امیر پورکیان در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مهم‌تر از دیگر جشنواره‌ها است

کدخبر: 2098360

امیر پورکیان گفت: معتقدم برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بسیار مهم‌تر از برگزاری جشنواره‌های دیگر بوده و اهمیت دارد.

امیر پورکیان، تهیه کننده و کارگردان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »؛ در خصوص میزان اهمیت جشنواره کودک و نوجوان گفت: از نظر من برگزاری جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بسیار مهم‌تر از برگزاری جشنواره‌های دیگر بوده و اهمیت دارد و زمانی که یک جشنواره اهمیت پیدا می‌کند، برگزاری آن نیز ضرورت خواهد داشت.

این تهیه‌کننده با بیان این اینکه جشنواره‌ای که با مضمون اصلی کودک و نوجوان برگزار می‌شود نمی‌تواند ارتباطی با فیلم‌های ساخته شده در این عرصه نداشته باشد، اظهار داشت: بنابراین میزان تولید فیلم در عرصه کودک رابطه مستقیمی با برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان دارد.

پورکیان ادامه داد: امروزه در دنیا اصولا فیلم‌های جشنواره‌ای ویژه نوجوانان و شاید هم کودکان موضوعات مهمی را در برمی‌گیرند و این امر را به عنوان یک مسئله و دغدغه مطرح می‌کنند. این فیلم‌ها با توجه به دغدغه‌ای که دارند جشنواره‌ای‌تر و جهانی‌تر هستند.

وی تصریح کرد: به نظر من دعوت از فیلمسازان بزرگ برای مشارکت در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کمک شایانی به میزان کیفیت این جشنواره و جوابگیری بهتر برای فیلمسازان می‌کند. ما باید دقت زیادی به این امر بکنیم که بین‌المللی شدن جشنواره فیلم کودک و نوجوان تآثیر خاصی بر روی کودک نخواهد داشت، تآثیر مهمی بر روی فیلمسازان می‌گذارد.

این کارگردان به تشریح چگونگی تاثیر سینمای کودک بر روی روند تربیتی کودکان پرداخت و گفت: من به صورت ساده‌ می‌گویم که تربیت نسلی که من از آن نسل هستم، برعهده فیلم‌های اشخاصی چون کیارستمی، جلیلی و محمد‌علی طالبی بود و به شدت نگران نسلی هستم که هم‌اکنون بیشتر با عروسک‌ها همذات‌پنداری می‌کنند.

پورکیان درباره اهمیت جایگاه پژوهش در حوزه تولید فیلم‌های کودک و نوجوان اظهار داشت: پژوهش در کشورهای پیشرفته در زمینه سینما به معنی انجام99 درصد از کار بوده و 1 درصد باقیمانده نیز فیلمسازی و برگزاری جشنواره است. اگر بخواهیم در حوزه فیلمسازی وجه تشابهی برای پژوهش پیدا کنیم متوجه می‌شویم که پیش‌ تولید همان پژوهش است. پیش‌تولید قوی به فیلم قوت می‌بخشد و پیش‌تولید ضعیف آن را به زمین می‌زند.

وی در پایان درخصوص وضعیت فعلی انیمیشن در کشورمان و میزان تآثیرگذاری آن بر روی تربیت کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد: انیمیشن خیلی جذابیت بصری خوبی است و در جایگاه خودش باید به آن اهمیت داده بشود، اما فیلم هم جایگاه خودش را دارد، یعنی باید به شدت حواسمان جمع باشد که به گونه‌ای نشود که انیمیشن بخواهد جای فیلم را بگیرد. فیلم بستر و نوستالژی و پیام‌رسانی خاص خودش را دارد. رئالیزم فیلم کاری می‌کند که هیچ وقت فضای مجازی و انیمیشن نمی‌تواند آن را انجام دهد، اما انیمیشن هم توانایی‌هایی دارد که در ساخت فیلم نمی‌شود حق مطلب آنها را به جای آورد.

ارسال نظر: