با گذشت ۲۰ روز از آغاز خرداد ماه

گمرک آمار تجارت خارجی اردیبهشت ماه را سانسور کرد!/ تلاش کرباسیان برای مهندسی آمار صادرات غیرنفتی+ سند

کدخبر: 2099518

در حالی که ۲۰ روز از خردادماه می‌گذرد، گمرک ایران در اقدامی قابل تامل از انتشار آمار تجارت خارجی اردیبهشت ماه سال جاری خودداری می‌کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، ۲۰ روز از خردادماه ۹۶ می‌گذرد و هنوز آمار مقدماتی و اولیه تجارت خارجی اردیبهشت ماه از سوی گمرک ایران منتشر نشده است.

این تأخیر بی‌سابقه در حالی رقم می‌خورد که مسئولان این سازمان داعیه دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات برخط را دارند و لوگوی آن را در صفحه اول سایت خبری این سازمان می‌توان مشاهده کرد.

مچنین نه‌تنها گمرک از آمار ماهانه تجارت خارجی در اردیبهشت با وجود گذشت 20 روز خودداری می‌کند که آخرین گزارش روزانه تجارت خارجی نیز مربوط به 8 خرداد ماه است و امار و داده‌های به روز خرداد در دسترس عموم نیست.

برخی کارشناسان معتقدند، به دلیل مناسب نبودن اوضاع صادرات کشور در دو ماه نخست سال این تاخیر به وجود آمده است و گمرک در صدد مهندسی و مدیریت آمارها به شکل محدود برای مخاطبان است.

موضوعی که پیش‌تر نیز مسبوق به سابقه بوده و این سازمان دولتی اطلاعات تجارت خارجی را در سال‌های اخیر به طرز عجیب و قابل تاملی از دسترسی همگان خارج کرده است.

گمرک طی 2 سال اخیر و با بالا گرفتن انتقادات از وضعیت واردات بی‌رویه و تبدیل آن به مطالبه عمومی در اقدامی یک‌سویه بخشی از اطلاعات تجارت خارجی را به تفکیک «کشور -تعرفه»، «گمرک - تعرفه» و «گمرک - کشور - تعرفه» حذف کرده است.

این رویه از سال 94 و با وجود مخالفت افکار عمومی برخلاف انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات و نیز سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که بر شفاف‌سازی و سالم‌سازی تأکید دارد، اجرایی شد.

سانسور و حذف اطلاعات این بخش‌ها نشان می‌داد، چه کالاهایی از کدام کشور و از کدام گمرکات وارد شده و دسته‌بندی آن برای مخاطب مشخص بود، اما اکنون در رویه موجود کل اطلاعات را بدون دسته‌بندی و در قالب یک فایل اکسل برابر افکار عمومی قرار می‌دهد که امکان جداسازی و تفکیک ورود کالا برای کشورها و گمرکات روشن و شفاف نیست.

به گزارش فارس، اقدام دیگر گمرک مربوط به واردات کالا از کشورها می‌شود که در این بخش تنها جزئیات آماری 15 کشور در دسترس عموم قرار دارد و اجازه مشاهده داده‌های واردات از کل کشورها وجود ندارد.

ارسال نظر: