آیت‌الله مکارم شیرازی در درس خارج:

سند ۲۰۳۰ دامی حساب شده برای تحت سلطه ‌قرار دادن کشورهاست/تشکیلات کشور اسلامی با سند سکولار نمی‌سازد

کدخبر: 2098051

آیت‌الله مکارم شیرازی سند ۲۰۳۰ را دامی حساب شده برای ملت‌های جهان خواند که آنها را زیر سلطه خود در آورند تا فرهنگ و مذهب آنها را دگرگون سازند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، رسا نوشت: آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به امضای سند 2030 گفت: روی سند 2030 نوشته شده که دگرگون ساختن جهان دستور کار 2030 برای توسعه پایدار است.

وی با بیان توضیحاتی درباره سند 2030 افزود: هدف از بیان این مطالب جسارت به کسی نیست بلکه بیان توضحیاتی درباره سند 2030 است تا ملت و مسؤولان وظیفه خود را درباره آن بدانند و این که در زمان انتخابات به سراغ آن نرفتیم چون نخواستیم که فضای شیرین انتخابات پرشور و امن و امان تحت تأثیر واقع شود، ضمنا قضاوت ما مربوط به خود سند است و آن چه که در فضای مجازی منتشر شده مورد نظر ما نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: نخست به سراغ تاریخچه سند می رویم، در اولین ماده آن به عنوان مقدمه می خوانیم «ما رؤسای دولت‌ها و کشورها و نمایندگان عالی رتبه که به مناسبت هفتادمین سالروز تأسیس سازمان ملل متحد از 25 تا 27 سپتامبر 2015 در مقر آن در نیویورک گردهم آمدیم در مورد اهداف جدیدی برای توسعه پایدار توافق کردیم» این کلمه به معنای تعهد است یعنی این سند عهدنامه به شمار می رود.

وی ادامه داد: در ماده دو این سند می گوید ما به نیابت از مردمی که به آن ها خدمت می کنیم درباره مجموعه ای از اهداف جامع، فراگیر، مردم محور جهانی و دگرگون کننده، تصمیمی تاریخی اتخاذ کرده‌ایم و سپس اضافه می‌کند که ما متعهد می‌شویم که برای تحقق کامل این دستور تا سال 2030 بدون وقفه تلاش کنیم؛ از این رو معلوم می شود سند 2030 عهد نامه است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که این سند دارای 59 بند است و 17 هدف دارد، ابراز داشت: بسیاری از اهداف زیبا وانسانی است؛ اما مجموع آن تثبیت نظام سلطه است، در هدف 4 و 5 می خوانیم تضمین آموزش با کیفیت برابر و فراگیر و ترویج فرصت‌های یادگیری مادام العمر برای همه و دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران.

وی عنوان کرد: در بند هشتم این سند آمده است ما به جهانی می اندیشیم که در همه جای آن حقوق بشر و کرامت انسانی محترم شمرده شود و در آن همه زنان و دختران به صورت همه جانبه تساوی جنسیتی را درک کنند و همه موانع حقوقی، اجتماعی و اقتصادی موجود بر سر توانمندسازی آنان از سر راه برداشته شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: این سند همان‌گونه که از مقدمه اش پیدا است یک عهدنامه و سند تعهد آور 15 ساله برای برنامه آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، محیط زیست و غیر آن است یعنی عده ای نشسته‌اند و برای مردم دنبا تصمیم گرفته‌اند که فرهنگ سکولار غرب را در همه جا پیاده کنند، آیا ما باید بنشینیم تا دیگران درباره تمام شئون زندگی ما تصمیم بگیرند؟ با این که می توانستیم آن را نپذیریم چرا مورد پذیرش واقع شد؟

وی اضافه کرد: برای تحول آموزشی و سایر امور کشور خودمان برنامه داریم، ما برنامه‌های تحول آموزشی و برنامه‌های اقتصادی داریم چرا آن ها باید برای ما تصمیم بگیرند، آیا این پیروی پذیرش نظام سلطه و قیمومت دیگران نیست؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که وقتی این سند را پذیرفتیم باید گزارش سالانه تمام امور را به آن‌ها بدهیم، گفت: آن ها مثلا 120 سؤال درباره تمام شئون کشور مطرح می‌کنند و می گویند پاسخگو باشید اگر پاسخ دروغ بگوییم واویلا و اگر راست بگوییم از تمام شئون کشور با خبر می شوند که جاسوسی آشکار به شمار می رود.

وی افزود: از متولیان اصلی این سند یونسکو است که بخش فرهنگی سازمان ملل به شمار می رود، همواره دولت های سلطه گر جاسوس هایی در یونسکو و سایر نهادهای جهانی داشته و دارند.

این مرجع تقلید اظهار داشت: آقایان می گویند هنگام پذیرش زیر آن نوشتیم تا جایی سند را قبول داریم که با فرهنگ و مذهب ما سازگار باشد، راست می گویند این را نوشته اند، نامه ای به امضای سه وزیر در این زمینه برای مقام معظم رهبری ارسال کرده‌اند؛ اما به این نکته توجه نداشته‌اند که آن ها اعلام کرده‌اند شرایط را تا جایی می پذیریم که بر خلاف روح سند نباشد.

وی ادامه داد: ما مملکتی مذهبی بوده و دارای شرایط و فقه خاصی هستیم و تشکیلات کشور ما با روح سند سکولار نمی سازد، چگونه انتظار داریم که آن ها حاشیه های ما را بپذیرند بلکه می گویند حاشیه‌ها باید کنار گذاشته شده و به متن عمل شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: الفاظی در این سند به کار برده شده که معنای آن ها را طبق اصطلاح خود تفسیر می کنند، واژه خانواده را اعم از زن و شوهر و هم جنس بازان می دانند، می گویند خشونت بسیاری از کارهای مذهبی را شامل می شود، آن ها حتی سپاه و بسیج ما را مصداق خشونت می دانند، از این رو مفسر الفاظ خود آن ها هستند.

وی عنوان کرد: این سؤال مطرح است که چرا این سند بی سروصدا به آموزش و پروش داده شد و چندین کارگروه برای اجرای آن انتخاب شدند حتی گفه می شود در برخی جاها به اجرا در آمده است، متولی اصلی اینگونه اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی است که اعضای آن از جریان سند با خبر نبودند، چرا مجلس و بالاتر از آن رهبر انقلاب را در جریان نگذاشتند؟

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در این سند درباره کمک به کودکان و پایان دادن فقر در همه اشکال آن و در همه جا تصریح شده است، از جمله در هدف 2 از اهداف 17 گانه درباره پایان دادن به گرسنگی، تأمین امنیت غذایی، تغذیه بهتر، توسعه کشاورزی پایدار می خوانیم، تصویب کنندگان این سند در این دو سال چه گامی برای این موضوع برداشتند.

وی اضافه کرد: تصویب کنندگان این سند که دو سال از آن می گذرد چه گام برای محرومیت زدایی از کودکان گرسنه یمن برداشتند، چگونه نتوانستند گامی برای محاصره اقتصادی یمن و غزه بردارند تا مردم این مناطق بتوانند از تغذیه سالمی برخوردار باشند، چه کمکی به ویرانی های سوریه و عراق کردند؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: اخیرا رهبر شیعیان و عالم بحرینی را محکوم کردند چه سؤالی کردند که گناه این عالم چه بوده است؟ اگر هدف دگرگون ساختن جهان است که تیتر این سند به شمار می رود چه قدمی در این مسیر برداشته شده است؟

وی افزود: آیا این‌ها دلیل بر این نیست که هدف چیز دیگری بوده است، بنابراین باید اعتراف کرد این سند بر خلاف ظاهر پاره ای از بندهای آن که بسیار زیبا است دامی حساب شده برای ملتهای جهان به شمار می رود که آن ها را زیر سلطه خود در آورندو فرهنگ و مذهب آن ها را دگرگون بسازند./1323/ ۲۰۱/ص

ارسال نظر: