'جیلی' چین برای خرید نیمی از سهام پروتون مالزی دست به کار شد

کدخبر: 2098314

فروش محصولات پروتون که در سال ۱۹۸۳ آغاز به کارکرد، در پنج سال گذشته روند کاهشی داشت و سهم این شرکت از بازار خودرو مالزی از رقم ۲۹.۶ درصدی در سال ۲۰۱۱ به کمتر از ۱۸ درصد و سال گذشته به ۱۲.۵ درصد رسید.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مالک چینی خودروسازی 'ولوو' سوئد با خرید 49.9 درصد سهم شرکت ملی خودروسازی مالزی (پروتون) موافقت کرد، اقدامی که دستیابی به سکویی جهت ورود شرکت خودروسازی چینی 'جیلی' به بازار جنوب شرق آسیا محسوب می شود.

تارنمای روزنامه 'استار' اعلام کرد اکنون همه چشم ها به گروه هولدینگ 'ژجیانگ جیلی' که به نام 'جیلی' شناخته می شود، است.

درآمد این شرکت چینی سال گذشته بییش از دو میلیارد و 630 میلیون دلار و با دارایی بیش از دو میلیارد و 480 میلیون دلار عنوان شده است. درآمد این شرکت چینی که در سال 2005 توانست وارد فهرست بورس اوراق بهادار هنگ کنگ شود، در سال 2014 حدود سه میلیارد و 300 میلیون دلار گزارش شده که سود خالص آن 220 میلیون دلار بوده است.

برخلاف موفقیت های این شرکت چینی، شرکت ملی خودروسازی مالزی که در سال 1993 با سهم 74 درصدی بازار فروش خودرو در این کشور ضمن کسب سود قابل توجهی به این تولید داخلی خود نیز افتخار می کرد، در سال گذشته تنها سهم 12.5 درصدی از بازار خودرو مالزی را از آن خود کرد.

فروش پایین و حضور کم رنگ در بازار خودرو مالزی باعث شد این شرکت در سال های اخیر به فکر فروش بخش قابل توجهی از سهم خود به یک خریدار خارجی باشد که در نهایت این قرعه بنام شرکت چینی 'جیلی' افتاد.

این شرکت خودروسازی چینی پس از 'بی.‌وای.‌دی'، 'چری' و 'گریت وال'، چهارمین شرکت بزرگ خصوصی خودروساز چین محسوب می شود که فعالیت خود را از سال 1986 در شهر 'تایژو' استان 'جه جیانگ' آغاز کرد.

شرکت 'جیلی' که در ابتدا فعالیت خود را با دریافت قرض خانوادگی و با ساخت یخچال آغاز کرده بود با پیشرفت تدریجی توانست در سال 2003 به عنوان یکی از شرکت های خصوصی تولید خودرو در چین شناخته شود، به گونه ای که در سال 2010 با فروش 415 هزار دستگاه خودرو توانست سهم دو درصدی از بازار بزرگ چین را از آن خود کند، اگرچه این میزان فروش از رقم 680 هزار دستگاهی که پیش بینی می شد، کمتر بود.

در چهار ماه نخست سال جاری نیز این شرکت موفق به فروش 365 هزار وسیله نقلیه شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 94 درصد افزایش داشته است.

فروش یک میلیون خودرو در سال جاری از جمله اهداف این شرکت چینی است که تاکنون 37 درصد از آن محقق شده است.

توسعه همکاری شرکت ملی خودروسازی مالزی (پروتون) که کارنامه نه چندان درخشانی را در چند سال اخیر به ثبت رسانده است با شرکت 'جیلی' چین، نشان دهنده نوع عملکرد پروتون محسوب می شود.

فروش محصولات پروتون که در سال 1983 به دستور 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق مالزی با سرمایه گذاری شرکت دولتی خرانه ملی آغاز به کارکرد، در پنج سال گذشته روند کاهشی داشت و براساس آمار منتشر شده، سهم این شرکت از بازار خودرو مالزی از رقم 29.6 درصدی در سال 2011 به کمتر از 18 درصد و سال گذشته به 12.5 درصد رسید.

کاهش فروش محصولات پروتون در کنار برخی عوامل تاثیرگذار عرصه سیاسی مالزی که سال گذشته باعث استعفای 'ماهاتیر محمد' از این شرکت شد، پروتون را در شرایطی قرار داد که برای ادامه حیات خود مجبور به دریافت کمک 400 میلیون دلاری از دولت شد.

ارسال نظر: