پوتین در مصاحبه با مجله "فیگارو":

اجرای آتش‌بس، گام نخست برای صلح در سوریه است/ روسیه در انتخابات کشورهای غربی دخالتی ندارد

کدخبر: 2098747

رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با "فیگارو"، از نقش سازنده ایران، ترکیه و دمشق در آتش بس در سوریه، لزوم توافق بین مسکو و واشنگتن، بودجه نظامی ناتو، قبول شکست دموکراتها در آمریکا و انتخابات آتی در روسیه سخن گفت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی» نوشت: "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در پایان سفر خود به فرانسه در مصاحبه اختصاصی با مجله «فیگارو»، بر نقش سازنده ایران، ترکیه و دولت سوریه در اجرای رژیم آتش بس در سوریه تاکید کرد.

پوتین گفت: «قبل از هر چیز من باید به نقش سازنده ایران و ترکیه اشاره کنم که به ما در توقف درگیری‌ها در سوریه کمک زیادی کرده اند و البته دولت سوریه نیز کاملا همکاری داشته است. ضمن اینکه رژیم آتش بس بدون مشارکت مخالفان مسلح سوری نیز ممکن نبود. برقراری آتش بس نخستین گام بسیار مهم و جدی در راه رسیدن به صلح در سوریه است.»

وی با تاکید اینکه دومین گام مهم در این راه نیز توافق در مورد ایجاد مناظق کاهش تنش در سوریه است، افزود: «اکنون صحبت بر سر چهار منطقه کاهش تنش است. به عقیده ما این اقدام گام بسیار مهمی برای رسیدن به صلح است، برای اینکه مسلما بدون توقف درگیریها، صحبت از راه حل سیاسی غیرممکن خواهد بود.»

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد: «اکنون وظیفه دیگری پیش روی ماست- باید روند ایجاد مناطق کاهش تنش را از لحاظ فنی و عملی به پایان برسانیم. باید در زمینه مرزبندی این مناطق، تامین مالی موسسات دولتی در آنجا، سازماندهی روابط این مناطق با جهان خارج و بسیاری از جزییات دیگر توافق حاصل شود.»

پوتین همچنین تاکید کرد که نمی خواهد این مناطق، به تقسیم خاک سوریه منجر شود، بلکه برعکس، اگر این مناطق کارآیی خود را ثابت کرده و در آنها آرامش برقرار شود، افرادی که اوضاع آنها را کنترل می کنند با مقامات دمشق همکاری متقابل خواهند داشت و این بسیار مثبت است. گام بعدی هم روند سیاسی برای رسیدن به صلح کامل و در صورت ممکن، تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات در این کشور خواهد بود.

آمریکا بالاخره از نظریه مناطق کاهش تنش حمایت کرد

رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: «رسیدن به توافق در مورد ایجاد مناطق کاهش تنش با آمریکایی ها بسیار دشوار بود. ولی درهر صورت اخیرا ما شاهد تغییرات خاصی بودیم و نتیجه عملی آن نیز مشخص گردید. من با رئیس جمهور "دونالد ترامپ" تلفنی گفتگو کردم و او کاملا از نظریه ایجاد مناطق کاهش تنش حمایت کرد.»

وی با اشاره به اینکه، اکنون رایزنیهایی در حال انجام است که چطور منافع همه کشورهای منطقه در جنوب سوریه، از جمله اردن، اسرائیل (فلسطین اشغالی) و البته خود سوریه تامین شود، افزود: «و بدون تردید ما حاضریم نظرات آمریکا و شرکای اروپایی خود را نیز بشنویم. البته گفتگوها باید مشخص باشند، نه اینکه در مورد ادعاها و تهدیدات حرف زده شود. ما باید عملا با یکدیگر همکاری کنیم.»

در آمریکا روسای جمهور می‌آیند و می‌روند، ولی سیاست واشنگتن تغییر نمی‌کند

پوتین در این مصاحبه یادآور شد: «قدرت بوروکراتیک در آمریکا بسیار قوی است و غالبا مانع از تحقق طرحهای خوب در این کشور می شود، ولی ما باید بتوانیم در مسائل مهم با یکدیگر به توافق برسیم. من تاکنون با سه رئیس جمهوری در ایالات متحده کار کرده ام. آنها می آیند و می روند، ولی سیاست آمریکا هیچ تغییری نمی کند و این به دلیل قدرت بوروکراتیک بسیار قوی در این کشور است. تنها چیزی که در آمریکا تغییر کرده، پیچیده تر شدن مسائل است.»

وی افزود: «برای مثال "باراک اوباما" فردی پیشرفته و دارای دیدگاههای لیبرال بود. او در مبارزات انتخاباتی وعده تعطیلی زندان گوانتانامو را داد، ولی آیا این مسئله تحقق یافت، خیر. چرا؟ آیا او واقعا این هدف را نداشت؟ به عقیده من، او واقعا این را می خواست، ولی به دلیل همین بوروکراسی نتوانست موفق شود. در آمریکا مسائل به سادگی قابل دستیابی نیستند. شاید برای ما در فرانسه و روسیه بسیار سخت باشد تصور کنیم که افرادی در آمریکا دهها سال بدون محاکمه و اثبات محکومیتشان، در زندانها بسر می برند. البته من همچنان خوش بین هستم و فکر می کنم که در خصوص مسائل کلیدی ما باید و می توانیم به توافق دست یابیم.»

دموکراتها باید شکست خود در انتخابات را بپذیرند

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد، آنهایی که در انتخابات آمریکا شکست خورده اند باید شکست خود را بپذیرند و در آن صورت مسکو و واشنگتن آسان تر می توانند با یکدیگر کار کنند.

وی توضیح داد: «افرادی که در انتخابات اخیر شکست خورده اند، اصلا نمی خواهند قبول کنند که واقعا در این مبارزه شکست خورده اند و رای دهندگان عادی آمریکایی فردی را که فکر می کردند به آنها نزدیک تر است، انتخاب کرده اند. آنها تلاش می کنند به خود بقبولانند و به دیگران ثابت کنند که سیاست آنها درست بوده و همه کارها را درست انجام داده اند، ولی در نهایت کسی آنها را فریب داده است. کسی که شکست می خورد، باید این واقعیت را بپذیرد.»

پوتین افزود: «اگر این مسئله رخ بدهد، به نظر من، ما راحت تر می توانیم با یکدیگر کار کنیم. و آنچه اکنون با استفاده از ابزار ضدروسی انجام می شود، بسیار بد بوده و در امور بین المللی ناهماهنگی بوجود می آورد.»

معلوم نیست ناتو برای چه جنگی این همه هزینه صرف می‌کند

رئیس جمهوری روسیه طرحهای ناتو برای افزایش بودجه نظامی با ادعای آنها در مورد لزوم بهبود روابط با روسیه را متناقض ارزیابی کرده و گفت: «همه میدانند که ایالات متحده امروزه بیش از بودجه همه کشورهای جهان، در زمینه دفاعی هزینه می کند. به همین دلیل من رئیس جمهوری این کشور را درک می کنم که میخواهد بخشی از این هزینه ها را به گردن متحدان خویش در ناتو بیاندازد.»

پوتین یادآور شد: «در نشست سران ناتو از این صحبت شد که آنها مایلند روابط خوبی با روسیه داشته باشند، پس برای چه هزینه های نظامی خود را تا این حد افزایش می دهند؟ آنها علیه چه کسی می خواهند بجنگند؟ در اینجا بین سخن و عمل آنها تناقض وجود دارد. البته این مسئله به ما مربوط نمی شود. بگذار ناتو هر چه می خواهد هزینه کند، این کار موجب نگرانی ما نخواهد شد. ما توانایی دفاعی خود را به خوبی و کاملا قابل اطمینان و با در نظر گرفتن شرایط آینده، تامین می کنیم و به خودمان ایمان کامل داریم.»

روسیه در انتخابات کشورهای غربی دخالتی ندارد

ولادیمیر پوتین همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد امکان مداخله هکرهای روسی در مبارزات انتخاباتی در غرب، گفت: «روسیه اصلا به چنین اقداماتی متوصل نمی شود. آنچه در غرب همواره از آن صحبت می کنند، هکرهای روسی است، اگر چنین مسئله ای درست هم باشد، چه ارتباطی به دولت فدراسیون روسیه دارد. شاید فرد جوانی روی تختخواب خود دراز کشیده و کاری که به نظرش میرسد را انجام می دهد و حتی شاید این کار در هر نقطه از جهان صورت بگیرد، ولی خود را به نام یک تبعه روسی معرفی کنند. البته ما حاضر هستیم نظرات طرف آمریکایی و شرکای اروپایی خود را در این زمینه شنیده و با دلیل و مدرک با آنها گفتگو کنیم، اگر این مذاکرات سازنده و منطقی باشند.»

پوتین مسئله شرکت خود در انتخابات 2018 را بسیار زود دانست

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه یادآور شد که صحبت کردن در مورد اینکه آیا او در انتخابات سال 2018 شرکت خواهد کرد یا نه، هنوز بسیار زود است.

پوتین افزود: «هر کسی که از لحاظ قانونی شرایط شرکت در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری را داشته باشد، مسلما حق دارد در این انتخابات شرکت کند. در روسیه تمامی فعالیتهای انتخاباتی با حساسیت زیاد بر اساس قانون اساسی انجام می گیرد و من همه تلاش خود را بکار خواهم بست تا انتخابات سال 2018 نیز دقیقا به همین شکل برگزار شود.»

ارسال نظر: