رئیسی در گفتگو با شبکه خبر:

مردم و کاسبان باید بگویند که از رکود عبور کرده‌ایم/ دفتر ارتباط با رئیس‌جمهور را در هر استان ایجاد می‌کنیم

کدخبر: 2097530

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هر کس که دچار فساد شود باید بداند هیچ اغماضی نسبت به او صورت نمی‌گیرد، گفت: برای فهمیدن اینکه آیا از رکود عبور کرده‌ایم یا خیر، کاسبان و مردم باید نظر بدهند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در گفتگوی خبری با شبکه خبر با اشاره به مشکلات کشور از جمله بیکاری و رکود اظهار داشت: برای فهمیدن اینکه آیا از رکود عبور کرده‌ایم یا خیر باید از کاسبان و مردم پرسید.

رئیسی با بیان اینکه آنچه مخل تولید است، قاچاق کالاست، تصریح کرد: مسئله ما در قاچاق کوله‌بری نیست، بلکه کسانی هستند که کانتینر کانتینر قاچاق می‌کنند. اینکه با رهگیری قاچاق‌ها مشخص شود قاچاق کالا از کجا و با کدام پول صورت می‌گیرد، بسیار مهم است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید قاچاق کالا را به نحوی پیگیری کنیم که دیگر قاچاق صرف نکند و ما در 6 ماه اول دولت‌مان از اقدامات مبارزه با قاچاق به مردم گزارش خواهیم داد.

وی به مسئله واردات اشاره کرد و واردات بی‌رویه را یکی از موانع تولید برشمرد و افزود: طبق وعده‌ها قرار بود که دولت واردات کالاهای چینی را کاهش دهد، اما امروز ورادات در این حوزه دو برابر شده است.

رئیسی با تأکید بر اینکه بسیاری از واردات در داخل کشور قابل تولید کردن است و واردات باید بیشتر برای کالاهای استراتژیک باشد، خاطرنشان کرد: مسئله بعد نقدینگی بالایی است که در این دولت خلق شده و حدوداً نقدینگی سه برابر شده است، لذا اگر این رقم در تولید استفاده نشود، سیل بنیان‌کن ایجاد می‌کند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع تورم و رکود تصریح کرد: اینکه می‌گویند تورم تک‌رقمی شد، ما منکر نمی‌شویم منتها تورم تک‌رقمی است چون رکود وجود دارد و اگر چرخ‌ها به حرکت درآید، تورم نیز بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه هر کس دغدغه مردم را دارد باید از ورود کالاهای غیرضرور جلوگیری کند، افزود: ما با حضور در اجتماعات مردم در شهرستان‌های مختلف، حضور مردم و به‌ویژه جوانان را می‌بینیم و ان‌شاءالله برای اشتغال و کاهش واردات غیرضرور از خود مردم کمک می‌گیریم.

رئیسی با اشاره به موضوع بانک‌ها اظهار داشت: بانک مرکزی باید در جای خود قرار گیرد و بر سیستم بانکی کشور نظارت داشته باشد، دوم اینکه بانک‌ها باید این اموال بلوکه‌شده و ساختمان‌های مرتفع‌شان را از بلوکه بودن خارج کنند و باید در یک نظام کنترلی تسهیلات به تولید پرداخت شود و در این سیستم نباید یک جوان ما برای وام 10 میلیونی ازدواج مشکل داشته باشد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره بحث مفاسد اقتصادی و برخورد با نزدیکان در صورت بروز هرگونه فسادی تصریح کرد: روحیه رئیس دولت و وزرا باید ضدفساد باشد تا کسی جرأت نکند دست به فساد بزند و دولت باید زمینه‌های ایجاد فساد را نیز برطرف کند.

وی تأکید کرد: هر کس دچار فساد شود، باید بداند که نسبت به او هیچ اغماضی صورت نخواهد گرفت، این خیلی بد است که در مردم این باور ایجاد شود که اگر کسی به مسئولان اتصال داشت، سراغ او نمی‌توان رفت. بنابراین مردم باید در عمل احساس کنند که رئیس‌جمهور اولین مدعی‌ مبارزه با فساد است.

رئیسی همچنین اظهار داشت: ما بنا داریم دفتر بازرسی و ارتباط با شخص رئیس‌جمهور را در هر استان ایجاد کنیم تا اگر مردم از روند اداره گله‌مند بودند، دچار بن‌بست نشوند.

رئیسی در ادامه این برنامه و در پاسخ به این سؤال که اگر از نزدیکان شما و یا از مدیران اجرایی منتسب به شما پرونده‌ای از لحاظ اقتصادی داشته باشد به دستگاه قضا برای رسیدگی کمک ویژه خواهید کرد، بیان داشت: اول اینکه روحیه رئیس دولت و مدیرانش باید ضد فساد باشد و اصلاً کسی جرأت نکند که فساد کند، دوم اینکه خود رئیس دولت و وزرا هر جایی که فسادزا است آن را حل کنند که شاهد فساد در آنجا نباشد، سوم اینکه کسی نزدیک به رئیس جمهور و یا دولت مرتکب فساد شد باید بداند که برخورد او برخورد عبرت‌آموز است و نسبت به او هیچ‌گونه اغماضی نخواهد شد.

وی افزود: این خیلی بد است که در مردم یک باوری به وجود بیاد که گویا اگر کسی اتصال به مسئول بالاتری داشت دیگر نمی‌شود سراغ او رفت. این را باید حتماً از ذهن مردم پاک کرد اما نه پاک کردن با لفظ، سخنرانی و بخشنامه بلکه باید در عمل احساس کند که رئیس دولت به عنوان کسی که اولین مدعی فساد در کشور است و در گوشه و کنار کشور هرجا فساد است برخورد می‌کند

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیرامون برنامه دولتش برای مبارزه با فساد اظهار داشت: در استان‌ها؛ استاندار به عنوان محور اجرایی استان داریم اما دفتری در همه استان‌های کشور ایجاد می‌کنم برای کرامت مردم و این به این معنا است که این دفتر بازرسی ارتباط مستقیم با شخص رئیس جمهور خواهد داشت که اگر مردم از روند کار اداری گله‌مند بود اول روند خود استان را طی می‌کنند و اگر حل نشد دیگر به بن‌بست نمی‌رسند. ما دفتر مستقر در هر استان را می‌گذاریم که مستقیماً رئیس جمهور پیگیری کنند و اگر مشکلات اجرایی و مفاسد در کشور هست مردم بتوانند این ارتباط را با رئیس جمهور حتماً داشته باشند.

رئیسی در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که براساس قانون اساسی دولت را مؤظف به ایجاد فضای مناسب برای رشد فضائل اخلاقی و مبارزه با فساد و تباهی کرده است و طبق آموزه‌های دینی امر به معروف و نهی از منکر بهترین روش برای افزایش فضائل اخلاقی در فضای جامعه است شما چه برنامه‌ای برای این اصل الهی در جامعه دارید، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر نوعی از نظارت همگانی نسبت به دولتمردان است. دولت خودش باید این فضای نقد را در کشور باب کند و اجازه دهد که دیگران نقدش کنند و نقدپذیر باشند و نقادان مورد تشویق قرار گیرند نه مورد توبیخ و تحقیر. شرط اول این مسئله این است که در جامعه خوبی‌ها رشد پیدا کند.

وی با تأکید براینکه دولت اگر نقدپذیری را از خودش دور کند بی‌تردید کشور را فساد فرا خواهد گرفت، تصریح کرد: یک مورد فساد اگر برخورد شد و حساسیت وجود داشت و اگر کسی به رئیس جمهور و یا وزیر گفت در دستگاه شما فلان جرم وجود دارد و با این قضیه برخورد جدی شد چون آن فرد امر به معروف کرده مورد تشویق قرار گرفته در جامعه شاهد مورد دوم از چنین تخلفاتی نخواهیم بود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظر من باید خود دولت در جایگاه دولت رشد فضائل اخلاقی را در جامعه ترویج دهد.

رئیسی با اشاره به تأکید قرآن کریم بر امر به معروف غیر لسانی خاطرنشان کرد: فقط با سخنرانی نمی‌شود مردم را به دین فرا خواند و باید رفتار دولت‌مردان خودش مردم را به خوبی هدایت کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا موافقید که شاهد یک رها شدگی در حوزه فضای مجازی هستیم و برنامه شما در این حوزه چیست، گفت: فضای مجازی امکان بسیار خوبی است که می‌تواند هم در جهت تسهیل امور، ارتباطات، انتقال اطلاعات مؤثر باشد. چون دست ساخته بشر است کشور ما هم باید در همه بخش‌ها از آن استفاده کند به ویژه اینکه تمام ابعاد زندگی انسان معاصر را تحت تأثیر قرار داده است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: از فضای مجازی باید استفاده شود اما آیا اینکه بگوییم فضای مجازی توسعه پیدا کرد کافی است. ما شبکه ملی اطلاعات را در کشور به عنوان یک ضرورت می‌خواهیم که باید انجام شود.

رئیسی با بیان اینکه ما نیازمند اقتصاد فضای مجازی در کشور هستیم، تأکید کرد: از 100 هزار شغلی که ایجاد می‌شود می‌تواند 400 هزار شغل در حوزه فضای مجازی شکل گیرد که در تولید محتوا و نرم‌افزار می‌توان در این زمینه فعال بود کما اینکه در کشور هندوستان بیشتر از پول نفت ما درآمد از فضای مجازی کسب می‌کنند.

وی افزود:‌بسیاری از کارها در حوزه کودکان و نوجوانان در دنیا در حوزه فضای مجازی انجام می‌شود و ما از دنیا می‌خریم و دلار مصرف می‌کنیم در حالی که این محصولات می‌تواند در داخل کشورمان تولید شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید براینکه فضای مجازی را باید مورد استفاده قرار داد،، گفت: لکن اگر اجازه دادید که فضای مجازی مرکز ورود به فضای خصوصی جامعه شود خطرناک است چون حریم خصوصی باید محفوظ بماند، دومین مسئله نیز این است که اگر فضای مجازی در خدمت موارد خلاف قرار گیرد همانند توزیع مواد مخدر است و این به جای خیر شر می‌شود.

رئیسی در همین راستا ادامه داد: در اتوبان فضای مجازی هم می‌شود کارهای بسیاری به نفع مردم صورت گیرد و افرادی می‌توانند در آن ویراژ روند و تصادف ایجاد کنند و باعث شوند که مردم احساس امنیت و آرامش نکنند.

وی با بیان اینکه هر چیزی که امنیت روحی و روانی جامعه را برهم می‌زند نباید باشد، خاطرنشان کرد: باید کار فضای مجازی دنبال شود ولی باید این را هم دانست که قانون‌گذار برای این کار شورای عالی فضای مجازی را تعیین کرده که متأسفانه این شورا کارآمدی لازم را ندارد که همه دست‌اندرکاران کشور نیز معتقد به این مسئله هستند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی به عنوان قوه عاقله‌ای است که مسئولان و شخصیت ‌های حقیقی و حقوقی در آن حضور دارند و رئیسش نیز رئیس جمهور است، گفت: این شورا کارآمدی لازم را ندارد که اگر این شورا کارآمدی لازم را داشت بهره‌وری ما از فضای مجازی بسیار بیشتر از این بود.

رئیسی در ادامه در پاسخ به این سؤال که اگر رئیس جمهور شوید مردم با چه سازوکاری می‌توانند با شما ارتباط نزدیک داشته باشند، اظهار داشت: یک وقتی ممکن است یک مدیری جلسه‌ای بگذارد و به صورت نمادین در تلویزیون پخش شود و بگوید فلان مدیر با مردم ارتباط داشته است من این ارتباط را کافی نمی‌دانم چون کاری نمادین و تبلیغاتی است

وی در همین راستا ادامه داد: باید برای ارتباط با مردم پا را فراتر بگذاریم و بگوییم چه سازوکاری وجود دارد که مردم حرف‌شان را به دولت بزنند و نیازمند یک سازوکار هستیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه از اول مسئولیتم تاکنون هرجا که بودم یک روز در هفتهام متعلق به مردم بود، خاطرنشان کرد: شب‌ها نیز غالباً سعی می‌کردم نمازم را در مسجدی بخوانم که آنجا 8 تا 10 نفر و یا بیشتر با من کار و ارتباط داشته باشند. یعنی از مدیرانی که در کشور سهل‌ترین ارتباط مردم با او بوده است به جرأت می‌توانم ادعا کنم کهه بنده هستم چون سازوکاری برای این ارتباط تعریف کرده بود.

رئیسی با تأکید براینکه باید برای ارتباط مردم با دولت به صورت عام و ریاست جمهوری به صورت خاص سازوکاری پیش‌بینی کنیم، گفت: قبلاً نیز عرض کرده‌ام که دفاتر بازرسی ریاست جمهوری را که ارتباط با شخص رئیس جمهور داشته باشد علاوه بر استانداران که کار خودشان را می‌کنند فعال می‌کنم تا اگر کسی از استانداران ناامید شده باشد و کسی به حرفش گوش ندهد در اینجا جایگاهی برای ارتباط وجود داشته باشد.

وی با تأکید براینکه ما ارتباط با محرومین و مستضعفین را برای دولت یک ضرورت می‌دانیم تا زندگی اشرافی دولت‌مردان را نگیرد، خاطرنشان کرد: دلیلش نیز این است که شاهد حقوق‌های نجومی نباشیم کما اینکه در روایات نیز داریم که مدیران باید با اقشار پایین جامعه و کسانی که درآمد پایین دارند ارتباط برقرار کنند چون اگر این ارتباط را برقرار نکنند در لاک خودشان می‌روند و وقتی که کشور دچار مشکلاتی شد نمی‌فهمند که مشکل طبقه محروم چیست.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دغدغه‌هایی که امروز در مردم وجود دارد تابع نوع این فاصله‌ها است که مردم از آن گله‌مندند.

رئیسی در پاسخ به این سؤال که چقدر در زندگی و مسئولیت خود ساده‌زیست هستید و آیا مردم می‌توانند اطلاعات کافی از چگونگی زندگی شما داشته باشند، تصریح کرد: من ثروتم و آنچه دارم را اعلام کرده‌ام. یک خانه آپارتمان 140 متری و یک حساب بانکی دارم؛ هیچ‌جا هم نه ویلا، نه بورس، نه سهام و نه چیزی دیگری دارم. سال‌ها نیز در تهران مستأجر بوده‌ام و خسارتی نیز در این قضیه ندیده‌ام. من نه تنها خودم بلکه دولت‌مردانی هم که با من کار می‌کنند باید زندگی‌شان اشرافی نباشد چون اساس حکومت ما بر پایه اعتماد مردم به نظام تشکیل شده و اگر اعتماد مردم سست شد قدرت ملی ما آسیب می‌بیند و توانایی‌ کشورمان دچار آسیب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای افزایش اعتماد مردم باید زندگی مسئولان شفاف باشد، خاطرنشان کرد: باید مردم زندگی مدیران را ببینند که اشرافی نیست چون اشرافیت خطر بزرگی در کشور است و امام نیز تأکید کرده‌اند که اگر در بین مسئولان کشوری اشراف‌گری باب شود شاهد نابودی کشور خواهید شد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آنچه قول می‌دهم و تجربه 38 ساله مدیریتی‌ام است بنا دارم به وعده‌هایم عمل کنم، اظهار داشت: مردم هم رأی دهند به این معنا که دیگر کسی نگوید از برخورد فلان مسئول یا حرکت اشرافی‌گری فلان مدیر ناراحتم و به همین دلیل می‌خواهم شرکت نکنم من معتقدم هر کس در هر کجای کشور که صدای من را می‌شنوند و دغدغه مردم و کشورش را دارد بیاید در انتخابات شرکت کند تا شاهد مشارکت خوبی در کشور باشیم.

رئیسی گفت:‌ همه دغدغه‌هایی که مطرح شد و وعده‌هایی که داده شد با این اصل هماهنگ است که این وعده‌ها هم قابل عمل کردن است و هم مصمم به عمل کردن به آنها هستیم چون ما تابع فرهنگ ما می‌توانیم هستیم. نمی‌شود، پول نیست، چگونه ممکن است در فرهنگ ما نیست. فرهنگ ما، فرهنگ اقدام و عمل است.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال مجری که برنامه شما برای اشتغال فارغ‌التحصیلان چیست و آیا برنامه منسجمی در این زمینه دارید، خاطرنشانن کرد: با روندی که دولت ایجاد اشتغال می‌کند و با تعداد 5 میلیون بیکار طبیعتاًً فقط 10 سال طول می‌کشد که بیکاران فعلی کار پیدا کنند و این در شرایطی است که بیکار تازه‌ای اضافه نشود. ما معتقدیم که باید اشتغال فعال میلیونی ایجاد کرد و امکانش را در نیز صحبت‌های مختلف گفته‌ایم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این سؤال که از کجا می‌توانیم چنین اشتغال میلیونی ایجاد کنیم، گفت: بارها گفته‌ایم که امکان این مسئله وجود دارد؛ تحصیلکرده‌های جدید بارها می‌پرسند چرا به ما دکترا و فوق‌لیسان داده‌اید و درست هم می‌گویند ما باید بین علم، اقتصاد و سیاستت رابطه برقرار کنیم و با هم ارتباط دهیم.

رئیسی با بیان اینکه باید متناسب با اقلیم تمام شهرها فارغ‌التحصیل داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در منطقه‌ای امکان پرورش آبزیان و در منطقه دیگر امکان استفاده از معدن وجود دارد در این نقطه می‌توان فارغ‌التحصیل معدن را مشغول به کار کرد و آن نقطه دیگر فارغ‌التحصیل شیلات را مشغول به کار کرد. ما این ارتباط را برقرار می‌کنیم به این نحو که آمایش سرزمینی دانشجویی برای پذیرش دانشجو و متناسب با بازار کار و اقتصاد فراهم شود و با آمایش سرزمینی دیگر مشکل بیکاری نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سؤال مجری مبنی براینکه برای رفع دغدغه قدرت خرید بازنشستگان چه برنامه‌ای دارید، اظهار داشت: اول اینکه سازمان بازنشستگی داریم و دولت نباید به صندوق بازنشستگان و سازمان تأمین اجتماعی بدهی داشته باشد آن چیزی که مطرح است دولت بدهی بالای 100 هزار میلیارد به این نهادها دارد و این باعث مشکل بازنشستگان شده است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید با توجه به تأمین‌های لازم در سازمان تأمین اجتماعی این مشکل را برطرف کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از این تأمین‌ها فعال کردن شرکت‌هایی است که در ذیل شستا وجود دارد باید سود اینها برای سازمان تأمین اجتماعی 33 درصد باشدد ولی اکنون 7 درصد است و گاهی نیز کمتر از این رقم. این شرکت‌ها باید مدیریت‌های فعال داشته باشد و به عنوان بنیه اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی بتواند صندوق‌های بازنشستگی را به طور کامل پشتیبانی کند.

رئیسی با بیان اینکه دولت باید دستش را از جیب بازنشستگان بیرون بکشد، گفت: بازنشستگان خرج‌شان بیشتر شده چون بچه‌ای که داشته‌اند اکنون نوه و نتیجه هم دارند و نباید یخچال‌شان خالی باشد و باید بتواند به هر یک از این نوه‌ها هدیه دهد.

وی با تأکید براینکه باید دست بازنشسته پر شود گفت: ولی با این مبالغی که بازنشستگان کشوری و لشکری می‌دهند کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و ما به بعضی از استان‌ها که می‌رویم اعتراض دارند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: به نظر ما می‌شود با برنامه صندوق بازنشستگی کشور را که یکی از مشکلات کشور است حل کرد.

رئیسی با تأکید براینکه اگر به صندوق بازنشستگی کشور نرسیم وضعیت کنونی بازنشستگی یکی از زمینه‌های بحران‌های اجتماعی خواهد شد، گفت:‌ این موضوع به این معنا است که اینجا درآمد ندارد و از آن طرف باید تأمین اعتبار شود و مشکلات جدی در کشور ایجاد می‌کند.

وی گفت:‌ از جاهایی که ما باید به آنها برسیم هم نظام بانکی و هم سازمان تأمین اجتماعی و هم صندوق بازنشستگی است.

رئیسی در پاسخ به آخرین سؤال مجری مبنی براینکه برای تحکیم خانواده و افزایش ازدواج و کاهش طلاق چه برنامه‌ای دارید، گفت: علت‌های طلاق را در بخش‌های آکادمیک کاملاً‌ بررسی کردند، اعتیاد، نبود شغل و نبود مسکن از علل طلاق است و اگر اینها را برطرف کنیم آمار طلاق کاهش پیدا می‌کند. یک بحث نیز فرهنگ‌سازی است که من نیز این را قبول دارم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه علل افزایش آمار طلاق بررسی شده و دیگر نیاز به بررسی دوباره نیست، اظهار داشت: باید اقدام کرد و آخرین حرف من نیز این است که امروز برنامه‌نویسی و قانون در کشور کم نداریم. همچنین نقدینگی در کشور کم نداریم و مشکل ما در کشور نبود مدیریت است.

رئیسی تأکید کرد: باید حرف و سخن به عنوان تنها راه حل خیلی از مسائل نباشد چون میدان، میدان عمل است. مردم باید احساس کنند در ارتباط رفع بیکاری کار انجام می‌گیرد و باید احساس کنند در رابطه با رونق تولید کار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در دولت کار و کرامت بنای‌ ما براین است کار کنیم و برای مردم عزیز ایجاد اشتغال انجام شود، اظهار داشت: این کارها امکانپذیر است و ماا برنامه‌اش را هم نوشته‌ایم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید براینکه در نظام حاکمیت امام مهدی (عج) مدیران باید دو شاخصه داشته باشند، خاطرنشان کرد: این دو شاخص تقوا و کارآمدی است و این یعنی اکنون برنامه کم نداریم، برنامه ششم و برنامه رئیس جمهور وجود دارد. همچنین صدها جزوه تحقیقاتی در کشور وجود دارد اما مسئله ما کتابت و نوشتن نیست.

رئیسی با بیان اینکه مگر این دولت برنامه کم داشت، گفت: از اول دولت گفتند برنامه وجود دارد ولی چقدر براساس برنامه عمل شد من معتقدم امروز نیاز به کار و تلاش داریم و برنامه نوشتن تنها مشکل کشور را حل نمی‌کند اگرچه وجودد برنامه ضرورت دارد امروز نوبت اقدام و عمل است و بنای ما نیز این است که باا کمک مردم و به ویژه جوانان و فرهیختگان میدان عمل و اقدام را باز کنیم و مردم نیز احساس کنند که این رویکرد با رویکرد گذشته کاملاٌ متفاوت است.

ارسال نظر: