رایزنی تلفنی ظریف با وزیر خارجه کویت و موگرینی

کدخبر: 2099157

وزیر خارجه ایران امشب و در ادامه رایزنی ها در خصوص آخرین تحولات منطقه، با وزیر امور خارجه کویت و فدریکا موگرینی به صورت تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران امشب و در ادامه رایزنی ها با همتایان خود در خصوص آخرین تحولات منطقه، با شیخ صباح الخالد الصباح وزیر امور خارجه کویت به صورت تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.

ظریف همچنین امشب در تماس تلفنی با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آخرین تحولات منطقه ای را مورد بحث و گفتگو قرار داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از نیز با وزرای خارجه قطر، الجزایر، لبنان، مالزی، تونس، عراق، عمان، ترکیه و اندونزی درباره اوضاع کنونی در منطقه و تنش پیش آمده بین قطر و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به گفت‌وگو پرداخته بود.

به گزارش فارس، عربستان، مصر، امارات و بحرین صبح امروز (دوشنبه) در بیانیه‎‎ای جداگانه قطع روابط دیپلماتیک خود را با قطر اعلام کردند. این کشورها با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، مداخله در امور کشورهای عربی و تهدید امنیت ملی و پناه دادن به افراطی‏‌ها و تروریست‎ها اعلام کردند که رابطه خود را با این کشور قطع کردند.

در پی آن دولت موقت لیبی، دولت مستعفی یمن و مجمع الجزایر مالدیو نیز اعلام کردند که روابط خود را با قطر قطع کرده‌اند.

کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین حریم هوایی، دریایی و زمینی خود را به صورت دو طرفه با قطر بستند و شهروندان خود را از سفر به این کشور منع و پروازها را متوقف کردند.

روابط عربستان و امارات با قطر طی روزهای اخیر به دلیل انتشار اخباری منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور دچار تنش و اختلافات شدید شده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز امروز (دوشنبه) در واکنش به تحولات اخیر در منطقه و قطع روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر ضمن ابراز نگرانی از تنش به وجود آمده این کشورها را به حداکثر خویشتنداری و پرهیز از تنش دعوت کرد و گفت: افزایش تنش در روابط بین دولت‌های همجوار در شرائطی که منطقه و جهان همچنان از تبعات گسترده بحران تروریسم و افراط گرایی و تداوم اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی رنج می‌برد، به سود هیچ یک از دولت‌ها و ملت‌های منطقه نبوده و مصالح همگان را تهدید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران از همه همسایگان درگیر در اختلافات جاری در جنوب خلیج فارس می‌خواهد با عبرت آموزی از تجارب تلخ منطقه، دوری از احساسات و رجوع به عقلانیت و تدبیر، ضمن حداکثر خویشتنداری، در جهت کاهش تنش و بازگشت به آرامش حرکت کنند.

وی افزود: راه‌حل اختلافات بین کشورهای منطقه و از جمله اختلاف فعلی بین سه دولت همسایه قطر با این کشور، تنها از طریق روش‌های سیاسی و مسالمت آمیز و گفت‌وگوهای شفاف و صریح بین طرفین امکانپذیر است.

قاسمی اضافه کرد: استفاده ابزاری از تحریم در جهان به هم پیوسته کنونی ضمن ناکارآمدی، امری مذموم، مردود و غیر قابل پذیرش است.

ارسال نظر: