در ملاقات شمخانی و پاتروشف مطرح شد:

اراده جدی ایران و روسیه برای اجرای توافقات جامع امنیتی

کدخبر: 2098202

شمخانی و همتای روس بر ضرورت تداوم رایزنی‌های مشترک و تبادل اطلاعات در سطح دستگاههای امنیتی، سیاسی و نظامی برای افزایش تاثیرگذاری برنامه‌های مقابله با تروریسم در سوریه و عراق و سایر مناطق درگیر بحران‌های امنیتی در منطقه تاکید کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که به روسیه سفر کرده است بعداز ظهر امروز(سه شنبه) در اولین برنامه کاری خود با نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات که پیش از برگزاری نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو ائتلاف ضد تروریسم و در شهر زاویدووا در شمال پایتخت روسیه برگزار شد، طرفین ضمن بررسی روند همکاریهای جاری دو کشور در حوزه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی ،ضرورت تداوم رایزنیهای مشترک و تبادل اطلاعات در سطح دستگاههای امنیتی،سیاسی و نظامی به منظور افزایش تاثیرگذاری برنامه های مقابله با تروریسم در سوریه و عراق و سایر مناطق درگیر بحرانهای امنیتی در منطقه را مورد تاکید قرار دادند.

شمخانی در این ملاقات با تبیین شرایط جدید نظامی و امنیتی در بحران سوریه و تاثیرات مخرب مداخله نظامی غیرقانونی برخی کشورها که به پیچیده تر شدن شرایط موجود و تقویت جبهه شکست خورده تروریسم تکفیری منجر شده است، اظهار داشت: موفقیتهای مستمر نظامی و سیاسی ائتلاف واقعی ضدتروریسم که موجب برقراری آتش بس پایدار وکاهش خشونت و خونریزی در سوریه شد، اصلی ترین دلیل افزایش تلاش سازمان یافته حامیان تروریسم تکفیری برای حفط توان روحی و عملیاتی آنان شده است.

وی عدم استقبال از پیشنهاد ارائه شده از سوی ایران و روسیه در خصوص انجام تحقیقات مستقل و بیطرفانه در زمینه ادعای حمله شیمیایی به منطقه خان شیخون در سوریه را نشانه بهانه جویی آمریکا برای مداخله نظامی غیر قانونی در سوریه عنوان کرد و افزود: لازم است کشورهای خط مقدم مبارزه واقعی با تروریسم با تداوم پشتیبانی از ارتش و نیروهای مردمی سوریه وهمچنین بهره گیری از ابتکارات سیاسی به منظور سرعت بخشیدن به روند مذاکرات سوری-سوری، نقش و اقدامات مخرب حامیان تروریسم تکفیری در سوریه را محدود کنند‌.

نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه نیز در جریان این ملاقات ضمن تبریک انتخاب مجدد جناب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران از دریابان شمخانی برای پذیرش دعوت دولت روسیه و شرکت در هشتمین اجلاس امنیتی دبیران شورای امنیت ملی قدردانی کرد.

وی اظهار داشت: بدون شک برگزاری نشستهایی از این دست مسیر مطمئنی برای جایگزینی کفتگو به جای نظامی گری و خشونت است.

پاتروشف با ابراز خرسندی از روابط رو به توسعه دو کشور در ابعاد مختلف، تجربه همکاری نزدیک و موثر ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم را بسیار موفق ارزیابی کرد و آن را ضامن کاهش تنش و بازگشت ثبات پایدار به کشور سوریه دانست.

در ادامه این نشست، هیئت عالی نظامی فدراسیون روسیه گزارشی از پیشرفت گفتگوهای کارشناسان نظامی ایران،روسیه و ترکیه در خصوص اجرای توافقات نشست آستانه چهار در ایجاد مناطق 4گانه کم تنش در سوریه را ارائه و نقطه نظرات دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در زمینه تسریع این روند را جویا شد.

ارسال نظر: