمیه‌بندی جنسیتی در کشورهای مسلمان هستند و شاهد مثال آن سهمیه‌بندی جنسیتی در مجلس عراق و افغانستان است.

به گفته وی بر اساس بیانات رهبری، نظام جمهوری اسلامی مشکلی با اشتغال بانون ندارد اما این در صورتی است که تمامی الزامات حضور زنان در جامعه فراهم شود چرا که زن علاوه بر مسئولیت اجتماعی به نقش‌ ممتاز تربیت نسل آینده نیز مشغول است.

اصلانی با بیان اینکه باید دنبال این باشیم که مشکلات حضور بانوان را در جامعه حل کنیم، اظهار داشت: باید موانع حضور زنان را برداریم نه اینکه بر اساس حکم سازمان ملل و رعایت کردن تساوی جنسیتی و تن دادن به چنین قانون‌های ظالمانه‌ای به دنبال اهداف غربی‌ها باشیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: ما در این سال ها درباره موضوع اشتغال زنان آنچنان افراطی عمل کردیم که مانند زن غربی، هویت زن ایرانی هم در حال از بین رفتن است.

اصلانی: غربی ها به دنبال احیای شأن مادری و دولت ما به دنبال ضربه زدن به این مقام است

به گفته وی، امروزه در غرب زن بودن یک آرزو است زن غربی دوست دارد در کنار مادر بودن تأثیر و جایگاه اجتماعی داشته باشد و به همین دلیل انجمن‌هایی در غرب به منظور احیای شأن مادری تشکیل شده و پیام‌های بسیاری دارد.

اصلانی افزود: آنها خلاء و پایین آمدن شأن مادری و فرزندآوری را درک کردند و به فکر احیای آن هستند.

رئیس بسیج جامعه زنان تساوی جنسیتی را عاملی برای از میان رفتن حس فطری زنانگی در زن دانست و گفت: این موضوع زندگی طبیعی انسان را به مخاطره می‌اندازد.

وی افزود:‌تساوی جنسیتی اولین بار از سوی فمنیست‌ها مطرح شد و آنها به دنبال قرار گیری زن و مرد در شرایط یکسان بودند، اما توجه نداشتند که تساوی جنسیتی ظلم به زن است چرا که با تن دادن به حقوق مساوی جایگاه خود را از دست می‌دهد.

وی با اشاره به نگاه اسلام به حضور اجتماعی زنان گفت: اسلام به دنبال رعایت عدالت در میان زن و مرد است و نه تساوی، ما ‌در میان اسوه‌های و جریانات تاریخی ایران می‌بینیم که زنان در کنار مردان و دوش به دوش آنها در موقعیت‌های مختلف حضور دارند ما باید به دنبال تقویت و تعریف این نقش‌ها باشیم.

اصلانی: تعریف چند نظام شغلی متفاوت را یکی از راه‌های بهبود شرایط اشتغال زنان

اصلانی تعریف چند نظام شغلی متفاوت را یکی از راه‌های بهبود شرایط اشتغال زنان عنوان کرد و گفت: ایجاد نظام شغلی نیمه‌وقت، پاره‌وقت، تمام وقت،‌ دورکاری و پروژه‌ای می‌تواند شرایط را برای زنانی که مایل به اشتغال هستند و جامعه هم به حضور آنها نیاز دارد بدون آسیب به شرایط آنها فراهم کند.

وی با اشاره به نامه یکی از زنان خبرنگار غربی در خصوص شرایط حاضر زن غربی گفت: زنان غربی خوشبخت نیستند، چرا که هویت زنانه از آنها دریغ شده است.

رئیس بسیج جامعه زنان مطرح شدن دوباره بحث تساوی جنسیتی در سازمان ملل را دامن زدن به ظلم علیه زنان دانست و گفت:‌ کشور ما هم به این برنامه تغییر 15 ساله تن داده است و در حال حاضر می‌بینیم در حوزه زنان دولت مسئله تساوی جنسیتی را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: معاونت امور زنان ریاست جمهوری در حال برنامه‌ریزی برای رسیدن به تساوی جنسیتی است و این بسیار دردناک است که پیام انقلاب اسلامی که حرکت بر مبنای وحی و فطرت انسانی بود فراموش شده است و دولت اهداف غرب را پیگیری می کند.

اصلانی در خصوص نگاه مقام معظم رهبری به زنان نیز اظهار داشت: بر اساس فرمایشات رهبری در خراسان شمالی که سبک زندگی اسلامی ایرانی را تبیین می‌کردند ما باید به سمتی برویم که زنان برای داشتن فعالیت‌های رسمی و اجتماعی مجبور به دست کشیدن از خانواده خود نشوند.

وی تأکید کرد:‌ غربی‌ها برخی زمینه‌های مشارکت زنان ایرانی را درک نمی‌کنند زنان ما نقش مؤثری در پیشرفت کشور دارند حضور آنان در طول 8 سال دفاع مقدس امکان پیروزی را برای کشور فراهم کرد. همچنین زنان صبور مدافعان حرم اگر نقش‌آفرین و تأثیر گذار نبودند، شاید این جنگ نیابتی در کشور ما صورت می‌گرفت.

اصلانی ادامه داد: این ملاک و شاخص‌ها برای غرب قابل درک نیست و دولت باید این مفاهیم را به جامعه جهانی نمایان می‌کرد و پیامی نو را به آنان منتقل می‌کرد.

به عقیده وی، نگاه به زن در دولت یازدهم یک نگاه حداقلی بوده است و منجر به ظلم مضاعف به زن شده است.

اصلانی اظهار داشت: در دولت یازدهم حتی یکبار هم ستاد عالی خانواده تشکیل نشد در حالی که این ستاد جایگاه مهمی برای پرداختن به مسائل خانواده بود و با ریاست شخص رئیس‌جمهور تشکیل می‌شد.

وی با بیان اینکه نظام خانواده در کشور ما حائز اهمیت است‌،گفت: این یک ثروت ملی است و دولتمردان موظف هستند برای تداوم، تقویت و تحکیم آن تلاش کنند.

اصلانی: تقسیم بندی جنسیتی ما را به جایی نمی رساند

رئیس بسیج جامعه زنان با انتقاد از این نگاه حداقلی در دولت حضور تعداد مشخصی از زنان در مجلس را که به صورت الزام‌آور و تعیین شده باشد، شایسته زن مسلمان ندانست و اظهار داشت: تقسیم‌بندی جنسیتی ما را به جایی نمی‌رساند و در واقع یک نوع عقب‌گرد است و مشکلات زیادی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اینکه ما به دنبال الگو‌گیری از دیگر کشورها برای خانواده باشیم، پسندیده نیست چرا که نظام حقوقی و زن و خانواده در اسلام بسیار غنی است و تمام و کمال از زن دفاع می‌کند.

به عقیده وی، تا به حال هیچ کدام از سازمان‌های بین‌المللی مدعی حقوق زنان نتوانسته است چنین نظام حقوقی مترقی را داشته باشند.

اصلانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در 29 اسفند ماه که مفهوم تساوی جنسیتی را نادرست عنوان کرده بودند،‌گفت: برخی به نام عدالت جنسیتی به دنبال تساوی جنسیتی هستند که این از خواسته‌های جریان خاصی از کشور متعلق به دولت بوده است.

طالبی دارستانی: از نقش کلیدی زن ایرانی در پیروزی انقلاب اسلامی تا خانه نشینی

در ادامه این نشست مهری طالبی دارستانی مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر استان تهران و مشاور زنان بنیاد نخبگان ورزش اظهار داشت: هیچگاه جایگاه اصلی زن مسلمان آنگونه که شایسته است به تصویر کشیده نشده است.

وی با اشاره به نقش کلیدی زنان ایرانی در تحقق انقلاب اسلامی و همراهی آنها در دوران جنگ تحمیلی گفت: متأسفانه پس از جنگ برخی جریان‌ها زن مسلمان را خانه‌نشین کردند. در حالی که تعریف درستی از زن خانه‌دار نداشتند تا بتوانند خانواده ایرانی را در مسائل اجتماعی همراه کنند.

وی افزود: دشمن از خلاء و عدم توجه به مسئله زنان در این دوران استفاده کرد و گفت:‌ مسلمانان مخالف حضور اجتماعی زنان هستند در حالی که خانه نشینی زن مخالف نظر اسلام است.

طالبی تصریح کرد: گفتمان جذاب فمنیست در این دوران زنان ایرانی را بدون آگاهی و آمادگی وارد عرصه سیاسی و اجتماعی کرد در حالی که زن مسلمان به دلیل نداشتن تعریف مناسب از شرایط ظهور و بروز در جامعه به سوء‌ استفاده جنسیتی مبتلا شد.

وی افزود: ما در حال حاضر با دو گروه زن بدون آگاهی در خانه و بدون آگاهی در بیرون از خانه مواجه هستیم که هیچ کدام از این دو گروه نمی‌دانند که نظر اسلام از روابط اجتماعی چیست.

طالبی دارستانی: حضور جنسیتی زن در جامعه ایرانی بر خلاف مبانی اسلامی است

مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر استان تهران تأکید کرد: اگر دستورالعمل‌های اسلامی را در قالب فرهنگ‌سازی به هر دو جنس را یاد می‌دادیم شرایطی فراهم می شد که شأنیت و شخصیت زن مسلمان در زمان حضور اجتماعی حفظ می شد اما در حال حاضر چیزی که با آن مواجه هستیم، حضور جنسیتی زن در جامعه است.

وی با اشاره به قرارگیری حضرت فاطمه زهرا و زینب کبری (س) در بالاترین مناصب سیاسی اظهار داشت: روند زندگی این دو بزرگوار نشان میدهد گاهی لازم است زن در کنار مرد حضور اجتماعی داشته باشد چرا که در برخی شرایط گفتمان زن تأثیرگذارتر از گفتمان مرد خواهد بود.

اصلانی: حق تحفظ سندهای بین المللی اجازه نمی‌دهد که قوانین بومی را پیاده کنیم

مینو اصلانی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای سند 2030 در کشور الزام‌آور است گفت: ما با چیزی به عنوان «حق تحفظ» در سندهای بین‌المللی مواجه هستیم این حق آنقدر وسیع است که داشته‌های یک ملت را پوشش می‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس حق تحفظ اگر قانون بین‌المللی با روح قوانین و آداب یک کشور مغایرت داشته باشد، قانون بومی را در خود حل می‌کند.

به گفته وی، حق تحفظ تا حدی به کشور اجازه می‌دهد که قوانین بومی‌اش را پیاده کند که مخل قانون بین‌المللی نبوده و با اسناد بین‌المللی هماهنگ باشد.

اصلانی در ادامه افزود: در واقع حق تحفظ اجازه می‌دهد، اهداف بین‌المللی سازمان‌های جهانی تأمین شود و هیچ گونه تخطی از آنها صورت نگیرد.

رئیس بسیج جامعه زنان تأکید کرد: بر اساس این حق نمی‌توانیم بگوییم که ما از اهداف مورد نظر سند 2030 بحث تساوی جنسیتی مطرح شده را نمی پذیریم، چرا که به نفع مصالح کشور و زنان ما نیست.

وی تصریح کرد: امیدوارم دولت آینده به دنبال کلیشه‌های غربی موجود نبوده و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند به دنبال نوآوری و فراهم آوردن زمینه‌های حضور زن همراه با کرامت باشند.

بیابانی: با اجرای مفاد سند 2030 به سمت اضمحلال خانواده پیش می رویم

در ادامه بیابانی جانشین بسیج جامعه زنان در خصوص پروژه نفوذ در قالب سند 2030 اظهار داشت:‌همه عقلا و صاحبنظران مسلمان اعلام کردند که سند 2030 با مسائل شرعی ما متناقض بوده و حتی آنها را زیر سوال می‌برد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این سند را به همین شکل و سیاق در کشور خود پیاده کنیم در آینده نزدیک شاهد عدم پایبندی فرزندان خود به مسائل شرعی خواهیم بود. سند 2030 فرزندان ما را به بی‌تقیدی دینی وا می‌دارد و کشور را در اختیار استکبار جهانی قرار می‌دهد.

جانشین بسیج جامعه زنان در تصریح مباحث جنسیتی سند 2030 گفت: با اجرای تعهدات و نقش‌های تعیین شده سند 2030 به سمت اضمحلال خانواده پیش خواهیم رفت، اما متأسفانه با وجود این مخاطرات دولت در حال عملیاتی کردن این سند است.

طالبی: آیا ما برای تربیت جنسی کودکان خود مباحث اسلامی در اختیار نداریم؟

طالبی در ادامه در خصوص ابعاد پذیرفتن سند 2030 اظهار داشت: برخی افراد بر اساس اسناد بین‌المللی به دنبال آموزش مسائل جنسی به کودکان هستند آنها می‌گویند وجود ماهواره و اینترنت باز و دسترسی کودکان به فضای مجازی امکان ابتلای این گروه سنی را به مسائل جنسی فراهم کرده است و به همین دلیل باید مسائل جنسی آموزش داده شود.

وی ادامه داد: باید از این قشر پرسید چند درصد از کودکان ما در معرض آسیب‌های جنسی هستند و آیا روش‌ محافظت از کودکان، آموزش مسائل جنسی است؟ اینکه این مسائل را به صورت علنی و باز مطرح کنیم و ذهن کودک را مشغول مباحث جنسی کنیم، مسئله‌ای را حل می‌کند؟ آیا ما برای تربیت جنسی کودکان خود مباحث اسلامی در اختیار نداریم؟

طالبی با اظهار تأسف تأکید دولت بر ایجاد فضای باز اینترنتی و فراهم آوردن شرایط اجرایی سند 2030، گفت: قانون اساسی می‌گوید هر تعهد، معاهده و سند بین‌المللی باید از کانال دولت عبور کند اما دولت با دور زدن قانون، 2030 را تصویب می‌کند و به دنبال اجرایی کردن آن است.

اصلانی: سند آموزش 2030 در غفلت و پنهان‌کاریِ آشکار امضا شد

مینو اصلانی در پاسخ به این سوال که چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مورد وارد عمل نشده است، تصریح کرد: سند آموزش 2030 در غفلت و پنهان‌کاریِ آشکار و در شرایط که ما سند تحول آموزش و پرورش و مهندسی فرهنگی کشور را در اختیار داشتیم، با همکاری گروهی از ورزا و پشت درهای بسته امضا شد و این سند یک سند استعماری و به نوعی کاپتولاسیون آموزشی است اما اینکه چرا شورای انقلاب فرهنگی مطلع نبوده و یا مانع نشده است باید بگویم ما از اردیبهشت 95 اطلاع‌رسانی در این زمینه را آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: ‌حتی در زمان حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل متحد درخواست کردیم به بند 5 این سند اعتراض کند که با کم‌کاری و غرض‌ورزی انجام نشد.

روح افزا: تمامی بندهای سند 2030 هدف اصلی خود را برای اجرای برابری جنسیتی قرار داده است

در ادامه این نشست فرشته روح‌افزا معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان با تأکید بر اینکه 17 بند سند 2030 هدف اصلی خود را برای اجرای برابری جنسیتی قرار داده است، گفت: جالب اینجاست که تنها ایران با اجرای 17 بند آن موافقت کرده است.

روح‌افزا با اشاره به اینکه در آبان ماه 94، شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره معترض شده است گفت: هر چند سند اجرای 2030 به تنهایی الزام‌آور نیست اما بعد از قبول این سند از سوی رئیس‌جمهور و قراردادهایی در لوای آن نوشته شده که تعهدآوری آن را برای ایران فراهم کرد.

وی افزود: ممکن است با اعتراض ایران و خروج از اجرای این سند نماینده سازمان ملل علیه ما طرح شکایت کرده و هزینه‌های سنگینی را بر کشور تحمیل کند.

به گفته روح افزا، سند 2030 در ادامه برنامه‌های سران بین‌المللی در اجرای برنامه توسعه هزاره که مبتنی بر کنترل جمعیت و تحول حوزه زنان بوده است به مطرح شده و تمامی فعالیت‌های دولت تا به امروز با کلیدواژه توسعه پایدار برای رسیدن به اهداف این دو برنامه است.

روح افزا: حرکت پنهان معاونت امور زنان در اجرای اهداف بند 5 سند 2030

وی با اشاره به مخفی بودن برنامه عمل بند 5 سند 2030 از سوی معاونت زنان ریاست جمهوری گفت:‌ تا به حال هیچ برنامه‌ای تحت نظر معاونت زنان ریاست جمهوری دراینباره اعلام نشده است و اهداف به صورت مخفیانه دنبال می شود، اما می‌توان حدس زد لایحه «منع خشونت خانگی علیه زنان» که حتی دسترسی به آن هم ممکن نیست، از این دست است.

روح‌افزا با بیان اینکه 18 سازمان بین‌المللی در حال فعالیت در رابطه با وضعیت داخلی ایران هستند، گفت: در سند 2030 و توسعه پایدار تمامی آمارها و اطلاعات سرزمینی ایران تا سال 2030 از سوی نهادهای بین المللی اخذ می‌شود و به نوعی آنها کاپیتولاسیون فرهنگی را به کشورمان تحمیل می‌کنند. این در حالی است که ما در برنامه ششم توسعه برای اجرای آن در تلاش هستیم.

وی ادامه داد: طرح برابری جنسیتی مورد نظر سازمان ملل در سطح منطقه از سوی سازمان ملل در حال اجراست و ریاست نهاد زنان سازمان ملل نیز به ایران اعطا شده در حالی که عربستان سعودی بیشترین هزینه را برای آن داده است.

رأی‌گیری مخفیانه سازمان ملل برای ریاست نهاد زنان و انتخاب مولاوردی

این کارشناس به رأی‌گیری مخفیانه سازمان ملل برای ریاست نهاد زنان اشاره کرد و گفت: سوالی که پیش می آید این است که چرا با وجود همفکران غرب در منطقه و هزینه بالای عربستان در این سازمان، ریاست نهاد زنان به ایران واگذار شد؟ و چرا از سوی معاون امور زنان ریاست جمهوری ایران درخواست مخفیانه بودن این رأی‌گیری مطرح شده است. نهادی که برنامه‌های جنسیتی آسیا و اقیانوسیه را دنبال می‌کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اعطای مأموریت بین‌المللی جنسیتی و برابری زنان از این جهت بود که کشورهای منطقه ایران را قبول داشتند.

به گفته روح افزا، با اهداف برابری جنسیتی نهادهای بین المللی که آزادی در روابط را ترویج می دهند ما را به اضمحلال خانواده می‌رساند و دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم.

ارسال نظر: