تنش عربستان و قطر در بالاترین سطح

روزنامه سعودی: کودتای ششم در قطر بعید نیست

کدخبر: 2098905

یک روزنامه سعودی در پی بالاگرفتن تنش میان ریاض و دوحه، قطر را به کودتا تهدید کرد و نوشت که خاندان حاکم بر این کشور از امیر آن اعلام برائت کرده و وقوع کودتا بعید نیست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: درگیری و کشمکش میان عربستان سعودی و قطر این روزها بسیار بالا گرفته و از حد توهین گذشته و به حد تهدید رسیده است.

روزنامه سعودی «الریاض» در گزارشی تحت عنوان «5 کودتا در 46 سال... کودتای ششم بعید نیست» به مسئله کودتاها در قطر پرداخت و امیر قطر را به برکناری تهدید کرد.

این روزنامه سعودی نوشت که «خانواده آل ثانی -حاکمان اصلی قطر و پسر عموهای تمیم- از دستورات (امیر بی فکرشان) اعلام برائت کردند» و این مسئله به خاطر کاریکاتورهای موهنی بود که شبکه الجزیره پخش کرد».

به گفته الریاض، خاندان آل ثانی با ارسال نامه‌ای به «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان از این مسئله عذرخواهی و از خاندان حاکم بر قطر اعلام برائت کرده است.

طبق ادعای الریاض، خاندان آل ثانی در این نامه گفته: «رد سیاست‌های تمیم، حاکم قطر، از سوی خانواده قابل کتمان نیست و پیش ازاینکه به خاطر اقدامات تمیم بن حمد، کشتی خانواده غرق شود، [اعضای خانواده] از این سیاستها اعلام برائت و از سیاستهای تمیم در قبال کشورهای [عربی حاشیه] خلیج [فارس] نیز ابراز خشم میکنند».

در پی انتشار سخنانی منسوب به امیر قطر که دو روز بعد از سفر ترامپ به عربستان و جلسه با شماری از سران کشورهای عربی و اسلامی بیان شد و تمیم بن حمد با تأکید بر ضرورت اجتناب از تشدید درگیری با ایران، حزب‌الله و حماس را جنبش‌های مقاومت خوانده بود، روابط عربستان و قطر دچار تنش شدید شده است.

روزنامه الریاض در تهدیدی آشکار به براندازی در قطر، نوشته که این نامه‌ی خانواده آل ثانی بیانگر عمق شکاف در میان حکام قطر است و آنان نیز اعلام کرده‌اند که از سیاست‌های تمیم خسته شده‌اند و احتمال دارد که کودتای جدیدی در حکومت قطر صورت گیرد و در جریان آن حکومت به خانواده اصلی حاکم بازگردد.

این روزنامه در ادامه می نویسد، این مسئله بیانگر حالت تنش میان اعضای خانواده آل ثانی به خاطر سیاستهای تمیم در سطوح مختلف است و از این بیم دارند که روابط خود را با کشورهای عربی به ویژه عربستان از دست دهند.

به گزارش الریاض، کسی که تاریخ قطر را از زمان استقلال خود در دهه هفتاد سده گذشته دنبال کرده باشد، به خوبی از داستان کودتا و شکاف در حکومت این کشور آگاه است. داستان کودتا علیه خانواده احمد بن علی آل ثانی به خلیفه بن حمد پدر بزرگ تمیم باز میگردد؛ شخصی که در 22 نوامبر 1972 کودتا کرد و از آن زمان تا کنون حکومت به خانواده احمد بن علی نرسیده است. خانواده بن علی در واقع این نامه را به بن سلمان فرستادند.

بنا بر این گزارش، هیچ حکومت مدرنی در دنیا وجود ندارد که برای رسیدن به مسند قدرت و حکومت مانند قطر غرق فریب و خیانت باشد؛ کشوری که عمر سیاسی آن به عنوان یک کشور مستقل به بیش از 46 سال نمی‌رسد و مساحت آن حدودا 11 هزار کیلومتر است و تعداد ساکنان آن به بیش از 2 میلیون نفر نمی‌رسد. در میان آنان نیز هزاران هندی و پاکستانی حضور دارند.

الریاض کودتاهایی که در قطر رخ داده را به شرح ذیل میداند:

کودتای نخست

پس از اینکه حکومت قطر در 3 نوامبر 1971 تأسیس شد در آن زمان احمد بن علی حکومت را در دست داشت. در 22 فوریه 1972 خلیفه بن حمد بن علی، پسر عموی احمدبن علی-نخستین حاکم قطر بعد از استقلال- دست به کودتا زد و حکومت را از وی گرفت.

ذهن توطئه گرانه خلیفة بن حمد آل ثانی حکومت پسر عموی خود را در آن کودتا سرنگون کرد. پس از آن که قطر در سال 1971 از انگلستان استقلال یافت، تحت حکومت الشیخ أحمد بن علی آل ثانی بود که با کودتی نظامی پسر عمویش یعنی الشیخ خلیفة بن حمد آل ثانی سرنگون شد و خلیفه نیز پس از اینکه پستهای کلیدی را به فرزندان خود داد، حکمت خود را استحکام بخشید ولی نمیدانست که از پسرش یعنی «حمد» ضربه خواهد خورد.

کودتای دوم

در سال 1995 حمد بن خلیفه علیه پدر خود و با تحریک «موزه المسند» همسر خود کودتای نرم انجام داد و توانست زمام قدرت را به دست گیرد و اجازه نداد که پدرش تا چند سال به قطر باز گردد تا اینکه سال 2004 به این کشور بازگشت.

کودتای سوم

فهد بن حمد-پسر بزرگ حمد بن خلیفه آل ثانی- در سال 1996 حکومت را از دست موزه المسند همسر پدرش گرفت و انتقام پدربزرگ خود را از این زن گرفت؛ شخصی که رهبری کودتای حمد علیه پدرش را بر عهده داشت، ولی راه به جایی نبرد و به خارج از قطر تبعید شد.

کودتای چهارم

موزه المسند توانست «مشعل و فهد» پسران بزرگ حمد که از همسر سابقش بودند را از صحنه دور و وی را قانع کند که آنان را به خارج از قطر تبعید کند. بدین ترتیب توانست ولیعهدی را برای پسران خود یعنی «جاسم و تمیم» حفظ کند.

پس از آن، موزه، جاسم را به ولیعهدی معرفی کرد ولی وی در حضور علنی، خروج وی از سنتها و سخن گفتن با افراد غریبه مخالف نظر مادرش را داشت و از این روی موزه وی را از عرصه قدرت دور کرد.

پس از همه این توطئه ها و خیانتها، حکومت قطر به دست تمیم بن حمد رسید که در آن زمان جوان 23 ساله بود و پس از گذشت سالها با کمک مادر خود موفق شد نزدیکان و افراد مخلص خود را در پستهای مهم و کلیدی حکومت قرار دهد.

کودتای پنجم

در سال 2013 حمد چاره ای نداشت جز اینکه از حکومت اعلام کناره گیری کند و قدرت را به تمیم پسر خود تحویل دهد؛ تمیمی که از طریق مادرخود موزه المسند توانست کودتای نرم را انجام دهد.

پس از این مجموعه کودتاها، خیانتها و توطئه ها انتظار میرود که از طریق سناریوهای زیر قطر شاهد کودتای ششم باشد:

سناریوی نخست

پس از چهار سال حکومت، تمیم نتوانست دوستی به دست آورد و فقط دشمنی همه را به سمت خود جلب کرد. لذا نخستین تهدید که متوجه وی است، از سوی خانواده احمد بن علی است که در پی انتقام هستند؛ زیرا آنان صاحب حق اصلی و قانونی در حکومت قطر هستند؛ خاصه اینکه فرستادن پیام به عربستان و عذرخواهی از سیاستهای تمیم، پیامی مهمی از سوی خانواده بن علی برای کنترل خانواده حمد و پس گرفتن قدرت از آنهاست.

سناریوی دوم

تهدید دیگری که متوجه تمیم است، از سوی حمد بن خلیفه آل ثانی-پدر او- و مشعل پسرش است؛ شخصی که موزه وی را به خاطر تمیم از عرصه قدرت دور کرد. از این روی مشعل در پی انتقام است.

ارسال نظر: