یادداشت// سید مجتبی امامی

درس پوتین به ترامپ و روحانی

کدخبر: 2099012

در اولین ساعات روز جمعه ۱۲ خرداد، ترامپ به طور رسمی اعلام کرد که ایالات متحده از معاهده پاریس در خصوص گرمایش زمین خارج می‌شود. ولادیمیر پوتین همان روز با لحنی کاملاً متفاوت گفت: «نگران نباشید، خوشحال باشید.» 

به گزارش « نسیم آنلاین »، سید مجتبی امامی استاد دانشگاه امام صادق در یادداشتی با عنوان درس پوتین به ترامپ و روحانی نوشت:در اولین ساعات روز جمعه 12 خرداد، ترامپ به طور رسمی اعلام کرد که ایالات متحده از معاهده پاریس در خصوص گرمایش زمین خارج می‌شود. ولادیمیر پوتین همان روز در همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ با لحنی کاملاً متفاوت از سایر کشورها نسبت به این رویداد واکنش نشان داد. وی به زبان انگلیسی، با تمسخر و لحنی طعن‌آمیز گفت: «نگران نباشید، خوشحال باشید.»

پوتین گفت که حالا می‌توان به خاطر هر آب و هوای بدی در سرتاسر جهان، امپریالیسم آمریکا را متهم کرد! او اضافه کرد که تا 2021 که این موافقت‌نامه به مرحله اجرا می‌رسد، هنوز فرصت باقی است و ما هنوز فرصت داریم؛ اگر ما، همه، به صورتی سازنده کار کنیم، خواهیم توانست بر چیزی توافق کنیم.

به راستی چرا پوتین با لحنی تمسخر آمیز در این خصوص موضع گرفت؟ آیا صرفاً چون حالا می‌توان بر علیه آمریکا تبلیغات کرد؟ به نظر من، ریشه اصلی تمسخر پوتین را می‌توان در عبارتی دیگر از او پیدا کرد:

"The United States has ratified [this agreement], as I recall, but we [Russia] have not yet," "We haven't done this because we want to wait until when the rules of allocation of resources, and other technical - but important - issues, are ironed out."

پوتین اظهار داشت: «آنگونه که به خاطر دارم، ایالات متحده [این موافقت‌نامه] را تأیید کرده است،اما ما [روسیه] هنوز تأیید نکرده‌ایم. ما چنین نکرده‌ایم چرا که می‌خواهیم صبر کنیم تا قواعد تخصیص منابع، و دیگر مسائل مجادله‌برانگیز فنّی - امّا مهم - رفع و رجوع و مشخص شود.»

توجه به عبارات بالا، علت تمسخر پوتین را روشن می‌کند؛ او معتقد است که اوّلاً روسیه که هنوز این موافقت‌نامه را تأیید نکرده و به امضای آن اکتفاء کرده است، عاقلانه‌تر عمل نموده است؛ ثانیاً آمریکا با اعلام خروج از این موافقت‌نامه، علاوه بر اینکه در معرض تهاجم افکار عمومی جهانی قرار می‌گیرد، فرصت را برای مذاکرات باقیمانده و رسیدن به یک توافق خوب در قواعد و امور فنّی از دست داده است.

اما به نظر من این گفتار آقای پوتین درسی هم برای آقای روحانی دارد که امیدوارم جناب آقای واعظی، وزیر ارتباطات که به نمایندگی از ایران (عضو ناظر پیمان شانگهای) در همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ شرکت کرده بودند، خبر آن را به ایشان برسانند. توجه دارید که آمریکایی که مورد تمسخر آقای پوتین قرار می‌گیرد، صرفاً معاهده پاریس را توسط دولت تأیید کرده است و اصلاً آن را به کنگره ارسال ننموده است! این در حالی است که روسیه حتّی این کار را هم نکرده است و منتظر است قواعد تخصیص منابع، و دیگر مسائل مجادله‌برانگیز فنّی - امّا مهم - رفع و رجوع و مشخص شود!

حال آیا جالب نیست که همین معاهده پاریس، پس از آنکه توسط جناب آقای ظریف در آیینی در سازمان ملل به صورت رسمی امضاء شد، در هیأت دولت به تصویب رسید، به مجلس ارائه شد و نهایتاً در مجلس هم به تصویب رسید؛ و اگر نبود هوشمندی شورای نگهبان و طرح برخی ابهامات در این معاهده، الآن ما از آمریکا و روسیه و بسیاری دیگر از کشورها در قبول و التزام به تعهدات بین‌المللی پیشتازتر بودیم!!!

ارسال نظر: