سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

اجلاس ریاض نابهنگام و دارای چیدمان غلطی بود/ همسایگان را به مذاکره و خویشتنداری دعوت می‌کنیم/ تیلرسون در کنار فعالیت‌های نفتی، کمی تاریخ را مطالعه کند

کدخبر: 2099744

قاسمی در خصوص تحریف نام خلیج فارس گفت: احتمالا تیلرسون آگاهی ندارد و در شکل بدبینانه از تاریخ آگاهی ندارد توصیه می‌کنم در کنار فعالیت‌های نفتی خود تاریخ را مطالعه کنند و اسناد وزارت خارجه آمریکا و کتابخانه کنگره و اسناد و آرشیو وزارتخانه‌های کشورهای دنیا نگاهی بیاندازند و کار سختی نیست این مرور تاریخی.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران که امروز دوشنبه برگزار شد با تسلیت ایام سوگواری شهادت امیر مومنان و تسلیت شهادت جمعی از هموطنان در تهران گفت: این اقدام در ادامه اقدامات تروریستی بود که در منطقه آغاز شده و با یک اقدام بی ارزش به لحاظ نظامی و برای ایجاد رعب و بهره برداری سیاسی، جا دارد همه برای مبارزه با پدیده تروریسم همکاری کنند. از شخصیتهای مختلف جهانی بخصوص پاپ، دبیر کل سازمان ملل و سایر روسای جمهور و مقامات که با ملت ایران تسلیت گفتند که بیشا از 80 کشور دنیا را شامل می‌شد و نشان می‌دهد جامعه جهانی هنوز نسبت به این نوع وقایع حساس است.

برجام منطقه‌ای موضوعی نامفهوم است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مطرح شدن برجام منطقه ای اظهار اشت: من مفهوم برجام منطقه‌ای را نمی‌فهمم، آنچه بین ما و 1+5 انجام شد موضوعی بود و آنچه بین ما و کشورهای همسایه خلیج فارس است موضوع دیگری است که راهکارهای خاص خود را طلب می‌کند.

اجلاس ریاض نابهنگام و دارای چیدمان غلطی بود

قاسمی در خصوص سیاست ایران در قبال قطر گفت: بعد از اجلاس ریاض مسائلی رخ داد که برگزاری نابهنگام و چیدمان غلطی داشت و آثار ناگواری را در منطقه بوجود آورد. تصور ما این است که این کشورها با توجه به چالش‌های منطقه بتوانند در یک روند مثبت پشت میز مذاکره مسائل خود را حل کنند و ما آنها را به مذاکره و خویشتنداری دعوت می‌کنیم، نگاه ما به همسایگان روشن است و همواره با آنها همکاری ها را داشتیم و در صورت آمادگی و نیاز هر کدام از آنها همکاری‌ها را افزایش دهیم و مانعی برای آن نداریم اما منوط است به آنکه همکاری دو طرفه باشد.

آمریکا به دنبال خرید زمان برای متحدان خود است

وی در خصوص حملات آمریکا به مواضع ارتش سوریه گفت بحث سوریه پیچیده است و آنچه توسط دولت آمریکا و متحدانش رخ داده در بزنگاه‌هایی است که متحدینشان در وضعیت نامطلوبی قرار می‌گیرند و آنها به دنبال خرید زمان می‌روند تا موازنه قوا حاصل شود.

طرح موضوع همه‌پرسی اقلیم، کاری نسنجیده و دارای آثار مخربی است

سخنگو در خصوص همه پرسی در کردستان عراق گفت: بحث اقلیم کردستان و طوایف، قومیت‌ها و مذاهبی که در عراق حضور دارند به چند اصل مهم بازمی‌گردد، تمامیت ارضی عراق بسیار مهم است، قانون اساسی و یک عراق با ثبات و دموکراتیک که همه اقوام بتوانند به صورت مسالمت‌آمیز با یکدیگر زندگی کنند، طرح اینگونه مسائل در مقطع کنونی کاری است نسنجیده که میتواند آثار مخربی را بر تمامیت ارضی عراق داشته باشد. ما با همه مردم عراق از دیرباز روابط خوبی داشتیم و به آن‌ها توصیه می‌کنیم در یک عراق واحد زندگی مسالمت‌آمیزی را دنبال کنند.

وی در خصوص سفیر وزیر خارجه به شانگهای و نبود پرچم ایران گفت: کسانیکه در فضای مجازی چنین بهانه‌ای را مطرح کردند و کلام نادرستی را نوشتند، یا غافل هستند و نادان و یا عمد و غرضی داشتند تا از این وضعیت استفاده کنند. به لحاظ پروتکلی پرچم دو کشور هنگامی روی میز قرار می‌گیرد که دو مقام همسطح دور میز باشند و وقتیکه تفاوت سطح باشد پرچم کشوری که مقام بالاتری دارد قرار میگیرد.

به تیلرسون توصیه می‌کنیم در کنار فعالیت‌های نفتی، کمی تاریخ را مطالعه کند/ با دلار نمی‌توان تاریخ و تمدن و فرهنگ را خرید

قاسمی در خصوص اظهار نظر مقام امریکایی و تحریف نام خلیج فارس گفت: تیلرسون که سابقه نفتی دارد و با توجه به پیشینه‌ای که از سیاستمداران آمریکایی می‌شناسیم، آن‌ها می‌دانند که خلیج فارس نامی است که برای همه آن‌ها شناخته شده و احتمالا تیلرسون آگاهی ندارد و در شکل بدبینانه از تاریخ آگاهی ندارد و توصیه می‌کنم در کنار فعالیت‌های نفتی خود تاریخ را مطالعه کنند و اسناد وزارت خارجه آمریکا و کتابخانه کنگره و اسناد و آرشیو وزارتخانه‌های کشورهای دنیا نگاهی بیاندازند و کار سختی نیست این مرور تاریخی. با دلار نمی‌توان تاریخ و تمدن و فرهنگ را خرید و نمی‌توان یک ملت بی فرهنگ را فرهنگ‌دار کرد و برعکس. امیدورام در آینده این نام را در بیان خود دقت کند و بداند که این نام برای ملت ایران حساس و مقدس است.

مقامات سعودی پیش از حمله تروریستی به تهران، اظهارات سخیفی بر زبان راندند

وی در خصوص اقدام حقوقی وزارت خارجه ایران علیه وزارت خارجه عربستان در خصوص حادثه تروریستی تهران گفت: پیش از این حوادث، شاهد اظهارات سخیف و مداخله‌جویانه‌ای از سوی مقامات سعودی بود که در حال بررسی است و به هر نتیجه‌ای که برسند و به جمع‌بندی که برسند که از چه مبدائی بوده اقدامات لازم را خواهند داشت.

در موضوع سوریه از آمریکایی‌ها صداقتی ندیده‌ایم

سخنگو در خصوص حمله معارضان سوری با حمایت آمریکا به ایران در سوریه گفت: اقدامات آمریکا در سوریه مشکوک است و قابل توجیه نیست، آن‌ها بارها گفته‌اند در حال مبارزه با تروریسم هستند اما تجربه بیانگر آن است که ما صداقت و اقدامات لازم را از آن‌ها ندیده‌ایم. به آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم اقداماتشان در مبارزه با داعش داشته باشند تا ثبات و امنیت در سوریه برقرار شود. آن‌ها باید با مسئولیت بیشتری عمل کنند که متأسفانه هنوز این موضوع را ندیده‌ایم.

فرآیند عضویت ایران در سازمان شانگهای بسیار طولانی و پیچیده است

قاسمی در خصوص اجلاش شانگهای و عدم عضویت ایران در این اجلاس گفت: ما عضو ناظر هستیم، شانگهای یک سازمان مهم است و کشورهای مهمی آن را تشکیل می‌دهند. سطح حضور ما در اجلاس عمدتا در سطح معاون وزیر خارجه بوده و رئیس جمهور شرکت نمی‌کرده و در این اجلاس هم به دلایل مختلف بعد از حضور ظریف در ترکیه به سمت آستانه رفت و در اجلاس شرکت کرد و با اکثریت مقامات حاضر در اجلاس دیدارهای مفصلی داشته باشد که سازنده و مثبت بود. نیاز بود که به دولت قزاقستان به عنوان کشور دوست در حوزه منطقه‌ای و دوجانبه صحبت کنیم. با توجه به عضویت ناظر، حضورمان معمولا به عنوان معاون وزیر بوده‌ است، ولی بحث عضویت دائم ما پروسه خود را طی می‌کند که بسیار طولانی و پیچیده است. بیش از 30 سند و اساسنامه است که بر اساس مقررات ما باید مطالعه و تصویب شود. ما در اجلاس اخیر در دستور کار نبودیم و بحث عضویت ما طولانی‌تر خواهد بود و ما نیز اسناد را مطالعه می‌کنیم. این روند ادامه دارد و پیگیر خواهد شد.

اجلاس کارشناسی روند آستانه طی روزهای آتی برگزار می‌شود

وی در خصوص تاخیر در اجلاس آستانه نیز گفت: ما طی روزهای آینده اجلاس کارشناسی آستانه را در مسکو خواهیم داشت و اگر این نشست به تفاهمات لازم دست یابد احتمالا هفته بعد از آن نشست آستانه 5 را برگزار خواهیم کرد. وقتی قرار است در حوزه مسایل فنی و حضور جدی‌تر برای ایجاد مناطق کم‌تنش ورود کنیم کمی کار طولانی‌تر خواهد شد.

سفر بسیار موفق وزیر خارجه ایران به ترکیه مفصل بحث شد و تفاهماتی درباره سوریه صورت گرفت که میتوانیم وضعیت بهتری را در اجلاس کارشناسی و استانه ٥ داشته باشیم.

تکذیب خرید خودروهای قاچاق کشف شده‌ توسط وزارت خارجه

قاسمی در خصوص خرید خودروهای خارجی از سوی وزارت خارجه گفت: برخی از رسانه‌ها نیاز به تیترها و خبرهای مهیج دارند اما وقتی خبری تکذیب میشود بهتر است ادامه ندهند. هیچ خریدی در تهران برای اینگونه خودروها انجام نشده، ما در سفارتخانه‌ها باید از نوع خاصی از اتومبیلها استفاده کنیم که با هماهنگی انجام میود و از کمپانی‌های خاص است. ما هیچ نیازی به این اتومبیلها نداریم و این خبر از اساس نابجا و تکذیب‌کردنی است.

موضوع سدسازی ترکیه را از طریق وزارت نیرو پیگیری کنید

وی در خصوص موضوع سدسازی ترکیه گفت: من درباره این موضوع ترجیح می‌دهم صحبت نکنم و به وزارت نیرو احاله دهم.

ناتوی عربی یک کپی‌برداری است که نسبتی به واقعیات منطقه ندارد

وی در خصوص دلیل بی‌رغبتی همسایگان نسبت به ناتوی عربی گفت: کپی‌برداری‌هایی از برخی واقعیت‌های جهانی می‌شود که با واقعیات منطقه بسیار فاصله دارد و باید رصد کرد تحولات را ولی آنچه در نمایش ریاض شاهدش بودیم خیلی زود دگرگون شد. عربستان کشوری است که می‌تواند مسائل خود را داشته باشد و به هر جا که بخواهد سفر کند.

رایزنی‌های گسترده ظریف در موضوع سوریه

قاسمی در خصوص بحران قطر و تحرکات ایران گفت: اقای ظریف رایزنی‌های زیادی را آغاز کردند و سفری به ترکیه داشتند که مسائل متنوعی را شامل می‌شد از جمله موضوعات دوجانبه و سوریه و منطقه؛ در آستانه نیز با 9 مقام عالیرتبه صحبت شد و امیدوارم تاثیرات مثبت خود را داشته باشد.

ایران با دقت و اشراف بسیار مسائل مرزها و منافع ملی خود را پیگیری می‌کند

وی در خصوص سد سازی ترکیه گفت: ایران در خصوص مسائل امنیتی و زیست محیطی خود با جدیت موضوع را پیگیری می‌کند و مسائل مرزی را با دقت کافی و اشراف بسیار دنبال کرده و می‌کند. دولت ایران در خصوص همه مرزها و منافع ملی خود حساس است و موضوع را دنبال می‌کند و با مقامات کشور همسایه گفتگو را دنبال کرده و می‌کند.

امیدواریم روابط با ترکیه روز‌به‌روز گسترش یابد

سخنگو در خصوص اقدامات اردوغان گفت: اردوغان رئیس جمهورکشور دوست ما ترکیه است که با رأی مردم انتخاب شده، سیاست‌های این کشور مربوط به خودشان است و ما روابط را بر اساس منافع و حق همسایگی دنبال می‌کنیم و امیدواریم روزبه‌روز این روابط را گسترش دهیم.

سیاست‌های تحریمی، شکست‌خورده و پوسیده هستند/ به آمریکا توصیه می‌کنیم مجددا خطایی نکند

قاسمی در خصوص تصویب طرح افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: سیاست‌های تحریمی عمدتا پوسیده و شکست خورده است و پاسخگوی هیچ خواسته‌ای نمی‌تواند باشد و نوعی آب در هاون کوبیدن است و دولتمردان آمریکا نباید تجربه شکست‌خورده را بار دیگر تجربه کنند تا مجبور نشوند مجددا عقبگرد کنند. باید دید نتیجه چه خواهد شد، اگر در کمیته روابط خارجی تصویب شود، به صحن علنی می‌رود و بعد از آن به رئیس جمهور می‌رسد و خطاب ما همینجاست، البته موارد زیادی بوده که در این مرحله ابتر مانده است. این یک نوع عدم حسن نیت است و دولت آمریکا نباید در این مسیر قرار گیرد، به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم مجددا خطا نکنند و راه و بیراه را اشتباه نروند. ما در کمیسیون برجام این تحرکات را رصد کرده و پیگیری می‌کنیم و در هر نقطه‌ای که لازم بدانیم اقدامی کنیم، سیاست خود را دنبال می‌کنیم. این روند جز ایجاد مشکل و زحمت برای خود آمریکا ارمغان دیگری نخواهد داشت.

مخالفان ثبات و امنیت بر سر پیشبرد طرح بندر چابهار کارشکنی می‌کنند

وی در خصوص کنار کشیدن هندی‌ها از بندر چابهار گفت: طرح چابهار بسیار عظیم است که در توسعه منطقه موثر است و یک پروژه عظیم است. آنهایی که ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم را نمی‌خواهند در این گونه پروژه‌ها کارشکنی‌هایی را داشته‌اند، بخشی از وضعیت فعلی منطقه ناشی از فقر است که در پس سیاست‌های برخی قدرت‌ها حادث شده است. با اراده کشورها این موضوع قابل رفع است و اراده ملت‌ها و کشورها بر این نوع معضلات فایق می‌آید.

مشکل انتقال ارز از عمان و چین به زودی حل می‌شود

سخنگو در خصوص انتقال ارز به کشور و مسائل ناشی از آن گفت: درباره عمان مسائلی وجود داشت که از مدت‌ها پیش در دیدارهایی که بین کارشناسان دو کشور انجام شد، مکانیزم لازم را یافت. درباره چین این موضوع به تحریم بازنمی‌گردد بلکه برخی مقررات داخلی دولت چین درباره صادرات واردات بود که در حوزه پتروشیمی هم بود که طی یکی دو هفته گذشته بحث شده و انشاءلله به‌زودی حل خواهد شد.

ظریف در دیدار با اردوغان به‌طور مفصل مسائل را بررسی کرد

قاسمی در خصوص همگرایی بین ایران و قطر گفت: ما با همه همسایگان تا جای ممکن رابطه خوب داشته‌ایم و روابط با قطر خوب بوده و تماس‌های ما برقرار بوده و با بقیه کشورهای منطقه هم این علاقمندی وجود داشته، ما با ترکیه هم به دلایل مختلف و پیشینه روابط همواره در گفتگو بوده‌ایم که اختلاف‌نظرهایی بوده اما مانع دوستی ما نبوده است. در دیدار مفصل ظریف با اردوغان مسائل را مرور کردیم، علاقمندیم که کشورها از طریق گفتگو مسائل خود را حل کنند.

وی در خصوص حمله به تهران و مواضع ایران در منطقه گفت: مواضع اصولی ما روشن و پابرجاست.

دیپلماسی بدون توان دفاعی و توان دفاعی بدون دیپلماسی ناکامل است

سخنگو در خصوص برخی دوگانه‌سازی‌ها نسبت به قدرت دفاعی و دیپلماسی کشور گفت: در کلان و از نگاه امنیت ملی چنین پیزی نیست و این مجموعه‌ها پازلهایی هستند که یکدیگر را تکمیل می‌کنند. دیپلماسی بدون توان دفاعی و توان دفاعی بدون دیپلماسی کامل نخواهند بود.

وی در خصوص موضوع اخوان و تأثیر آن بر روابط قطر و ترکیه گفت: این موضوع اثر گذار نیست.

بدخواهان در افغانستان به دنبال تضعیف نظم و ثبات هستند/ افغان‌ها به خارجی‌ها اجازه مداخله ندهند

سخنگو در خصوص انفجار انتحاری در کابل و خشونت تظاهرات و عملیات تروریستی در مراسم تشیع جنازه این شهر گفت: اتفاقاتی که در افغانستان رخ داد و انفجارهایی که از سوی ترویست‌های شناسنامه‌دار صورت گرفت محکوم و نگران کننده است. تصور ما این است که بدخواهانی هستند که سعی می‌کنند از طرق گوناگون نظم و ثبات را تحت تاثیر قرار دهند. ما از همه احزاب دعوت کردیم که بتوانند در تعاملی سازنده مسائل خود را مطرح کنند و به یک تفاهم جامع برسند و اجازه ندهند مداخله خارجی اوضاع این کشور را به سوی هرج و مرج ببرند. با اجلاس کابل می‌توان بر مشکلات چیره شد. ما علاقمند هستیم که افغانستان را با ثبات و امن ببینیم و تلاشهای خود را ادامه خواهیم داد.

ارسال نظر: