رئیس‌جمهور در نشست خبری:

رکود دیگر در ایران معنا ندارد/ ایجاد ۹۵۰ هزار شغل مشروط به سرمایه‌گذاری است/ برخی وزرا می‌گفتند سن ما مناسب کار نیست

کدخبر: 2098092

روحانی گفت: برای ایجاد ۹۵۰ هزار شغل باید تلاش کنیم سرمایه گذاری داخلی و سرمایه گذاری خارجی را جذب کنیم؛ بدون حضور مردم این کار محقق نمی‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »،‌ حسین روحانی عصر امروز در نشست خبری اظهار داشت:

- از ملت بزرگ ایران تشکر می کنم که با حضور ۴۲ میلیون نفری حماسه آفریدند که اگر همه آنهایی که در صف بودند می توانستند رای بدهند، مجموع آرا به ۴۵ میلیون رای می رسید.

- حضور ۴۵ میلیونی مردم ایران پای صندوق آرا یک حضور بی نظیر در تاریخ ایران بود؛ مردم با این حضور و با این انتخاب خواستند بگویند در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است. هیچ گروهی،‌هیچ جناحی، هیچ ایده ای قابل حذف نیست، همه هستند، همه حضور دارند و از همه باید برای ساخت و آبادی ایران پر آوازه بهره بگیریم.

- مردمی که به پول نه گفتند، مردمی که می دانند آب شور، بیشتر تشنه می کند. مردمی که به درآمد ۲.۵ برابری نه گفتند، نه مردم به فریبکاران، مهمترین بخش آن بود، تلاش کردند به مردم بگویند دین مردم در خطر است. تلاش کردند بگویند سند ۲۰۳۰ که ریشه اش به ۱۹۹۰ می رسد، علیه دین مردم است، سندی است که نه ما،‌ هیچ کشوری امضا نکرده است. توصیه است. سندی که دولت یازدهم نوشته است آن بخشی که با دین ما، اخلاق ما فرهنگ ما سازگار نیست، اجرا نمی شود. مردم ما متدین هستند، اما این دروغ ها کارگر نیفتاد.

- مردم ما گفتند هرکس به جای خود، هرکس به جای خود. مردم ما به نیروهای مسلح عشق می ورزند، مردم ما به رسانه ها هم علاقمند هستند. اما نمی پذیرند یک نهاد ملی و گاهی فراملی تبدیل شود به فروملی، تبدیل شود به یک جناح. گفتند اجازه نمی دهیم یک گروه اندک از یک نهادی که متعلق به کل مردم است، ولایت فقیه که متعلق به همه ایران است، مردم پایین آوردن مقام رهبری را، نه گفتند. پایین آوردن سپاه، بسیج و تمام نیروهای مسلح را نه گفتند. خواستند اعلام کنند یک ملت هستیم و صدای ما باید شنیده شود.

- مردم ما می دانند اقتصاد ما بدون وحدت و اتحاد پیش نخواهد رفت. می دانند اقتصاد ما بدون رقابت اقتصادی که بر مبنای کیفیت محصول باشد نه بر مبنای قدرت سیاسی، پیشرفت می کند و می دانند که اشتغال در سایه سرمایه گذاری امکان پذیر است. سرمایه گذاری در سایه امنیت و آرامش امکان پذیر است.

- مردم ما گفتند سلیقه ها به جای خودش محترم است، اما تحمیل سلیقه، معنا و مفهومی ندارد. مردم می خواهند طبق دینشان و انقلابشان باشند. مردم بهتر از ما معنی انقلاب را می فهمند.

- مردم خواستند بگویند، ای همه مسئولین، مردم را باور کنید، مردم قدرت ملی هستند، مردم یعنی حمیت، مردم یعنی دموکراسی، زنانمان را باور کنیم، اقواممان را باور کنیم، مرزنشینانمان را باور کنیم. رای مرزنشینان را ببینید، رای حاشیه نشین ها را ببینید. آنهایی که در سختی هستند. مردم خواستند بگویند پیشاپیش ۴۰سالگی انقلاب را جشن گرفتیم، خود را برای قرن آینده آماده کردیم. خواستند بگویند در کنار شما هستیم، ملت ایران ثبات را به منطقه بر می گرداند.

- مردم پیشاپیش چهل سالگی نظام را جشن گرفته و به ملت های منطقه گفتند ما و دولت دوازدهم در کنار شما است و تروریسم را به حول و قوه الهی ریشه کن کرده و در چهار سال آینده ثبات را به منطقه بر می گردانیم. با احترام متقابل و منافع مشترک حاضریم با همه کشورها تعامل کنیم. پیام انتخابات ما همبستگی ملی و گفت و گوی بین المللی بود.

پاسخ به سوالات خبرنگاران: سوال اول (ایسنا): ۴سال قبل خودتان را حقوقدان نامیدید و شاید بتوانیم حل مساله هسته ای را تعبیری برای آن بدانیم. از مبارزه های انتخاباتی خودتان را وکیل ملت دانستید. منظور شما از این تعبیر چه بود و آیا می توانیم آن به معنای تلاش برای احقاق حقوق مردم در قانون اساسی بدانیم؟

روحانی: یکی از اهداف ما در گذشته و امروز احقاق حقوق مردم در همه زمینه ها بوده و این را باید در سایه انسجام و اجماع ملی بدست آوریم. اگر در زمینه هسته ای توانستیم موفق شویم همه مردم پشت رهبری جمع شدند و یک اجماع درست شد و دولت توانست از تحریم هسته ای عبور کند. برای اینکه سایر حقوق ملت را پاس بداریم راهش همان انسجام ملی و اجماع همه قوای کشور پشت سر رهبری است.

سوال دوم (المنار لبنان): در دیدار اخیری که بین سران کشورهای عربی و ترامپ بود، ایارن به عنوان تهدید برای جهان شناخته شد. به تعبیر آنها ایران باید دست بردارد از حمایت خودش از حزب الله. به نظر شما این سخنان زمینه ساز حملات و بحران جدید در منطقه است؟

روحانی: اجتماع اخیر در عربستان یک اجتماع نمایشی بود و هیچ ارزش سیاسی و عملی نداشت و نخواهد داشت. از اینگونه نمایش ها قبلا هم عربستان درست کرده بود. برای مبارزه با تروریسم با برگزاری جلسه و پول ملتی را به ابرقدرت دادن، مساله حل نمی شود. آن کسی که توانسته در برابر تروریسم بایستد ملت عراق و سوریه و ملت ایران از طریق دیپلماتها و مستشاران نظامی اش به این دو ملت و سایر ملل کمک کرده و خواهد کرد.

چه کسی باعث شده که امروز داعش در شهرهای بزرگ عراق و سوریه مستقر نباشد؟ جز ملت عراق و سوریه؟ البته ایران در کنار اینها بوده و خواهد بود. چه کسی می تواند در این منطقه ادعا کند که بدون ایران ثبات منطقه حفظ خواهد شد و امنیت کامل مستقر خواهد شد؟ چه کسانی با تروریستها جنگیدند؟ سوریه و عراق و ایران و روسیه. بقیه چه کردند؟ چه کسانی از تروریستها حمایت کردند و به آنها پول دادند؟ ما باید صادقانه با تروریسم مبارزه کنیم.

سوال سوم (تسنیم): در وعده های انتخاباتی اخیر، وعده های متنوعی برای بهتر شدن اوضاع کشور دادید، از جمله طرح کارورزی. وام مسکن زوجین را به ۲۰۰میلیون تومان افزایش می دهید، وعده دادید ۲۰۰ هزار مسکن روستایی ایجاد می کنید. وعده دادید فقر مطلق را از بین می برید، وعده دادید ماهانه به ۸ تا ۱۰ میلیون نفر سبد غذایی می دهید. وعده دادید ریشه فساد را خشک خواهید کرد. وعده دادید تا ۹۵۰هزار شغل ایجاد می کنید. چه موقع گزارش میدهید که این وعده ها بعمل کرده اید؟

روحانی: من وعده هایی در انتخابات دادم و همه تلاشم این است که به وعده هایم عمل کنم همچنان که تلاش کردم به وعده هایم در دولت یازدهم عمل کنم. البته دچار کاهش نفت شدیم و مشکلاتی داشتیم اما مردم کمک کردند و قدمهایی برداشتیم. ما در صادرات غیرنفتی حتما برنامه ریزی و تلاش خواهیم کرد. برنامه ما این است که سالانه ۲۵ درصد بتوانیم صادرات غیرنفتی را افزایش داده و به دوبرابر برسانیم . چنین هدفگذاری ای داریم و با توجه به شرایط، شدنی است.

البته شما اعداد را اشتباه بیان کردید و سالانه ۹۵۰ هزار شغل در برنامه ششم بیان شده که البته تحت شرایط خاصی مطرح شده است. گفته شده که سالانه چه مقدار باید سرمایه گذاری شود تا این شغلها بدست آید. گفته شد۰ ۷۷۰ هزار میلیاردتومان باید سالانه سرمایه گذاری شود تا این مساله محقق شود. ما باید تلاش کنیم سرمایه گذاری داخلی و سرمایه گذاری خارجی را جذب کنیم. بدون حضور مردم این کار محقق نمی شود.

تلاش ما این است که مستمری نیازمندان را سه برابر کنیم که در سالهای آینده افزایش هم خواهیم داد. ما رکود را از بین خواهیم برد. هر چه گفتیم برمنبای برنامه ششم بوده و به وعده هایی که داده ام خودم را متعهد کرده ام و از همه مردم و حتی رقبا کمک می خواهم. از تمام احزاب و جناح ها کمک می خواهم. ما برای کشور و ملت می خواهیم کار کنیم. همانطور که مقام معظم رهبری گفتند اگر کسی نظام را قبول ندارد به خاطر کشورش پای صندوق بیاید. حتی اگر کسی این دولت را قبول ندارد، پای کار بیاید و کمک کند.

سوال چهارم (آسوشیتدپرس): موضوعاتی که از سوی کابینه ترامپ علیه ایران گفته شده؛ همچنین در عربستان دراین باره اظهار نظرهایی شده است. واکنش شما و پیام شما نسبت به این گفته ها چیست؟ و در دور دوم ریاست جمهوری شما امکان گفتگوی بین شما و آمریکا وجود دارد؟

روحانی: آمریکایی ها متاسفانه نسبت به منطقه ما همیشه اشتباه کرده اند. چه وقتی که به افغانستان و عراق حمله کردند اشتباه کردند. چه آن وقت که ما را تحریم کردند و چه آن وقت که به سوریه حمله کردند و ... همیشه اشتباه کرده اند.

ما منتظریم دولت جدید آمریکا به استقرار فکری درستی برسد تا بتوانیم قضاوتی درباره این دولت داشته باشیم.

آنهایی که به آمریکایی ها مشورت می دهند متاسفانه حاکمانی هستند که یا آمریکایی ها را منحرف می کنند یا افرادی را با پول در امریکا می خرند.

سوال پنجم (آریا): برای خروج از رکود و موضوعات مطروحه چه برنامه های جدی و اظطراری دارید و آیا تغییراتی در کابینه شما رخ خواهد داد؟

روحانی: من در یکی از مصاحبه های تلویزیونی گفتم که به کار بردن واژه رکود دقیق نیست چرا که ما وقتی دو فصل پشت سر هم رشد اقتصادی مثبت داریم دیگر رکود معنی ندارد. ما در سال گذشته در همه فصلها دارای رشد اقتصادی بودیم.

ما برای اولین بار به همان رشدی رسیدیم که سند چشم انداز می گوید. همه بخشها از رکود خارج شده جز مسکن که آن هم باید خارج شود. برای رکود، من هم در کتاب برنامه دولت دوازدهم ذکر کردم که ما یک برنامه برای توسعه داریم. می خواهیم اقتصاد کشور را بزرگتر کنیم که به صادرات غیرنفتی و جذب سرمایه گذاری خارجی و... نیاز داریم . همانطور که دولت توانست در سال ۹۳ رکود را بشکند و توانست رشد اقتصادی را ادامه بدهد حتما با برنامه هایش موفق خواهد بود که به سمت رونق حرکت کند. اضافه درآمدهایی که از برجام بدست خواهیم آورد بخشی را برای بخش حمایتی و بخشی را برای توسعه اختصاص خواهیم داد.

بخش دانش بینان ما به صورت مستقل کار خوبی انجام داده که آن را تقویت خواهیم کرد. در زمینه حمایتی تا پایان دولت دوازدهم فقر مطلق را ریشه کن خواهیم کرد. نخواهیم گذاشت حقوق بگیران حقوقشان کمتر از تورم سالانه نباشد.

سوال ششم (برنا): طیف بزرگی از طرفداران شما را جوانان و دختران تشکیل می دهند. آنها تحصیل کرده هستند و بیشترین مشکلات را دارند. آنها فریب وعده ها را نخوردند. مشخصا بفرمایید چه برنامه ای برای آنها دارید.

روحانی: اشتغال مساله بسیار مهمی است. در این انتخابات شور انتخابات را عمدتا جوانان ما از دختر و پسر آفریدند. آن پیرمرد و بانوی قدخمیده آنکه با ویلچر آمده آنها که ساعتها در صف ماندند. واقعا هرچه به این مردم خدمت کنیم کم است. امیدوارم بتوانیم پیرو راه این مردم و جوانان باشیم. اشتغال جوانان یکی از مهمترین مسائل خصوصا تحصیلکرده ها است. در صد روز اول یا شایدم قبل از صدروزه اول. در زمینه کارورزی حتما اقدامات را انجام خواهیم داد.

همه طرح ها را قبل از صد روزه یا در همان دوره آغاز خواهیم کرد. امیدوارم بتوانیم یک حرکت خوبی در زمینه اشتغال جوانان بوجود آوریم. به هر استانی که در این اواخر سفر کردیم در همانجا استانداران ما اشتغال را اعلام کردند. مهم است که در همه استان ها و همه بخش های تولیدی اشتغال را بیفزایم و به آن هدف برنامه که 950 هزار شغل است دست یابیم.

جوانان مشکل مسکن، آزادی های اجتماعی، ازدواج و ..هم دارند و برای حل آن تلاش می کنیم.

سوال هفتم (الان امارات): نشست سران عرب و به طور مشخص عربستان سعودی ایران را متهم کردند که مرکز تروریسم است همواره تاکید شما بر اعتدال بوده چه اقداماتی برای پاک کردن این چهره ترسیم شده از ایران دارید؟

روحانی: شما می دانید از ابتدای دولت یازدهم در همان قدم اول به دنیا اعلام کردیم ما جهان عاری از خشونت و افراطیگری می خواهیم که مورد پذیر ش جهانیان قرار گرفت. گفتیم که خشونت و افراط خطر بزرگی برای ما و جهان است. آنهایی که امروز در عربستان جمع شده اند هم به این نتیجه رسیده اند که راهی جز اعتدال وجود ندارد. دوران دخالت در امور دیگران و جنگ علیه کشورهای دیگر و پول دادن به گروه های تررویستی پایان یافته است.

نشان داده شد که در سالهای گذشته چگونه تررویسم در مسیر اضمحلال قرار گرفته. ایران سردمدار مبارزه با تروریسم است. ما از اول هم گفته بودیم که دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم . آژانس انرژی اتمی هم این را تایید کرد. ما گفتیم در برابر تروریسم ایستادگی می کنیم و می جنگیم و همه دیدند که ما چگونه با تروریسم مبارزه کردیم. ما این راه را در دولت دوازدهم با کمک کشورهای منطقه ادامه خواهیم داد.

سوال هشتم (سی‌بی‌اس آمریکا): با توجه به اینکه ترامپ اعلام کرد فروش چند ۱۰ میلیارد دلاری تسلیحات به عربستان دارد،‌می خواهید بنیه دفاعی ایران را تقویت کنید یا تسلیحات جدید بخرید؟

روحانی: عربستان قبلا هم از این ۱۰۰ میلیارد دلارها خرید کرده بود؛ در جنگ تحمیلی ۹۷ و خرده ای میلیارد دلار خرید و پول مردم عربستان را به جیب آمریکایی ها ریخت. اما نمی توانند از آنها استفاده کنند و از مستشاران آمریکایی باید به آنها کمک کنند!

سوال نهم (واحد مرکزی خبر): دو روز پیش وزیر امور خارجه امریکا شما را خطاب قرارداد و گفت و انتظار این است که برنامه موشکی ایران جمع اوری شود و ایران به حمایت از گروه های تروریستی به گفته آنها، دست بردارد. در این باره چه پاسخی دارید؟

روحانی: اینها رویا و خیالپردازی است. مردم ایران برای دفاع و تسلیحات خودشان نه از کسی سوال خواهند پرسید و نه از کسی اجازه خواهند گرفت. ملت ما تصمیم خودش را گرفته که همیشه قوی باشد. سلاح ما صلح است. اگر موشکهای ما ساخته نشود عده ای دچار اشتباه محاسباتی می شود همانطور که در گذشته دچار اشتباه شدند.

موشکهای ما برای دفاع و صلح است. هر زمانی که ما از نظر فنی نیاز به تست موشک داشته باشیم تست خواهیم کرد. منتظر نظر آنها نخواهیم بود. ما در چارچوب برجام قدرت سلاحی خود را تقویت خواهیم کرد. من آن آقا(وزیر خارجه آمریکا) را ارجاع میدهم به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ که آن را یکبار دیگر بخوانند.

سوال دهم (هفت صبح): سال ۹۲ وعده دادید که تعامل سازنده با جهان اعمال می کنید و تحریم های هسته ای را بر می دارید. اکنون گفتید تحریم های غیرهسته ای بر می دارید. چه برنامه عملی برای آن دارید؟

روحانی: در دولت یازدهم به مردم وعده داده بودم همه تلاشم را بکار خواهم گرفت تا دیوار تحریم فرو ریخته شود، این کار بحمدالله انجام گرفت. البته بعضی دولت‌هایی که طرف تعهد ما هستند، خوب عمل کردند و بعضی‌ها خیلی حداقلی عمل کردند ولی با اینحال در چارچوب توافق جلو می‌رویم و به پیش خواهیم رفت. نسبت به بقیه تحریم‌ها هم گفتم اگر خواست ملت ایران، چنین باشد و اگر همه به یک اجماع ملی برسیم، همه ارکان قدرت و اگر مقام معظم رهبری، هدایت این امر را بر عهده بگیرد، همه پشت سر مقام معظم رهبری خواهیم بود و این کار را انجام می‌دهیم این کار سخت است، اما شدنی است.

اگر اراده همه بر این موضوع باشد و حرکت بکنیم قدم به قدم می‌توانیم. چرا این حرف را می‌زنم چون تحریم غلط و ظالمانه است و برخلاف اصول زندگی جوامع بشری و به ضرر همه است و به نفع کسی نیست بنابراین وقتی تحریم را نادرست می‌دانیم در برابر عمل نادرست آماده‌ایم ،ایستادگی کنیم و آن عمل نادرست را از بین ببریم. دولت دوازدهم این آمادگی را دارد، امیدوارم شرایط لازم برای چنین حرکتی آماده شود.

سوال یازدهم (افه اسپانیا): در دوره اول اذعان کردید خیلی ها اجازه ندادند به همه وعده ها عمل کنید، در دور دوم وعده دادید مردم به آزادی های بیشتری برسند. این درحالی است که مخالفان شما هستند. دراین باره توضیح بدهید.

روحانی: مخالفان که باید باشند ما نیازشان داریم! در جامعه ما افکار، واحد نیست. انتخابات برای چیست؟ در زمینه مسایل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نظرات ما در کشور یکی نیست. ما ۸۰ میلیون جمعیت هستیم و با آزادی هایی که داریم نظرات متفاوتی داریم. یکسری مسایل جزو فرهنگ و دین و قانون اساسی ماست که همه قبول داریم. اما انتخابات برای این است که مردم بگویند برای چهار سال آینده چه راه و روشی را انتخاب کرده اند.

بحث این است که اکثریت قاطع مردم ایران یک راهی را انتخاب کرده اند که همه پذیرفته ایم. اجرا بر این مبناست. بر مبنای رای اکثریت جامعه اداره می شود. البته به منافع اقلیت هم توجه می شود. منافع ملی باید مورد توجه باشد اما اداره کشور بر مبنای نظر اکثریت است که به دولت رای داده اند.

سوال دوازدهم (شبکه خبر): در فرآیند انتخابات و پس از ان ابراز امیدواری کردید دولت دوازدهم کارامدتر از دولت یازدهم باشد. برای تحقق این مهم، چه تغییراتی در کابینه خواهید داشت؟

روحانی: ما نیاز به نیروی جوانتری برای اداره کشور داریم. ما در دولت یازدهم در یک شرایطی بودیم شاید کلمه بحران تعبیر درستی نباشد ولی شرایط سختی بود، تحریم بود، رشد منفی اقتصادی بود، خزانه ها و انبارها خالی بود. لازم بود از همه تجربه کشور استفاده کنیم. به ملت ایران بگویم برخی از این وزرایی که با من کار کردند دو سه بار از آنها خواهش کردم که قبول کردند. می گفتند سن ما تقاضا نمی کند ولی بخاطر تجربه ارزشمندی که می دانستم به کار کشور در این شاریط به درد ما می خورد خواهش کردم. الان شرایط ما تغییر کرده است. معتقدم نه در دولت بلکه سن مدیریت کشور باید جوانتر شود. به سازمان مدیریت برنامه ریزی گفتم سن مدیریت را 5 سال کاهش دهد. روز گذشته هم در هیات دولت به همه وزرا دو توصیه کردم.. به کار گرفتن جوانان و دومی به کار گیری بانوان.

سوال سیزدهم (ایرنا): برخی اظهار نظر می کنند که سطح مطالبات از دولت دوازدهم را افزایش دهند و وعده ها اجرایی شود. ارزیابی شما چیست؟

روحانی: اولا وعده هایی که من داده ام تلاش خواهم کرد به آنها عمل کنم و به برنامه ای که اعلام کرده ام پای بند باشم. این معنی اش این نیست که از برنامه ها یا نظرات کاندیداهای دیگر استفاده نکنیم. از نظرات آنها استفاده خواهیم کرد.

خواهش می کنم همه مردم و احزاب کمک کنند به کشور خودشان. به این فکر نکنیم که چه کسی انتخاب شده است. به منتخب ملت ایران کمک کنیم تا کشورمان را سرزنده تر و آبادتر و بانشاط تر کنیم. از همه تفکرات و احزاب می خواهم که بگذارند مردم، بانشاط باشند.

همین جوری که در همین هفته آخر با مردم رفتار کردید در طول چهار سال همین‌گونه رفتار کنید. ما در این هفته چرا با مردم رفتار خوبی داشتیم؟ برای اینکه همه بیایند پای صندوق رای. همین مردم باید آینده را بسازند. همینجور به مردم احترام بگذاریم و با آنها رفتار کنیم. مردم ما دلسوز هستند. باورشان کنیم.

سوال چهاردهم (ان تی ان 24 کلمبیا): دولت شما برخلاف دولت قبلی تلاش کرده روابط اقتصادی اش را با به کشورهای آمریکای لاتین گسترش بدهد. همچنین مواضع شما نسبت به اعتراض های رو به گسترش در این کشور چیست؟

روحانی: ما می خواهیم با همه کشورهای مختلف بر اساس منافع متقابل کار کنیم. تصمیم گیر ملت ایران هستند، همه حرف ما در دنیا و منطقه همین است ما به همه می گوییم در خصوص ملت های منطقه تصمیم نگیرید و بزارید خودشان تصمیم بگیرند، در خصوص ونزوئلا نیز موضع ایران همین است، هر چه مردم ونزوئلا می خواهند ما به آن احترام می گذاریم.

سوال پانزدهم (سیاست روز): با توجه به اینکه شما حقوقدان هستید، و حکم برهم زدن امینت کشور را می دانید، چرا یکبار برای همیشه درباره حصر صحبت نمی کنید؟

روحانی: در پاسخ به سوال پانزدهم: کشور دارای چارچوب و مقرراتی است و همه باید در پی اجرای مقررات در کشور باشیم. قوه قضاییه مسولیتهایی دارد. قوای دیگر هم مسوولیتهایی دارند.

ما در چارچوب قانون اساسی حرکت می کنیم. من نسبت به حقوق تک تک شهروندان ایرانی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور مسوولم. من اگر ببینم حقوق شهروندی در داخل و حتی خارج مورد تعرض قرار گرفته برای احقاق حق او تلاش خواهم کرد. از طریق جلسات سران قوا و .. دنبال کرده و دنبال خواهم کرد.

ما در دولت دوازدهم به دنبال اجرای منشور حقوق شهروندی خواهیم بود. این منشور را باید به خوبی اجرا و پیاده کنیم. حق همه مردم برای ما حائز اهمیت است.

سوال شانزدهم (پانا): با توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری برای سند۲۰۳۰، چه برنامه هایی برای رفع این دغدغه ها دارید؟ با توجه به هجمه هایی که در دوران انتخابات شد، چه برنامه ای برای تقویت آموزش و پرورش دارید؟

روحانی: راجع به سند 2030 وزرای علوم و خارجه و آموزش پرورش نامه ای به رهبری نوششتند و گفتند که ما تحفظ خودمان را از ابتدا حفظ کرده و گفته ایم هرچه که بر خلاف ارزشهای ملی باشد به آن توجه نمی کنیم. علی الظاهر گزارش هایی به ایشان داده بودند که نگرانشان کرده بود. اما من در سخنرانی‎هایم به ایشان اطمینان دادم و الان هم به مردم این اطمینان را می‎دهم که اصلا نگران خدشه دار شدن ارزشها نباشند.

فرهنگ و آموزش و پروش برای ما بسیار مهم است. حرف یک و دو نفر نیست و 11 میلیون جمعیت ما در حال آموزش هستند. بسیار متاسفم که کسانی در این انتخابات ازاین سند سوء استفاده کردند. من از تخریب و تهمت به خودم می‎گذرم، خدا هم از گناهان ما می گذرد، اما از اهانت به معلمان در قالب اعتراض به سند 2030 نمی گذرم. متاسفانه برخی به طلاب و مردم ما دروغ گفتند.

من خودم طلبه بودم و در حوزه زندگی کرده ام و می دانم در حوزه زندگی کردن یعنی چی. برخی طلاب را تحریک کردند و به عنوان منادی اسلام به آنها بلندگو دادند تا به روستاها بروند و بگویند وادینا وا اسلاما! در حرم حضرت علی هم وقتی برق کشیدند یک نفر سخنرانی کرد و گفت وا اسلاما که به اینجا سیم کشیدند! الان هم برخی به جای سیم 2030 را بهانه کردند که کار زشتی کردند. خدا انشالله از گناهشان بگذرد و مردم هم بگذرند و معلمان ببخشندشان، اما من نمی گذرم.

سوال هفدهم (جهان صنعت): برخی مدیران از سایه سنگین نهادهای فراقانونی گله دارند... چه مشکلی وجود دارد که دولت از برخورد با این نهادهای فراقانونی مختل کننده اقتصاد یا لااقل معرفی آنها ابا دارد؟

روحانی: ما دو کار اساسی باید انجام دهیم که تاکنون راه ما کامل نبوده است. یکی اینکه اقتصاد را باید به مردم بدهیم، من معتقدم فرهنگ و خدمات اجتماعی را هم باید به مردم بدهیم و دولت وظیفه خودش را طبق قانون انجام دهد.

مردم بهتر از دولت و بخشهای خصولتی انجام وظیفه می کنند. در دولت دوازدهم این تلاش باید مضاعف شود. دوم مساله شفافیت است. همه چیز باید شفاف شود. من اگر مالیات می دهم باید مشخص شود اگر هم نمیدهم باید معلوم شود که چرا نمی دهم.

در دنیا شرکتهای خصولتی ندرایم. شرکتهای عمومی غیردولتی یعنی چه؟ اینها باید شفاف عمل کنند و بگویند حقوق مدیران آنها چقدر است. البته آن بساطی که در مورد حقوق ها درست کردند برای انتخابات بود که البته ما همه را رفع کردیم. همه حقوق های نجومی ۲۳ میلیارد تومان بود که همه را برگرداندیم.

اما باید بگوییم این نهادهای عمومی غیردولتی یا خصولتی ها حقوشان چقدر بود و چه کردند. من خیلی حرفها را به خاطر آرامش جامعه نزدم و نمیزنم. اما همه ما باید همه چیز را به خاطر مردم و کشورمان شفاف کنیم. من لوایح مربوط را در این زمینه به مجلس خواهم داد.

سوال هجدهم (خبرآنلاین): مبارزه با تروریسم را تا کجا می خواهید ادامه بدهید؟

روحانی: تا اخر به مبارزه با تروریسم ادامه می دهیم. تروریسم معضل بسیار بزرگی است. اولین دولتی که در این منطقه گرفتار تروریست ها بود ما بودیم. بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر را تروریست ها کشتند، هیچ کسی مثل ما قربانی تروریسم نیست و هیچ کسی مثل ما تجربه مبارزه با تروریسم را ندارد. چراکه قدرت نفوذ در ایران را ندارند. دستگاه های اطلاعاتی ما تجربه بزرگی دارند و البته مردم ما در صحنه حضور دارند. وقتی مردم بیدار باشند تروریسم جایی برای ورود ندارند. باید هوشیاری را حفظ کنیم. تروریسم برای همه ما خطرناک است.

سوال نوزدهم (فونیکس چین): شما گفتید می خواهید با جهان دوست باشید اما ظاهرا آقای ترامپ این را قبول ندارد.. چه می کنید؟ در مورد کالاهای چینی چه برنامه ای دارید؟

روحانی: روابط بسیار خوبی با چین داشتیم و داریم. مردم ما نه با چین مخالفند و نه با کالای چینی. کالای کم کیفیت مردم را آزار می‌دهد. یکسری کالاهایی وارد کشور ما شده و یا می‌شود که دارای کیفیت خوب نیست. مردم ما می‌خواهند کالا با کیفیت باشد. به نظر من با توانمند شدن تولید ملی ما از این مسأله نجات پیدا می‌کنیم و روابط ما از سطح تبادل کالاهای مصرفی به سطح روابط استراتژیک سوق می یابد.

سوال بیستم (روزنامه خراسان): در برنامه مکتوب شما یکی از وعده ها ارتقای 5 برابری معیشتی تا سال 1399 بود. برخی گفتند این وعده انتخاباتی است چه راهکارهای عملی برای تحقق این وعده دارید؟

روحانی: این بحث مربوط به الان نیست. ما پارسال در دولت که مقداری درامد نفتی در سایه برجام بالا رفت این بحث را شروع کردیم که دریافتی افراد دهکهای پایین را افزایش دهیم تا بتوانند وضع بهتری داشته باشند.

این طرح مال پارسال است که به مجلس رفت. الان دریافتی ۸ تا ۱۰ میلیون نفر نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر شده است. قول ما این است که تا پایان این دولت ۵ برابر خواهد شد. این بحث انتخاباتی نیست. در کتاب دولت دوازدهم هم آمده است. هدف ما این است که تا پایان دولت فقر مطلق را ریشه کن کنیم.

سوال بیست و یکم (خبرگزاری جمهوری آذربایجان): در 4 سال پیش رو چه برنامه هایی برای روابط با جمهوری آذربایجان به خصوص در حمل و نقل و راه ها دارید؟

روحانی: آذربایجان همسایه خوب ایران است و ما روابط خوبی از آغاز استقلال این کشور داشتیم. بویژه در دولت یازدهم، همفکری و هماهنگی خوبی با رئیس جمهوری این کشور داشتیم که این مسیر ادامه خواهد داشت. ما طرح های مشترک با هم داریم یکی از آنان خطوط راه آهن است تا از این طریق بندرعباس ایران به مسکو روسیه وصل شود.

سوال بیست و دوم(روزنامه آرمان): بداخلاقی هایی در روزهای آخر مبارزه انتخاباتی صورت گرفت که قابل پیگرد قضایی است. شما این موضوعات را پیگیری می کنید؟

روحانی: این گونه ادعاها معمولا در مناظرات انتخاباتی مطرح می شود که شد. نسبت به بنده مواردی بود که همانجا اعلام کردم تهمت و ناصحیح است. قضاوت به مردم واگذار شد که مردم هم قضاوت کردند. بهترین قاضی بعد از خدا، وجدان عمومی مردم است. سومین قضاوت مربوط به قوه قضاییه می شود. مردم پای صندوق جواب لازم را دادند. من قصدی ندارم آن تهمتها را پیگیری کنم.

سوال بیست و سوم (روزنامه صبا): درباره سینما و موسیقی؛ با توجه به حمایت جانانه اهالی سینما آیا قصد دارید با احترام کامل به اقای صالحی امیری قصد دارید وزیری از بدنه فرهنگ و هنر داشته باشید؟ درباره موسیقی و کنسرت چه خواهید کرد؟

روحانی: یکی از خوبی های انتخابات 96 این بود که همه با موسیقی صلح کردند . البته ما موسیقی های سطح پایین را نمی پذیریم اما بعضی ها گفتند آنها خوب است حالا به هر حال ....

مردم ما فرهنگ دوست و هنر دوست هستند، ما حمایت بیشتری از اصحاب فرهنگ خواهد کرد در دولت یازدهم نیز شرایط خیلی بهتر شد. موسیقی و سینما شرایط بهتری پیدا کرد و فضا بازتر شد و حتما در دولت دوازدهم این راه را ادامه می دهیم چون خواست مردم و اصحاب هنر است. من از همه ملت ایران و اصحاب هنر که از ما حمایت کردند تشکر می کنم.

سوال بیست و چهارم (خبرگزاری موج): در حوزه زنان؛ برنامه های شما در دولت دوازدهم برای بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی آنها چه خواهد بود؟

روحانی: در دولت یازدهم تلاش کردم برای اشتغال جوانان و اشتغال خانم ها تلاش خوبی داشته باشیم.

خانم ها توانسته اند در 40 سال گذشته بسیاری از کرسی ها را تصاحب کنند. در همین انتخابات، حضور خانم ها عین حضور آقایان است و برخی جاها خانم ها پرنشاط تر بودند

قبل از دولت یازدهم، خیلی خانم ها مشاغل ازدست دادند، 860 هزار شغل زنان پیش از دولت یازدهم از دست دادند. اما در دولت یازدهم 750 هزار شغل بدست آوردند، نشان می دهد این آمار که ما به وظیفه شرعی و قانونی که داریم در خصوص حقوق زنان عمل می کنیم. اولین سفیر زن در دولت یازدهم داشتیم، این راه را ادامه می دهیم تا بتوانیم از توان و استعداد زنان ایرانی بهتر و بیشتر استفاده کنیم.

این تفکر که مردم بهتر از زن است و کار را بهتر می تواند انجام دهد، درست نیست. البته یک مشاغلی است مردان بهترند و مشاغل دیگر زنان از مردان بهتر هستند اما مقام زن و مرد از یکدیگر بالاتر و پایین تر نیست ، حبس زن در خانه با قانون و منافع ملی سازگار نیست.

سوال بیست و پنجم (خبرگزاری سانا): با توجه به سابقه حمایت ایران از منطقه و به ویژه سوریه رویکرد دولت شما برای حمایت از سوریه و هماهنگی و همکاری با کشورهای دیگر در مبارزه با تروریسم در سوریه چیست؟

روحانی: ما از ابتدای دولت یازدهم اعلام کردیم که راه حل سوریه نظامی نیست و سیاسی است. خوشحالیم امروز ایران ، روسیه و ترکیه در این زمینه تلاش می کنند و کار می کنند.

امیدوارم این تلاش به ثمر بنشیند و بتوانیم با ادامه آتش بس در سوریه و مبارزه با گروه هایی مثل داعش بتوانیم فضایی را برای مردم سوریه ایجاد کنیم که برای آینده خود تصمیم گیر باشند. ایران تمام توان خود را برای آرامش و ثبات در سوریه به کار خواهد گرفت.

سوال بیست و ششم (روزنامه جمهوری اسلامی): احتمال رفع تحریم های فراهسته ای در حالی است که همچنان بخشی از تحریم های بانکی و مفاد برجام برجا هست. آیا برنامه ای در مقابل آمریکایی ها در این باره دارید؟

روحانی: ایران هیچگاه ناقض برجام نخواهد بود. اما حتما به تخلف احتمالی طرف های مقابل پاسخ خواهیم داد. خوشبختانه در همین هفته گذشته تعلیق تحریم ها روباره تمدید کردند. برای رفع مشکلات در حال تلاش هستیم در خصوص تحریم های بانکی برخی مسائل حل شده است و برخی دیگر هنوز آنچه مورد نظر ما است برطرف نشده است اما این راه را ادامه خواهیم داد. درباره بقیه تحریم ها هم اگر نظر مردم و رهبری باشد، مذاکره می کنیم.

سوال بیست و هفتم (روزنامه الوفاق): شاهد رقابت کشورهای دیگر برای ارسال پیام تبریک پیروزی شما بودیم. برنامه شما برای توسعه روابط با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه ما در خلیج فارس چیست؟

روحانی: خواست ما توسعه روابط است. دلمان می خواهد بحرین هم به افکار عمومی کشورش احترام بگذارد و امنیت به آنجا هم برگردد. روابط عمان و کویت با ما خوب است و از بقیه کشورها هم می خواهیم همین راه را در پیش بگیرند. امسال عربستان هم قدم خوبی برای حل مساله حج برداشت که می تواند مشکلات را به تدریج حل کند. امیدواریم با دنیای اسلام روابط نزدیکری داشته باشیم چون این روابط به نفع آنان و کل کشورهای منطقه خواهد بود. منطقه بدون ایران به ثبات و امنیت کامل نمی رسد.

ارسال نظر: