ظریف با وزرای خارجه تونس و مالزی تلفنی به رایزنی پرداخت

کدخبر: 2099147

وزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنی ها با برخی همتایان در پی تنش پیش آمده بین برخی کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس با وزرای خارجه تونس و مالزی هم تلفنی به رایزنی پرداخت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ادامه رایزنی ها با برخی همتایان در پی تنش پیش آمده بین برخی کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس با وزرای خارجه تونس و مالزی هم تلفنی به رایزنی پرداخت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این نیز با وزرای امور خارجه ترکیه، اندونزی، عراق و عمان در خصوص آخرین تحولات منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کرده بود.

عربستان، مصر، امارات و بحرین صبح امروز (دوشنبه) در بیانیه‎‎ای جداگانه قطع روابط دیپلماتیک خود را با قطر اعلام کردند. این کشورها با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، مداخله در امور کشورهای عربی و تهدید امنیت ملی و پناه دادن به افراطی‏‌ها و تروریست‎ها اعلام کردند که رابطه خود را با این کشور قطع کردند.

در پی آن دولت موقت لیبی، دولت مستعفی یمن و مجمع الجزایر مالدیو نیز اعلام کردند که روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند.

کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین حریم هوایی، دریایی و زمینی خود را به صورت دو طرفه با قطر بستند و شهروندان خود را از سفر به این کشور منع و پروازها را متوقف کردند.

روابط عربستان و امارات با قطر طی روزهای اخیر به دلیل انتشار اخباری منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور دچار تنش و اختلافات شدید شده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز امروز (دوشنبه) در واکنش به تحولات اخیر در منطقه و قطع روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر ضمن ابراز نگرانی از تنش به وجود آمده این کشورها را به حداکثر خویشتنداری و پرهیز از تنش دعوت کرد و گفت: افزایش تنش در روابط بین دولت‌های همجوار در شرائطی که منطقه و جهان همچنان از تبعات گسترده بحران تروریسم و افراط گرایی و تداوم اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی رنج می‌برد، به سود هیچ یک از دولت‌ها و ملت‌های منطقه نبوده و مصالح همگان را تهدید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران از همه همسایگان درگیر در اختلافات جاری در جنوب خلیج فارس می‌خواهد با عبرت آموزی از تجارب تلخ منطقه، دوری از احساسات و رجوع به عقلانیت و تدبیر، ضمن حداکثر خویشتنداری، در جهت کاهش تنش و بازگشت به آرامش حرکت کنند.

وی افزود: راه‌حل اختلافات بین کشورهای منطقه و از جمله اختلاف فعلی بین سه دولت همسایه قطر با این کشور، تنها از طریق روش‌های سیاسی و مسالمت آمیز و گفت‌وگوهای شفاف و صریح بین طرفین امکانپذیر است.

قاسمی اضافه کرد: استفاده ابزاری از تحریم در جهان به هم پیوسته کنونی ضمن ناکارآمدی، امری مذموم، مردود و غیر قابل پذیرش است.

ارسال نظر: