پشت پای رئیس‌جمهور آمریکا به توافق آب و هوایی

ترامپ: از توافق "غیرالزام‌آور" پاریس خارج می‌شویم/ اروپا: توافق پاریس قابل بازمذاکره نیست

کدخبر: 2098880

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید توافقی که نمایندگان ۱۹۵ کشور در پاریس امضاء کرده‌اند، برای آمریکا "غیرالزام‌آور" است و چون عقیده دارد که این توافق به نفع صنایع کشورش نیست، از آن خارج می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید اعلام کرد که کشورش دیگر به ادامه اجرای مفاد توافق مقابله با تغییرات آب و هوایی که به توافق پاریس مشهور است، تعهدی ندارد.

ترامپ این خبر را در کاخ سفید و در جمع برخی سیاسیون آمریکایی اعلام کرد؛ وی ابتدا یادآور شد که خروج از توافق پاریس از قول‌های انتخاباتی آن بوده و وی به قول‌هایی که به مردم آمریکا داده، پایبند می‌ماند.

ترامپ در این خصوص گفت: «در راستای عمل به تعهداتم و برای حفاظت از آمریکا و شهروندانش، اعلام می‌کم که ایالات‌متحده از توافق آب و هوایی پاریس خارج خواهد شد.»

رئیس‌جمهور آمریکا با بیانی صریح در خصوص خروج از توافق سخن گفت و ادامه داد: «ما از توافق پاریس خارج می‌شویم ولی در عین جال مذاکرات برای ورود مجدد به این توافق یا توافقی کاملاً جدید، آغاز خواهد شد؛ به توافقی می‌پیوندیم که مفاد آن برای تجار، کارگران، مردم و مالیات‌دهندگان آمریکایی عادلانه باشد؛ اگر بتوانیم چنین کاری کنیم، عالی است.»

ترامپ ادامه داد: «بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌توانم هیچ چیز را بر عافیت شهروندان آمریکایی مقدم بدارم؛ توافق پاریس جدیدترین نمونه از توافقاتی است که واشنگتن وارد آن شده و به ضرر شهروندان آمریکایی و به نفع دیگر کشورهاست.»

دونالد ترامپ با لحنی حقوقی گفت: «از امروز ایالات‌متحده اجرای توافق غیرالزام‌آور پاریس و پذیرفتن بار مالی سنگین حاصل از اجرای آن را متوقف می‌کند.»

ترامپ جامعه آمریکا و نگرانی‌های اقتصادی مردمش را مخاطب قرار داد و گفت: «رعایت مفاد توافق پاریس و محدودیت‌هایی که آن بر انرژی اعمال می‌کند، تا سال 2025 به بیکار شدن 2.7 میلیون آمریکایی منجر خواهد شد.»

رئیس‌جمهور آمریکا آمار و ارقامی هم داد و گفت: «اجرای این توافقنامه تا سال 2024 به کاهش 12 درصدی تولید کاغذ، کاهش 23 درصدی تولید سیمان، کاهش 38 درصدی تولید آهن و فولاد، کاهش 86 درصدی تولید ذغال‌سنگ و کاهش 31 درصدی تولید گاز طبیعی می‌انجامد.»

ترامپ در انتها گفت که این توافق مانعی بر سر راه بزرگ‌ترین منابع آلودگی در زمین نگذاشته؛ وی از چین به عنوان یک نمونه یاد کرد و گفت که پکن ذیل توافق پاریس، تا 13 سال از محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای معاف خواهد بود.»

اروپا در پاسخ به ترامپ: توافق پاریس قابل بازمذاکره نیست

دولت‌های فرانسه، آلمان و ایتالیا با صدور بیانیه مشترکی به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق مقابله با تغییرات آب و هوایی واکنش نشان دادند.

ترامپ اعلام کرده که از توافق پاریس خارج می‌شود و برای بازگشت به همان توافق یا امضای توافقی جدید که به نفع کشورش باشد، با دیگران مذاکره می‌کند.

حالا دولت‌های سه کشور اروپایی بیانیه داده‌اند و گفته‌اند «توافق پاریس قابل بازمذاکره نیست.»

مذاکره مجدد در خصوص مفاد یک توافق منعقده در حقیقت در حکم نقض آن توافق و ابراز تمایل برای پیوستن مجدد به توافق مزبور در صورت اعمال تغییرات است.

شدیدترین واکنش از سوی آلمان نشان داده شده است.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفته که تصمیم ترامپ «موجب تأسف» است. «اشتفن زایبرت» سخنگوی مرکل هم گفته که صدراعظم آلمان تلاش‌های خود را برای «نجات زمین» ادامه خواهد داد.

ارسال نظر: