قالیباف در مراسم بهره‌برداری از ۲۲ کیلومتر خط متروی ۷:

آلودگی مهمترین چالش پایتخت است/ ۱۲ سال گرفتار تحریم داخلی و خارجی بودیم

کدخبر: 2099541

شهردار تهران گفت: مهم‌ترین چالش امروز تهران، آلودگی است؛ چه در حوزه آب، چه در حوزه هوا، خاک و صدا، بنابراین اولویت اصلی ما، توسعه حمل و نقل عمومی است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدباقر قالیباف در آیین بهره برداری از 55 پروژه اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، عمرانی، حمل ونقل و ترافیک، خدمات شهری ومحیط زیست منطقه 6 با اشاره به اظهارات محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات مبنی بر توانمندی و کارآمدی شخص شهردار تهران اظهارکرد: این بیانات از لطف شخص ایشان است وگرنه ما هرچه داریم از زحمات، رشادت ها و مبارزاتی است که ملت با برکت خون شهدا انجام داده اند و به برکت امام بزرگی است که جز برای خدا سخن نگفت و جز در راه خدا قدم برنداشت.

وی گفت: من همیشه به خودم متذکر می شوم که روستازاده ای هستم که به برکت همین مجاهدتها، این فرصتها برایم فراهم شده است. من همیشه گفته ام ما جزو خانواده های ضعیف بودیم که اگر خودمان کار نمی‌کردیم امکان ادامه تحصیل نداشتیم و در ادامه باید به خانه و خانواده کمک می کردیم.

شهردار تهران با بیان اینکه این توفیق الهی است تا روزی که توان داریم در خدمت مردم نجیب کشور با هر سلیقه، گرایش، دین ومذهبی باشیم، افزود: من همیشه با این نگاه کارها را دنبال کرده ام و امیدوارم در این ماه عزیز که ماه مغفرت است و درهای بهشت رو به رحمت باز است، این توفیق را داشته باشیم که راه امام و شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری ادامه دهیم.

قالیباف با اشاره به افتتاح 55 پروژه جدید در منطقه 6 با اعتباری برابر 200 میلیاردتومان عنوان کرد: به سهم خود باور دارم یکی از مهمترین اهداف انقلاب این بود که سرنوشت مردم به دست خودشان باشد و خودشان تصمیم بگیرند. در جایی مانند شهرداری که همه سرمایه متعلق به مردم است شهروندان باید در همه شئونات بروز و حضور داشته باشند و من براساس همین آرمان انقلاب و تجربه کشورهای بزرگ دنیا که سیستم غیرمتمرکز بر آن حاکم است، ایده تشکیل شورایاری ها را در تهران پیگیری کردم. اتفاقی که با وجود توصیه های من در سایر شهرها و استان ها صورت نگرفت و در برخی شهرها هم که شورایاری ها تشکیل شد بعد از 2سال شاهد انحلال آن بودیم. وقتی دلیل آن پرسیدم گفتند که نمی خواهیم برای خودمان مزاحم ایجاد کنیم.

وی افزود: در حال حاضر به حمدالله تمام محلات ما دارای شورایاری و سرای محلات هستند. به طور نمونه امروز 6 سرای محله در منطقه 6 راه اندازی شد که این حضور مردم با شکل گیری شورایاری ها در شهر اتفاق افتاد.

شهردار تهران با اشاره به بخشنامه ای که به تازگی در خصوص شورایاری ها ابلاغ شده، گفت: از پیش از سال جدید بخشنامه ای آمد که از برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورایاری ها جلوگیری شود. البته به عقیده من این تصمیم خوبی نیست و شورایاری ها نه تنها در تهران بلکه باید در بقیه شهرهای کشور گشترش پیدا کند.

این روزها اظهاراتی راجع به شهرداری می شود که مهم نیست و زمان آنها را قضاوت می کند

قالیباف در ادامه با یادآوری اظهارات گوناگون درخصوص دوره اخیر مدیریت شهری که در روزهای گذشته مطرح شده است،عنوان کرد: این روزها بعضی اوقات حرف هایی زده می شود که خیلی مهم نیست و گذر زمان درخصوص بسیاری ازآنها قضاوت خواهد کرد. کار در شهرداری، کار در پستو انجام دادن نیست. زیرا مردم از بدو تولد تا بعد از مرگ با شهرداری سروکاردارند. ما هرگز مدعی نیستیم و نتوانستیم آنطور که در شان مردم عزیزمان است به آنها خدمت کنیم، اما از آن طرف دراین ماه عزیز و با دهان روزه خدا را شاهد می گیریم در این دوازده سال لحظه ای از کار و تلاش برای این شهر دریغ نکرده ام. اگر کوتاهی هم بوده دیگر بیش از این در توانم نبوده است.

شهر را با مطالعه و بدون حب و بغض و نگاه سیاسی اداره کرده ایم

وی تصریح کرد: اما این بی انصافی است که بگوییم شهر در حوزه کالبدی و خواستاری و سازه پیشرفته است و در حوزه نرم افزاری آن گونه که باید کار انجام نشده است. البته بعضی از آن طرف هم می گویند که شهر سوخته و سازه ای در آن ساخته نشده است. حرف ما این است که ما شهر را با مطالعه و بدون حب و بغض و نگاه سیاسی اداره کردیم. من هرکسی که درمجموعه شهرداری یا هر نیروی کارآمدی خارج از شهرداری که دو ویژگی مهم را داشت به کار گرفتم. این دو ویژ گی این بود که اول انسانی سالم و معتقد به نظام اسلامی با هر سلیقه سیاسی باشد و دوم کارآمدی لازم را دارا باشد. در این موردهم همیشه از هر دو سلیقه سیاسی تحت فشار بوده‌ام. گاهی دوستی از یک جناح سرکار می آمد و جناح دیگر از من از حضور این فرد گلایه داشت. من می گفتم این انسان توانمند است و اگر توانمندتر از ایشان را می شناسید به من معرفی کنید.

افتتاح خط6و8 مترو تا پایان دوره اخیر مدیریت شهری

شهردار تهران ضمن توصیه به افرادی که در آینده مدیریت شهر را برعهده می گیرند، گفت: نگاه سیاسی در شهرداری سم مهلکی برای مردم است. ما در شهرداری هم رویکرد نرم افزاری و هم سخت افزاری را دنبال کردیم. به طور مثال هفته آینده شاهد افتتاح خط 7 مترو خواهیم بود و پیش از پایان این دوره خط 6 و 8 خط مترو در اختیار مردم قرار می گیرد. این در حالی است روزی که شهرداری را تحویل گرفتم تنها 70 کیلومتر از مترو کشیده شده بود که این میزان امروز به 300 کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

نصف زیرساخت های امروز تهران متعلق به دوره اخیر مدیریت شهری است

قالیباف با تاکید بر اینکه ساخت بزرگراه ها و تونل ها مطابق با مطالعه و طرح های جامع و درازمدت بوده است، ادامه داد: نصف زیرساخت های امروز تهران متعلق به دوره اخیر مدیریت شهری و مابقی به سایر دوره های تاریخ بلدیه درپایتخت بر می گردد.

در 12سال 7 میلیون مترمربع به سرانه فضای فرهنگی و اجتماعی تهران اضافه شده است

وی با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در حوزه زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: مردم از ما توقع داشتند که زیرساخت های مربوط به حسینیه، مسجد، حوزه های سلامت، سراهای محلات، اماکن ورزشی و... فراهم کنیم. امروز باید اعلام کنم که 7 میلیون مترمربع سرانه فضای فرهنگی و اجتماعی به تهران اضافه شده است.

شهردار تهران گفت: بعضی ها یادشان می رود و فکر می کنند بسیاری از اتفافات تهران مربوط به 200 سال قبل است. مثلا برخی فکر می کنند برج میلاد برای 50سال قبل است. حال آنکه روزی که ما تهران را تحویل گرفتیم پروژه های نیمه تمامی سالها بود که در تهران رها شده بود و ما آن را تکمیل و به بهره برداری رساندیم.

کار شهر با تضعیف، تهمت و حرف پیش نمی رود

قالیباف با بیان اینکه کار شهر با تضعیف، تهمت و حرف پیش نمی رود و شهرداری جایی است که نیاز به تلاش ، کار ، فعالیت و پای کار بودن دارد، عنوان کرد: به ندرت پیش می آید که روزهایی می شود که من اذان صبح از خانه بیرون نیایم. البته در زمستان که اذان صبح 5دقیقه به 6 است حتما یک ساعت قبل از اذان منزل را ترک می کنم چرا که شهر احتیاج به تلاش، کار، همفکری و همراهی مردم دارد.

وی گفت: به دوستانی که در آینده مدیریت شهر را برعهده می گیرند و به دوستان عزیزی که در این شهر زندگی می کنند باید بگویم که تهران از بعد زیرساخت به جایی رسیده که اگر بخواهیم کیفیت زندگی مردم بهتر شود نیازمند حضور یکایک مردم در فعالیت های شهرداری هستیم. اگر این امر اتفاق نیفتد کیفیتی زندگی در تهران بهتر نمی شود. امروز با توجه به تعداد ماشین ها و زیرساخت های موجود اگر فرهنگ ترافیک درست داشته باشیم شاخص های ترافیک بهبود می یابد.

شهردار تهران درپایان اظهارکرد: امیدواریم باکمک یکایک مردم بتوانیم شهری را بسازیم که باعث افتخار کشورمان در چشم میهمانان داخلی و خارجی باشد.

ارسال نظر: