گزارش تحلیلی «نسیم آنلاین»

دولت ایران هر سال باید بابت چگونگی پیشرفت در این آموزش به یونسکو پاسخ دهد!/ دولت دغدغه فعالین فرهنگی و اجتماعی در مورد سند ۲۰۳۰ را باید رفع کند

کدخبر: 2098546

در حالی دولت از اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ حمایت کرده است که انتقادات و ابهامات فراوانی در مورد این سند برای کارشناسان و نهادهای نظارتی باقی مانده است. برخی از فعالین فرهنگی و اجتماعی امضای این سند را اعمال نفوذ اجتماعی، تعارض با هویت فرهنگی کشور و متاثر از فرهنگ فاسد غرب توصیف کرده اند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: یونسکو یکی از سازمان‌های تخصصی وابسته به سازمان ملل به شمار می‌رود که در زمینه‌های علمی و فرهنگی فعالیت دارد. این سازمان در چارچوب شعار «آموزش برای همه»، برنامه‌های آموزشی برای کشورهای عضو خود تدوین می‌کند که مدت‌زمان اجرای آن نیز ۱۵ساله است. برنامه آموزشی اول این سازمان در سال۲۰۰۰ ارائه شد که تا سال۲۰۱۵ اجرای آن ادامه یافت. در همان سال با توجه به اتمام برنامه مذکور، یونسکو به‌عنوان متولی امر، برنامه دوم را تحت عنوان «برنامه آموزش۲۰۳۰» در اجلاسی که در اینچئون کره با حضور سران و وزرای آموزش‌وپرورش کشورهای عضو برگزار شد، مطرح کرد. این برنامه پس از تصویب برای بررسی نهایی به اجلاس روسای جمهور در نیویورک ارسال شد که مورد تائید آنها نیز قرار گرفت.

در این طرح سبک زندگی از کودکی به فرزندان آموزش داده می‌شود و دولت ایران هر سال باید بابت چگونگی پیشرفت در این آموزش به یونسکو پاسخ دهد. همچنین سند ۲۰۳۰ به‌گونه‌ای است که بر اساس آن مستشاران خارجی باید به آموزش و پرورش ما نظارت کنند.

در جلسه‌ی مورخ ۱۳۹۵/۰۶/۲۵ هیئت دولت، اجرای سند ۲۰۳۰ با تشکیل کارگروهی، الزامی می‌شود. این کارگروه موظف می‌شود که برنامه‌های اجرایی این سند را به سایر دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کند و بر اجرای آن نظارت داشته باشد. چهار ماه پس از اجرایی شدن آن ستاد نقشه‌ی جامع علمی کشور با گلایه از عدم اطلاع رسانی دولت به شورای عالی انقلاب فرهنگی، نگرانی خود را از تصویب و اجرای این سند اعلام می‌کند. با ادامه یافتن اجرای این سند و عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه، این نگرانی به صحن عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی منتقل می‌شود.

با ادامه بحث اجرایی شدن سند2030 رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور با انتقاد از اجرایی نشدن سند تحول آموزش و پرورش و موضوع پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو عنوان داشتند که « این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاههای مسئول نیز اعلام شده است.»

ایشان با تأکید بر اینکه اصل این کار غلط است، خاطرنشان کردند: اگر چنانچه با اصل کار نمی‌توانید مخالفت کنید، صراحتاً اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد.

در همین رابطه مازیار نبی زاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان عنوان داشته است که « متاسفانه دولت ما و کلاً دولتی ها یا نفهمیدند محتوای این اعتراض را یا به آن توجهی نکردند و یا اینکه تعمداً خود را مشغول پاسخگویی به آسیبهای جنبی این سند کردند که این امر باعث برجسته شدن اعتراضات فرعی به این سند شد.»

همچنین آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب در نشست علمی بررسی ابعاد تهاجم اسناد بین المللی و استحاله هویت اسلامی ایرانی با محوریت سند ۲۰۳۰ در سالن همایش‌های دانشگاه معارف اسلامی اظهار داشته که « آنچه که در سند ۲۰۳۰ قید شده است در بسیاری از موارد در تعارض با هویت فرهنگی کشور است و دولت ملزم است که تمام بندهای آن را اجرا کند.»

مسئول بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان نیز گفته است که « دولت ما در اوج ذلت ۲۰۳۰ را امضا کرده است؛ این سند یک فاجعه است زیرا متأثر از غرب بوده و از این جهت باید بر گلستان و ترکمنچای بارها درود فرستاد.»

در همین رابطه حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست "مرامنامه ارباب-رعیتی و سبک زندگی" در نقد قرارداد 2030، عنوان داشته است که طبق روش و سیره حکومت امیرمومنان حکومت دینی باید به مردم در قبال کارهایی که انجام می‌دهد پاسخگو باشد. وی همچنین عنوان داشته است که در این سند حمایت از خانواده گنجانده شده که در نگاه اول بسیارخوب است اما آنها تعریف متفاوتی از خانواده دارند و می‌گویند که خانواده می‌تواند همجنس یا غیرهمجنس باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به نسل جوان و مردم انقلابی گفته است که: در هر قراردادی که در داخل حکومت جمهوری اسلامی با بیگانگان و به خصوص مستکبران امضا می‌شود ذره‌بین بیندازید که چه چیزی را و برای چه امضا کرده‌اند؟ و اینکه آیا بستر قانونی آن طی شده یا خیر؟

بنابر این ضروری است که دولت تعهدات و برنامه‌های کشور ایران در قبال این سند را برای کارشناسان و نهادهای نظارتی به صورت شفاف بیان نماید تا علاوه بر روشن شدن ابعاد واقعی این تعهد، زمینه هرگونه ضربه به کشور و فرهنگ اسلامی محقق نشود.

ارسال نظر: