پوتین:

کره شمالی هم آزمایشات موشکی خود را متوقف کند، آمریکا دست از سامانه "تاد" نمی‌کشد

کدخبر: 2098866

رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد: سیاست‌های آمریکا به گونه‌ای است که حتی اگر کره شمالی بگوید از همین فردا آزمایشات موشکی و هسته‌ای خود را متوقف می‌کند، باز هم آمریکا از سامانه "تاد" در شبه‌جزیره کره دست نمی‌کشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه تأکید کرد، حتی اگر همین فردا کره شمالی اعلام کند که می‌تواند تمامی آزمایشات هسته‌ای و موشکی خود را متوقف کند، باز هم آمریکا سامانه موشکی «تاد» را در شبه‌جزیر کره مستقر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، پوتین ادامه داد، مسکو جدیدترین تحولات مربوط به سامانه ضدموشکی آمریکا در کره جنوبی را یک چالش می‌داند و آن را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

وی تأکید کرد: «این مسئله یک نگرانی مهم برای ما است و ما دهه‌هاست که به طور مکرر این نگرانی را ابراز کرده‌ایم. این مسئله توازن راهبردی در جهان را بر هم می‌زند. اما جهان سکوت کرده و هیچ کس به ما گوش نمی‌دهد.»

رئیس‌جمهوری روسیه افزود: «قبلا شاهد سامانه «ای بی ام» در آلاسکا بودیم و حالا در کره جنوبی. آیا باید به این مسئله بدون چاره نگاه کنیم و همان کاری را انجام دهیم که کشورهای شرق اروپا انجام داده‌اند؟ البته که نه، ما پاسخ خود را به این چالش خواهیم داشت».

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، رئیس‌جمهوری روسیه این اظهارات را در جمع مدیران رسانه‌های روسی و خارجی در سن‌پترزبورگ امروز در نخستین روز از اجلاس اقتصادی بین المللی سن‌پترزبورگ 2017 مطرح کرده است.

وی در ادامه اظهارات خود گفت، نگرانی روسیه در خصوص زیرساخت نظامی آمریکا نزدیک مرزهای این کشور تقریبا منطقی است با توجه به اوضاع بی‌ثبات در آمریکا در حال حاضر و افزایش روسیه هراسی در این منطقه.

تمام این اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به سوال یک خبرنگار ژاپنی مطرح شد که درباره تحولات نظامی روسیه در جزایر کوریل پرسیده بود و اینکه آیا روسیه از طرح غیرنظامی سازی این جزایر حمایت خواهد کرد و سر انجام 4 جزیره مورد مناقشه را به ژاپن خواهد بخشید یا خیر.

پوتین در این خصوص گفت که تنها یک اقدام غیرنظامی سازی در سطح وسیع در این منطقه می‌تواند در درازمدت محقق شود.

وی افزود، تشدید حضور نظامی در جزایر کوریل و در بخش جنوبی این جزایر بیش از هر مسئله دیگری واکنش روسیه است به اقدامات آمریکا.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین گفت، غیرنظامی سازی جزایر کوریل امکان‌پذیر است اما این اقدام برای رفع تنش‌ها در منطقه کافی نیست. پایگاه‌های آمریکا ممکن است به جای انتقال به ژاپن، در جزایر کوریل مستقر شود.

وی ادامه داد، به همین دلیل روسیه به خنثی‌سازی تهدیدات ناشی از استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در مناطق پیرامون می‌اندیشد، این جزایر مکان مناسبی برای این کار هستند.

پوتین علاوه براین تأکید کرد که دولت روسیه در هیچ اقدامی برای هک کردن دخیل نبوده است هر چند ممکن است که برخی هکرهای میهن‌پرست حملاتی را صورت داده باشند که روابط روسیه با غرب را تحت تأثیر قرار داده باشد اما دولت روسیه قاطعانه اصرار دارد که در هیچ یک از این اقدامات در هیچ مرحله‌ای دخیل نبوده است.

وی در ادامه گفت: «البته هیچ هکری نمی‌تواند در روند کمپین‌های انتخاباتی در هیچ کشوری نه در اروپا و نه در آسیا و نه در آمریکا اثرگذار باشد».

نهادهای اطلاعاتی آمریکا روسیه را به دست داشتن در هک کردن ایمیل‌های حزب دموکرات طی رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و کمک به پیروزی «دونالد ترامپ» در این رقابت‌ها متهم کرده‌اند.

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش تأکید کرد: «تلاش‌ها برای مهار روسیه و محدود کردن ما بی‌فایده است».

ارسال نظر: