خودکفایی بنزین در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت

تولید بنزین در کشور کاهش یافت/ تولید "صفر" در پالایشگاه ستاره خلیج فارس

کدخبر: 2099092

براساس جدیدترین اسناد و اطلاعات موجود تولید بنزین کشور از ابتدای سال جاری تا کنون به میانگین ۵۹.۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، براساس جدیدترین اطلاعات و اسنادی که از تولید بنزین در کشور میزان تولید بنزین با وجود افتتاح طرح بنزین سازی به طور مستمر پالایشگاه ستاره خلیج فارس 59.5 میلیون لیتر در روز است.

نکته جالب توجه در این سند علاوه بر کاهش تولید بنزین در پالایشگاه های کشور، عدم تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که قبل از انتخابات ریاست جمهوری توسط رئیس جمهور دولت یازدهم با هدف تولید مستمر بنزین به بهره برداری رسید.

یکی از دیگر موارد در این سند که مربوط به 5 روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری است و به چشم می خورد واردات بنزین به کشور در سال 96 است که رقم 10.8 میلیون لیتر در روز را نشان می دهد.

همچنین باید گفت موجودی بنزین ذخیره سازی شده نیز با وجود واردات به یک میلیارد لیتر نرسیده است و عدد 600 میلیون لیتر را نشان می دهد.

کاهش تولید بنزین در مجتمع های پالایشی کشور در حالی رقم می خورد که هفته گذشته نیز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در یک اقدام قابل تامل طرحی را مصوب کرد که براساس آن پالایشگاه ها اگر تولید نفت کوره را که ارزش اقتصادی ندارد افزایش دهند مشمول مالیات کمتر و اگر تولید بنزین که حامل انرژی پر مصرف و محصولی استراتژیک است را افزایش دهند باید مالیات بیشتری پرداخت کنند.

این طرح می تواند آینده خودکفایی تولید بنزین در کشور را با مشکل مواجه کرند.

منبع: فارس

ارسال نظر: