«نسیم آنلاین» از چالش‌های دولت دوازدهم گزارش می‌دهد

سهم‌خواهی‌های جناحی و خطر از بین رفتن "آرامش سیاسی"

کدخبر: 2099627

بسیاری معتقدند دولت دوازدهم به دلیل نسبت خوبی که با اصلاح‌طلبان دارد و این تفکر سبب شکل‌گیری سهم‌خواهی بیشتر اصلاح‌طلبان در دولت آینده خواهد شد، رئیس جمهور هم مسلما باید در ترکیب کابینه خود منافع اصلاح‌طلبان را در اولویت قرار خواهد داد که این امر از مهمترین چالش‌های پیش روی دولت است.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »، نتایج آرای دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری حکایت از پیروزی اصللاح طلبان در انتخابات داشت چرا که این طیف سیاسی بیشترین تلاش خود را معطوف این انتخابات و افزایش محبوبیت حسن روحانی علیرغم کارنامه ضعیف چهارساله دولت یازدهم کردند.

حال دولت دوازدهم با پیروزی مجدد تفکر اعتدال شکل گرفته است و می توان به صراحت عنوان کرد که پاسخگویی به مطالبات گروه ها و جناح های سیاسی یکی از مهمترین چالش های پیش روی دولت دوازدهم خواهد بود چرا که پیروزی آقای روحانی با حمایت همه جانبه اصلاح طلبان به نوعی شعار فراجناحی بودن دولت وی را تحت تاثیر قرار داده است؛ بسیاری معتقدند دولت دوازدهم به دلیل نسبت خوبی که با اصلاح‌طلبان دارد و این تفکر سبب شکل‌گیری سهم‌خواهی بیشتر اصلاح‌طلبان در دولت آینده خواهد شد، رئیس جمهور هم مسلما باید در ترکیب کابینه خود منافع اصلاح‌طلبان را در اولویت قرار خواهد داد که این امر از مهمترین چالش‌های پیش روی دولت است.

محمد صالح جوکار در گفتگو با « نسیم آنلاین » بر این مسئله اذعان داشته و می گوید: دولت دوازدهم بر آمده از آرای بخش مهمی از ملت است و احتمالا وام دار برخی جریانات سیاسی همچون اصلاح طلبان نیز می باشد که اکنون به دنبال سهم خواهی از دولت هستند. لذا در دستگاه های مختلف دولتی از کابینه تا وزارت خانه و دیگر نهادهای دولتی اینها سهم خاصی را طلب خواهند کرد و مدعی هستند که ما موجب شدیم که این آرا به نفع کاندیدای مشخصی به صندوق واریز شود.

سهم‌خواهی جناح‌های سیاسی مشکل اصلی کشور پس از هر انتخابات

این عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بر این باور است که سهم خواهی جناح ها و گروه های سیاسی خاص عمدتا مشکل اصلی کشور پس از هر انتخابات است.

وی عنوان می کند: در هر انتخاباتی که برگزار می کنیم بایستی بعد از انتخابات این وفاق ایجاد شود و همه ظرفیت های مردم و نخبگان پای کار بیاید نه اینکه عده ای به سبب گرایشات سیاسی خانه نشین شوند و عده ای که بی هویت هستند سهم خواهی کرده و برخی مناسب حکومتی را به نفع خود مصادره کنند و سبب دست درازی عده ای به بیت المال و جیب مردم شود.

جوکار سهم خواهی جناح های خاص سیاسی را در دولت دوازدهم جزو چالش ها و تهدیدات پیش رو خوانده و می گوید: این امر نباید اجازه داده شود و آن هم در گرو این است که رئیس جمهور متعلق به همه مردم و جریانات و نه تنها جریان خاصی باشد. همه مردم باید احساس کنند دولت متعلق به آنها است نه متعلق به یک تعداد گروه و جریان خاصی که درصد مشخصی را شامل می شوندکه اگر چنین باشد این پشتوانه عظیمی مردمی دیگر پشت دولت نبوده د و این دولت موفق نخواهد بود.

"آرامش سیاسی" چالش دولت دوازدهم

پرویز سروری نیز در همین خصوص به « نسیم آنلاین » می گوید: کارنامه چهار سال گذشته دولت یازدهم نشان داده است که این دولت برخلاف آنچه ادعا می کند اصلا تحمل نقد ندارد و تمام انتسابات و رفتارهای دولت حاکی از آن است که نمی تواتد با احزاب منتقد و مخالف نظراتش رابطه خوبی داشته باشد .

سخنگوی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی معتقد است: اگر دولت در چهار سال آینده هم چنین روندی پیش بگیرد یعنی خطکشی میان جریانات سیاسی موافق و مخالف خود بکشد نمی توان انتظار داشت آرامش سیاسی در دولت آینده حاکم باشد.

وی با بیان اینکه الگوی رفتاری دولت نشان داده که کاملا در جبهه اصلاح طلبان است، می افزاید: این عدم تعادل رفتاری دولت میان اصلاح طلبان و اصولگرایان از منظر سیاست داخلی آرامشی به دنبال ندارد .

با این حال دولت چالش های بسیاری پیش رو دارد و چنانچه از فرصت های پیش آمده استفاده نکند و برنامه های مدون و راهبردی نداشته باشد همین فرصت ها به تهدیداتی پیش روی وی مبدل خواهد شد. چنانچه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی حضور گسترده مردمی را در عرصه انتخابات به عنوان یکی از فرصت های پیش روی دولت دوازدهم ارزیابی می کنند.

جوکار می گوید: انتخابات یک فرصت جدی برای دولت محسوب می شود و حضور 73 درصدی مردم پای صندوق های رای در عرصه بین المللی و منطقه ای فرصت خوبی برای دولت پیش آورده است که می باید از آن در راستای امنیت و اقتدار ملی استفاده کند.

مشارکت بالای مردم در انتخابات برگ برنده دولت در عرصه بین الملل

وی می افزاید: دولت باید بتواند از مشارکت بالای مردم در انتخابات را به عنوان یک برگی زرین و برنده در مذاکرات با دیگر کشور ها بهره ببرد. به هر صورت این مشارکت های مردمی برای کشورها در عرصه بین الملل بسیار حائز اهمیت است. میزان مقبولیت و مشروعیت حکومت ها در غرب با این مشارکت ارزیابی می شود.

نماینده مجلس نهم با بیان اینکه جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون با حضور آحاد مردم در صحنه به نوعی بر کار مسئولین کشور از نمایندگان مجلس تا رئیس جمهور و مجالس دیگری مثل خبرگان نظارت داشته اند و این نشان از قوت و توانمندی جمهوری اسلامی است و دولت باید بتواند با عمل به وعده ها این مشارکت ها را حفظ کند.

جوکار با تاکید بر این امر که باید در عرصه سیاست خارجی حضور و مشارکت مردممان را نشان دار کنیم، اظهار می کند: کشورهایی که امروز در سطح منطقه ای عربده کشی وتوهین کرده و می خواهند ملت ایران را تحقیر کنند در حالیکه تا الان به مردمشان اجازه ندادند که حتی یک بار پای صندوق های رای بیایند و حضور ومشارکت خودشان را اعلام دارند با این بحث جدی حساب کار دستشان می آید و لذا ما با اتکا به رای همین ملت می توانیم حق خودمان را در جهان مطالبه کنیم.

وی به یکی از تهدیدات پیش رو اشاره کرده و می گوید: اینکه عده ای بخواهند رای مردم را به نفع خودشان مصادره کنند و ۱۳ میلیون رای را نادیده بگیرند و نشان دهند عده خاصی برنده این انتخابات بودند سبب دامن زدن به اختلافات در سطح جامعه شده و سبب زده شدن حرف هایی خواهد شد که با منافع امنیت ملی ما تناقض خواهد داشت لذا زمینه سوءاستفاده دشمن را فراهم می کند مانند آنچه که در فتنه۸۸ اتفاق افتاد و آن پشتوانه عظیم مردمی و مشارکت بالا متاسفانه به دست عده ای به باد رفت و ما نتوانستیم از آن به خوبی در عرصه بین الملل استفاده کنیم.

از فرصت‌سازی تا فرصت‌سوزی دولت یازدهم

با این حال کارنامه گذشته دولت یازدهم حکایت از عملکرد نامناسب وی در عرصه های مختلف داشته است چنانچه دولت به قولی، بیشتر از فرصت سازی فرصت سوزی کرده و نتوانسته از فرصتی که به قول جوکار حضور گسترده مردمی سازنده آن بوده بهره ببرد.

سیدعبدالله متولیان پژوهشگر سیاسی هم چندی پیش در روزنامه جوان به این امر اشاره کرده و می نویسد: « این حقیقت است که ریشه اصلی مشکلات کشور از گذشته تاکنون را باید در فرصت سوزی و عدم استفاده از ظرفیت‌های داخلی و دل ‌بستن به بیگانگان جست‌وجو کرد.»

جوکار هم به بهره گیری از فرصت ها به جای فرصت سوزی های گذشته اشاره کرده و می گوید: امروز زمان کار و تحقق وعده هاست و مردم منتظر هستند ببینند این وعده های داده شده در عرصه انتخابات به چه صورت عملیاتی خواهد شد حتی به صورت کوتاه مدت تا پایان امسال اگر مردم خلاف آن را ببینند به شدت زده خواهند شد ما بایستی کاری کنیم که اعتماد این مردم را به نظام و انقلاب جلب کنیم و اجازه سوء استفاده به دشمن را ندهیم.

متولیان هم بر این اعتقاد است که «بر اساس قرائن و شواهد فراوان، دولت یازدهم با یک تفکر غلط، زلف حل مشکلات کشور (حتی آب خوردن مردم) را به توافق با غرب بر سر چالش هسته‌ای ایران و برجام گره ‌زده و با ساده اندیشی ناشی از نوعی توهم و خوش خیالی بر این باور بود که با توافق با شیطان بزرگ می‌توان تمام تحریم‌ها را یکجا لغو کرد و رونق را به اقتصاد ایران برگرداند.»

این پژوهشگر سیاسی در ادامه می نویسد: « اما تجربه تلخ چهار سال گذشته خلاف این تفکر غربگرایانه را ثابت کرد. اینک نه تنها تحریم‌ها لغو نشده، بلکه رکود مرگبار اقتصاد کشور را فلج کرده ‌است، به‌عکس تبلیغات دولت تورم 20 تا 40 درصدی به مردم فشار مضاعف وارد کرده ، بانک‌ها با ورشکستگی روبه‌رو شده‌اند، حجم نقدینگی به صورت کابوس وحشتناک اقتصاد کشور را به فروپاشی تهدید می‌کند، فاصله طبقاتی به شدت افزایش یافته است، تحریم‌های جدید در راه است و اتحاد «شرارت عربی- عبری -غربی» با محوریت رژیم وهابی سعودی حاکم بر حجاز علیه ایران در حال شکل‌گیری است.»

سروی هم در ادامه مصاحبه‌اش با « نسیم آنلاین » به کارنامه دولت در چهار سال گذشته اشاره کرده و می افزاید: عملکرد دولت در عرصه اقتصاد نشان از چالش های پیش روی دولت دوازدهم در این عرصه دارد چنانچه مسئله رکورد و تورم و مشکلات بانک ها و از همه اینها مهمتر بیکاری در جامعه چالش هایی است که دولت با آنها روبرو است.

وی معتقد است: اگر دولت از نیروهای کارآزموده و جوان در چینش سیاسی و اجرایی خود استفاده نکند به نظر می رسد این مشکلات و چالش ها همچنان ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر: